handdator

Visa fullständig version : matschema


Diana
2003-03-14, 18:35
halloj
har snickrat ihop en lite deff plan nu o de skulle va mkt intressant o höra va ni tycker,,

06.00-1grovmacka+mesmör+prottedrink
07.00-styrketräning+16 min maxot cardio
07.30-30g snabba kolisar+prottedrink
08.30-prottedrink
10.00-1kesella
13.00-50g pasta+200-300g magert kött+sallad
16.30-125g makrill+2 knäckeskivor
20.00-1kesella

de blir 1700 kcal typ me ganska grova avrundningar uppåt..
har ingen aning hur mkt kcal ja bränner på en dag men me tanke på träningen och att ja går låånga sträckor(på jobbet) om dagarna o lyfter mkt osv så kanske de e runt 2500 ellr nått? som ja sa ja har ingen aning så råd uppskattas,, en sak ja funderar på e om ja kanske ska ta lite mer kolisar innan träningen(en macka till?) eller byta ut kesellan kl10 mot makrill oxå så de blir mer fett,,vet ej hur mkt ja behöver.. eller kanske lägga till en prottedrink direkt innan läggdags..men då stiger iofs kcal intaget..
jätte tacksam om ni vill ge synpunkter på detta!

:thumbup:

King Grub
2003-03-14, 18:44
Tar ditt styrkepass inte mer än 14 minuter? Om du börjar kl 7 och kör 16 min cardio, är du klar klockan halv 8 då?

har ingen aning hur mkt kcal ja bränner på en dag men me tanke på träningen och att ja går låånga sträckor(på jobbet) om dagarna o lyfter mkt osv så kanske de e runt 2500 ellr nått?

Då ligger du alltså på ett underskott på 800 kcal per dag? Jag tycker det låter som lite för mycket.

en sak ja funderar på e om ja kanske ska ta lite mer kolisar innan träningen(en macka till?)

Prova. Känn efter några pass, och om märker att du inte har tryck och ork under passet, lägg till mer kolhydrater.

eller byta ut kesellan kl10 mot makrill oxå så de blir mer fett,,vet ej hur mkt ja behöver.. eller kanske lägga till en prottedrink direkt innan läggdags..men då stiger iofs kcal intaget..

Jag tycker gott du kan ta både kesella och makrill innan du går och lägger dig, så du får både rejält med protein och bra fett. Det är knappast proteinet eller fettet som du behöver tänka på på kvällen, utan se till att inte äta allt för mycket kolhydrater. Och det gör du ju inte. :)

Knäckebrödet skulle jag bytit ut mot några mer långsamma kolhydrater.

Greenman
2003-03-14, 18:45
Hmmmmmm, ingen middag, inte bra. Tycker av principskäl det är dåligt att äta knäckebröd till middag

Diana
2003-03-14, 18:57
hur kan ja veta hur mkt underskott ja ligger på? 2500 va en vild gissning från min sida i hopp om att nån skulle rätta mej:D
skrev lite fel där me tiden,styrkepasset tar väl typ 30 min,,

räcker en makrill 125g att täcka fettbehovet,de e typ 20 gr fett
vet inte va ja skulle kunna käka istället för knäckebrödet,,att bara käka makrill e ju ingen höjdare,, men de två knäckeskivorna innehåller ju bara 10g kolisar tilsammans o de e väl inte mkt+ att man tar de tilsammans me fetfisk o då blir de väl långsammare kolisar?

King Grub
2003-03-14, 19:00
räcker en makrill 125g att täcka fettbehovet,de e typ 20 gr fett

Inte för hela dagen, nej. Förhoppningsvis har du bakat in lite fett tidigare också.

vet inte va ja skulle kunna käka istället för knäckebrödet,,att bara käka makrill e ju ingen höjdare,, men de två knäckeskivorna innehåller ju bara 10g kolisar tilsammans o de e väl inte mkt+ att man tar de tilsammans me fetfisk o då blir de väl långsammare kolisar?

Det har du rätt i. Men jag skulle nog äta mer kolhydrater överhuvudtaget vid det här målet. Som det är äter du alltså bara ca 10 gram kolisar efter klockan 13:00. Lite tidigt att strypa kolhydratintaget helt , eller?

Diana
2003-03-14, 19:08
så man skulle kunna k'äka2 st kesella på kvällen innan läggdags de blir 20 gr kolisar eller e de föör mkt?

King Grub
2003-03-14, 19:14
Det är inte för mycket, men Kesella innehåller å andra sidan inget fett. Fett är viktigt sent på kvällen, om inte annat för att det gör proteinet långsammare. Jag tror mer på kesella+makrill.

När jag talade om mer kolhydrater menade jag annars mest målet innan, det 16:30. Där tror jag du skulle tjäna på att äta lite mer kolhydrater. Om inte annat för att ha energi till morgonpasset.

Diana
2003-03-14, 19:22
hur många gr skulle du rekommendera vid 16.30?för de stämmer väl att fett gör kolisar långsammare då kan ja kanske käka nåra till knäcckebröd..?
men kesella e ju såå långsamt då behövs väl int så mkt fetter..

King Grub
2003-03-14, 19:37
hur många gr skulle du rekommendera vid 16.30?för de stämmer väl att fett gör kolisar långsammare då kan ja kanske käka nåra till knäcckebröd..?

Gram och gram. Det är svårt att rekommendera precis på grammet. Minst det dubbla, kanske.

men kesella e ju såå långsamt då behövs väl int så mkt fetter..

Men fett är viktigt till så mycket annat också. Det stimulerar förbränningen, behövs för upptag av fettlösliga vitaminer t ex. Det är verkligen inte bra fett som fiskfett du skall dra ner på.

Diana
2003-03-14, 20:32
så ja borde sikta på två makrillburkar om dan,,?enda nackdelen e ju att de drar upp kcalintaget ...

King Grub
2003-03-14, 20:44
Jag tror att du skulle tjäna på att dra upp fettintaget något, ja. Originalschemat såg lite magert ut. :D Det måste ju inte nödvändigtvis vara makrill om du inte har lust att öppna två burkar om dagen. Det finns andra nyttiga fettkällor. Om du gillar fisk är lax toppen, t ex.

Diana
2003-03-14, 21:15
har verkligen inget emot makrill! men de enda problemet e väl då att va man ska käka till,knäckebröd e uunderbart!

Va e din åsikt om ätardagar förresten?läste lite gamla trådar om sånt o dem som tävlar anv alla ätardag 1ggr veckan undrar om de har lika bra effekt på nån som bara e vältränadmen inte i tävlingsklass..?

King Grub
2003-03-14, 21:23
Originally posted by Diana
har verkligen inget emot makrill! men de enda problemet e väl då att va man ska käka till,knäckebröd e uunderbart!

Va e din åsikt om ätardagar förresten?läste lite gamla trådar om sånt o dem som tävlar anv alla ätardag 1ggr veckan undrar om de har lika bra effekt på nån som bara e vältränadmen inte i tävlingsklass..?

Personligen tror jag att ätardagarna har större nytta mentalt än vad de har för kroppen, även om det säkert är bra med ett avbrott från en hårt diet för kroppen också. Du kan med gott samvete unna dig en rejäl ätardag i veckan i alla fall. Inga negativa effekter, förutom att magen kan få en chock, så man tillbringar en hel del tid sittande på toaletten dagen efter. :D

Jag har haft ätardagar med 15000 kcal-intag en gång i veckan under deffperioderna, och jag har gått ner utmärkt bra på veckobasis i alla fall. Och då är det frågan om korvstoppning: 20 tunna pannkakor med sirap till frukost. :D

Linn
2003-03-14, 21:38
Diana,
förslagsvis kan du äta kesella med krossade linfrön i, för att både få fett o protein på kvällen. kolhydraterna tycker jag du ska öka på före träningen dvs till frukost samt mål 4 där du ligger lite lågt med kolisar. Byt ut knäckebröden mot ris eller ngt som passar till markrillen om du gillar det.
Kalorierna ska du inte ligga för lågt i början av dieten, utan sakta sänkas allt eftersom. svårt att säga vad du ska börja på..beror på många faktorer det där...
Men som sagt öka kolisarna under tidiga dagen och se till att få i dig ganska mkt protein och bra fett. Mina fettkällor är rapsolja, fiskolja, krossade linfrön och ibland makrill.
Så länge du inte planerar att tävla så tycker jag inte att du behöver räkna kalorier eller så.
Det enda sättet att ta reda på hur kroppen reagerar är att prova sig fram.

Lycka till!

Diana
2003-03-15, 13:10
tackar så mkt för era svaren:bow: provade de där me linfrön i kesellan de va ju svingott!får nog bli nått grovbröd till mål 4 ochg en macka till till frukost,,nänu vart ja oemotståndlit sugen på pannkakor me sirap!!:D