handdator

Visa fullständig version : Räkna kalorier - vilket sätt är rätt?!


dbbb
2007-04-09, 00:17
Hej,

Har använt mig av programmet formfixaren som räknat ut att jag behöver följande för att nå min målvikt på 88kilo på 90 dar (bulk):

40% kolhydrater - 312 gram
30% proteiner - 234 gram
30% fett - 103 gram

Detta utgör enligt följande uträkning 3196,5 kalorier:

312 gram x 4 = 1279,2
234 gram x 4 = 959,4
103 gram x 9 = 957,9


Hur kommer det sig att jag får i mig FÄRRE kalorier när jag räknar på innehållet på förpackningarna än när jag räknar ut med metoden ovan?

Vilken bör jag följa?

All hjälp uppskattas!

mvh,

dbbb

:thumbup:

überstarken
2007-04-09, 00:49
jag antar att frågan är om det bara är kolhydrater, proteiner och fetter som innehåller energi, bra fråga, jag undrar med.

Såg ett lågkalorigodis i en butik för ett par dagar sedan. Inga kalorier står det på, men där är 99% kolhydrater... Kan det vara så?

Eddie Vedder
2007-04-09, 07:23
Såg ett lågkalorigodis i en butik för ett par dagar sedan. Inga kalorier står det på, men där är 99% kolhydrater... Kan det vara så?

Det är väl inte särskilt ologiskt att ett godis skulle innehålla 99% kolhydrater om det nästan enbart är socker?

Sen är det skillnad på energiprocent och volymprocent.

Ta röd mjölk exempelvis:

Det är ju 3% fett i röd mjölk, fast dom procenten är ju volymprocent och inte energiprocent.
Nu kan inte jag fördelningen i huvudet men säg att röd mjölk är 3g fett, 3g protein och 4g kolhydrater (kan såklart vara fel, men något åt det hållet iaf). Detta innebär ju 27kcal från fett(3x9), 12kcal från protein(3x4) och 16kcal från kolhydrater(4x4). Totalt är ju detta alltså 55kcal/100 mjölk. Tar man 55 minus 27 så blir det 28, med andra ord drygt 50%.

Nu har jag kanske använt fel siffror i näringsvärdet för röd mjölk men det är egentligen skit samma för själva principen handlar bara om skillnaden mellan energiprocent och volymprocent. I ett glas röd mjölk är 3% av volymen fett, men E% i glaset utgörs till hälften av fett.

Yankeee
2007-04-09, 08:42
Såg ett lågkalorigodis i en butik för ett par dagar sedan. Inga kalorier står det på, men där är 99% kolhydrater... Kan det vara så?

Lågkalori är inte samma sak som "inga kalorier".

floppix
2007-04-09, 09:31
Hej,

Har använt mig av programmet formfixaren som räknat ut att jag behöver följande för att nå min målvikt på 88kilo på 90 dar (bulk):

40% kolhydrater - 312 gram
30% proteiner - 234 gram
30% fett - 103 gram

Detta utgör enligt följande uträkning 3196,5 kalorier:

312 gram x 4 = 1279,2
234 gram x 4 = 959,4
103 gram x 9 = 957,9


Hur kommer det sig att jag får i mig FÄRRE kalorier när jag räknar på innehållet på förpackningarna än när jag räknar ut med metoden ovan?

Vilken bör jag följa?

All hjälp uppskattas!

mvh,

dbbb

:thumbup:

Jag orkar inte fundera ut om detta är i "rätt mening" i förhållande till din fråga, men det är info i alla fall:

Kalori är ett mått på energiinnehåll. Kcal används mest i vardagligt tal, men man även mära energi i Joule. En kcal = 4,2 kilojoule (kJ).
Kolhydrat och protein innehåller 17 kJ/4,05 kcal per gram och fett 37 kJ/8,8 kcal per gram. Dock innehåller din mat inte BARA kolhydrat, fett och protein.

Även andra ämnen påverkar (misstänker jag) det totala energiinnehållet, om än i väldigt liten utsträckning. Min gissning är att om du bara räknar på antalet kcal från kolhydrat, fett och protein så får du egentligen i dig lite fler kcal än den siffran du får fram med den beräkningen... (rätt, fel, någon?)

z_bumbi
2007-04-09, 09:49
Hur kommer det sig att jag får i mig FÄRRE kalorier när jag räknar på innehållet på förpackningarna än när jag räknar ut med metoden ovan?

Båda metoderna använder genomsnittsvärden och blir därför båda felaktiga på något sätt så välj en variant och använd den genomgående. Justera sen kaloriintaget efter vad som händer med kroppen vid både uppgång och nedgång så slipper du dessutom förlita dig helt på den grova beräkning av kaloriåtgång som programmet klarar av att utföra.

Det exaktaste är alltid att räkna på vad man äter i en till två veckor och sen justera den siffran efter de mål man har, ska man ändå räkna så blir det ju bara en/två veckor extra och så bråttom är det sällan.

NisseEriksson
2007-04-09, 09:49
Såg ett lågkalorigodis i en butik för ett par dagar sedan. Inga kalorier står det på, men där är 99% kolhydrater... Kan det vara så?

I teorin skulle godiset kunna bestå av kostfiber (kolhydrater) och således inte innehålla några kalorier.
Men vem skulle vilja äta 99%fibergodis?
Dvs antingen marknadsför de fel eller så läste du fel.

z_bumbi
2007-04-09, 09:50
Även andra ämnen påverkar (misstänker jag) det totala energiinnehållet, om än i väldigt liten utsträckning. Min gissning är att om du bara räknar på antalet kcal från kolhydrat, fett och protein så får du egentligen i dig lite fler kcal än den siffran du får fram med den beräkningen... (rätt, fel, någon?)

+ Alkohol, sen finns det inga mer energiämnen i maten.

überstarken
2007-04-09, 11:19
Lågkalori är inte samma sak som "inga kalorier".

Nej det är det inte, men om det står innehållsförteckning per 100 gram: 0 kcal samt 99g kolhydrat... Om vi då antar att det inte är kostfiber, så kan det väl inte stämma?


Eddie; Läs om, läs rätt.

NisseEriksson
2007-04-09, 11:44
Nej det är det inte, men om det står innehållsförteckning per 100 gram: 0 kcal samt 99g kolhydrat... Om vi då antar att det inte är kostfiber, så kan det väl inte stämma?


Eddie; Läs om, läs rätt.

Jag hänvisar dig till min tidigare post:
"Dvs antingen marknadsför de fel eller så läste du fel."

Ola Wallengren
2007-04-09, 12:19
+ Alkohol, sen finns det inga mer energiämnen i maten.

Organiska syror ger också energi. Fiber är visserligen kolhydrat men man kan räkna energiinnehållet i dessa på lite olika sätt. Sockeralkoholer gär även de energi.

z_bumbi
2007-04-09, 12:24
Organiska syror ger också energi. Fiber är visserligen kolhydrat men man kan räkna energiinnehållet i dessa på lite olika sätt. Sockeralkoholer gär även de energi.

Där glömde jag en bunt, eftersom som jag desstuom letar efter vilka energigivande ämnen som produceras av fibrerna i tjocktarmen så får jag skämmas rejält.:em:

überstarken
2007-04-09, 12:46
Jag hänvisar dig till min tidigare post:
"Dvs antingen marknadsför de fel eller så läste du fel."

Okej tack. :)