handdator

Visa fullständig version : Boxning eller Gym?


laylow
2007-04-08, 21:58
Tjena
jag har lite svårt att välja mellan boxning eller gym.
Har gått på gym i 1 år nu och vill börja på boxning som jag aldrig har gått på.
Jag är 16 år och är intresserad av boxning mer än gym men jag är rädd att jag kommer och förlora muskler om jag börjar på boxning och slutar på gym(Kan bara välja en av dom).
Här är min fråga: Är ett boxnings pass bättre än ett pass på gymmet?

Alla svar är varmt välkommna *drool*

Heman
2007-04-08, 22:28
Som du skriver att du är intresserad mer av boxning så tycker jag att valet borde vara enkelt?
som 16åring skulle jag föredra boxning det byggerupp kropen på ett bra och skonsamt sätt, du får även med förutom styrka, kodination, konditon, smidighet etc och (ett ohyggligt bra självförtroende :cool: )
Äter du tillräckligt så kommer du få mer muskler istället för att förlora och om du kommer på efter ett tag att inte boxningen var din grej så har du endå en storfördel att du tränat en allsidigt sport som boxning då kommer övergången till en annan idrott lr gym att vara enklare.

Skriv gärna vad valet blev.

laylow
2007-04-08, 22:34
Som du skriver att du är intresserad mer av boxning så tycker jag att valet borde vara enkelt?
som 16åring skulle jag föredra boxning det byggerupp kropen på ett bra och skonsamt sätt, du får även med förutom styrka, kodination, konditon, smidighet etc och (ett ohyggligt bra självförtroende :cool: )
Äter du tillräckligt så kommer du få mer muskler istället för att förlora och om du kommer på efter ett tag att inte boxningen var din grej så har du endå en storfördel att du tränat en allsidigt sport som boxning då kommer övergången till en annan idrott lr gym att vara enklare.

Skriv gärna vad valet blev.



Jag vet inte änn :Virro
Jag är ute efter att bli biffig, blir man biffig av att gå på boxning?
Att bära tunga vikter låter mer rimligt...

Vad skulle du ha gjort i denna situation?

PS: Tack för svaret och kan du gå in lite mer på vad du menade med att kroppen byggs upp på ett skonsamt sätt?

Absinteh
2007-04-08, 23:39
Vilken korkad fråga.
Är det muskler du vill ha så är det ju gym?
Är det boxning så är det boxning!

Men det går såklart att kombinera.

pony
2007-04-08, 23:46
Om boxning gav bättre muskelutveckling än gym så skulle ju alla kroppsbyggare lämpligen sluta lyfta skrot och börja boxas, eller hur?
Om det verkligen bara är ETT alternativt som är aktuellt för dig får du nog välja vilket som har högre prio i din värld, ha roligt eller vara biffig.

nutz
2007-04-08, 23:52
De boxare som är stora styrketränar; att konditionera musklerna är alltid en del av träningen i boxning.

kallholm
2007-04-08, 23:55
Man ska ju träna det man tycker är kul, om du hellre vill gå på boxning, börja boxas.

Om du vill bli biffig så ska du gå på gym.
Fast på de flesta boxnings klubbar finns det ett gym som man kan träna på.

Av boxning får du inga stora muskler om du inte kombinerar med gymmet, du får ju muskler men inte, aah kommer inte på orden nu ;)
Tex; tror inte Mike Tyson har fått dom musklerna som han har utav bara tränat boxning. Mike Tyson var bara ett exempel, eftersom många vet nog vem han är :cool:

Heman:
Man kan ju inte föredra boxning om man inte har det i huvvet, man måste kunna slå nån.
Man kan ju iofs bara gå dit för träningens skull, men det är mycket sparring och så vågar du inte slå nån, så är det ingen idé.


Själv tycker jag boxning är en av dom bästa träningarna som finns, skit kul.
Du får ju det som Heman säger förutom styrka, kodination, konditon, smidighet m.fl

Glöm inte att äta och vila om du vill bli stor ;)

Lycka till!

Heman
2007-04-09, 00:08
Jag vet inte änn :Virro
Jag är ute efter att bli biffig, blir man biffig av att gå på boxning?
Att bära tunga vikter låter mer rimligt...

Vad skulle du ha gjort i denna situation?

PS: Tack för svaret och kan du gå in lite mer på vad du menade med att kroppen byggs upp på ett skonsamt sätt?

Jag vet hur det är man vill bli biffig så fort som bara möjligt men det tar alltid mkt längre tid än vad man tror/vill. Boxningsstyrketräningen i din ålder går mkt ut på att använda sin egenkropp som vikt = liten risk för skodor och felbelastning.

Såklart blir du nog "biffigare" av att gå på gym men du blir inte lika allsidigt tränad som du blir av boxning. Googla lite efter bilder på boxare får du se hur dom ser ut i krppen. Jag skulle ha valt det jag tycker är roligast.

Heman
2007-04-09, 00:21
Som dom andra har skrivit redan så kompliterar boxare(stort sätt alla idrottsutövare) med styrketräning.

kallholm: Har du rätt i.

Jacksatan
2007-04-09, 08:32
Kör boxning för guds skull. Sen kan du börja lyfta skrot som komplement senare. Jag skulle alla dar i veckan välja någon sport framför gym enbart.

FreCKo
2007-04-09, 08:50
Brukar inte vissa boxningsklubbar ha gym också? Då kan du ju traska dit på lediga dagar, bänka lite och sen gå hem igen :)

kallholm
2007-04-09, 10:01
Brukar inte vissa boxningsklubbar ha gym också? Då kan du ju traska dit på lediga dagar, bänka lite och sen gå hem igen :)

Jo, det brukar finnas ett gym vid de flesta boxningsklubbar.

better__bodies
2007-04-09, 10:10
Ta boxning de är ju de du vill. Så nu slipper du tänka på de.

kallholm
2007-04-09, 10:14
Ja, precis..

Om det lutar mer åt boxningen, så välj det.
Kör det du tycker är kul.

laylow
2007-04-09, 10:44
Ja, precis..

Om det lutar mer åt boxningen, så välj det.
Kör det du tycker är kul.


Tack för svaren :)
även till er som skrev "vilken fånig fråga"

Jag ska fortsätta med gym :)
Visst tycker jag att det är kul men enligt mig är målen/resultaten viktigare

Stoltz
2007-04-09, 10:49
Jag kanske missade det ifall du skrev det, men hur kommer det sig att du inte kan kombinera dem?

LadyInsane
2007-04-09, 10:50
Tack för svaren :)
även till er som skrev "vilken fånig fråga"

Jag ska fortsätta med gym :)
Visst tycker jag att det är kul men enligt mig är målen/resultaten viktigare

Bra att du gjort ett val. Men tänk på att det inte behöver vara slutgiltigt. Ändrar du dig senare kan du alltid prova på boxning då. Nu är det helt enkelt bättre att välja det som känns bäst.

hobbitar
2007-04-09, 10:56
Välj boxning

GymTT
2007-04-09, 10:57
Tack för svaren :)
även till er som skrev "vilken fånig fråga"

Jag ska fortsätta med gym :)
Visst tycker jag att det är kul men enligt mig är målen/resultaten viktigare

För att resultaten ska komma måste du brinna för det.

laylow
2007-04-09, 11:02
Bra att du gjort ett val. Men tänk på att det inte behöver vara slutgiltigt. Ändrar du dig senare kan du alltid prova på boxning då. Nu är det helt enkelt bättre att välja det som känns bäst.


Japp eller så får jag helt enkelt komma på något sätt att träna båda.;)

kallholm
2007-04-09, 11:07
Japp eller så får jag helt enkelt komma på något sätt att träna båda.;)


Styrketräna på boxningsklubben?

hobbitar
2007-04-09, 11:14
Styrketräna på boxningsklubben?

Finns inget gym där?

kallholm
2007-04-09, 11:16
Finns inget gym där?

byt klubb?

laylow
2007-04-09, 12:16
byt klubb?

Det är ju det som är problemet...
5 dagar i veckan är det boxning, jag tror inte ens att rambo skulle orka gå och styrketräna direkt efter träningen.

kallholm
2007-04-09, 12:22
Det är ju det som är problemet...
5 dagar i veckan är det boxning, jag tror inte ens att rambo skulle orka gå och styrketräna direkt efter träningen.

Vart tränar ni om det är träning 5 dagar i veckan?
Aha, då förstår jag kanske, men ni måste vell inte gå på alla träningar?

nutz
2007-04-09, 20:15
Jag kan inte tänka mig att fem träningar per vecka är obligatoriskt för någon annan än en tävlande elitboxare.

Som nybörjare klarar du dig nog på en, två och tre träningar, annars kan du hälsa tränaren att han är en jävla idiot.

regus
2007-04-09, 20:48
Som nybörjare klarar du dig nog på en, två och tre träningar, annars kan du hälsa tränaren att han är en jävla idiot.

Eller så säger man till honom lite snällt att man dyker upp på två, tre träningar
Jag har svårt att tänka mig att någon klubb kräver att en nybörjare ska vara där 5 gånger i veckan.
Men jag kanske kan ha fel.

FreCKo
2007-04-09, 21:41
Det är ju det som är problemet...
5 dagar i veckan är det boxning, jag tror inte ens att rambo skulle orka gå och styrketräna direkt efter träningen.

Fem dagar i veckan? Hur tränar ni då?

Mitt tips: byt boxningsklubb till en som "nöjer" sig med 2-3 pass i veckan och som har gym du kan utnyttja gratis eller riktigt billigt *whistle*

pony
2007-04-09, 23:18
Är det inte något missförstånd då? Att klubben tillhandahåller 5 pass per vecka som nybörjare har möjlighet att gå på. Och så kan man gå på så många man hinner/vill, med ett minimikrav på kanske 2-3. Verkar inte det rimligt?
Det är iaf ett upplägg som jag stött på, på vissa klubbar.

bulk fiction
2007-04-09, 23:21
Är det inte något missförstånd då? Att klubben tillhandahåller 5 pass per vecka som nybörjare har möjlighet att gå på. Och så kan man gå på så många man hinner/vill, med ett minimikrav på kanske 2-3. Verkar inte det rimligt?
Det är iaf ett upplägg som jag stött på, på vissa klubbar.

Jag har tränat/tränar boxning, det normala är väl 1-2 är nybörjarpass, och att resten är för dom mer avancerade. Man brukar kunna få vara med om man absolut vill, men då får man göra det man klarar av och inte syssla med hård sparring osv.

pony
2007-04-09, 23:28
Jag har tränat/tränar boxning, det normala är väl 1-2 är nybörjarpass, och att resten är för dom mer avancerade. Man brukar kunna få vara med om man absolut vill, men då får man göra det man klarar av och inte syssla med hård sparring osv.

Det var något sådant jag menade. Att det ibland förekommer pass som är öppna för flera olika nivåer och som man kan gå på om man vill men som inte nödvändigtvis är upplagda på samma sätt som nybörjarnas ordinarie träning.

Speedy
2007-04-10, 07:30
håller med alla andra tror verkligen inte att du behöver gå på fem pass i veckan verkar ju VÄLDIGT hårt för en nybörjare...tror itne det skulle vara så nyttigt för nybörjare heller att träna så mycket skulle bli skittråigt misstänker jag...jag har kört 3 pass i veckan sen jag började för några år sedan..nu kör jag väl visserligen 5 pass men det är för att jag vill mest och itne kan hålla mig borta hehe

borde inte vara några problem att komplettera med ett eller två pass styrka i veckan om du vill det. du borde inte behöva "välja" i den åldern tycker jag..kör båda se vad du gillar mest ..

laylow
2007-04-10, 11:05
håller med alla andra tror verkligen inte att du behöver gå på fem pass i veckan verkar ju VÄLDIGT hårt för en nybörjare...tror itne det skulle vara så nyttigt för nybörjare heller att träna så mycket skulle bli skittråigt misstänker jag...jag har kört 3 pass i veckan sen jag började för några år sedan..nu kör jag väl visserligen 5 pass men det är för att jag vill mest och itne kan hålla mig borta hehe

borde inte vara några problem att komplettera med ett eller två pass styrka i veckan om du vill det. du borde inte behöva "välja" i den åldern tycker jag..kör båda se vad du gillar mest ..

Japp man måste vara där så många gånger man kan sa han.
Tillbaka till min fråga : Om man redan är biffig och börjar på boxning. Sen kör armhävningar, hantlar och äter mycket protein osv. Har man kvar sina muskler eller går dom bort ändå om jag inte tränar i gymmet?

Speedy
2007-04-10, 11:35
antalet träningar borde ju anpassas efter vad man har för mål. vill man bara träna och ha roligt så behövs ju inte så många pass vill man däremot bli bra och gå många matcher behövs ju såklart fler pass.

du borde ju inte tappa så mycket muskler eftersom du hela tiden använder dem men detta är inget jag är insatt i hehe men som sagt inga problem att köra lite styrka efter boxningspassen och då borde ju behålla/förbättre massan. tror även att kroppen mår bra av att ha allroundträning. allt är inte att få stora muskler som jag ser det...att ha lite uthållinghet och smidighet i dem gör ju knappast saken sämre..:)

jojjep91
2007-04-10, 14:57
jag hade ju lätt gått på boxningen , sen dratt gym på lediga dagar.