handdator

Visa fullständig version : Vilken Kreatin ?


porja
2003-03-13, 23:46
Ska köpa en kreatin Burk.

Vet inte VILKEN MÄRKE är bäst till ett bra pris...???????
________________________
Använder redan Twinlabs Super Mass Fuel(kolhydrat-protein).
ska man köpa också Twinlabs kreatin...

:)

Helen@
2003-03-14, 00:15
Märket spelar inte så stor roll, det är ungefär samma skit fast i en annan hög bara :rolleyes:

I all välmening
Helena

Muskelsmurfen
2003-03-14, 17:44
Fairing och Eiselt har funkat bra för mig men Star funkade inte alls.
Placeboeffekt eller inte... kan bara säga hur det upplevdes av mig.
Obs, jag är inte ute efter att starta någon smutskastningskampagn.

cjs
2003-03-15, 00:31
Jag har just börjat käka Stars kreatin, har använt Eiselts förut med bra effekt.. kan skriva om några dagar hur det verkar.

theden
2003-03-15, 02:03
alla kreatin borde ha samma effekt eftersom alla e 100% ren!

Pez
2003-03-15, 02:32
Originally posted by Helen@
Märket spelar inte så stor roll, det är ungefär samma skit fast i en annan hög bara :rolleyes:

I all välmening
Helena

Bakåtsträvare! :D

Ska få dig att testa KCG Helen@..om nu inte "vanligt" kreatin ger dig nåt. :thumbup:

/pez

Pez
2003-03-15, 02:33
Originally posted by theden
alla kreatin borde ha samma effekt eftersom alla e 100% ren!

Sanning med modifikation...

/pez

Helen@
2003-03-15, 09:46
Originally posted by Pez


Bakåtsträvare!

Ska få dig att testa KCG Helen@..om nu inte "vanligt" kreatin ger dig nåt.

/pez

Bakåtsträvare?!....he he....nu blir det smisk på blöjan, Pez..........Istället skulle jag vilja påpeka "inte lika lättlurad" av kosttillskottstillverkarna :thumbup:

KCG?!....hmmmm.....ännu en organisation inom rysk säkerhetspolis? ;)

:smokin:

JJ
2003-03-15, 11:40
:laugh:

spas
2003-03-15, 17:17
Fick med en bburk star när jag köpte protte senast. Det funkar ok och är billigt blir lite orolig i kistan första dagarna dock. Har inte provat så många olika varianter men de bästa av de jag testat är twinlabs loading drink.

Förlåt alla ni som jobbar med andra märken :em: Tänkte själv prova lite kreapyr nång gång under kommande månad eller så. Har förstått att det ska funka bra medan man deffar, nån som vet mer?

porja
2003-03-16, 02:21
Jag som inte vill gå ner i vikt, bör jag inte använda
Kreatin alls?

Men det viktigaste för mig är att öka min muskelmassa....
:eating:

Pez
2003-03-16, 12:50
Originally posted by porja
Jag som inte vill gå ner i vikt, bör jag inte använda
Kreatin alls?

Men det viktigaste för mig är att öka min muskelmassa....
:eating:

Förstår inte riktigt din fråga..?

Kreatin är om något grädden på moset - viktigast är kosten vare sig det gäller diet/bulk eller att bara hålla vikten.

/pez

EiseltUK
2003-03-17, 20:05
Här är lite information om föroreningar och rester från startmaterial som kan förekomma i vissa typer av kreatin. Det råder en ganska stor osäkerhet hurvida dessa ämnen påverkar kroppen och det saknas ordentliga studier eftersom ingen förväntar sig att någon frivilligt ska ta dessa ämnen i form av kosttillskott. Jag tror nog att många väljer att lägga några extra kronor på att vara säker på att få en ren produkt.
=============================================
DIHYDROTRIAZIN:
Dihydrotriazin är ett ämne med okända farmakologiska och toxikologiska effekter och kan vara den skadligaste föroreningen i kreatinprodukter. Ämnen som är kemiskt-strukturellt besläktade med Dihydrotriazin är kända för att vara carcinogena.

DICYANDIAMID:
Man tror att dicyandiamid kan omvandlas till hydrocyanat (HCN) och att cyanid genom pyrolys, vilka är potentiellt skadliga ämnen. I Material Safety Data Sheets står det:

LD50/LC50: Oral, mouse: LD50 = >10 gm/kg.
Carcinogenicity: Not listed by ACGIH, IARC, NIOSH, NTP, or OSHA.
Epidemiology: No information available.
Teratogenicity: No information available.
Reproductive Effects:No information available.
Neurotoxicity:No information available.
Mutagenicity: No information available.
Other Studies: No data available.

KREATININ
Ett ämne som bildas naturligt i kroppen från kreatin. Njurarna utsöndrar kreatinin och kreatininhalten i urin används vanligen som en indikator på njurfunktion. Kreatininhalten i kreatinprodukter bör vara så låg som möjligt för att unvika eventuella njurproblem. I Material Safety Data Sheets står det "The toxicological properties of this substance have not been fully investigated." och i en annan "Effects: Causes damage to the following organs: Kidneys, mucous membranes, gastro-intestinal tract, skin, eyes, centran nervous system.."


TIOUREA
Tiourea är skadligt om det sväljs och kan ge fosterskador. Ämnet har visats öka risken för tumörer i sköldkörteln samt kring ögon, ögon, näsa och levertumörer. Eftersom det anses skadlig så är det förbjudet i många länder, bl a så är det förbjudet att använda det i kosmetiska produkter. I Material Safety Data Sheet står det: "Warning! Causes respiratory tract irritation. May cause allergic skin reaction. This substance has caused adverse reproductive and fetal effects in animals. Harmful if swallowed. Causes eye and skin irritation. May cause cancer based on animal studies. Target Organs: Blood, liver, bone marrow, thyroid, reproductive system."

Mvh
Henrik

z_bumbi
2003-03-17, 21:06
EiseltUK: Och så lägger du ut information om hur mycket det är av varje av dessa föroreningar också, i ett kreatin som är 95 % kreatin, ett som är 98 % och ett som är 99 %... är ju fullständigt irrelevant om det är en mol av ett ämne i, är det 5 % så kanske det är allvarligare...

Förövrigt säger man ju samma sak om aspartam vad jag vet....man vet inte om det är farligt och ni använder väl det medlet fortfarande ?

EiseltUK
2003-03-18, 12:28
Originally posted by z_bumbi
EiseltUK: Och så lägger du ut information om hur mycket det är av varje av dessa föroreningar också, i ett kreatin som är 95 % kreatin, ett som är 98 % och ett som är 99 %... är ju fullständigt irrelevant om det är en mol av ett ämne i, är det 5 % så kanske det är allvarligare...

Förövrigt säger man ju samma sak om aspartam vad jag vet....man vet inte om det är farligt och ni använder väl det medlet fortfarande ?

Det finns inga ADI-värden på dem så man vet inte hur små doser som krävs för att påverka kroppen. Om man väljer ett renare kosttillskott så tar man det säkra före det osäkra, men får givetvis betala extra för det. Det är upp till var och en, men det är ju bra om man har lite fakta innan man fattar ett beslut.

Angående aspartam så kan du läsa min korta genomgång på: Sweeteners (http://www.eiselt.se/sweet.htm). Vi kommer troligen att byta ut aspartamet till Sucralose när det blir godkänt. Acesulfam, som många tillverkare använder istället för aspartam, är inget bra alternativ.

/ Henrik

EiseltUK
2003-03-20, 16:51
Vi har skickat en kreatinprodukt på analys som säljs av en känd tillverkare. Vi misstänkte att man inte använde en toppråvara eftersom vi sett förändringar i bl a partikelstorlek. Resultatet visade att den innehöll 86.8 % räknat utan vatten (-monohydrat). Det innebär att kreatinhalten är ca 1 % lägre än i Creapure. Kreatininhalten var under 13 ppm. Så långt var produkten ganska ok, men en intressant observation var att produkten innehöll ovanligt hög halt av Dicyandiamid - hela 0.5 %. :thumbup: Högsta tillåtna halt i Creapure är 76 ppm, vilket blir 0.00076 % eller något sånt.

Mvh
Henrik

ugly_kid
2003-03-20, 17:06
Eiselt: vilket kreatin var det ni undersökte??

EiseltUK
2003-03-20, 18:50
Glömde skriva att jag inte kommer avslöja några detaljer. Men om man är försiktig med vad man stoppar i sig så bör man försäkra sig att man använder en kreatinprodukt med Creapure. Vad jag vet finns den i Eiselts, Fairings och Optimums produkter, eventuellt något annat amerikanskt märke.

Mvh
Henrik

ugly_kid
2003-03-20, 19:51
Eiselt: Varför kan du inte berätta vilket märke det gäller?
om det är sant det du skriver så borde du väl få skriva vilket märke det är.

EiseltUK
2003-03-20, 20:36
Det är sant, det kan jag lova. Analysen gjordes i ett av Europas mest avancerade kreatin-lab. Men jag vill inte gå ut med detaljer om tillverkaren eftersom det av vissa bara tolkas som att man talar illa om andra. Se det så här: Så länge du köper något av de märken som jag nämne (och det finns säkert något enstaka märke till) så vet du att du får en bra produkt.

Mvh
Henrik

muskelbyggarn
2003-03-20, 21:00
Givetvis håller jag med Henrik, i detta fall :D

Vänl,,,
Tobbe

ugly_kid
2003-03-20, 22:27
jag tror inte att folk tror att du försöker tala illa om tillverkaren om du berättar vilka det är.
Jag tycker det låter som om du bara vill sälja dina produkter när du skriver "Så länge du köper något av de märken som jag nämne (och det finns säkert något enstaka märke till) så vet du att du får en bra produkt. "
Jag tänker fortsätta med kreatin från star och exell eftersom jag får bättre effekt av det än eiselts explode.

EiseltUK
2003-03-21, 00:28
Du kanske inte håller med om det och många andra med dig, men det finns en del som är av en annan åsikt och då skadar det oss mer än vad som var avsikten. Anledningen till att jag skrev testresultatet är för att visa att det finns produkter som säljs med sken om att det är kvalitetprodukter, men egentligen inte är det. För Eiselt är det oschyst konkurrens eftersom vi inte vill konkurrera med företag som ljuger och bluffar.

Creapure är det renaste kreatinet i världen och vill man undvika kontaminerade produkter så bör man välja en produkt som innehållet den typen av kreatin. Man kan tolka det som att jag vill sälja vårt kreatin (vilket jag givetvis vill), men observera att jag även rekommenderade andra kreatinfabrikat. Eiselt skulle kunna sälja billigt kreatin för halva priset, men vi vill hellre kunna stå bakom våra produkter till 100 % och verkligen kunna garantera att det är bra produkter. Kreatin är ändå ganska billigt numera Creapure är även det mest vetenskapligt testade kreatinet och det finns inte en chans att ett kreatin på 99.5 % skulle vara bättre, men det är nog inte heller så mycket sämre, rent effektmässigt, kanske 0.5 % sämre.

Mvh
Henrik

KniveN
2003-03-21, 16:34
Är Creapure Kreatinpyruvat eller kreatin monohydrat med ett finare namn?

Bamse
2003-03-21, 16:49
KniveN: Nej, CreaPure är ett registrerat varumärke för världens renaste kreatin monohydrat-produkt. Typ.

EiseltUK
2003-03-21, 17:24
Kolla på CREAPURE (http://www.creapure.com) eller på DEGUSSA (http://www.degussa.com) för mer info.

Mvh
Henrik

Ankarby
2003-03-24, 11:06
Låter som ren feghet och rädsla för konsekvenserna när du inte vågar säga vilket märke du tidigare talade om.

Förstår heller inte meningen med att ett gäng Eiseltgubbar ska testa en annan kreatinprodukt när de inte går ut med sin information. Tveksam till att ni gör det för egen skull för inte använder ni själva annat kreatin än Eiselts?

Fultjack
2003-03-24, 12:26
tycker det är bra av henrik att inte nämna nåt om företaget, då skulle han framstå , som han själv säger som oschysst kunkurrens...

muskelbyggarn
2003-03-24, 14:17
Tror inte Henrik är speciellt feg eller rädd i detta fall, men det handlar inte om det i detta fall. Vad händer om Eiselt skulle gå ut med pompa och ståt vilket märken som innehåller finfina gifter i sina produkter. Märken som kanske är väletablerade bla bla bla.

För det första skulle det demeteras av motsatta företag. Det skulle påstås att testet inte har något egentligt värde, med tanke på omständigheterna att ett konkurrerande märke gjort tester. För det andra skulle det kunna leda till en onödig rättsproccess samt kanske få den som gjort testet i dålig dager.

Helt rätt att bara gå ut med info om vad som visats. Visst skulle en studie visa på ren bluff mot kunder (säg innehåll som inte alls stämmer mot det deklarerade, med en anseenlig mängd, säg att 40% av det som utlovas finns i burken. Eller att det är direkt farligt att förtära) ja då kan man nog ganska tryggt gå ut med infon...


Vänl,,,
Tobbe

eiselt
2003-03-24, 16:31
Det kan ju uppfattas som lite småirriterande att jag går ut med A men inte med B, men min mening var mest att visa att man verkligen bör ifrågasätta kosttillskotts kvalitet. Det här var en kreatinprodukt som är dyrare än Eiselts Kreatin, men kostar troligen bara hälften att ta fram.

/ Henrik

ugly_kid
2003-03-24, 20:37
Originally posted by eiselt
Det kan ju uppfattas som lite småirriterande att jag går ut med A men inte med B, men min mening var mest att visa att man verkligen bör ifrågasätta kosttillskotts kvalitet. Det här var en kreatinprodukt som är dyrare än Eiselts Kreatin, men kostar troligen bara hälften att ta fram.

/ Henrik

Du brukar ju säga att man ska välja kvalitet före billigt pris, men hur ska man då veta vilka företag som säljer kvalitets saker??
vanligt folk kan ju inte direkt undersöka vad kreatinet innehåller från olika tillverkare.
Så det ända man kan göra är ju att testa och se vilket märka man får bäst resultat av. Jag får bäst resultat av Exell och kommer därför använda det.

EiseltUK
2003-03-24, 23:33
Det har du rätt i, och jag kan bara tala för vår egen kvalitet och för några andra företag som jag vet håller bra kvalitet. Är man nöjd med ett fabrikats produkter och den effekt man får så är ju det ett skäl till att fortsätta. Om man tycker att det är viktigt att undvika att få i sig onödigt med kemikalierester så finns det produkter, både från Eiselt och vissa andra som man kan köpa. Men, man får givetvis räkna med att betala mer för det eftersom såna råvaror är dyrare. Det handlar mest om prioritet. Helst vill man ha både och, men det är tyvärr svårt.

Mvh
Henrik

z_bumbi
2003-03-25, 10:01
Eiselt: Men då märket du testade var dyra så har alltså inte priset med kvalitet att göra.

ugly_kid
2003-03-25, 18:13
Originally posted by z_bumbi
Eiselt: Men då märket du testade var dyra så har alltså inte priset med kvalitet att göra.

precis.
därför måste det vara bäst att köpa det billigaste. Eftersom man ändå inte kan veta viket som är bäst.

EiseltUK
2003-03-25, 22:57
Ja, om man har begränsad budget. Annars tar man det som i studier visats vara bäst.

/ Henrik

ugly_kid
2003-03-25, 23:10
hade gärna använt det som studier visar vara bäst om inte du hade suttit och hållt på resultaten från undersökningarna.

EiseltUK
2003-03-25, 23:58
Jag har inte de kompletta studierna bara resultaten. Kreatinpyruvat tas upp 28 % bättre än det bästa kreatinet (Creapure) och har en bredare effekt. Om man bara är ute efter styrkeökningar så är nog vanligt kreatin billigare, men om du vill ha lite effekt även på prestation och fettförbränning så slår du flera flugor i en smäll med KP. Så fort studierna är offentliga så kommer vi lägga upp mer detaljerad information på vår websida.

Mvh
Henrik

z_bumbi
2003-03-26, 08:26
Eiselt: Vilken typ av prestation ? Blir man starkare av kreatinpuruvat än vanligt kreatin ?

eiselt
2003-03-26, 17:03
Vid intervall håller styrkan i sig längre och uthållighets-styrkan ökar, vilket gör att produkten kan vara bra vid de flesta lagidrotter och de flesta friidrottsgrenar.

/ Henrik

z_bumbi
2003-03-26, 20:05
Eiselt: Intressant att den gör något sådant jämfört med monhydrat, är det någon mekanism i inlagring av kreatin som gör denna skillnad ?

Doktor V
2003-03-27, 23:13
Originally posted by z_bumbi
Eiselt: Intressant att den gör något sådant jämfört med monhydrat, är det någon mekanism i inlagring av kreatin som gör denna skillnad ?

Borde väl vara Pyruvatets inverkan på Glykolysen,Citronsyracykeln och Oxidativa fosforyleringen?

z_bumbi
2003-03-28, 08:00
Doktor V: Jo jag funderar på något sådant jag också men vore ju kul att veta lite mer, jag får väl tåla mig till rapporten släpps.

NutriVision R&D
2003-03-28, 17:19
Även NutriVisions MyoForm-X innehåller Creapure+16 andra aktiva ämnen som ex.vis pyruvat,Vitargo,liponsyra,acetyl-L-karnitin,d-ribos mm.
Det finns inga studier som visar att kreatinpyruvat skulle vara bättre än kreatin+pyruvat.I MyoForm-X får du dessutom alla de andra ämnena där många verkar synergistiskt(dvs förstärker varandras egenskaper),Exempelvis pyruvat och ACL har var för sig ingen enorm effekt men när de kombineras med kreatin skapas ett komplicerat synergistiskt mönster.

z_bumbi
2003-03-28, 17:54
Originally posted by NutriVision R&D
Exempelvis pyruvat och ACL har var för sig ingen enorm effekt men när de kombineras med kreatin skapas ett komplicerat synergistiskt mönster.

Källa ?

NutriVision R&D
2003-03-28, 18:07
z-bumbi

ex.vis Stone MH et al. Int J Sport Nutr. 1999 Jun;9(2):146-65
Burke,DG et al FASEB J. 15(5);A814,2001

Sverker
2003-03-28, 20:14
Jag sökte snabbt på nätet.
Hamnade bland några abstract som redovisade att kreatin och kalciumpyruvat fungerade bra tillsammans men...

..jag är lite mer nyfiken kring vad ACL ( ALC ? ) kan gör här.
Har du fler referenser ?

EiseltUK
2003-03-29, 01:28
Originally posted by z_bumbi
Eiselt: Intressant att den gör något sådant jämfört med monhydrat, är det någon mekanism i inlagring av kreatin som gör denna skillnad ?


Med tanke på att en dos om 5 gram kreatinpyruvat ger en bra effekt så är det troligen upptaget. Jag tror inte man skulle få en liknande effekt om man tog motsvarande mängd separat, d v s 3 gr kreatin och 2 gram pyruvat. Vad gäller Nutrivisions produkt så kan det ju skapas någon synergistisk effekt men det är alltid svårt att dra slutsatser om blandningar.

/ Henrik

z_bumbi
2003-03-29, 14:18
Eiselt: Oki, då gissar vi på upptaget då tills vi får tag på andra fakta :)

porja
2003-03-30, 23:20
Vilken kreatin-burk ska jag köpa ???????????


¤ POWERTECH - kreatin

¤ EISELT - kreatin

¤ STRENGTH - kreatin

Glutamin också - vilken märke???

EiseltUK
2003-03-31, 11:21
Vill du ha billigt så kan du lika gärna köpa det billigaste. De innehåller ungefär samma råvara. Eiselts kreatin skiljer sig eftersom det innehåller en Creapure som är det renaste kreatinet, både i avseende på kreatinhalt och kemiska restämnen från tillverkningen.

Mvh
Henrik

NutriVision R&D
2003-04-01, 11:50
Sverker

Senaste forskningen har visat att ALC har mkt intressanta effekter vid träning.
Ex.vis Hart AM et al. Exp Brain Res 2002 Jul;145(2):182-9
Där visas att din kropp kan tillgodogöra sig tuffare träning med ALC som också tycks vara viktig för transport av näringsämnen till muskeln.MyoForm-X har en bra dos ALC(+16 andra aktiva ämnen).