handdator

Visa fullständig version : Ont i ena smalbenet vid promenad/jogging?


He-man
2007-04-08, 22:47
Av någon anledning får jag alltid ont (mjölksyra antar jag?) på framsidan av mitt högra smalben (altså inte vaden, utan motsatt sida) då jag promenerar i rask takt eller joggar. Det krävs betydligt mer innan samma sak händer i vänstra smalbenet och därför blir det ofta så att jag nästan haltar fram då jag ska försöka hålla tempot uppe. Någon som varit med om något liknande eller har tips på vad det kan bero på?

__P
2007-04-08, 22:50
Benhinneinflammation?

Rahf
2007-04-08, 23:09
Låter som benhinneinflammation. Vila dig ifrån såna aktiviteter i ett par dagar och se om det går över.

eandersson
2007-04-08, 23:12
Jag har haft precis samma sak. Eller jag har rättare sagt. Kommer och går. Känns som om det beror på att jag inte rört mig på ett tag, som en överbelastning. Men jag har den där "brinnande" mjölksyrekänslan som du pratar om i ena benet.

Fick rådet om att bara fortsätta. Typ som om det skulle vara som jag var otränad. Men jag vet inte hur seriös det rådet var då det var en spontanfråga till en "vanlig" person.

He-man
2007-04-08, 23:46
Ja det är precis som eandersson säger, brinnande känsla. Jag tror inte det är benhinneinflamation för jag har haft såhär i flera år och får det oavsett om jag inte gått/joggat på något år eller gjort det regelbundet flera veckor.

Jag vet inte om det kan vara så att jag är ojämn i kroppen eftersom det alltid är högra benet som blir överbelastat?

Visse61
2007-04-09, 02:34
Av någon anledning får jag alltid ont (mjölksyra antar jag?) på framsidan av mitt högra smalben (altså inte vaden, utan motsatt sida) då jag promenerar i rask takt eller joggar. Det krävs betydligt mer innan samma sak händer i vänstra smalbenet och därför blir det ofta så att jag nästan haltar fram då jag ska försöka hålla tempot uppe. Någon som varit med om något liknande eller har tips på vad det kan bero på?

Hade liknande problem för ett antal år sedan.
Jag var säker på att det var benhinneinflammation och gjorde därmed en kontraströntgen. Röntgen visade dock att de var helt OK.

En arbetskollega (och f.d. friidrottare) hörde om mina problem och gav mig då tipset att "ta ut" stegen bättre när jag joggade och/eller promenerade.
Han berättade att problem med smalbenen kan uppstå om steget blir för kort. Symtomen brukar då ofta felaktigt tolkas som benhinneinflammation.

Om det fungerade?
Javisst......Klockrent dessutom.
Märkte redan på första rundan att det direkt blev bättre och efter ytterligare ca. 6-8 ggr så var problemen helt borta.
Under senare år då jag haft uppehåll med joggingen (i samband med skador) och därefter kommit igång igen, kan jag känna av problemet så smått.
Det beror dock bara på att jag under vilan tappat ork och löpteknik, vilket automatiskt genererar ett kortare steg. Behöver då bara öka steglängden lite för att symptomen skall försvinna.

Prova vet ja......det kanske även hjälper dig
Lycka till

Bronkitkorv
2007-04-09, 07:09
Det är som sagt inte benhinneinflammation !

Vad det är vet jag inte men jag har lidit av samma symptom på båda smalbenen. En jobbarkompis som varit elitcyklist och tränat en hel del löpning sa att det kunde vara vätskebrist som orsakade kramp så han rekommenderade mej att dricka en halvliter mineralvatten en halvtimme innan joggningen samt att stretcha ordentligt efter passet. Det hjälpte väl lite.

Hurdana skor har du ?

Första året jag joggade regelbundet hade jag vanliga skitskor från skokanonen, då var det hemskt.
Andra året lite bättre jogging skor men dom var neutrala i trampdynan så det vart inte helt bra.
Tredje året prövade jag ut ett par skor ordentligt (pronationsstöd behövdes) och då vart det mycket bättre, men inte helt bra.

MrBulk
2007-04-09, 09:16
Skaffa ett par joggingskor med bra dämpning i framfot och sen masserar du områderna som gör ont med fingertoprrana 5-10 min innan du går ut, då kan jag nästan garantera att du inte kommer känna nåt under promenaden/löpturen.
Har du smärta på insidan av smalbenet så är det betydligt svårare att bli av med.

Patrik Svensson
2007-04-09, 10:42
finns en tråd som behandlar ungefär samma sak, där fick jag fram en länk som du kan läsa: http://en.wikipedia.org/wiki/Shin_splints.

machine gun
2007-04-09, 12:14
Låter inte alls som benhinneinflammation, däremot påminner det om kompartmentsyndrom. Det finns en del trådar om det i rehabforumet.

Rahf
2007-04-09, 16:21
finns en tråd som behandlar ungefär samma sak, där fick jag fram en länk som du kan läsa: http://en.wikipedia.org/wiki/Shin_splints.

Shin splints är såvitt jag vet, benhinneinflammation.

BigForre
2007-04-09, 19:05
Låter inte alls som benhinneinflammation, däremot påminner det om kompartmentsyndrom. Det finns en del trådar om det i rehabforumet.

+1

Har samma problem, men av en mild grad. Mycket raska promenader blir problem för min del, för att öka intensitet måste jag övergå till ett löpsteg. Har även haft lite problem vid löpning, men vid experimenterade med löpsteget fungerar det nästan alltid mycket bra. Löpning i skog innebär numera aldrig problem.

Vid värre problem med kompartment går det att operera. Ett snitt läggs helt enkelt längs hela tibialis om jag förstått rätt.

Första gången jag upptäckte problemet var under marcherna i lumpen, gjorde aldrig något åt det då...

grisbil3n
2007-04-10, 00:01
Jag hade ganska allvarliga problem med detta förut, räckte med att promenera långsamt upp för en backe så var smärtan där. Gör följande:

Skaffa bra skor

Stretcha flera gånger om dan

Stärk benhinnorna genom att vicka ett par kg med hjälp av foten, gärna som uppvärmning innan löpningen.

Promenera mycket och stretcha ordentligt innan och efter, och växla med löpning efter bästa förmåga. Gör det ont så ge fan. Att det smärtar lite vid promenad var i mitt fall ok för det var snabbt övergående. Jag vet inte vad en naprapat lr dylikt skulle säga om detta.

King Grub
2007-04-10, 05:09
Det är uppenbarligen inte ett benhinneproblem; symptomen överensstämmer inte alls. Däremot överensstämmer dom helt med kompartmentsyndrom, och då handlar lösningen inte om stretching, vätskebalans eller att ta ut stegen, utan först och främst att uppsöka läkare för tryckmätning. Det är inget som går över av sig självt eller som kan fixas med huskurer.

He-man
2007-04-10, 11:16
Det är uppenbarligen inte ett benhinneproblem; symptomen överensstämmer inte alls. Däremot överensstämmer dom helt med kompartmentsyndrom, och då handlar lösningen inte om stretching, vätskebalans eller att ta ut stegen, utan först och främst att uppsöka läkare för tryckmätning. Det är inget som går över av sig självt eller som kan fixas med huskurer.

Vänder man sig bara till hälsocentralen eller måste man uppsöka sjukgymnast eller idrottsläkare då?

King Grub
2007-04-10, 11:44
Det går bra att kontakta din vårdcentral. Eftersom tryckmätningen måste ske efter ansträngning, får du antagligen remiss till en sådan mottagning (om problemet nu inte är något annat som läkaren kan konstatera direkt).

Endura
2007-04-10, 13:14
I mitt fall verkar det uppkomma för att jag har en dum ovana att spänna upp foten när jag går. Som om jag har en sandal på foten som jag inte vill ska åka av... Däremot under löpning/jogg försvinner det.

grisbil3n
2007-04-10, 23:48
Det är uppenbarligen inte ett benhinneproblem; symptomen överensstämmer inte alls. Däremot överensstämmer dom helt med kompartmentsyndrom, och då handlar lösningen inte om stretching, vätskebalans eller att ta ut stegen, utan först och främst att uppsöka läkare för tryckmätning. Det är inget som går över av sig självt eller som kan fixas med huskurer.

Skumt, en naprapat av rang som jag besökte gav mig diagnosen kompartmentsyndrom och jag har blivit fri från problemen med huskurer.