handdator

Visa fullständig version : Angående överträning


fluffy_ferret
2007-04-07, 18:55
Vad är det som avgör om man är övertränad? Trött och matt? Ömhet i musklerna som inte gör över?

Om man aldrig blir trött, matt eller får ont, innebär det att man kan träna hur mycket som helst med bättre resultat som följd?

Gymmar nämligen 3ggr i veckan a 1-1.5h och känns som att jag skulle kunna träna mycket mer - frågan är om det ger resultat?

vesterberg
2007-04-07, 19:01
det beror väl på. tränar du samma muskler dom där 3 passen eller är det uppdelat? kör du samma muskler så bör du nog inte öka, annars kan du träna oftare.

Rahf
2007-04-07, 19:11
Beror nog till stor del på individen också. Många faktorer spelar in i det där som humör, stress, näring, vila osv.

Dajollee
2007-04-07, 20:14
käka kolhydrater så får du bättre återhämtning

fluffy_ferret
2007-04-07, 20:22
käka kolhydrater så får du bättre återhämtning

Låter som en myt för mig. Jag äter bara lite kolhydrater och kör hårt och intensivt men brukar inte ha mycket muskelvärk och energin är alltid på topp, om det är det menar med återhämtning. Skulle definitivt köra 1-2 till pass i veckan om jag vore säker på att det ger resultat i muskeltillväxt.

z_bumbi
2007-04-07, 20:28
Låter som en myt för mig.

Det förstår vi men kolhydrater är viktigt för återhämtningen och det är därför dieter med lite kolhydrater inte är lämpliga för idrottare.

fluffy_ferret
2007-04-07, 20:34
det beror väl på. tränar du samma muskler dom där 3 passen eller är det uppdelat? kör du samma muskler så bör du nog inte öka, annars kan du träna oftare.

Jag kör ganska likt på alla träningspass. Jag går sjukgymnastik för mitt knä så måste göra benövningar 3x i veckan. Så jag delar upp överkroppen på dessa 3 dagar. Men jag försöker väl planera så jag inte gör en viss övning mer än 2x i veckan. Jag vill ungefär ett sånt här (http://hem.bredband.net/muskelbygge/tredagar.htm) program när sjukgymnastiken är över.

fluffy_ferret
2007-04-07, 20:38
Det förstår vi men kolhydrater är viktigt för återhämtningen och det är därför dieter med lite kolhydrater inte är lämpliga för idrottare.

Man kan kanske inte kalla mig en idrottare men kolhydrater är då helt onödigt för mig i alla fall. Förstår inte varför en styrketränare skulle behöva en enda kolhydrat faktiskt.

nutz
2007-04-07, 22:48
Han har ju inga problem med återhämtningen. Kommer det ge resultat att träna MER?

Jax
2007-04-07, 22:50
Han har ju inga problem med återhämtningen. Kommer det ge resultat att träna MER?
Finns bara ett bra sätt att ta reda på det - prova.

Englund
2007-04-08, 00:22
Förstår inte varför en styrketränare skulle behöva en enda kolhydrat faktiskt.

Där håller jag faktiskt med, jag själv märker ingen som helst skillnad med snabba kolhydrater före/efter träning. Men faktum kvarstår att kolhydrater i samband med träning verkar antikatabolt samt att proteinoxidationen av ditt eventuella protein du intar runt träning minskar.

skaparn
2007-04-08, 00:35
Vad är det som avgör om man är övertränad? Trött och matt? Ömhet i musklerna som inte gör över?

Om man aldrig blir trött, matt eller får ont, innebär det att man kan träna hur mycket som helst med bättre resultat som följd?

Gymmar nämligen 3ggr i veckan a 1-1.5h och känns som att jag skulle kunna träna mycket mer - frågan är om det ger resultat?

Först och främst vill jag, utan att vara alltför mycket av en besserwisser, påpeka att överträning är en helt annan sak än vad du verkar fråga efter - nämligen att veta ifall ett extra pass i veckan är produktivt eller inte. Det i sin tur beror helt på hur hårt du körm och vilka muskler du tränar, på dina befintliga pass.
Jag personligen har svårt se hur man kan träna sig själv optimalt med endast tre pass i veckan, men det är inget jag kan säga är annat än en känsla.

z_bumbi
2007-04-08, 10:06
Förstår inte varför en styrketränare skulle behöva en enda kolhydrat faktiskt.

Där håller jag faktiskt med, jag själv märker ingen som helst skillnad med snabba kolhydrater före/efter träning.

Två helt skilda saker.

I det första fallet beror det på ren okunskap.

I det senare fallet kan det bero på att passen inte ligger så tätt, att passen inte är så långa, det är mest inriktat på styrka eller att nivån inte är så hög. Äter man totalt tillräckligt mycket kolhydrater så fyller kroppen på bra upp till en viss nivå och behöver man inte mer än det så kommer man inte märka någon skillnad på snabba kolhydrater.

Englund
2007-04-08, 10:57
I det senare fallet kan det bero på att passen inte ligger så tätt, att passen inte är så långa, det är mest inriktat på styrka eller att nivån inte är så hög. Äter man totalt tillräckligt mycket kolhydrater så fyller kroppen på bra upp till en viss nivå och behöver man inte mer än det så kommer man inte märka någon skillnad på snabba kolhydrater.

Har du tittat in i min träningsdagbok eller är du tankeläsare? ;).. passen ligger tätt inpå varandra men jag kör väldigt korta pass, allt mellan en halvtimme och en timme långa. Jag tränar mest för maxstyrka och ligger på låga reps. Jag äter även fullt tillräckligt med kolhydrater utanför träning.

fluffy_ferret
2007-04-08, 14:09
Okunskap :D
Så länge min kropp mår bra av okunskap så ska jag fortsätta med det.