handdator

Visa fullständig version : Rengöra stekpanna?


Carolinew
2007-04-08, 13:00
Ja, hur fasen bär man sig åt egentligen för att få stekpannan helt ren?:confused: När man steker i olja blir den ju ganska äcklig om man säger så, men diskborsten blir ju fasen lika äcklig den när man ska diska, och då går det ju liksom inte... Dessutom säger folk att man inte skall diska teflonpannor med diskmedel, men utan det är det ju som förgjort?! Nu har det blivit en massa äckliga beläggningar och jag vill ha bort dem!!!

Öhum, dagens i-landsproblem kanske, men vad gör man! :Virro

Krampus
2007-04-08, 13:15
Man använder lite diskmedel iaf och låter den ligga i vatten+diskmedel en stund. Min panna är jättefin. :)

z_bumbi
2007-04-08, 13:20
Teflon har jag inte sett något om att man inte ska diska med diskmedel och då invigde jag ändå en ny hackman för ca 2 h sen och läste det som stog på förpackningen.

Gjutjärnspannor däremot påstås det inte att man ska diska med diskmedel men det funkar utmärkt om man bara oljar in pannan efteråt, det går t o m bra i maskin om man ser till att vårda den noga efteråt.

Rahf
2007-04-08, 13:35
Vad tusan? Jag kör på diskmedel varje gång och det funkar galant. Angående diskborsten så kan man införskaffa en tvaga som då ska bestå av ett grövre knyte med borst (ungefär som en sopkvast).

Kom ihåg att använda hushållspapper när ni rengör stekpannan! Detta gäller speciellt singelkillar eftersom de är mest benägna att använda en handduk eller liknande.

Jax
2007-04-08, 15:39
Teflon och Titan: Använd diskmedel (även om det står att du inte ska det).
Gjutjärn: använd inte diskmedel. Är det svårt att få rent så häller man i en cm vatten och ställer den på på en varm platta i några minuter. En gjutjärnspanna skall oljas in efter varje diskning.

...men som bumbi säger så går det att diska även gjutjärn med diskmedel om man oljar in ordentligt efteråt...men det är inte rätt.

Frantic
2007-04-08, 16:00
Jag använder lite diskmedel om det behövs och det funkar utmärkt. Dessutom stod det i "instruktionerna" att den kan maskindiskas

machine gun
2007-04-08, 16:04
Innan diskning: Torka ur överflödigt fett med hushållspapper, så blir det betydligt lättare att diska sen (och mindre risk för stopp i avloppet). Använd sedan varmt vatten och handdiskmedel. Diskborsten brukar sköljas ur under diskningen.

z_bumbi: Stekpannor i diskmaskinen? Gjutjärn dessutom! Nä nu.. :banned

z_bumbi
2007-04-08, 16:36
z_bumbi: Stekpannor i diskmaskinen? Gjutjärn dessutom! Nä nu.. :banned

Det är helt vanligt gjutjärn vilket utan problem tål att diskas i maskin om man torkar av dem efteråt och smörjer in dem med olja, vad skulle vara problemet?