handdator

Visa fullständig version : mönstring i täby på onsdag


krilleh
2007-04-09, 16:36
Nå, någon mer som ska dit och mönstra? Har nämligen no idea hur jag kommer dit. Bor inte i sthlm.

Känns ju lite onödigt att dra dit när jag ändå inte ska gå lumpen, men kan väl vara bra att veta hur man ligger till i alla tester ;)

Det är iaf på drottningholmsvägen tydligen, så kanske någon som bor där i närheten som kan hjälpa?

sunkan
2007-04-09, 16:38
Nå, någon mer som ska dit och mönstra? Har nämligen no idea hur jag kommer dit. Bor inte i sthlm.

Känns ju lite onödigt att dra dit när jag ändå inte ska gå lumpen, men kan väl vara bra att veta hur man ligger till i alla tester ;)

Det är iaf på drottningholmsvägen tydligen, så kanske någon som bor där i närheten som kan hjälpa?

passa dig, den attityden hade jag med å nu gör jag lumpen i boden. Vill man göra lumpen= gör testerna och gör dem bra. Vill man inte göra lumpen= gör testerna men gör dem inte bra.

Sen att jag tycker att alla ska göra lumpen är väl en annan sak.

Kwon
2007-04-09, 16:50
Som en polare gjorde

När han skulle ta upp kpist-attrappen för att se om han var höger alt vänsterhänt så tappade han den i golvet ;)

NiXPhoenix
2007-04-09, 16:51
Hört talas om SL? Det står för Stockholms Lokaltrafik tror jag. :o

Hur som helst, det är kollektivtrafiken här i Stockholms län, gå in på www.sl.se och skriv in adressen.

Vet inte varifrån du kommer, men antagligen är bästa sättet att åka in till Stockholms central, sen därifrån tunnelbana till Östra Station, sen tar du tåget därifrån. Går tre olika linjer, du ska åka med Näsbyparkslinjen, den går väldigt sällan men annars måste du böka med buss och skit. Tror du går av en station innan ändstationen. Sen är det nära därifrån. Du kommer se ett gäng andra killar på tåget som också ska mönstra antagligen.


Själv bor jag i Täby, fick skjuts med bil i ungefär 10 min. :P Lite skillnad mot en del andra stackare som måste ta sig över halva landet för att komma till mönstringen.

krilleh
2007-04-09, 16:58
passa dig, den attityden hade jag med å nu gör jag lumpen i boden. Vill man göra lumpen= gör testerna och gör dem bra. Vill man inte göra lumpen= gör testerna men gör dem inte bra.

Sen att jag tycker att alla ska göra lumpen är väl en annan sak.

Tack för tipset :)

Nja, känns bara mer värt att jobba under den tiden och styrketräna. Än att bo i någon skog och se musklera ruttna bort :(



Ok, lite överdrivet.

sunkan
2007-04-09, 17:02
Tack för tipset :)

Nja, känns bara mer värt att jobba under den tiden och styrketräna. Än att bo i någon skog och se musklera ruttna bort :(



Ok, lite överdrivet.

jobba och styrketräna kommer du ha mååånga år på dig att göra men lumpen har du en chans på dig att göra. Näe nu ska jag sluta försöka övertala dig.

krilleh
2007-04-09, 17:04
Hört talas om SL? Det står för Stockholms Lokaltrafik tror jag. :o

Hur som helst, det är kollektivtrafiken här i Stockholms län, gå in på www.sl.se och skriv in adressen.

Vet inte varifrån du kommer, men antagligen är bästa sättet att åka in till Stockholms central, sen därifrån tunnelbana till Östra Station, sen tar du tåget därifrån. Går tre olika linjer, du ska åka med Näsbyparkslinjen, den går väldigt sällan men annars måste du böka med buss och skit. Tror du går av en station innan ändstationen. Sen är det nära därifrån. Du kommer se ett gäng andra killar på tåget som också ska mönstra antagligen.


Själv bor jag i Täby, fick skjuts med bil i ungefär 10 min. :P Lite skillnad mot en del andra stackare som måste ta sig över halva landet för att komma till mönstringen.

Ok schysst! Jag kommer med buss ifrån uppsala. Så den stannar ju när vid stationen. Då blire tunnelbana till östra station alltså! När man kliver av där går tåget till täby i närheten? Går väl ifs bra att fråga någon.

Väldigt sällan låter jobbigt, men får kolla upp de där lite närmare då. Kommer komma till sthlm runt 8. Ska vara där 9. borde väl hinna :)

krilleh
2007-04-09, 17:08
stannar tåget då i Täby centrum? Långt därifrån till drottningholmsvägen? Hoppas det inte är så stort område :)

FreCKo
2007-04-09, 17:31
NIO på morgonen? VA I HELVETE jag var tvungen att vara där SJU! *gah!*

Spinkot
2007-04-09, 17:50
Vi som bor ute på landet fick åka inhyrd buss direkt till mönstringen när jag mönstrade, det var snällt :)

krilleh
2007-04-09, 17:54
NIO på morgonen? VA I HELVETE jag var tvungen att vara där SJU! *gah!*

haha.. men 9 är ju fort. sjukt tidigt då jag har lov =/ Och resan tar ju ett tag med alla byten.

Dissector
2007-04-09, 18:00
Nå, någon mer som ska dit och mönstra? Har nämligen no idea hur jag kommer dit. Bor inte i sthlm.

Känns ju lite onödigt att dra dit när jag ändå inte ska gå lumpen, men kan väl vara bra att veta hur man ligger till i alla tester ;)

Det är iaf på drottningholmsvägen tydligen, så kanske någon som bor där i närheten som kan hjälpa?

Jag bor inne i Halmstad och det gick ändå en buss som var satt speciellt för de som mönstrade den dan. Du borde ha fått nåt papper om det.

Angående testerna och det där: Om du inte vill göra lumpen, så akta dig lite för att kämpa :P Vill du inte göra lumpen så säg det när du kommer dit så är det praktiskt taget klart sen. Jag ville göra lumpen, så jag jobbade på och sa att jag ville (och fick plats med). En kompis sa att han inte ville, behövde inte göra ett enda test utan fick åka hem direkt när han ville :P Det är lättare att slippa från början än att ta sig ur om man väl blir placerad.

BigForre
2007-04-09, 19:22
Nå, någon mer som ska dit och mönstra? Har nämligen no idea hur jag kommer dit. Bor inte i sthlm.

Känns ju lite onödigt att dra dit när jag ändå inte ska gå lumpen, men kan väl vara bra att veta hur man ligger till i alla tester ;)

Det är iaf på drottningholmsvägen tydligen, så kanske någon som bor där i närheten som kan hjälpa?

Oj, hem till min hood ...Djursholmsvägen ligger mönstringen i Näsbypark på.

sunkan
2007-04-09, 19:25
haha.. men 9 är ju fort. sjukt tidigt då jag har lov =/ Och resan tar ju ett tag med alla byten.

jag for dit kl6 dagen innan och blev väckt kl5morgonen efter:D

NiXPhoenix
2007-04-09, 21:25
Ok schysst! Jag kommer med buss ifrån uppsala. Så den stannar ju när vid stationen. Då blire tunnelbana till östra station alltså! När man kliver av där går tåget till täby i närheten? Går väl ifs bra att fråga någon.

Väldigt sällan låter jobbigt, men får kolla upp de där lite närmare då. Kommer komma till sthlm runt 8. Ska vara där 9. borde väl hinna :)

stannar tåget då i Täby centrum? Långt därifrån till drottningholmsvägen? Hoppas det inte är så stort område :)




Alltså, det står ju på lumpen.se hur du ska ta dig dit. Jag gick in och kollade åt dig. :Virro
Näsby Allé heter tågstationen, dock kan du även åka med Österskärslinjen som går oftare till Täby centrum och ta buss därifrån.
Sl.se och lumpen.se är allt du behöver. Ja sen biljett också. :)

krilleh
2007-04-10, 19:53
Imorn smäller det. Har funderat länge på om jag verkligen ska banga lumpen eller inte. Jag har kommit fram till att jag ska göra så gott jag kan på alla tester och sen se om jag äns blir antagen. Min kondition är kass, så det lär ju inte uppskattas. Är väl hyffsat stark, men knappast uthållig så det är väl inte heller bra för lumpen.

men om det nu är så att jag kommer in, då har jag lite funderingar som jag hoppas ni kan svara på.

- Får man mycket mat i lumpen? jag vill inte gå ner i vikt.
- Har man god tid till gymmet?
- Kan man ta med sig proteinpulver?

Om man får mkt mat och möjlighet till gym samt proteinpulver kanske jag vill gå lumpen trots allt. Många säger ju att man växer som person. Men som sagt, vill bevara mina muskler och gärna öka under denna tidpunkt.

The_RobRoy
2007-04-10, 20:14
Lycka till :)

Timmi
2007-04-10, 20:24
men om det nu är så att jag kommer in, då har jag lite funderingar som jag hoppas ni kan svara på.

- Får man mycket mat i lumpen? jag vill inte gå ner i vikt.
- Har man god tid till gymmet?
- Kan man ta med sig proteinpulver?



- Du överlever om du nu inte blir jägare och lever på barr flera veckor i fält ;)
- Om du orkar kan du säkert träna, sen är kanske gymmet inte i värdsklass.
- Brukar väl bero på regemtet.

Nån som faktiskt gjort/gör lumpen kan ju svara lite mer specifikt men det är så jag fattat det hela när jag pratat med och läst om folk som legat inne.

RösböJunior
2007-04-11, 20:08
hur gick det ?

sj mönstrade jag för några veckor sen, vi åkte dit dagen innan
(vårens första soliga dagar typ och vi fick sitta i en buss mitt på dagen i ca 4 h :S )
iaf kom vi dit vid ca 16.00 (i kristianstad då) gjorde inskrv.provet sen
var det juh krogrundan å fotboll! ...sverige - Nordirland som inte gick för bra.
nästa dag väcktes vi 06.30 för test-dagen.

alltså jag tkr man ska ta sig i kragen lite, Vill jag göra lumpen? eller inte! har man inga hinder så gör det! nyttigt som fan.

jo man får ofta bra med mat, men inte OFTA därför är det i tex mitt fall
inget positivt i bygg-syfte då man kommer tappa vikt och bli mer uthållig.
ang gym osv får du fråga på det regemente du ska in på!
lycka till

krilleh
2007-04-12, 01:55
Mönstringen gick bra.. eller vad man ska säga. hade fortfarande inte bestämt mig om jag ville göra lumpen eller ej, så jag gjorde så gott jag kunde på alla tester. Fick 6a på kondition vilket jag är nöjd med med tanke på att jag endast styrketränar på fritiden. 7 i styrka.

Men jag skrev i papprena att jag ville vara någonstanns med mycket mat och tillgång till gym. haha, men dom gillade min ärlighet. Fick iaf preliminärt som bevakningssoldat vilket jag faktiskt är nöjd med. Har ingen bra kondition och vill inte direkt gå ner 10kg när jag gör lumpen(vilket alla jägare, osv gör?). Första hand valde jag i enköping. INgen aning hur det är där men dom sa att det var relativt lugnt. Skulle verkligen vilja fortsätta bygga muskler fast jag är i lumpen.

Några andra som vet nåt mer om detta? I enköping alltså. Glad att jag inte kom upp i boden eller nåt liknande :D Om jag kommer in i enköping har jag bara en timme buss hem!

Får man ta med sig proteinpulver tro? :)

Slutbeskedet kommer om en månad!

Litecore
2007-04-12, 07:46
bah! det är en myt att jägare får lite mat i fält.. självklart, under vissa övningar var det viss gräns
och under överlevnadsperioden var det visserligen snålt men det är andra omständigheter
vid just överlevnad som gör att det säkert låter mycket värre än det egentligen är, imho :]

vi fick käka hur jävla mycket som helst (på regementet) och hade tillgång till ett skitfräscht gym.
personligen kände jag att det inte fanns tid/ork att träna eftersom det vanliga schemat
gjorde att man mer än gärna använde varje sekund som fanns över till att sova eller vila på.
min erfaranhet är att bevakningsoldater har mer "fritid" och mindre övningsdagar än t.ex. jägare :)

så du kan nog vara lugn med både träning och proteinpulver.. men om du verkligen vill ha
snabba svar så är det väl bara att slå en pling till pliktverket (eller nåt?) och höra med dem.

kanske står nåt läsvärt i någon av de här två trådarna jag hittade också.

Lumpen å Bodybuilding!! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27995)

lumpen (http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-6336.html)

annars borde svaren finnas på FORUM.SOLDF.COM (http://forum.soldf.com/index.php?) :thumbup:

Kebab-Arne
2007-04-12, 11:54
Maten är absolut inget problem så länge du inte är i fält. Skövde Garnision har dock tråkigast mat av de militärställen jag ätit på. Kvarn, Såtenäs, Ravlunda mfl.

Är du i fält så är maten inte heller nåt problem förutom på överlevnadsövningar. Men sånt är efteråt bara kul att få ha gjort, när man inser hur mycket man klarar utan mat.

Kör själv lastbil och vi har all packning i lastbilen. Så enda gränsen för hur mycket mat vi får ta med är hur mycket du orkar bära till lastbilen. Även om det som sagt inte finns nån anledning till att ta med en massa mat.

Ska även tillägas att vi inte får ha mat i logementskåpen då det enligt befälen kan sprida sjukdomar. Skillnad på mat och mat såklart. Ex. blir de mindre glada på ett paket kex, men har men en cola är det lungt. Proteinpulver vet jag inte riktigt vad de tycker om, är ju bara att fråga. Kan vara ganska övertygad om att du inte kommer tänka så mycket på proteinpulver första veckan iaf. ;)

Raggis
2007-04-12, 13:13
En polare till mig är bevakningssoldat. Bered dig på att gå ganska mycket ^^. Enligt han ska det vara jävligt bra. Men, han är ett militärfreak.

krilleh
2007-04-12, 15:51
En polare till mig är bevakningssoldat. Bered dig på att gå ganska mycket ^^. Enligt han ska det vara jävligt bra. Men, han är ett militärfreak.

Ja, gå kan jag göra :D däremot att jogga flera mil lär jag ha riktigt svårt med. Men men, om jag nu kommer in blir jag nog glad. Längtar faktiskt! Man får en väktarutbildning vilket låter coolt :) Lätt att få jobb som det efter antar jag.

bara det finns mkt mat och gym så är jag nöjd i princip!