handdator

Visa fullständig version : vad att tänka på vid köp av BMW M3?


Kaboffastar
2007-04-09, 16:53
Vad ska man titta extra på vid köp av BMW M3 '93 - '94?

Trance
2007-04-09, 16:57
Jag tänkte dra ett blatte-skämt. Men det är helt tomt. Förlåt.

yoshy
2007-04-09, 16:57
Kika in på http://www.autopower.se/begagnatguiden/e36/default.asp står en del generellt vad man bör kolla upp på just den karossen står även lite om just M3

Lepras
2007-04-09, 16:58
att försäkringen kommer att vara i samma prisklass som bilen :)

autopower.se-begagnatguiden-e36

hahavaffan
2007-04-09, 17:02
Är den tyskimporterad?

Kaboffastar
2007-04-09, 17:04
Jag tänkte dra ett blatte-skämt. Men det är helt tomt. Förlåt.

m3 + bygga lite = 800 häst.. vet inte om det är så jävla turk faktiskt... bmw 318 med M-märke däremot.

Kika in på http://www.autopower.se/begagnatguiden/e36/default.asp står en del generellt vad man bör kolla upp på just den karossen står även lite om just M3

thanks.

att försäkringen kommer att vara i samma prisklass som bilen :)

autopower.se-begagnatguiden-e36

För mig - 28.000 kronor om året, hel.

Kaboffastar
2007-04-09, 17:04
Är den tyskimporterad?

Helst inte.. men ska kolla upp den marknaden också.

Lepras
2007-04-09, 17:08
bygga lite=800 hästa,,jo tjena...får nog bygga ganska rejält och lägga ut grymt mycket pengar om du ska få 800 häst...

Kaboffastar
2007-04-09, 17:11
bygga lite=800 hästa,,jo tjena...får nog bygga ganska rejält och lägga ut grymt mycket pengar om du ska få 800 häst...

vet ;)

Handcuff
2007-04-09, 17:14
bygga lite=800 hästa,,jo tjena...får nog bygga ganska rejält och lägga ut grymt mycket pengar om du ska få 800 häst...

För dom pengarna det kostar får du en RIKTIGT fet bil som inte kostar dig 2000kr+ i månaden för bara försäkringen!

shadowfire
2007-04-09, 17:17
Jag ägde en 94'as M3a för 6 år sen eller ngt.
Det gamla vanliga med M3orna är toppen, grenröret, avgasvärden osv som bör kollas. Topplockspackningen ryker på väldans många hårt körda rackare.

Jag köpte min från en bilfirma, men reklamerade köpet då topplockspackingen och grenröret båda var waste'ade. Fick dock allt fixat av bilfirman genom BMW-verkstad, men det gick på 38,000:- så det gäller o se upp så man inte åker på något sådant.

Kaboffastar
2007-04-09, 17:17
För dom pengarna det kostar får du en RIKTIGT fet bil som inte kostar dig 2000kr+ i månaden för bara försäkringen!

2333 i månaden för mig ;) iofs.. körkort 2 år, ingen bonus osv.

Ska nog försöka hålla mig så mycket orginal det går, i alla fall ett rätt så bra tag.

Vill ha en rolig, lite mer seriös bil bara.

Kaboffastar
2007-04-09, 17:19
Jag ägde en 94'as M3a för 6 år sen eller ngt.
Det gamla vanliga med M3orna är toppen, grenröret, avgasvärden osv som bör kollas. Topplockspackningen ryker på väldans många hårt körda rackare.

Jag köpte min från en bilfirma, men reklamerade köpet då topplockspackingen och grenröret båda var waste'ade. Fick dock allt fixat av bilfirman genom BMW-verkstad, men det gick på 38,000:- så det gäller o se upp så man inte åker på något sådant.

Edit . hehe
Hur många liter/milen drog bettan?

shadowfire
2007-04-09, 17:19
Rent generellt (ja jag är bmw-fåntratt, har ägt 11-12 olika) så är styrleder och länkarmar fram en riktig barnsjukdom på de rackarna. Alltid värt att kolla upp, kostar ingen förmögenhet att åtgärda, men ändå skönt o få nya bussningar osv.

shadowfire
2007-04-09, 17:20
Vad drog bettan milen?

Var jag försiktig på gasen och körde som folk så höll den sig runt 1l/milen, landsvägsskörning under 1l/milen. Tryckte jag skiten ur den så stoppade inte 2,5l/milen.

Cilia
2007-04-09, 17:21
jag tycker det är helt sjukt, vad ska du med 800 hästkrafter till?
och 28 000 kr i försäkring årligen?
jag tyckte det var dyrt när min helförsäkring gick upp till 6 000 kr/år och då har jag garanterat en betydligt bättre inkomst än vad du har.

Kaboffastar
2007-04-09, 17:23
Hehe, det är nog bensinförbrukningen som är den största bidragande faktorn till varför jag inte kan ha en ordentlig bil. Finns det kräm så använder jag den, däck och bussningar är ju inte heller skitbilligt i längden.

Någon som har ett nytt, välbetalt jobb åt mig? ;)

shadowfire
2007-04-09, 17:24
jag tycker det är helt sjukt, vad ska du med 800 hästkrafter till?
och 28 000 kr i försäkring årligen?
jag tyckte det var dyrt när min helförsäkring gick upp till 6 000 kr/år och då har jag garanterat en betydligt bättre inkomst än vad du har.

Jag sneglar iofs på en M3a igen, E46'a denna gång. Om det nu inte händer något ultimat efter 30-årsdagen, så kommer jag få betala 19,000:-/året i försäkring på den med full bonus och i småstad.

6000 i försäkring är ju helt gudomligt billigt i stockholm, antingen är du pensionär eller kör en 1,2 liters ford fiesta?

shadowfire
2007-04-09, 17:25
jag tycker det är helt sjukt, vad ska du med 800 hästkrafter till?
och 28 000 kr i försäkring årligen?
jag tyckte det var dyrt när min helförsäkring gick upp till 6 000 kr/år och då har jag garanterat en betydligt bättre inkomst än vad du har.

Förressten, du var singel va? :naughty:

Cilia
2007-04-09, 17:29
Jag sneglar iofs på en M3a igen, E46'a denna gång. Om det nu inte händer något ultimat efter 30-årsdagen, så kommer jag få betala 19,000:-/året i försäkring på den med full bonus och i småstad.

6000 i försäkring är ju helt gudomligt billigt i stockholm, antingen är du pensionär eller kör en 1,2 liters ford fiesta?
jag har oerhört svårt för att motivera dom kostnaderna för en bil.

jag är både pensionär och körde en typ fiesta.
Nu har jag lite större motor och betalar 4 000 kr/år i halvförsäkring.
Hade dock inte tid att shopa runt så jag ska göra det till nästa år och hoppas att jag får ner den.

du som gnällde om din ekonomi för några månader sen så ska du lägga hela din löneökning på en bil? Det är tokigt.

Yes
2007-04-09, 17:30
Hehe, det är nog bensinförbrukningen som är den största bidragande faktorn till varför jag inte kan ha en ordentlig bil. Finns det kräm så använder jag den, däck och bussningar är ju inte heller skitbilligt i längden.

Någon som har ett nytt, välbetalt jobb åt mig? ;)
Om du vill ha prestanda utan de höga driftskostnaderna kanske du borde kolla på en mindre bil istället?

Beror förstås på vad du ska använda bilen till. Enligt mig är dock baksäte och dylikt oftast onödig barlast.

Kaboffastar
2007-04-09, 17:30
jag tycker det är helt sjukt, vad ska du med 800 hästkrafter till?
och 28 000 kr i försäkring årligen?
jag tyckte det var dyrt när min helförsäkring gick upp till 6 000 kr/år och då har jag garanterat en betydligt bättre inkomst än vad du har.

Vad jag ska med kraften till?

GZTq9zH4xtE

Ok, det är väl inte riktigt den årsmodellen jag snackar om men.. principen är densamma.

Baan
2007-04-09, 17:31
jag har oerhört svårt för att motivera dom kostnaderna för en bil.

jag är både pensionär och körde en typ fiesta.
Nu har jag lite större motor och betalar 4 000 kr/år i halvförsäkring.
Hade dock inte tid att shopa runt så jag ska göra det till nästa år och hoppas att jag får ner den.

du som gnällde om din ekonomi för några månader sen så ska du lägga hela din löneökning på en bil? Det är tokigt.

vad för bil nu?

Kaboffastar
2007-04-09, 17:32
Om du vill ha prestanda utan de höga driftskostnaderna kanske du borde kolla på en mindre bil istället?

Beror förstås på vad du ska använda bilen till. Enligt mig är dock baksäte och dylikt oftast onödig barlast.

Gillar tänket :D :thumbup:

Kaboffastar
2007-04-09, 17:34
Cilia - Gäller väl att unna sig saker man tycker är roligt?

Kolla filmen, lyssna på ljudet från ostarna. tänk att kunna göra så när helst man önskar.. bmw...m3 GnnNnNnnnnnnnnnnnnn aaaaAAAAAAAAAah

Cilia
2007-04-09, 17:37
Vad jag ska med kraften till?

Ok, det är väl inte riktigt den årsmodellen jag snackar om men.. principen är densamma.
ja men så användbart, då förstår jag.
precis vad du behöver på dom svenska landsvägarna!!



vad för bil nu?
en A3 2.0
kollade på både turbon och quattron men tyckte det var för mycket pengar för vad jag fick och i försäkring och i bensin etc.
ja, jag är tråkig

Kaboffastar
2007-04-09, 17:38
ja men så användbart, då förstår jag.
precis vad du behöver på dom svenska landsvägarna!!




en A3 2.0
kollade på både turbon och quattron men tyckte det var för mycket pengar för vad jag fick och i försäkring och i bensin etc.
ja, jag är tråkig

Precis vad jag behöver i parisekurvan på manntorp park.

shadowfire
2007-04-09, 17:41
jag har oerhört svårt för att motivera dom kostnaderna för en bil.

jag är både pensionär och körde en typ fiesta.
Nu har jag lite större motor och betalar 4 000 kr/år i halvförsäkring.
Hade dock inte tid att shopa runt så jag ska göra det till nästa år och hoppas att jag får ner den.

du som gnällde om din ekonomi för några månader sen så ska du lägga hela din löneökning på en bil? Det är tokigt.
Nåja, det är inget klart ännu, men jag lägger utan tvekan mest pengar på boendekostnader och bil, då bil är nog det största intresset näst efter träning. Tyvärr har träningen börjat kosta mer o mer dock med proteinpulver, träningskort, högre matkostnader osv.

Jag väntar med ny bil tills jag ser vad som händer med premien efter 30-strecket.

Baan
2007-04-09, 17:42
j
en A3 2.0
kollade på både turbon och quattron men tyckte det var för mycket pengar för vad jag fick och i försäkring och i bensin etc.
ja, jag är tråkig

Skulle inte kritisera bilvalet, tänkte bara på att din försäkring borde kunna vara ännu billigare än så, ner mot 3000 kanske, kanske ännu billigare. Antar att du lagt ner sjukt mkt tid på att hitta billigaste? Är väl kanske inte så motiverat om det är en tusenlapp per år förvisso..

shadowfire
2007-04-09, 17:43
ja men så användbart, då förstår jag.
precis vad du behöver på dom svenska landsvägarna!!




en A3 2.0
kollade på både turbon och quattron men tyckte det var för mycket pengar för vad jag fick och i försäkring och i bensin etc.
ja, jag är tråkig
När jag kör till mina hemtrakter till norrland så kan jag säga att under 100 mil långkörning är det en skaplig skillnad på en bil med krut under huven och en bil som man måste ha en flygraka på sig för att kunna göra en omkörning....

Yes
2007-04-09, 17:44
Gillar tänket :D :thumbup:
Bra, bra!

Ett par förslag som dyker upp då är Mazda Miata eller Opel Speedster.

Mazdan går att köpa billigt, väger som en skokartong, har ett riktigt bra chassi och du kommer få mycket pengar över till att förbättra den. Kan bli hur bra som helst. Försäkringen lär vara lite mer human också.

Speedstern är dyrare men det enda som saknas är egentligen lite mer knuff från motorn, och det går ju alltid att fixa. Med lite hårdare fjädrar och dämpare finns det inte mycket som svänger ifrån den.

Med lättare bilar(och med små motorer) blir soppaförbrukningen mindre, däcken slits inte lika fort, bromsarna håller längre och slitaget blir allmänt lägre. Dessutom är det bra mycket roligare att köra lätta bilar. Jäkligt mycket kul för pengarna helt enkelt.

Kaboffastar
2007-04-09, 17:44
När jag kör till mina hemtrakter till norrland så kan jag säga att under 100 mil långkörning är det en skaplig skillnad på en bil med krut under huven och en bil som man måste ha en flygraka på sig för att kunna göra en omkörning....

PANG ska de säga så ska man vara om. Allt annat är psykiskt nedbrytande.

Baan
2007-04-09, 17:44
Nåja, det är inget klart ännu, men jag lägger utan tvekan mest pengar på boendekostnader och bil, då bil är nog det största intresset näst efter träning. Tyvärr har träningen börjat kosta mer o mer dock med proteinpulver, träningskort, högre matkostnader osv.

Jag väntar med ny bil tills jag ser vad som händer med premien efter 30-strecket.

Träningen borde väl inte kosta så sjukt mkt egentligen, visst du äter lite mer och så kosttillskotten, men om du inte köper alla testohöjare borde det inte påverka så mkt eventuella bilköp. Dessutom finns ju risken att man blir nyttigar när det gäler andra saker som alkohol och lägger mindre pengar på det. Jag lever själv på rätt lite pengar per månad (student) men visst går det bra att äta mkt (det har du sett bevis på t.o.m. heh) så träningen kan du inte skylla på som någon större pengaslukare ;)

Baan
2007-04-09, 17:45
När jag kör till mina hemtrakter till norrland så kan jag säga att under 100 mil långkörning är det en skaplig skillnad på en bil med krut under huven och en bil som man måste ha en flygraka på sig för att kunna göra en omkörning....

Bah, då förstår du inte alls skönheten i att köra om i kurva med en 1.4a. En sport för riktiga män!!1

Kaboffastar
2007-04-09, 17:47
Bra, bra!

Ett par förslag som dyker upp då är Mazda Miata eller Opel Speedster.

Mazdan går att köpa billigt, väger som en skokartong, har ett riktigt bra chassi och du kommer få mycket pengar över till att förbättra den. Kan bli hur bra som helst. Försäkringen lär vara lite mer human också.

Speedstern är dyrare men det enda som saknas är egentligen lite mer knuff från motorn, och det går ju alltid att fixa. Med lite hårdare fjädrar och dämpare finns det inte mycket som svänger ifrån den.

Med lättare bilar(och med små motorer) blir soppaförbrukningen mindre, däcken slits inte lika fort, bromsarna håller längre och slitaget blir allmänt lägre. Dessutom är det bra mycket roligare att köra lätta bilar. Jäkligt mycket kul för pengarna helt enkelt.

Alltså.. kriterierna är :


Man skall kunna drifta på 3'an utan problem.


ja.. det var nog allt :D

Edit : sen är det väl pengarna som sätter stopp lite här och var.

backflash
2007-04-09, 17:48
Bra, bra!

Ett par förslag som dyker upp då är Mazda Miata eller Opel Speedster.

Mazdan går att köpa billigt, väger som en skokartong, har ett riktigt bra chassi och du kommer få mycket pengar över till att förbättra den. Kan bli hur bra som helst. Försäkringen lär vara lite mer human också.

Speedstern är dyrare men det enda som saknas är egentligen lite mer knuff från motorn, och det går ju alltid att fixa. Med lite hårdare fjädrar och dämpare finns det inte mycket som svänger ifrån den.

Med lättare bilar(och med små motorer) blir soppaförbrukningen mindre, däcken slits inte lika fort, bromsarna håller längre och slitaget blir allmänt lägre. Dessutom är det bra mycket roligare att köra lätta bilar. Jäkligt mycket kul för pengarna helt enkelt.

Miata och turbo, finns färdiga kit för den svjv. :thumbup:

edit: På tal om kostnader: Försäkringen på speedstern är väl som på Elise? Har jag för mig, och då lär den inte vara kul.

shadowfire
2007-04-09, 17:50
Träningen borde väl inte kosta så sjukt mkt egentligen, visst du äter lite mer och så kosttillskotten, men om du inte köper alla testohöjare borde det inte påverka så mkt eventuella bilköp. Dessutom finns ju risken att man blir nyttigar när det gäler andra saker som alkohol och lägger mindre pengar på det. Jag lever själv på rätt lite pengar per månad (student) men visst går det bra att äta mkt (det har du sett bevis på t.o.m. heh) så träningen kan du inte skylla på som någon större pengaslukare ;)

heh lite offtopic kanske, men bara matkostnaderna har jag höjt från 1200:-/mån till 2700:-/mån sedan jag började träna. Köttkonsumtionen är typ 10ggr högre nu, blodig biff ftw! Iofs gjorde jag en 12-kilos viktökning sedan jag lade om kosten med, så jag jobbar mig upp mot din vikt baan :D

shadowfire
2007-04-09, 17:51
Bah, då förstår du inte alls skönheten i att köra om i kurva med en 1.4a. En sport för riktiga män!!1

Haha, helst med 13" fälgar och raggartärningar med.

shadowfire
2007-04-09, 17:52
Bra, bra!

Ett par förslag som dyker upp då är Mazda Miata eller Opel Speedster.

Mazdan går att köpa billigt, väger som en skokartong, har ett riktigt bra chassi och du kommer få mycket pengar över till att förbättra den. Kan bli hur bra som helst. Försäkringen lär vara lite mer human också.

Speedstern är dyrare men det enda som saknas är egentligen lite mer knuff från motorn, och det går ju alltid att fixa. Med lite hårdare fjädrar och dämpare finns det inte mycket som svänger ifrån den.

Med lättare bilar(och med små motorer) blir soppaförbrukningen mindre, däcken slits inte lika fort, bromsarna håller längre och slitaget blir allmänt lägre. Dessutom är det bra mycket roligare att köra lätta bilar. Jäkligt mycket kul för pengarna helt enkelt.
Skulle i sådana fall hellre lägga pengarna på Opel GT istället för speedster.
GT'n har potential att bli något riktigt lattjo. 260hk original iaf och bakhjulsdrift!.

shadowfire
2007-04-09, 17:53
För dig boffa, varning för ståfräs:

2VwWXdFP6ZA

Yes
2007-04-09, 17:57
Alltså.. kriterierna är :


Man skall kunna drifta på 3'an utan problem.


ja.. det var nog allt :D

Edit : sen är det väl pengarna som sätter stopp lite här och var.
Det kan man t.om. göra med en Fiat Punto, även om man kanske riskerar att välta...

Vill man bränna gummi handlar det bara om mycket effekt i förhållande till greppet. Det är lätt fixat.

Metal_boy_
2007-04-09, 17:57
M3 har jag börjat gilla.

Metal_boy_
2007-04-09, 17:58
Det kan man t.om. göra med en Fiat Punto, även om man kanske riskerar att välta...

Vill man bränna gummi handlar det bara om mycket effekt i förhållande till greppet. Det är lätt fixat.

På 3:an med en Punto? Är du panto? :) Vet du vad drifto äro?

Lepras
2007-04-09, 17:58
m3+kompressor=*drool*

Kaboffastar
2007-04-09, 17:59
På 3:an med en Punto? Är du panto? :) Vet du vad drifto äro?

hahaha :laugh:

Angel
2007-04-09, 18:00
Kolla så en calzone ingår

Kaboffastar
2007-04-09, 18:01
Visst ja skulle kunans länga i en turbo i min GLT diffa den jäveln och styva upp skiten, jag skulle ju ainte direkt vara den första att göra det men.. känns sm att det är dags att sikta lite högre nu.. för skojs skull.

Jag kommer aldrig komma ifrån att ja kör som en tok.. fan, jag har ju börjat sladda och vänsterbromsa i min golf 88'a nu.. bara för att det går. köpte den för att ja skulle lugna ner mej lite men biljävlarna får fan inte vara ifred hur sega och framhjulsdrivna dom än är.

Yes
2007-04-09, 18:04
Skulle i sådana fall hellre lägga pengarna på Opel GT istället för speedster.
GT'n har potential att bli något riktigt lattjo. 260hk original iaf och bakhjulsdrift!.
En hottad Pontiac Solstice när man i princip kan få en Lotus Elise, betydligt billigare!? Speedstern kan antagligen köra åttor runt GT;n som bara kan konkurrera med större motor.

Baan
2007-04-09, 18:05
Visst ja skulle kunans länga i en turbo i min GLT diffa den jäveln och styva upp skiten, jag skulle ju ainte direkt vara den första att göra det men.. känns sm att det är dags att sikta lite högre nu.. för skojs skull.

Jag kommer aldrig komma ifrån att ja kör som en tok.. fan, jag har ju börjat sladda och vänsterbromsa i min golf 88'a nu.. bara för att det går. köpte den för att ja skulle lugna ner mej lite men biljävlarna får fan inte vara ifred hur sega och framhjulsdrivna dom än är.

Låter som att en cykel är mest lämplig för dig.

Kaboffastar
2007-04-09, 18:05
Kolla så en calzone ingår

Du har torkat upp för många calzone's från golvet i din karriär att du inte har rätt att yttra dig i den här tråden.

Kaboffastar
2007-04-09, 18:06
Låter som att en cykel är mest lämplig för dig.

Har en MTB i 10kkr klassen.. men den är trasig. hoppat för mycket trappor med den.

Baan
2007-04-09, 18:07
Har en MTB i 10kkr klassen.. men den är trasig. hoppat för mycket trappor med den.

En fråga för övrigt när det gäller bilköpet, har du bra lån eller har du bra pappa :) ?

Yes
2007-04-09, 18:08
På 3:an med en Punto? Är du panto? :) Vet du vad drifto äro?
Vet du vad "ta sats" innebär? ;)

Här har du lite fwd drifting:
m63FlqNFjDA

Fatalist
2007-04-09, 18:08
Visst ja skulle kunans länga i en turbo i min GLT diffa den jäveln och styva upp skiten, jag skulle ju ainte direkt vara den första att göra det men.. känns sm att det är dags att sikta lite högre nu.. för skojs skull.

Jag kommer aldrig komma ifrån att ja kör som en tok.. fan, jag har ju börjat sladda och vänsterbromsa i min golf 88'a nu.. bara för att det går. köpte den för att ja skulle lugna ner mej lite men biljävlarna får fan inte vara ifred hur sega och framhjulsdrivna dom än är.

Då är det god tid att tänka till lite - passar verkligen en sportbil dig? Svaret är nej. Inte förrän du är en mognare förare.

nordland
2007-04-09, 18:09
Jag sneglar iofs på en M3a igen, E46'a denna gång. Om det nu inte händer något ultimat efter 30-årsdagen, så kommer jag få betala 19,000:-/året i försäkring på den med full bonus och i småstad.


Blir det inte mer värt att då ta en 328/330ci E46'a och själv kitta den med en färdig kompressorsats från Vortech/ESS?

Kaboffastar
2007-04-09, 18:10
En fråga för övrigt när det gäller bilköpet, har du bra lån eller har du bra pappa :) ?

Farsan är väl ok, men jag får bekosta allt själv och det har jag inget emot.
aKa jag har ( skaffar ) bra lån.

Jag är en såndär vanlig med 17k i lön, inga arv eller dyl sen tidigare ;).

Cilia
2007-04-09, 18:10
Skulle inte kritisera bilvalet, tänkte bara på att din försäkring borde kunna vara ännu billigare än så, ner mot 3000 kanske, kanske ännu billigare. Antar att du lagt ner sjukt mkt tid på att hitta billigaste? Är väl kanske inte så motiverat om det är en tusenlapp per år förvisso..
japp och det sa jag tidigare också.
jag hann inte med att jämföra försäkringar så det blir om ett år.
jag hoppas du har rätt, inte för att 1000 kr/år får min ekonomi att stå eller falla men jag kan göra annat för dom än sponsra försäkringsbolag.


När jag kör till mina hemtrakter till norrland så kan jag säga att under 100 mil långkörning är det en skaplig skillnad på en bil med krut under huven och en bil som man måste ha en flygraka på sig för att kunna göra en omkörning....
jag förstår det och jag håller med.
men jag kunde köra i 160 och ändå ha kraft att gasa upp med min bil och då hade jag den fylld med 5 pers.

Baan
2007-04-09, 18:11
Farsan är väl ok, men jag får bekosta allt själv och det har jag inget emot.
aKa jag har ( skaffar ) bra lån.

Jag är en såndär vanlig med 17k i lön, inga arv eller dyl sen tidigare ;).

Hmm jag skulle ha varit rädd att ta lån för en M3:a i din sits, iofs snackar du om en äldre sådan så lite ospecifierat vad den kommer att kosta. Inte särskilt kul gå till jobbet bara för att man i princip är tvungen pga alla lån man tagit.

Kaboffastar
2007-04-09, 18:12
Vet du vad "ta sats" innebär? ;)

Här har du lite fwd drifting:
m63FlqNFjDA

hahaaaa :D underskatta ALDRIG "ta sats".

Då är det god tid att tänka till lite - passar verkligen en sportbil dig? Svaret är nej. Inte förrän du är en mognare förare.

Men... jag kommer aldrig bli en "mognare förare" jag får helt enkelt kompensera det med att vara en sjukt skillad förare.

GymTT
2007-04-09, 18:12
Tror du ska kika till vanosen.

Lepras
2007-04-09, 18:13
Blir det inte mer värt att då ta en 328/330ci E46'a och själv kitta den med en färdig kompressorsats från Vortech/ESS?

går inte att besikta med kompressor...




Eller är ja ute o cyklar?

Kaboffastar
2007-04-09, 18:14
Hmm jag skulle ha varit rädd att ta lån för en M3:a i din sits, iofs snackar du om en äldre sådan så lite ospecifierat vad den kommer att kosta. Inte särskilt kul gå till jobbet bara för att man i princip är tvungen pga alla lån man tagit.

De ligger i runda slängar på 80-110.000

Aej jag vet det, men mitt liv kommer antagligen inte bli roligare än så. Accepterat sen länge, gäller att prioritera och göra det bästa av situationen.

Baan
2007-04-09, 18:15
japp och det sa jag tidigare också.
jag hann inte med att jämföra försäkringar så det blir om ett år.
jag hoppas du har rätt, inte för att 1000 kr/år får min ekonomi att stå eller falla men jag kan göra annat för dom än sponsra försäkringsbolag.


Ska inte svära på det men det är en ganska normalstor bil och utan att veta exakt hur gammal du är vågar jag gissa på att du knappast tog körkortet igår, så då har vi: normalstor/stark bil + en dels års erfarenhet + kvinna = billig försäkring. Min gissning på vad du sparar är lite efter min egen Audi och du har egentligen mer fördelar som borde sänka priset (förutom lite starkare motor) så jag tror du kan spara en slant ändå.

hahavaffan
2007-04-09, 18:15
För dig boffa, varning för ståfräs:

[3yt]2VwWXdFP6ZA[/yt]Ahh den är så jävla rå. Videon är från början av 'LOADED's karriär, nu är den aningen hårigare.

Baan
2007-04-09, 18:16
De ligger i runda slängar på 80-110.000

Aej jag vet det, men mitt liv kommer antagligen inte bli roligare än så. Accepterat sen länge, gäller att prioritera och göra det bästa av situationen.

Ok, vi snackar äldre M3a alltså. Inte brutalfarligt dyrt då..

Kaboffastar
2007-04-09, 18:19
Ok, vi snackar äldre M3a alltså. Inte brutalfarligt dyrt då..


95'a med lite tur.
Nån gång ska man ju ha en lite seriösare bil.. det kan lika gäran bli en m3'a iom att ja aldrig kommer sluta köra som jag gör. nytta med nöje sas.

Edit : så mycket kan det inte finnas att klaga på? =)

Baan
2007-04-09, 18:20
95'a med lite tur.
Nån gång ska man ju ha en lite seriösare bil.. det kan lika gäran bli en m3'a iom att ja aldrig kommer sluta köra som jag gör. nytta med nöje sas.

Edit : så mycket kan det inte finnas att klaga på? =)

För ditt maxpris bör du ju kunna hitta en 98a.

shadowfire
2007-04-09, 18:21
Ska inte svära på det men det är en ganska normalstor bil och utan att veta exakt hur gammal du är vågar jag gissa på att du knappast tog körkortet igår, så då har vi: normalstor/stark bil + en dels års erfarenhet + kvinna = billig försäkring. Min gissning på vad du sparar är lite efter min egen Audi och du har egentligen mer fördelar som borde sänka priset (förutom lite starkare motor) så jag tror du kan spara en slant ändå.
Det låter i mina ögon som äckligt billig försäkring ändå för o vara Stockholm. Brukar ju nästan utgå från femsiffriga belopp i storstäder. Men iofs, som du säger, äldre kvinna och liten bil påverkar det hela.

hahavaffan
2007-04-09, 18:21
går inte att besikta med kompressor...




Eller är ja ute o cyklar?'Passive' på Autopower skriver såhär om sin Z4 3.0i:
"Jag fick rådet av ESS att hänga av remmen vid besiktning. De sa att det enda besiktningen förmodligen kommer att se är esstuning.com som står på kompressorn, får ta och maskera den inför besiktningen eller bara chansa, alt. ha en låda öl redo som "gåva". ;)"

Yankeee
2007-04-09, 18:21
Edit : så mycket kan det inte finnas att klaga på? =)

Lite mer eftertanke kanske? Har du verkligen räknat på hur mycket bilen kommer att kosta i månaden?

Yes
2007-04-09, 18:21
Med den inställningen kommer nog det roliga sluta fortare än du tror...

shadowfire
2007-04-09, 18:22
En hottad Pontiac Solstice när man i princip kan få en Lotus Elise, betydligt billigare!? Speedstern kan antagligen köra åttor runt GT;n som bara kan konkurrera med större motor.

GT'n är ju bara så mkt manligare till utseendet, riktigt gå cabbe. Mkt viktigt argument för GT'n.

Cilia
2007-04-09, 18:22
som du säger, äldre kvinna och liten bil påverkar det hela.
*gggrrrrr*

Kaboffastar
2007-04-09, 18:22
För ditt maxpris bör du ju kunna hitta en 98a.

Mjo kanske. Men det dräller ju inte av dom, vet inte hur det blir försäkringsmässigt när de blir nyare heller.. billigare/dyrare?

shadowfire
2007-04-09, 18:23
*gggrrrrr*
*whistle*
Det var du som sa det denna gång :D
usch vad jag kommer få äta upp detta snart känner jag

Kaboffastar
2007-04-09, 18:24
Lite mer eftertanke kanske? Har du verkligen räknat på hur mycket bilen kommer att kosta i månaden?

Helförsäkring för mig på en 94'a = 2333 kr/mån ( 3'e gången jag skriver det i tråden ) + bensin ( drar lika mycket som min nuvarande bil. )

Yes
2007-04-09, 18:24
GT'n är ju bara så mkt manligare till utseendet, riktigt gå cabbe. Mkt viktigt argument för GT'n.
Inte ens där kan jag hålla med dig. Annars är det ju inte svårt att plocka av taket från Speedstern.

Baan
2007-04-09, 18:25
Det låter i mina ögon som äckligt billig försäkring ändå för o vara Stockholm. Brukar ju nästan utgå från femsiffriga belopp i storstäder. Men iofs, som du säger, äldre kvinna och liten bil påverkar det hela.

hehe tänkte inte på att det är Stockholm :) värt kolla upp andra försäkringar ändå tycker jag, går säkert spara lite utan att man behöver lägga ner mkt arbete på det hela egentligen.

Yankeee
2007-04-09, 18:25
Helförsäkring för mig på en 94'a = 2333 kr/mån ( 3'e gången jag skriver det i tråden ) + bensin ( drar lika mycket som min nuvarande bil. )

Skatt+lån+parkering+diverse?

Baan
2007-04-09, 18:27
Mjo kanske. Men det dräller ju inte av dom, vet inte hur det blir försäkringsmässigt när de blir nyare heller.. billigare/dyrare?

Inget jag har koll på tyvärr. Jag tycker att nyare bilar borde vara säkrare och mindre rep som går på försäkring, men vem vet hur firmorna tänker.

-98 var kanske att ta i. Du kanske kan få en för 110k om du prutar ner en duktigt från 125-130k. En -97a är väl mer realistiskt som nyaste för ca 100k. Som du säger är det itne särskilt många så säljaren kan vara lite sneaky och säga NÄHÄ när du vill pruta, han kanske väntar sig att någon betalar fullpris. Inte direkt någon impopulär bil heller, så lite svårt att säga om det är lätt att komma undan "billigt" :)

Angel
2007-04-09, 18:27
Du har torkat upp för många calzone's från golvet i din karriär att du inte har rätt att yttra dig i den här tråden.

say what

Kaboffastar
2007-04-09, 18:28
Skatt+lån+parkering+diverse?

Yes jag vet, tror att skatten ligger på ungefär samma som nuvarande bil.

Sen så behöver ju inte bilen stå på mej heller.

Yes
2007-04-09, 18:35
Skatt+lån+parkering+diverse?
Mmm, vad sägs om att försöka göra en liten uppskattning på kostnaderna?

Skatt: 2000Kr(?)
Lån: 18000Kr
Däck: 10000Kr
Bromsar: 4000Kr
Service(typ oljebyten + diverse småsaker): 3000Kr
Försäkring: 29000Kr

+ eventuella reparationer...

5500Kr/mån och då lär det tillkomma mer kostnader...

Cilia
2007-04-09, 18:38
jag gör aldrig kalkyler på mina bilkostnader för då blir jag bara deprimerad

Baan
2007-04-09, 18:43
Mmm, vad sägs om att försöka göra en liten uppskattning på kostnaderna?

Skatt: 2000Kr(?)
Lån: 18000Kr
Däck: 10000Kr
Bromsar: 4000Kr
Service(typ oljebyten + diverse småsaker): 3000Kr
Försäkring: 29000Kr

+ eventuella reparationer...

5500Kr/mån och då lär det tillkomma mer kostnader...

Är väl skitbra. Killen vet ju inte vad han ska göra med pengarna, livet blir ju lugnare ifall du vet vad du jobbar för :)

Yankeee
2007-04-09, 18:44
Mmm, vad sägs om att försöka göra en liten uppskattning på kostnaderna?

Skatt: 2000Kr(?)
Lån: 18000Kr
Däck: 10000Kr
Bromsar: 4000Kr
Service(typ oljebyten + diverse småsaker): 3000Kr
Försäkring: 29000Kr

+ eventuella reparationer...

5500Kr/mån och då lär det tillkomma mer kostnader...

Jao, 6-7 tusen kvar efter bilen är betald tror jag inte är överdrivet roligt oavsett hur tuff bil man har.

Yes
2007-04-09, 18:46
jag gör aldrig kalkyler på mina bilkostnader för då blir jag bara deprimerad
Du är stundtals en mycket klok kvinna. Normalt gör inte jag heller det. Jag minns att min gode far gjorde det åt mig en gång och det var inte kul, speciellt inte då jag visste att han råkat få i varje fall en nolla för lite...

Jag ville bara bjuda Kaboffa på en liten dos verklighet, fast jag såg till att räkna snällt. Ibland kan det faktiskt behövas. Vill dock inte krossa hans bildrömmar.

Kaboffastar
2007-04-09, 18:50
Du är stundtals en mycket klok kvinna. Normalt gör inte jag heller det. Jag minns att min gode far gjorde det åt mig en gång och det var inte kul, speciellt inte då jag visste att han råkat få i varje fall en nolla för lite...

Jag ville bara bjuda Kaboffa på en liten dos verklighet, fast jag såg till att räkna snällt. Ibland kan det faktiskt behövas. Vill dock inte krossa hans bildrömmar.

Njaej. som sagt, drömma is the shit.

För det första så behöver jag spara ihop en relativt stor del av beloppet först, fixa så att jag inte behöver stå som ägare och få löneök ;D. men det är ändå en m3'a som ligger närmst till just nu, även om det får dröja ett halvår/år.

Gäller att vara ute i god tid när man har den lönen som jag har, så att man hinner gå igenom alla om och men. Jag är inte dum i huvet, jag har lån på en inte ens halvrenoverad lägenhet också :).

shadowfire
2007-04-09, 18:51
Mmm, vad sägs om att försöka göra en liten uppskattning på kostnaderna?

Skatt: 2000Kr(?)
Lån: 18000Kr
Däck: 10000Kr
Bromsar: 4000Kr
Service(typ oljebyten + diverse småsaker): 3000Kr
Försäkring: 29000Kr

+ eventuella reparationer...

5500Kr/mån och då lär det tillkomma mer kostnader...
Stora servicen kostar dessutom fläsk och 10k för däck är nästan snuskigt billigt på en M3'a. Minst 275or bak ju. :D

Stora servicen (inspektion II) går på 6 papp bara till min 330ci.

Edit: bromsar var också billigt räknat, om det nu inte är uppgraderade bromsar så lär man vilja kosta på det framtill åtminstone.

Cilia
2007-04-09, 18:54
men köper ni nya däck till era bilar varje år?

Kaffe - visst kan ngn annan stå som ägare problemet är ju att du tillgodoräknar dig bonusen. Jag körde gamla billiga bilar först som var billiga att försäkra och då kunde jag bygga på min bonus utan att det kostade skjortan.

Kaboffastar
2007-04-09, 18:57
men köper ni nya däck till era bilar varje år?

Kaffe - visst kan ngn annan stå som ägare problemet är ju att du tillgodoräknar dig bonusen. Jag körde gamla billiga bilar först som var billiga att försäkra och då kunde jag bygga på min bonus utan att det kostade skjortan.

Däcken går åt när det spinner varje gång man gasar på lite. och kan dom spinna bara för att man gasar litte så är det lätt hänt att man gasar ännu mer.

Jag har stått som ägare på samtliga bilar jag kört såhär långt.. men det tar ju ett rätt så bra tag att kamma hem bra bonus.

shadowfire
2007-04-09, 18:58
men köper ni nya däck till era bilar varje år?

Kaffe - visst kan ngn annan stå som ägare problemet är ju att du tillgodoräknar dig bonusen. Jag körde gamla billiga bilar först som var billiga att försäkra och då kunde jag bygga på min bonus utan att det kostade skjortan.

2 somrar håller de för mig, om ens det.
Men då kör jag mellan 2000-3000 mil/år med.

Yes
2007-04-09, 18:59
Stora servicen kostar dessutom fläsk och 10k för däck är nästan snuskigt billigt på en M3'a. Minst 275or bak ju. :D

Stora servicen (inspektion II) går på 6 papp bara till min 330ci.

Edit: bromsar var också billigt räknat, om det nu inte är uppgraderade bromsar så lär man vilja kosta på det framtill åtminstone.
Jo, det är glädjesiffror...

På servicen räknade jag med 3-4 oljebyten plus lite på "diverse annat". Däck brukar gå att få till bra priser om man håller utkik efter utförsäljningar och dylikt. På bromsarna höftade jag till lite med vad en uppsättning nya belägg kan kosta.

Sen kan man ju lägga till ett par tusen i månaden på soppa också... Det gör ONT att tänka på hur mycket det kostar.

Lepras
2007-04-09, 19:01
Däcken går åt när det spinner varje gång man gasar på lite. och kan dom spinna bara för att man gasar litte så är det lätt hänt att man gasar ännu mer.

Jag har stått som ägare på samtliga bilar jag kört såhär långt.. men det tar ju ett rätt så bra tag att kamma hem bra bonus.

Kommer bli härliga kostnader för dig om du ska spinna och köra som en tok varje gång du är ute med bilen...;)

Yes
2007-04-09, 19:03
men köper ni nya däck till era bilar varje år?

På en vanlig bil räcker däcken länge. Nu är det dock en busbil och en förare som vill "drifta"... En uppsättning däck per år är väldigt snällt räknat under de förutsättningarna.

Baan
2007-04-09, 19:04
Jag skulle säga att om du har pengarna och har viljan att lägga ner mycket av det du tjänar på bilen, go for it. Det mest naturliga med en dyrare bil (pris och senare kostnader) är väl att man köper en när man har gott om pengar, dvs när man blir lite gubbjsuk vid 46 års ålder :) Problemet är att man inte kan bli 20 då hur mkt man än vill, så betyder det mkt för dig och om du kan få ihop ekonomin etc etc så tycker jag du ska satsa.

Sen kanske du kan hitta en billigare bil som är lika kul men det är en annan femma.

Yes
2007-04-09, 19:18
Sen kanske du kan hitta en billigare bil som är lika kul men det är en annan femma.
Det är en väldigt bra ide om man vill ha en rolig bil utan att vänta tills man är pensionär.

Nu blir det förstås aldrig billigt men många bilar går ju t.ex. att entusiastförsäkra. Istället för 30kkr/år betalar man 1400Kr... Då kan man gasa runt i en tvåförrti till vardags och ha mycket mer pengar över till busbilen. Annars är som sagt små lätta bilar mycket mer ekonomiska och det mesta är nog billigare att försäkra än en M3;a.

johan h
2007-04-09, 19:23
Mitt första inlägg här o bilnörd som man är så blev detta min första post*whistle*

Lite allmänna saker att kolla är: Om bilen är tyskimporterad så kan miltalet vara sisådär d.v.s den kan vara skruvad. Ta kontakt med BMW o be dem hjälpa dig med tyska besiktiningspapper för att stärka att miltalen stämmer. Du kan även kolla pedalgummi, växelspaks knopp, stol samt hur sliten ratten är samt göra dig en uppfattning om bilen gått så långt som mätare visar. Kolla även kaross-skarvar, det ska vara någorlunda lika gap mellan alla skarvar med tolerans på någon mm. Ta bort innerklädseln i bagaget för att se om några lagningsskarvar syns där. Kolla så bromsar tar bra, kolla så inga pixlar är borta i färddatorn=dyrt. Ta en titt under huven, kolla oljeläkage. Undersök så inget vitt skum förekommer på oljepåfyllningslocket eller att det är svart kylvätska. Detta kan bero på att toppackningen gått o att olja rinner in i kylkanalerna=krångligt o dyrt. Undersök om det förekommer något knirr eller knarr i upphängningarna o att motorn inte tickar. Om den gör det någon sekund på tomgång vid start så är det ingen fara det tar några sekunder för lyftarna att få upp oljetryck men fortsätter det så kan kammen vara sliten. Jag är ingen BMW-expert så jag vet inte om det finns VANOS på den men om det finns så har jag hört att de spökade i början vilket kan vara värt att kolla upp. Titta efter rost. Provkör bilen noga o sväng bromsa hårt gasa. Bilen ska inte tveka utan ge en jämn fartökning. Glöm ej att varmköra den. Bilen kan gå bra när den är kall för att sedan börja konstra sig.

Lite hattigt skriven lista men hoppas den ger någon hjälp. O kom ihåg: Tidigare ägare har köpt den för precis samma ändamål som dig, gasa/hårdkörning. Dessa bilar tål detta men kom i håg att ett dåligt skött exemplar kan bli rena mardrömen för dig o din pånbok. Hittar du ett välskött exemplar så har du en extremt rolig bil att köra*drool*

Baan
2007-04-09, 19:35
skruvad mätare kan du lika gärna hitta på en svensk bil som en tysk,,

johan h
2007-04-09, 19:45
skruvad mätare kan du lika gärna hitta på en svensk bil som en tysk,,

Jajemän, det jag främst tänkte på var att miltalet står på senaste besiktningen så att det i Sverige är lättare att kolla det. Räcker med ett fax från vägverkets register. Står det 25 000mil där o 16 000 på mätaren så bör man dra öronen åt sig;)

shadowfire
2007-04-09, 19:47
Jajemän, det jag främst tänkte på var att miltalet står på senaste besiktningen så att det i Sverige är lättare att kolla det. Räcker med ett fax från vägverkets register. Står det 25 000mil där o 16 000 på mätaren så bör man dra öronen åt sig;)

Iofs läser man av mätaren då bilen kommer till Sverige och sedan går bilprovningen efter det. Om mätaren är skruvad innan vet du ju inte det.

shadowfire
2007-04-09, 19:49
Mitt första inlägg här o bilnörd som man är så blev detta min första post*whistle*

Lite allmänna saker att kolla är: Om bilen är tyskimporterad så kan miltalet vara sisådär d.v.s den kan vara skruvad. Ta kontakt med BMW o be dem hjälpa dig med tyska besiktiningspapper för att stärka att miltalen stämmer. Du kan även kolla pedalgummi, växelspaks knopp, stol samt hur sliten ratten är samt göra dig en uppfattning om bilen gått så långt som mätare visar. Kolla även kaross-skarvar, det ska vara någorlunda lika gap mellan alla skarvar med tolerans på någon mm. Ta bort innerklädseln i bagaget för att se om några lagningsskarvar syns där. Kolla så bromsar tar bra, kolla så inga pixlar är borta i färddatorn=dyrt. Ta en titt under huven, kolla oljeläkage. Undersök så inget vitt skum förekommer på oljepåfyllningslocket eller att det är svart kylvätska. Detta kan bero på att toppackningen gått o att olja rinner in i kylkanalerna=krångligt o dyrt. Undersök om det förekommer något knirr eller knarr i upphängningarna o att motorn inte tickar. Om den gör det någon sekund på tomgång vid start så är det ingen fara det tar några sekunder för lyftarna att få upp oljetryck men fortsätter det så kan kammen vara sliten. Jag är ingen BMW-expert så jag vet inte om det finns VANOS på den men om det finns så har jag hört att de spökade i början vilket kan vara värt att kolla upp. Titta efter rost. Provkör bilen noga o sväng bromsa hårt gasa. Bilen ska inte tveka utan ge en jämn fartökning. Glöm ej att varmköra den. Bilen kan gå bra när den är kall för att sedan börja konstra sig.

Lite hattigt skriven lista men hoppas den ger någon hjälp. O kom ihåg: Tidigare ägare har köpt den för precis samma ändamål som dig, gasa/hårdkörning. Dessa bilar tål detta men kom i håg att ett dåligt skött exemplar kan bli rena mardrömen för dig o din pånbok. Hittar du ett välskött exemplar så har du en extremt rolig bil att köra*drool*
Tickande ventilljud kan iofs vara en hel del olika saker, det kan också vara rentav något man kan åtgärda själv rätt lätt. Dessutom har BMW kamkedja - inte rem.

johan h
2007-04-09, 19:49
Iofs läser man av mätaren då bilen kommer till Sverige och sedan går bilprovningen efter det. Om mätaren är skruvad innan vet du ju inte det.Därför jag skrev att man skulle få hjälp med intyg från tyska bilprovningen genom BMW;)

shadowfire
2007-04-09, 19:51
Därför jag skrev att man skulle få hjälp med intyg från tyska bilprovningen genom BMW;)

ah, jag missade ordet tyska. :) :thumbup:

Baan
2007-04-09, 19:53
Jajemän, det jag främst tänkte på var att miltalet står på senaste besiktningen så att det i Sverige är lättare att kolla det. Räcker med ett fax från vägverkets register. Står det 25 000mil där o 16 000 på mätaren så bör man dra öronen åt sig;)

Sant, om någon är dum och skruvar på det sättet så är det inga probs. Lite värre om någon skruvar lite lätt över tiden, så att man verkar ligga på en 1000 mil om året vid besiktning fastän an kör en 2000 mil. Svårt se konstigheterna då. Förutom att man kanske kan vara duktig och se att bilen är rätt sliten på sina ställen fastän ägaren säger att den är välservad och lite lätt sommarkörd etc etc.

tossefar
2007-04-09, 19:57
Jag tycker inte att du ska köpa bilen om du inte har en stor budget för reparationer. Kan lätt bli jobbigt om du står där med ett trasigt block en dag. Skulle jag leta rolig bil i den prisklassen så skulle jag absolut köpa japanes.
T.ex. http://www.blocket.se/vi/11330778.htm?ca=9_s är en sjukt rolig bil. En 99a borde inte vara omöjlig att hitta. Japaner håller förevigt också, mer pengar att lägga på bensin :)

Jag älskar annars BMW, men de är inga vidare bra begköp.

shadowfire
2007-04-09, 20:02
Jag tycker inte att du ska köpa bilen om du inte har en stor budget för reparationer. Kan lätt bli jobbigt om du står där med ett trasigt block en dag. Skulle jag leta rolig bil i den prisklassen så skulle jag absolut köpa japanes.
T.ex. http://www.blocket.se/vi/11330778.htm?ca=9_s är en sjukt rolig bil. En 99a borde inte vara omöjlig att hitta. Japaner håller förevigt också, mer pengar att lägga på bensin :)

Jag älskar annars BMW, men de är inga vidare bra begköp.

Vad grundar du det på? Källa?
BMW är de begbilar som hållt bäst för min del, Opel och japanska bilar har hållt sämst. Det är iofs min personliga erfarenhet, visst sägs Mazda mfl toppa listan hos bilprovningen på felfria saker, men ett blankt papper hos bilprovningen är inte detsamma som en felfri bil.

Baan
2007-04-09, 20:21
Vad grundar du det på? Källa?
BMW är de begbilar som hållt bäst för min del, Opel och japanska bilar har hållt sämst. Det är iofs min personliga erfarenhet, visst sägs Mazda mfl toppa listan hos bilprovningen på felfria saker, men ett blankt papper hos bilprovningen är inte detsamma som en felfri bil.

Jag skulle säga priset, BMWs är väldigt dyra och populära framförallt vilket för vissa modeller innebär att du kanske inte kan pruta något. Varför sänka sig när det kommer en annan kille och ger en det man vill ha :) ? Det är iaf min tanke krings BMWs när jag kikat på vad jag får i effekt jämfört med andra bilar, lite övervärderat.

shadowfire
2007-04-09, 20:22
Jag skulle säga priset, BMWs är väldigt dyra och populära framförallt vilket för vissa modeller innebär att du kanske inte kan pruta något. Varför sänka sig när det kommer en annan kille och ger en det man vill ha :) ? Det är iaf min tanke krings BMWs när jag kikat på vad jag får i effekt jämfört med andra bilar, lite övervärderat.

iofs, men tyskimporter tycker jag fonkar fint, 35-40k under svenskt pris o hittils inget krångel. :thumbup:

Baan
2007-04-09, 20:37
iofs, men tyskimporter tycker jag fonkar fint, 35-40k under svenskt pris o hittils inget krångel. :thumbup:

Har ingen koll på BMW men för min fattigmannabudget var tysklandimport inte särskilt (snackar om ca 6-8 år gamla bilar) lönsamt. Enda ordentliga sparandet var att köpa bilen nästan ny eller något år gammal, men det var mest A3, A4 och Golf jag kollade på iofs. Tror det var mer man sparade förr i tiden..

GymTT
2007-04-09, 20:47
går inte att besikta med kompressor...




Eller är ja ute o cyklar?

Om man tar bort remmen så tror jag det ska funka.

David86
2007-04-09, 22:32
Jag skulle säga priset, BMWs är väldigt dyra och populära framförallt vilket för vissa modeller innebär att du kanske inte kan pruta något. Varför sänka sig när det kommer en annan kille och ger en det man vill ha :) ? Det är iaf min tanke krings BMWs när jag kikat på vad jag får i effekt jämfört med andra bilar, lite övervärderat.
BMW E39 måste vara den mest undervärderade bilen som går köpa idag. Otroligt mycket bil för pengarna.

Baan
2007-04-09, 22:54
BMW E39 måste vara den mest undervärderade bilen som går köpa idag. Otroligt mycket bil för pengarna.

Beror klart på modell, och det är ju också en tyckesfråga vad man vill betala för en bil. Jag hara mest kollat på effekt jämfört med andra märken, självklart inte provkört alla BMWs jag kollat på. Självklart kan man märka andra kvalitéer då som är värt lite pengar.

johan h
2007-04-09, 23:21
Om man tar bort remmen så tror jag det ska funka.Japp stämmer bra det. Sen om man byggt om sprutet så är det bra om man har koll på vilka avgasvärden som bilen släpper ut. Det är betydligt lättare att besiktiga en kompressorkonverterad bil än en dito med turbo. turbon lär bort men med kompressor räcker det med remmen. *whistle*

johan h
2007-04-09, 23:27
Tickande ventilljud kan iofs vara en hel del olika saker, det kan också vara rentav något man kan åtgärda själv rätt lätt. Dessutom har BMW kamkedja - inte rem. Japp det kan bero på flera saker med tickande motor. Det kan vara dåliga lyftare/tryckare också. Läs mitt inlägg igen. Vart har jag påstått att BMW kör med rem istället för kedja? ;)

chidde
2007-04-09, 23:49
jag tycker ni ska sluta krossa pojkens våta bildrömmar med siffror, vi såg ju själva på videosekvenserna vad bilarna kan prestera. okej, nu var det iofs en nyare m3a men de gamla är inte tråkiga för det

det kanske kostar en slant, men tänk långsiktigt! hans bil kommer göra många trosor blöta, även såna som cilia går runt i!

jag lånar Yes' kalkyl



Skatt: 2000Kr(?)
Lån: 18000Kr
Däck: 10000Kr
Bromsar: 4000Kr
Service(typ oljebyten + diverse småsaker): 3000Kr
Försäkring: 29000Kr

+ eventuella reparationer...

5500Kr/mån och då lär det tillkomma mer kostnader...

lägg till 80-100 kkr för bilen

+ så jävla många brudar han kommer få när han glider runt med den = PRICELESS!!

Lepras
2007-04-10, 00:01
jag tycker ni ska sluta krossa pojkens våta bildrömmar med siffror, vi såg ju själva på videosekvenserna vad bilarna kan prestera. okej, nu var det iofs en nyare m3a men de gamla är inte tråkiga för det

det kanske kostar en slant, men tänk långsiktigt! hans bil kommer göra många trosor blöta, även såna som cilia går runt i!

jag lånar Yes' kalkyl



lägg till 80-100 kkr för bilen

+ så jävla många brudar han kommer få när han glider runt med den = PRICELESS!!

som om brudarna ser skillnad på en 316 och en m3a...han får mer brudar om han glider runt i en mazda miata cabbe:D

Garnax
2007-04-10, 05:19
Jag tänkte dra ett blatte-skämt. Men det är helt tomt. Förlåt.

du slipper så jag tar det istället.

//

Du ska tänka på att du aldrig kan ha en passagerare brevid dig då du alltid
kommer ha Pizza kartonger där...

Sorry killen men köper man en "Pizza räcer" får man skylla sig själv :P

Speedy
2007-04-10, 07:12
Det finns många bilar som är roliga till betydligt bättre pris än en M3:a...nu vet jag ju inte hur din körvana och vad du haft för bilar innan det spelar ju en ganska stor roll, jag minns när jag köpte min första bil med över 300hk i och RWD det var det jävligaste att köra :) kul var det verkligen men farligt med..

ska du köra som på filmerna kan du ju räkna med fem-sex uppsättningar däck per år..vilket borde ge en kostnad på en 35-40k ju! om man ska ha lite bra däck som man troligen vill ha på en sån bil...ett tips är ju att kolla på en nissan 200sx. med lite trim på en sån har man en grym driftbil som ligger på halva priset i inköp och i försäkring...snygg kan den med bli...

Lövbiffen
2007-04-10, 08:01
PANG ska de säga så ska man vara om. Allt annat är psykiskt nedbrytande.


Pang så sitter du med dina 800 hästar i ett träd...


Lär dig köra innan du uppgraderar bilen bara.

Trance
2007-04-10, 08:18
som om brudarna ser skillnad på en 316 och en m3a...han får mer brudar om han glider runt i en mazda miata cabbe:D

Exakt. Att köpa en halvful äldre bil och lägga ner massa pengar på styling och motor känns dumt när du istället kan köpa en ny snygg bil direkt.

Fairing
2007-04-10, 08:25
Varför köpa en dussinbil som en M3 när du kan köpa min Pontiac Firehawk:D

Du får 2 cylindrar extra , billigare försäkring (1800/år helförsäkring) 100hk mer , snabbare 0-100 och du ser garanterat inte en liknande bil i Sverige för den är bara gjord i 500ex:thumbup:

Förövrigt tröttnar man fort på snabba bilar och börjar man trimma så blir det bara en jäkla massa kostnader för mycket vill ha mer

www.musclecars.se under länken fräna bilar kan du se besten

Speedy
2007-04-10, 08:36
kan ju hålla med om att efter två månader så känns det inte lika snabbt längre och det är då som det börjar bli farligt, när man tror att man kan köra..

man brukar ju säga att den som tror att han är en bra bilförare är det inte...:) brukar låta så på vissa bankörningsdagar...

z_bumbi
2007-04-10, 08:38
som om brudarna ser skillnad på en 316 och en m3a...han får mer brudar om han glider runt i en mazda miata cabbe:D

Röd = dubbla fångsten

Speedy
2007-04-10, 08:41
vad som helst med stora fälgar brukar generera kvinns tycker jag...iaf här där jag bor alla med 740 och 18" har ju brudar i överflöd hehe

chidde
2007-04-10, 08:49
som om brudarna ser skillnad på en 316 och en m3a...han får mer brudar om han glider runt i en mazda miata cabbe:D

de kan mer om bilar än vad vi tror nuförtiden, så det där é en myt *whistle*

Speedy
2007-04-10, 08:51
beror nog helt på vad det är för damer, visst finns det många som är väldigt duktiga men kör du en runda runt korvmojjen med en 320 med m3 paket på eller om det är en äkta m3:a tror jag fortfarande många skulle ha svårt att avgöra..:)

varför inte köpa en skyline det är ju riktigt häftigt och de går riktigt bra med!