handdator

Visa fullständig version : Frågor om 'erat' nybörjarschema.


Thompson
2007-04-08, 21:00
Jag undrar bara om några övningar som finns under nybörjartråden #2.
Först och främst skriver ni "Baksida axlar av något slag 3x10", men hur vet jag vad man tränar baksidan av axlarna med? Jag är ju nybörjare!

Sen undrar jag lite över "rotatorcuff" övningarna, man ser ju ut som en idiot när man utför dom! Den enda som ser normal ut är ju den stående utåtrotationen med en hantel, med dom andra så måste man ligga/sitta ner och dra i en kabel. Man ser ju urdum ut *whistle*

Sen latsdrag, ska man dra dom bakom eller framför huvudet? Jag har hört olika.

Och hur ska man utföra "omvända ryggresningar" om man inte har en bänk man kan ligga på på gymmet?

Greppträning, är det verkligen nödvändigt? Det finns inga grippers vad jag vet på gymmet och jag har just nu inte kapital att införskaffa mig ett par sådana.

Sen undrar jag om man kan göra knäböj i en smith, då det är lite svårt med balansen i början..

Mitt största problem i gymmet är dock hur trött jag blir i musklerna fort. Kör jag 3x10 bicepscurl med en stång så kan jag nästan inte köra någon curl med hantlarna efteråt, blir skitklen direkt.

Hoppas ni kan svara på mina frågor!

Tack på förhand.

Tuniz
2007-04-08, 21:13
Kolla "Övningsbanken"

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

;)

Wolf
2007-04-08, 21:18
Nu är jag väl i princip nybörjare själv, men tänkte ändå göra ett försök att svara...

Jag undrar bara om några övningar som finns under nybörjartråden #2.
Först och främst skriver ni "Baksida axlar av något slag 3x10", men hur vet jag vad man tränar baksidan av axlarna med? Jag är ju nybörjare!

En enkel övning för baksida axlar är att du sätter dig på en bänk, lutar dig framåt så att överkroppen lutar framåt med ca 45 grader. Sen håller du en hantel i varje hand som du lyfter utåt sidorna.


Sen undrar jag lite över "rotatorcuff" övningarna, man ser ju ut som en idiot när man utför dom! Den enda som ser normal ut är ju den stående utåtrotationen med en hantel, med dom andra så måste man ligga/sitta ner och dra i en kabel. Man ser ju urdum ut *whistle*

Vad är viktigast - friska, starka axlar eller att se bra ut när du tränar?


Sen latsdrag, ska man dra dom bakom eller framför huvudet? Jag har hört olika.

Spelar ingen större roll, båda fungerar och inget alternativ är fel.


Och hur ska man utföra "omvända ryggresningar" om man inte har en bänk man kan ligga på på gymmet?

Pass. Ingen aning.

Greppträning, är det verkligen nödvändigt? Det finns inga grippers vad jag vet på gymmet och jag har just nu inte kapital att införskaffa mig ett par sådana.

Inte superviktigt, men mycket bra. Man har stor nytta av det och man behöver inte grippers för att utföra greppträning. (övningar finns i en stickey i forumet tror jag.)

Sen undrar jag om man kan göra knäböj i en smith, då det är lite svårt med balansen i början..

Om du gör dom i smith för att du har dålig balans, när ska du någonsin få bättre balans? Styrketräning är lika mycket teknik som styrka, så börja öva.

Mitt största problem i gymmet är dock hur trött jag blir i musklerna fort. Kör jag 3x10 bicepscurl med en stång så kan jag nästan inte köra någon curl med hantlarna efteråt, blir skitklen direkt.

Det kommer med tiden. Kör på bara och har du inte energi för sista seten så skippa dom, inget fel med det. Man måste gå lite på känsla när man tränar.

Som sagt, jag är inte så kunnig själv så kanske att något inte riktigt stämmer. Men någon av de mer lärda hojtar nog till om jag skrivit något helt galet.

major Pectoralis
2007-04-08, 21:21
Jag undrar bara om några övningar som finns under nybörjartråden #2.
Först och främst skriver ni "Baksida axlar av något slag 3x10", men hur vet jag vad man tränar baksidan av axlarna med? Jag är ju nybörjare!

Övningar för baksidan.
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor1934542

Sen undrar jag lite över "rotatorcuff" övningarna, man ser ju ut som en idiot när man utför dom! Den enda som ser normal ut är ju den stående utåtrotationen med en hantel, med dom andra så måste man ligga/sitta ner och dra i en kabel. Man ser ju urdum ut *whistle*

Att man ser urdum ut får stå för dig. Jag kan emellertid ge otaliga exempel på andra nybörjarsaker som ser "urdumma" ut på gymmet. Inte desto mindre har många mycket att vinna på att träna rotatorcuffarna i skadeförebyggande syfte. Om du skadar dig kommer du verkligen att få prova på träning som "ser dum ut".

Sen latsdrag, ska man dra dom bakom eller framför huvudet? Jag har hört olika.

Man kan göra både och. Jag föredrar framför.

Och hur ska man utföra "omvända ryggresningar" om man inte har en bänk man kan ligga på på gymmet?

Använd fantasin. Allting man kan ligga på som är tillräckligt högt fungerar: ett bord t.ex.

Greppträning, är det verkligen nödvändigt? Det finns inga grippers vad jag vet på gymmet och jag har just nu inte kapital att införskaffa mig ett par sådana.!

Nödvändigt? Ett bra grepp kan vara mer än halva lyftet.

Sen undrar jag om man kan göra knäböj i en smith, då det är lite svårt med balansen i början..

Smith är inget bra alternativ. Rörelsemönstret blir inte lika naturligt och i värsta fall totalt fel. Lär in tekniken istället.

Mitt största problem i gymmet är dock hur trött jag blir i musklerna fort. Kör jag 3x10 bicepscurl med en stång så kan jag nästan inte köra någon curl med hantlarna efteråt, blir skitklen direkt.

Det är bara att träna på. Det kommer. Börja med att träna bas med många repetitioner, dvs. 2-3 set x 12-15 reps.

Thompson
2007-04-09, 00:14
Ok tack för svaren. Men jag har fortfarande lite saker som är oklara:

På schemat från nybörjartråden står det pinch och greppträning med kabelhandtag, men hur man utför båda har jag ingen aning om. Jag läste lite i greppträningtråden men förklaringen på hur man utför pinch är lite svår!

Sedan undrar jag även om rotatorcuffs är nödvändiga? Många av mina vänner har aldrig hört talas om dom övningarna överhuvudtaget. Tränas inte dom musklerna i andra övningar?

rolf
2007-04-09, 01:36
Sedan undrar jag även om rotatorcuffs är nödvändiga? Många av mina vänner har aldrig hört talas om dom övningarna överhuvudtaget. Tränas inte dom musklerna i andra övningar?

En väldigt stor del av axelproblemen har rotatorcuffarna involverade. Jag lyckades själv fucka upp axlarna första året jag tränade pga ingen träning av rotatorcuffarna och slarvigt utförda sidlyft. Tog månader innan jag kunde köra axlar ordentligt igen, och de släpar fortfarande. Slarva inte med cuffarna. :)

z_bumbi
2007-04-09, 10:21
Omvända ryggresningar kan lika gärna ersättas med vanliga ryggresningar men jag tycker omvända oftast är lättare att lära ut till nybörjare så det är därför det kom med i programmet (den är bekvämare och man slipper att blodet hamnar i huvudet). Jag har senare upptäckt att många gym av någon anledning som jag inte förstår har plockat bort ryggresningställningarna som sitter fast i väggen och som har remmar som man ligger på och då blir det ibland problem att hitta ett ställe att utföra omvända ryggresningar på.

Greppträning är inget krav men det är enligt mig betydligt löjligare att använda dragremmar på lätta vikter än att träna rotatorcuffen, båda greppövningarna hittar man ganska lätt genom att söka men känner man till andra så kör de istället.

Stoltz
2007-04-09, 10:38
Sen undrar jag lite över "rotatorcuff" övningarna, man ser ju ut som en idiot när man utför dom! Den enda som ser normal ut är ju den stående utåtrotationen med en hantel, med dom andra så måste man ligga/sitta ner och dra i en kabel. Man ser ju urdum ut *whistle*


Tro mig, ingen med någerlunda integritet bryr sig om hur du ser ut när du tränar och du bör inte du göra heller :)

Man är inte så snygg i den här: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBSeatedRearLateralRaise.html
heller, men inte en jävel bryr sig egentligen.

major Pectoralis
2007-04-09, 10:44
Omvända ryggresningar kan lika gärna ersättas med vanliga ryggresningar men jag tycker omvända oftast är lättare att lära ut till nybörjare så det är därför det kom med i programmet (den är bekvämare och man slipper att blodet hamnar i huvudet). Jag har senare upptäckt att många gym av någon anledning som jag inte förstår har plockat bort ryggresningställningarna som sitter fast i väggen och som har remmar som man ligger på och då blir det ibland problem att hitta ett ställe att utföra omvända ryggresningar på.

Greppträning är inget krav men det är enligt mig betydligt löjligare att använda dragremmar på lätta vikter än att träna rotatorcuffen, båda greppövningarna hittar man ganska lätt genom att söka men känner man till andra så kör de istället.

Ah, du måste mena friidrottstränaren Gusti Laurells gamla Belly-Back. Ett mycket bra träningsredskap som man kunde utföra otaliga övningar i - till skillnad från många av dagens ryggresningsställningar.

Thompson
2007-04-09, 21:55
Greppträning är inget krav men det är enligt mig betydligt löjligare att använda dragremmar på lätta vikter än att träna rotatorcuffen, båda greppövningarna hittar man ganska lätt genom att söka men känner man till andra så kör de istället.

Vad är dragremmar? Och vad har greppträning med rotatorcuff träning att göra?

bulk fiction
2007-04-09, 22:14
Greppträning är inget krav men det är enligt mig betydligt löjligare att använda dragremmar på lätta vikter än att träna rotatorcuffen, båda greppövningarna hittar man ganska lätt genom att söka men känner man till andra så kör de istället.

Vad är dragremmar? Och vad har greppträning med rotatorcuff träning att göra?

Dragremmar använder man för att greppet ska hålla, man lindar dom runt stången och har handen i en ögla. Det måste man använda om man har för svagt grepp och det ser lite fjantigt ut att ha remmar på 60kg i marklyft. Rotatorcuffträning har inget med saken att göra, var bara en jämförelse i löjlighet..

z_bumbi
2007-04-10, 06:35
Vad är dragremmar? Och vad har greppträning med rotatorcuff träning att göra?

Trådstartaren tyckte han kände sig löjlig när han/hon tränade rotatorcuffen, därav referensen men ska man vara petig så kan problem med rotatorcuffen också försämra greppet men då måste man först ha fått problem.

Edit: Nu såg jag att det var du som var trådstartaren

(Ska inte skriva inlägg innan jag har druckit kaffe, ska inte dricka inlägg innan jag har druckit kaffe, ska inte..)

Tolkia
2007-04-10, 07:26
Inte desto mindre har många mycket att vinna på att träna rotatorcuffarna i skadeförebyggande syfte. Om du skadar dig kommer du verkligen att få prova på träning som "ser dum ut".
I second that. Bigtime. *cry*

Till tröst för oss nybörjare så ser man inte så übertjusig ut när man försöker trycka upp en vikt motsvarande en mindre häst i bänkpressen heller. :D

bubbe
2007-04-10, 07:36
Till tröst för oss nybörjare så ser man inte så übertjusig ut när man försöker trycka upp en vikt motsvarande en mindre häst i bänkpressen heller. :D

:confused:

Mycket vikt på stången i bänkpress = får alla tjejer som ser underverket. Det är allmänt knowhow bland alla tränande killar.

Sniggel
2007-04-10, 09:59
Sedan undrar jag även om rotatorcuffs är nödvändiga? Många av mina vänner har aldrig hört talas om dom övningarna överhuvudtaget. Tränas inte dom musklerna i andra övningar?

I styrketräning har man oftast inte någon tränare som hjälper en som man har i andra idrotter. Det är en av anledningarna till att de flesta inte känner till de övningarna.
Dessutom är det någorlunda vanligt att folk får problem med axlarna efter ett tags tränande. Varför utesluta en skadeförebyggande övning?