handdator

Visa fullständig version : Insulintopp dagen efter träning


LuThe
2007-04-09, 09:45
Om man smäller i sig all protein eller varför inte väldigt lite protein dagen efter träning.. se dom två som olika exempel, men båda trycker i sig t.ex en pizza dagen efter, kmr allt insulin bara värka i fettinlagrande syfte eller hjälper de insulinet även till att bygga upp musklerna? :confused:

man har ju hört en del som säger att det är bra att äta just pizza för den anledningen när man styrketränar, men stämmer det verkligen..?

King Grub
2007-04-09, 09:49
Insulin är ett av dom livsviktiga hormoner som styr bl a blodsockernivåerna, är avgörande för kolhydrathomeostas och påverkar leverns förmåga att sköta blodfetter och glukos; insulinfrisättning är ett måste för en mängd funktioner i kroppen och inget du skall (eller kan) undvika.

Nej, pizza har ingen speciell muskeluppbyggande egenskap jämfört med andra maträtter.

Englund
2007-04-09, 09:49
Insulin verkar inte mer anabolt än vad det redan är på proteinsyntesen. Insulinet verkar inte heller antikatabolt. Efter träning däremot verkar insulin antikatabolt på proteinnedbrytningen.

King Grub
2007-04-09, 09:51
Insulinet verkar inte heller antikatabolt.

Insulin är synnerligen antikatabolt.

Englund
2007-04-09, 11:26
For example, local hyperinsulinemia suppresses accelerated muscle protein breakdown after exercise, but not normal resting breakdown.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11915916&dopt=Abstract
Iofs så är jag inte helt hundra på vad som exakt menas med "local hyperinsulinemia". Men som jag förstår det så verkar insulin endast antikatabolt i samband med träning.

Fast jag har ju haft fel förr ;)

King Grub
2007-04-09, 11:27
Ja, det där är ingen studie. Och tidigare sådana har använt sig av osäkra mått på aminoacyl-tRNA och intracullära pooler av AA.

In conclusion, using AA-tRNA as the precursor pool, it is demonstrated that, in healthy humans in the postabsorptive state, insulin does not stimulate muscle protein synthesis and confirmed that insulin achieves muscle protein anabolism by inhibition of muscle protein breakdown.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Oct;291(4):E729-36.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/291/4/E729

Englund
2007-04-09, 11:53
Okej, då förstår jag *popcorn*

LuThe
2007-04-14, 18:06
okej så man behöver inte äta kakor och grejer för att toppa insulinet och gynna muskeluppbyggnaden?

skjuter kroppen ut märkbart mer insulin om man jämför t.ex intaget av 100 gram choklad eller 300 gram? *whistle*

jwzrd
2007-04-14, 18:09
okej så man behöver inte äta kakor och grejer för att toppa insulinet och gynna muskeluppbyggnaden?

skjuter kroppen ut märkbart mer insulin om man jämför t.ex intaget av 100 gram choklad eller 300 gram? *whistle*

Även OM det vore så att insulinet så skulle ge dig längre snorre, varför tror du att det skulle bli något över av insulinet efter att det använts till att "behandla" de 100 eller 300 gram snask du tryckt i dig?

King Grub
2007-04-14, 18:10
Insulinfrisättning är energimängdsrelaterad.

Och nej, du behöver inte äta skräp i tron att du skall bygga mer muskler av det.

Skrollovicz
2007-04-14, 23:54
Jag älskar King Grub. :)