handdator

Visa fullständig version : Ändras maxpulsen?


Purren
2007-04-08, 22:29
Kan maxpulsen ändra på sig när man blir mer vältränad, om man förutsätter att personen inte har åldrats nämnvärt?

FreCKo
2007-04-08, 22:34
Kan maxpulsen ändra på sig när man blir mer vältränad, om man förutsätter att personen inte har åldrats nämnvärt?

Maxpulsen ändras väl aldrig, utan bara dom olika pulsnivåerna eller hur man ska förklara det...

überstarken
2007-04-08, 22:50
Frecko: Högre flöde per hjärtslag

Guddi
2007-04-08, 23:15
Det är möjligt att maxpulsen kan sänkas något av flera års konditionsträning.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86659&highlight=maxpuls
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=84006&highlight=maxpuls

Heman
2007-04-09, 06:59
Maxpulsen är genetisk och sjuker med åldern. Vilo pulsen sänks däremot av träning.

Guddi
2007-04-09, 08:07
Maxpulsen är genetisk och sjuker med åldern. Vilo pulsen sänks däremot av träning.Igen, maxpulsen kan möjligen sänkas något av flera års konditionsträning. Läs trådarna som länkades, speciellt inläggen nedan.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2017504&postcount=6
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1940617&postcount=9

Sniggel
2007-04-10, 10:04
Man tycker ju att ett större hjärta (vältränat) inte borde kunna slå lika snabbt som ett litet.

überstarken
2007-04-10, 10:20
Äh, det blir bättre i framtiden då man kan byta ut dendär jävla köttklumpen mot en redig centrifugalpump och ställa flödet med en spänningsregulator i fickan. Hasta la vista konditionsträning!

Pepz
2007-04-10, 10:33
Regelbunden träning ger även en minskning av den åldersrelaterade maxpulssänkningen

machine gun
2007-04-10, 11:56
Regelbunden träning ger även en minskning av den åldersrelaterade maxpulssänkningen

Fast är det inte lite motsägelsefullt då att personer som tränar hård konditionsträning ofta har lägre maxpuls än genomsnittet?

Nitrometan
2007-04-10, 12:29
Regelbunden träning ger även en minskning av den åldersrelaterade maxpulssänkningen
Japp. Känner flera som tränar hårt i högre ålder och bevisar det.

Sniggel
2007-04-10, 12:51
Fast är det inte lite motsägelsefullt då att personer som tränar hård konditionsträning ofta har lägre maxpuls än genomsnittet?

Är de personer som är gamla då?

machine gun
2007-04-10, 14:10
Är de personer som är gamla då?

Jag menade givetvis genomsnittet för aktuell åldersgrupp.

SNOTCROW
2007-04-10, 14:32
Fast är det inte lite motsägelsefullt då att personer som tränar hård konditionsträning ofta har lägre maxpuls än genomsnittet?

Jo. Det tycker jag också.
Jag har lärt mig att maxpulsen inte går att påverka, men att den sänks med ca 1 % per år efter att man fyllt tjugo.
Dessutom har jag lärt mig att maxpulsen (som vanligen räknas ut 220-åldern) kan diffa jättemycket mellan olika individer... Låg maxpuls tänker ju jag betyder dåligt tränad?

vesterberg
2007-04-10, 15:26
den ändras inte nämnvärt, nej.

man brukar ta 220 minus åldern för att räkna ut sin maxpuls, 226 för kvinnor. självklart stämmer det inte alltid, men det stämmer hyffsat bra.

machine gun
2007-04-10, 15:55
Jo. Det tycker jag också.
Jag har lärt mig att maxpulsen inte går att påverka, men att den sänks med ca 1 % per år efter att man fyllt tjugo.
Dessutom har jag lärt mig att maxpulsen (som vanligen räknas ut 220-åldern) kan diffa jättemycket mellan olika individer... Låg maxpuls tänker ju jag betyder dåligt tränad?

Men enligt undersökningar så är det så. Mycket möjligt att det beror på att hårt tränande konditionsutövare helt enkelt har större hjärtan med större slagvolym och hjärtat behöver inte slå lika snabbt som hos en otränad individ (därav även en sänkning av vilopulsen).

Låg maxpuls skulle jag inte relatera lika mkt till hur vältränad/otränad en person är, snarare till dennes genetiska uppsättning. 220-ålder brukar diffa sådär 20 slag upp eller ner och är alltså allt annat än i närheten av tllförlitlig. En hög vilopuls skulle däremot kunna tyda på att man borde spendera mindre tid i soffan, men även där är de individuella variationerna stora. Vilopulsen fungerar däremot rätt så bra att använda som ett screeningverktyg för att se hur pass vältränad en population är.