handdator

Visa fullständig version : vilovecka?


miapia
2003-03-13, 23:14
hej på er!

jag har tränat 5 pass/v nu sen januari, 3 spinning, 1 body pump, 1 poweryoga. grejen är att jag inte har märkt av några resultat iform av ändrade kroppsmått eller viktnedgång som jag hoppats på. jag är nästan helt säker på att det beror på min kost, så jag får väl skylla mig själv...

grejen är den att jag börjar känna mig sliten i kroppen och orkar inte ta i lika mycket längre på t.ex. spinningen. är det rätt att ta en vecka off från träningen och bara gå promenader eller nåt lätt för att låta kroppen återhämta sig? men kan väl inte hinna varken förlora så mycket muskler eller lägga på sig så mycket fett om man tar det lite lugnt ett tag, eller?

en liten fråga till också - för att förbättra sin kondition, ungefär hur mycket måste man träna då per vecka? måste man träna mer och mer ju bättra kondition man får för att öka? och kan man ha hur bra kondition som helst eller?

King Grub
2003-03-14, 08:18
grejen är den att jag börjar känna mig sliten i kroppen och orkar inte ta i lika mycket längre på t.ex. spinningen. är det rätt att ta en vecka off från träningen och bara gå promenader eller nåt lätt för att låta kroppen återhämta sig? men kan väl inte hinna varken förlora så mycket muskler eller lägga på sig så mycket fett om man tar det lite lugnt ett tag, eller?

Det är inte bara rätt - det är ett måste med en vilovecka med 8-10 veckors mellanrum.

Greenman
2003-03-14, 08:41
du borde ta dig en funderare på din träningdos, du tränar ganka mycket, jag vet itne hur dina spinningpas ser ut, men de jag varit på kan närmast jämföras med ett hårt intervalträningpass. Och de sliter väldigt mycket på kroppen, prova att skära ner på spinningen och skär ner på träningen överhuvudtaget, de symtom du bekriver är tecken på överträning.

Sen är det inte å konstigt om du inte tappar vikt, bara det att du behåller din vikt är tecken på en felaktig kost i mina öron, det normala är att man ökar i vikt när man börjar träna, oavsett om det är kondition eller styrka man tränar. Detta beror givetvis på att kroppen lägger på sig muskler.

Det är viktigt att du äter ordentligt vid hård träning, annars ökar risken ännu mer för överträning, samt att du får en motsatt effekt av träningen, dv du sliter ner kroppen snabbare än den hinner bygga upp sig, och det finns inte byggnadsmaterial i tillräcklig omfattning, då kommer din muskelmassa att minska och fettinlagringen öka.

Prova att öka ditt dagliga kalorintag, dina symtom kan bero på många saker, men med tanke på att du inte har ändrat kroppsmått sen du börja träna, samt det faktum att vikten står still och dina fettdepåer är oförändrade tyder på att du äter för lite mat.


Hur ser en normal dags kost ut för dig, samt vad är dina stats?

miapia
2003-03-14, 09:20
Greenman: jag är 22 år, 174 lång och väger ca 70kg, samma som innan jag började träna i höstas. jag har fått större arm- och benmuskler utan att förändra i vikt, så lite muskelmassa har jag nog lagt på mej, men som sagt ingen förändring av midjemått eller så...

den enda regelbundna mattiden jag har är frukost mellan 8.30-9.00 varje vardagmorgon. då äter jag 3-4dl lättfil, 1.5 dl allbran, 2 nävar havregryn, lite russin och 1 msk sylt. det är typ standardfrukost för mej.

sen varierar det jättemycket från dag till dag, ibland har jag inte lust alls att laga mat utan steker ägg och äter på grovbröd, eller så gör jag "riktig mat" i form av pasta eller potatis och sånt. grönsaker äter jag rätt mycket av, och jag är noga med att äta mat efter träning. jag äter inte heller regelbundet, ibland kan det gå 5-6 timmar utan att jag äter nåt. så du ser ju att det är mest kosten det beror på, och jag vet att jag måste skärpa mej...

spinningen jag kör är mest tc2, dvs 45-75 minuters aktiv cykling varje pass, vissa veckor har jag kört dubbla pass på torsdagarna med pump först och 60 min spinning direkt efteråt. då har jag inte tränat nåt på fredan efteråt.

jag känner att det håller på att spåra ur lite nu, för dagar när jag inte tränar känns det inte bra, ungefär som om allt jag äter då ska fastna på kroppen. därför tänkte jag försöka ta en vecka off från all träning och försöka skapa bra matvanor och regelbundna ättider innan det brakar rent åt skogen det här...

King Grub
2003-03-14, 09:28
Rent spontant låter det som om du baserar din diet för mycket på kolhydrater och får i dig alldeles för lite protein. :)

Det är nog bra att du försöker ta tag i saker och ting, för de där skuldkänslorna och känslan av att du blir fet för att du inte tränar på en dag eller två är ett ganska säkert tecken på att allt inte står rätt till.

Langster
2003-03-14, 09:50
Det låter som en ganska stor frukost tycker jag.
För mycket kolhydrater oxå.

Åse Columbus
2003-03-14, 10:21
Håller med King Grub


en vilovecka ...var 8-10 vecka....är ett bra sätt att återmotivera kroppen till att växa...

miapia
2003-03-20, 13:53
nu har jag gjort uppehåll från all träning i en vecka och tänkt ut lite ändringar.

hädanefter blir det två spinningpass i veckan + ett pump-pass. istället för annan träning blir det promenader nu när det börjar bli varmt och trevligt att vara ute. det är ju ändå fettförbränningen jag vill åt, eftersom jag upplever att jag har lagt på mig främst på magen trots att jag har tränat som en tok...förmodligen ÄR det för att jag har tränat som en tok och inte ätit bra.

jag ska försöka få ordning på maten och äta lagad mat varje dag +mellanmål och inte bara gröt och fil hela tiden.

låter detta bra eller? nåt annat som jag behöver tänka på?

är det förresten bättre att äta gröt på morgonen än fil+allbran?

och räcker två konditionspass per vecka för att hålla konditionen uppe eller t.o.m förbättra den?

Langster
2003-03-20, 14:00
Om du pressar dig ordentligt på varje träningspass är det klart att du kommer att förbättra konditionen genom 2 pass i veckan.
Om jag får ge dig ett råd skulle det vara att byta ut pump-passet mot riktig styrketräning. Eftersom det är fettförbränningen du är ute efter, vältränade muskler är hungriga! Ett pump-pass är i stort sett bara ett extra konditionspass i veckan.

Om All bran är bättre än gröt eller inte vet jag inte, det är nog ganska likvärdigt om du dricker mjölk till gröten. Ett råd där är att inte fastna för mycket i tänkandet över vad som är "bäst", ät varierat och gott, flera gånger om dagen.

Langster
2003-03-20, 14:05
Vill tillägga att jag som kille på ca 95kg äter en proteindrink på 30g protein och 1 dl havregryn plus nån frukt till frukost. Ganska mycket mindre än vad du åt till frukost. Men jag äter ofta och i unfgefär samma mängd varje måltid, 6-9 ggr per dag. Det är nog det bästa sättet att hålla vikten/gå ner i vikt, eftersom an aldrig blir särskillt hungrig om man äter så ofta och därmed minskar risken för att äta för mycket.

Wilson
2003-03-20, 16:45
sen att du har stått still i vikt behöver ju inte betyda att du fått uteblivna resultat. det kan vara så att du har gått ner lite i fett samtidigt som du har lyckats bygga på dig lite muskler... men det är ju bara att mäta

Bubba
2003-03-20, 16:48
Alltså ska du öka konditionen så räcker det med två pass per vecka. Intervallträning ger bästa resultat på konditionen. Jag tycker du tränar alldeles för mycket kondition. Lägg in lite styrketräning och se över kosten. Ät oftare och mindre, och käka mer protein så ska du nog se att viktkurvan går i rätt riktning.

miapia
2003-03-20, 17:24
tack för era svar!

jag anar att jag inte får i mig så där jättemycket protein eftersom jag inte äter rött kött utan bara fisk och fågel, och det äter jag inte varje dag.

är det befogat att börja äta proteinpulver av nåt slag eller ska jag bara försöka äta mer "naturligt" protein? det är ju lättare att räkna hur mycket man får i sig om man tar en proteindrink, men är det mycket dyrare att hålla på med sånt än att käka vanlig mat? finns det nåt bra och prisvärt protein?

King Grub
2003-03-20, 17:27
Originally posted by miapia
är det befogat att börja äta proteinpulver av nåt slag eller ska jag bara försöka äta mer "naturligt" protein? det är ju lättare att räkna hur mycket man får i sig om man tar en proteindrink, men är det mycket dyrare att hålla på med sånt än att käka vanlig mat? finns det nåt bra och prisvärt protein?

Jajamen, det är befogat. Det är billigare per proteingram än "vanlig" mat. Exell är ett billigt vassleprotein (efter träning) och Protec+ ett billigt kaseinbaserat (mellanmål). Båda finns i Kolozzeum's webshop.

Tompi
2003-03-20, 22:04
Vila en vecka då och då kan göra underverk med en sliten kropp.
Sen ska du, som du själv påpekar, självklart äta oftare och mer regelbundet.
Att du inte äter rött kött har inte så jättestor betydelse eftersom du äter fisk och fågel där det finns bra med proteiner. Sen skadar det inte att ta en prottedrink efter träningen eller som mellanmål.
Och att dra ner på antalet pass/vecka kan vara en idé så att kroppen hinner vila och inte bara bryta ner muskler.
Det där med att du känner att allt du äter lägger sig på kroppen de dagar du inte tränar oroar mig lite grann, det börjar låta lite som idrottsanorexi! Du blir absolut inte fet av att äta de dagar du vilar från träningen, snarare tvärtom!

Ride on bruden:kickass:

miapia
2003-03-20, 22:51
yeah, nu ska jag skärpa till mej ordentligt, och det har börjat redan idag med ordentlig mat!

ska nog börja med nåt proteintillskott också, men det har jag lagt in en tråd om under "kosttillskott"...

supermycket tack för alla svar, det här är ju värsta trevliga forumet för en som inte kan så mycket...

:bow:

Tomten
2003-03-20, 23:39
jag anar att jag inte får i mig så där jättemycket protein eftersom jag inte äter rött kött utan bara fisk och fågel, och det äter jag inte varje dag.

Det är mycket protein i fisk och fågel, men rött kött är det mycket mer järn i och det är också fetare.

Om man äter väldigt lite rött kött så kan man få järnbrist. Det är vanligt att tjejer som tränar får järnbrist... vilket iofs inte har något med det här att göra, men det är ju värt att nämna endå, eller något :smokin:

Cuddly
2003-03-22, 14:33
Originally posted by miapia
är det befogat att börja äta proteinpulver av nåt slag eller ska jag bara försöka äta mer "naturligt" protein? det är ju lättare att räkna hur mycket man får i sig om man tar en proteindrink, men är det mycket dyrare att hålla på med sånt än att käka vanlig mat? finns det nåt bra och prisvärt protein?

Glöm alla tillskott, inklusive protein, tills du fått ordning på maten. Maten är A och O och tillskott är precis det...tillskott för att komplettera alternativt deffa plånboken.

Grundregeln är att alltid äta mat som har hög näringsdensitet, dvs den ska innehålla mycket vitaminer, mineraler och fullvärdigt protein. Ät mycket grönsaker och en del frukt. Nolla inte fettet! Det är bland det dummaste man kan göra. Nolla däremot alla snabba kolhydrater.

Angående träningen tycker jag du ska satsa mer på styrketräning än de andra träningsformer du nämmer som har mer fokus på kondition.

Skynda långsamt, slappna av och nå balans i livet och träningen.

Enkla råd för en enkel aktivitet som iofs inte alltid är så enkel att applicera...men det är det som detta går ut på, dvs följa enkla regler under lång tid vilket kräver disciplin, tålamod och självinsikt. Detta under förutsättning att man tränar ren vill säga.

Lycka till!
Thomas

Vänskap
2003-03-23, 13:15
Originally posted by King Grub


Jajamen, det är befogat. Det är billigare per proteingram än "vanlig" mat. Exell är ett billigt vassleprotein (efter träning) och Protec+ ett billigt kaseinbaserat (mellanmål). Båda finns i Kolozzeum's webshop.


Det tror inte jag. Billigare än vilken mat? Bevis tack!

King Grub
2003-03-23, 14:32
Originally posted by Vänskap



Det tror inte jag. Billigare än vilken mat? Bevis tack!

Okej: 10 kg Exell vassleprotein kostar 1250 kronor, och ger 7731 gram protein.

För 1250 kronor får du 14 kilo kycklingfilé om kilopriset är 89 kronor. 14 kilo kycklingfilé ger 3010 gram protein.

För 1250 kronor får du 125 burkar Kesella om varje burk kostar 10 kronor. 125 burkar Kesella ger 4062 gram protein.

Och dessa priser är väldigt låga exempel.

Räcker exemplen?

spinkoo
2003-03-23, 14:35
Originally posted by King Grub


Okej: 10 kg Exell vassleprotein kostar 1250 kronor, och ger 7731 gram protein.

Va fan så har jag just köpt whey-80 :cryout: :cryout: :cryout:

King Grub
2003-03-23, 14:47
Originally posted by spinkoo


Va fan så har jag just köpt whey-80 :cryout: :cryout: :cryout:

Det var iofs "månadens erbjudandepriser" men även till normalt pris ger det mer protein per krona än 90% av all proteinmat. Undantaget kanske Euroshopper 5 kronors kattmatstonfisk. :MrT:

Själv tycker jag mat alltid är att föredra, utom direkt efter träningen.

Vänskap
2003-03-23, 15:48
Originally posted by King Grub


Okej: 10 kg Exell vassleprotein kostar 1250 kronor, och ger 7731 gram protein.

För 1250 kronor får du 14 kilo kycklingfilé om kilopriset är 89 kronor. 14 kilo kycklingfilé ger 3010 gram protein.

För 1250 kronor får du 125 burkar Kesella om varje burk kostar 10 kronor. 125 burkar Kesella ger 4062 gram protein.

Och dessa priser är väldigt låga exempel.

Räcker exemplen?


Men det exemplet du tog var ett ju specialerbjudande, 40 % rabatt. Vid ordinarie pris kostar varje gram protein 27-28 öre.
Köper du t ex mjölk istället kostar proteinet 17-18 öre.

Men ok, jag får väl hålla med om att det kan bli billigare i många fall.

King Grub
2003-03-23, 16:01
Originally posted by Vänskap



Men det exemplet du tog var ett ju specialerbjudande, 40 % rabatt. Vid ordinarie pris kostar varje gram protein 27-28 öre.
Köper du t ex mjölk istället kostar proteinet 17-18 öre.

Men ok, jag får väl hålla med om att det kan bli billigare i många fall.

Som jag nämnde blir det billigare även vid ordinarie pris. :) Mjölk räknade jag överhuvudtaget inte som ren proteinmat, eftersom man får så pass mycket kolhydrater på köper. Mjölk är toppen, men jag jämförde rena proteiner.

Vänskap
2003-03-23, 17:23
Originally posted by King Grub


Som jag nämnde blir det billigare även vid ordinarie pris. :) Mjölk räknade jag överhuvudtaget inte som ren proteinmat, eftersom man får så pass mycket kolhydrater på köper. Mjölk är toppen, men jag jämförde rena proteiner.


Räknar du inte ägg heller som en "ren" proteinkälla, mycket fett där? Iallafall är det också billigare, 20 kr/kg: 15-16 öre/protein.


Och varför bara jämföra med "rena" proteinkällor?
Vill man öka sin dagliga proteindos blir det i längden mycket billigare att göra det med mjölk och ägg än med proteinpulver. Billigare protein finns även i t ex linser, sojabönor, tonfisk. Det här är liksom min poäng.