handdator

Visa fullständig version : Visuellt intryck


Matthew_90
2007-04-08, 17:49
Vilka muskler bidrar till det största visuella intrycket av en atletisk kropp?

willis
2007-04-08, 17:53
Alla

BigForre
2007-04-08, 17:57
Ligger mycket i betraktaren...exempelvis jag och mina flickepolare har inte samma preferenser för vad som är en vältränad kropp. Vem som har rätt och fel går ju sedan att diskutera...

Jacksatan
2007-04-08, 18:15
Vilka muskler bidrar till det största visuella intrycket av en atletisk kropp?

smal midja, breda axlar

machine gun
2007-04-08, 18:25
smal midja, breda axlar

och ett par vältränade ben på det.

Jag tror att det är omöjligt att bara säga en muskelgrupp, då det handlar om ett helhetsintryck. Hur fina armar man än har kan det inte väga upp för en väl tilltagen ölkagge till exempel.

Hemi
2007-04-08, 18:51
Det brukar synas på nacken/halsen om en person rör på sig mycket. Det finns hur många killar som helst med världens biceps bara för att de "gymmat" men sen har de en liten varmkorvaktig avloppskrök till nacke. Det gäller även tjejer, det syns på halsen, ned till axlarna ofta. Huvudet hålls uppe vid alla olika häftiga rörelser.

Men det kan vara vanskligt att börja "gymträna" det partiet separat då det kan se rätt konstigt ut när nacken väl börjar växa. Om man inte är ute efter just det förstås, typ brottare.

Allan
2007-04-08, 21:27
Det där är en flytande sanning. Är man så skadad som jag - till exempel - ska det mycket till innan jag tittar till lite extra. Man blir helt enkelt mer kritisk ju mer man sett - vilket oftast yttrar sig negativt. Istället för att tänka "Bra axlar!" tänker man "Risiga ben!"

major Pectoralis
2007-04-08, 21:32
Vilka muskler bidrar till det största visuella intrycket av en atletisk kropp?

De som bidrar till "X-ramen", dvs. rygg, axlar och ben.

RassK
2007-04-08, 21:36
Brukar det inte vara trapezius/axlar som "hollywoodtränarna" inriktar sig mest på när de ska biffa upp en skådespelare inför en roll?
tydligen de som ger det största intrycket av "biff" även om de inte är det
(nu blev det lite offtopc ifall du inte menade vältränad som biffig)

Jax
2007-04-08, 21:41
Beror vad personen ska ha på sig också och vem det är som bedömer.

Ett alternativ är ju att träna traps och hals och sen köra med sju lager med tröjor (har för mig Allan skrev om en person i publiken som svimmade på någon tävling då han körde på tröjknepet). Sen kan man ju fråga sig vad meningen med det är.

Rahf
2007-04-08, 21:41
Symmetri och balans på en kropp med en god portion muskler.

Yes
2007-04-08, 21:47
För att ge ett "biffigt" intryck i vanliga kläder skulle jag satsa mina pengar på nacke/hals. Det gör helt enkelt väldigt mycket för intrycket. Vill man se bra ut naken är det bra med muskler på resten av kroppen, där jag tror axlar, armar, bröst och rygg gör mycket(benen är det nog främst lite mer byggarskadade människor som tänker på).

z_bumbi
2007-04-09, 12:08
Nacke, hals, axlar, rygg, underarmar och ev vader.

Det som syns när man har kläder på sig plus rygg och axlar som gör att man ser mer tränad ut, bara axlar gör att man ser tvådimensionell ut från sidan medan axlar och rygg gör att man ser större ut både framifrån/bakifrån och från sidan.

Det tar ett bra tag innan man märker att benen är mindre än överkroppen så är man inte ganska långt kommen i träningen så märks det inte så länge man har kläder på sig.

Tränad i det här fallet gäller någon sorts allmän jag ser tränad ut för att jag sysslar med flera olika idrotter, sen har varje specifik sport andra kriterier.

Stoltz
2007-04-09, 12:37
Mer eller mindre allt som man kan se. Och det beror ju på vem som ser det också.
Ifall någon hade haft släpande traps så hade jag nog inte sett det direkt, men hade Allan sett personen så hade det nog blivit "för böveln".

Så - För att vara på den säkra sidan: Alla ;)

SPACEJAM
2007-04-09, 14:03
Tror nog som många sagt att halsen, nacken e hyffsat viktig. Har man hyffsat stora lats så kan det ju också kompensera lite fett på magen.

Hållningen och axlar, hals, nacke, lats syns nog mest för gemene man.

Gpajpen
2007-04-09, 14:08
axelbredden, midjemåttet (mindre=bättre) + stora traps ger än väldig illusion att man e bitig med tröja, fast man egentligen kanske inte är SÅ jävla muskulös(läs: jag)

Allan
2007-04-09, 15:35
Man kan nog inte komma från att den nyfrälste ordinäre gymtonåringen får ståfräs av en rippad grov överarm...