handdator

Visa fullständig version : Jag behöver tips från alla håll och kanter!:)


Koolish
2007-04-06, 21:31
Jag är en kille, co har en smal kroppsbyggnad
Jag är vegetarian,men äter fisk
Jag joggar varannan dag ca 30 minuter intensivt
Jag gör mag,bröst,rygg övningar varannan dag

Jag undrar nu, Vad jag ska äta efter träningen?
Vad ska jag äta om jag både vill gå upp i vikt och samtidigt
bygga lite muskler?
Räcker det att göra det jag gör för att uppnå mer muskler?


Har hört att man t.ex ska äta mycket ägg och såser till maten?

Är jätte tacksam för svar!:)

NisseEriksson
2007-04-07, 10:48
Jag är en kille, co har en smal kroppsbyggnad
Jag är vegetarian,men äter fisk
Jag joggar varannan dag ca 30 minuter intensivt
Jag gör mag,bröst,rygg övningar varannan dag

Jag undrar nu, Vad jag ska äta efter träningen?
Vad ska jag äta om jag både vill gå upp i vikt och samtidigt
bygga lite muskler?
Räcker det att göra det jag gör för att uppnå mer muskler?


Har hört att man t.ex ska äta mycket ägg och såser till maten?

Är jätte tacksam för svar!:)
1. Efter träningen bör du äta protein+kolhydrat i blandningen ca 0.5 gram/kg kroppsvikt respektive ca 1 gram/kg kroppsvikt.
Vassleprotein respektive maltodrextin är de mest använda kosttillskotten pg.a sin enkelhet.
Det går självklart att använda sig av mat istället, tex. potatismos, kyckling,ris osv.

2. Du ska äta ca 1.5 gram protein/kg kroppsvikt/ dag och äta över ditt kaloriintag, behöver du 2000 kcal så kan du ligga på 2-400 kcal överskott för muskelbyggning utan en hel del överflödigt fett.
Du kan inte förvänta dig att du bygger 100% muskler utan att det kommer alltid lite fett på vägen.

3. Varför tränar du bara mag/bröst/rygg?
Varför tränar du inte ben/axlar och resten av kroppen?
Varannan dag går utmärkt att träna men det går inte att säga hur bra du tränar pg.a att jag inte vet hur intensivt och länge du tränar.
Jogging och hård styrketräning brukar inte gå hand i handske så betänk det lite.
Vad är dina mål med träningen?

4. Det där med såser och ägg får du själv bestämma om du vill äta, det är inget måste för att bygga muskler om du förstår mig, det finns flera sorters såser, specificera dig lite.
Du kan äta dina "onyttiga" såser bara du räknar in det i det totala energibehovet.

machine gun
2007-04-07, 11:29
Jogging och hård styrketräning brukar inte gå hand i handske så betänk det lite.

30 min löpning varannan dag lär knappast påverka styrketräningen negativt så länge man äter tillräckligt, det är ju inte värre än att cykla till och från jobbet exempelvis.

NisseEriksson
2007-04-07, 11:50
Jag sade det i förebyggande syfte så han inte försöker springa överdrivet mycket och samtidigt träna hård stryketräning.
Han verkar ju behöva schemabyte.

Larsen
2007-04-07, 19:54
Hur mycket fisk käkar du? För det är en av de bästa sakerna du kan äta om du vill bygga muskler. Man säger ju att du ska få i dig protein en kvart/tjugo minuter efter träningen så släng i dig lite firre och lite knäckemacka så blir det ju toppen. Och sen måste du ju berätta lite mer om dig själv, vilken sorts träning och kanske lite stats m.m för att vi ska kunna svara om det räcker. Men käka bra och vila mycket så kommer du att gå upp i vikt.

skaparn
2007-04-08, 00:46
Jag är vegetarian,men äter fisk
Jag joggar varannan dag ca 30 minuter intensivt
Jag gör mag,bröst,rygg övningar varannan dag
Vad jag ska äta efter träningen?
Vad ska jag äta om jag både vill gå upp i vikt och samtidigt bygga lite muskler?
Räcker det att göra det jag gör för att uppnå mer muskler?
Har hört att man t.ex ska äta mycket ägg och såser till maten?


Nej, du är inte vegetarian - du äter fisk.
Bra.
Bra igen.
Mat
Mat motsvarande mer energi än du förbrukar på ett dygn, varje dygn.
Går du upp i vikt och bygger muskler? Om ja; ja. Om nej; nej
Jaså, det har du hört. Om du funderar lite, tror du det är ett måste, och varför tror du att det tipset ges?

Koolish
2007-04-08, 21:19
Hur mycket fisk käkar du? För det är en av de bästa sakerna du kan äta om du vill bygga muskler. Man säger ju att du ska få i dig protein en kvart/tjugo minuter efter träningen så släng i dig lite firre och lite knäckemacka så blir det ju toppen. Och sen måste du ju berätta lite mer om dig själv, vilken sorts träning och kanske lite stats m.m för att vi ska kunna svara om det räcker. Men käka bra och vila mycket så kommer du att gå upp i vikt.
ok...tack så mkt:) jag äter rätt så mycket fisk 2-4 gng i veckan

Jag är somsagt den "smalaste" kropsstypen typ och jag har inget direkt "fläsk" och att på.. jag springer varannan dag, jag går 30 minuter, och jag gör "mag och ryg övningar" varannan dag Just NU:) Sedan har jag jätte bra ämnesomsättning som gör så att det blir ltie svårare att försöka gå upp i vikt utan att förlora "tvättbrädan"

Tack så mycket för alla svaren:thumbup:

Koolish
2007-04-08, 21:21
Jag sade det i förebyggande syfte så han inte försöker springa överdrivet mycket och samtidigt träna hård stryketräning.
Han verkar ju behöva schemabyte.

Jag styrketränar inte alls faktiskt...men om man bara vill få "lite muskler" kan man väl lgöra det på egen hand:)

NisseEriksson
2007-04-08, 21:33
Jag styrketränar inte alls faktiskt...men om man bara vill få "lite muskler" kan man väl lgöra det på egen hand:)

Då missuppfattade jag dina "mag- och ryggövningar".