handdator

Visa fullständig version : Kurs i näringslära?


Spenat
2007-04-06, 20:43
funderar på läsa lite extra kurser till hösten.. nån som vet någon bra kurs att gå om man vill få lite bättre koll på hur det funkar med förbränning och uppbyggnader av muskler osv..

gärna med inriktning på proteiner kolhydrater och fett.

dietisterna kanske har några bra kurser?

machine gun
2007-04-06, 21:04
Kostvetenskap A. Ingår som första kurs i dietistprogrammet, kostekonomprogrammet och kost- och friskvårdsprogrammet. Finns i Gbg, Uppsala och Umeå.

Sverker
2007-04-07, 06:58
Varför inte bredda kunskapen med kurser i cellbiologi och fysiologi/anatomi. Med bara näringslära kommer du nog inte tillräckligt långt.

Spenat
2007-04-07, 09:36
näringslära a 7,5 p går i höst här i gbg såg jag.. undrar om den är värd tiden.. ge gärna fler tips på kurser

machine gun
2007-04-07, 10:50
Varför inte bredda kunskapen med kurser i cellbiologi och fysiologi/anatomi. Med bara näringslära kommer du nog inte tillräckligt långt.

Det ingår grundläggande oorganisk- och organisk kemi, biokemi och fysiologi i kostvetenskap A. Vill man bara bredda sina kunskaper inom näringslära en aning av egenintresse så tror jag absolut att det räcker.

eandersson
2007-04-07, 11:15
Jag läser Näringslära (5p, kommande 7.5p) vid Vänersborgs Högskola. Vi går igenom kolhydrater, fedt, protte, mineraler, osv osv. Relativt ny kurs, men högst intressant. Den är ju en aning partisk och går därför inte in på träningssynvinklar, iallafall inte hittills i kursen. Diet-metoder kommer vi dock att gå igenom.

machine gun
2007-04-07, 11:25
Glömde skriva att kost A är 20 p/30 hp, så det är en heltidskurs. Det är inte speciellt mycket träningsvinkling utan väldigt grundläggande och sakligt om kemi, fysiologi, makro- och mikronutrienter, metabolism och näringsrekommendationer. Läser man den i Uppsala får man iofs en del idrottsvinkling pga att Agneta Andersson (dietist, med. dr, forskar bl.a. i idrottsfysiologi) är föreläsare på en del av kursen och hon lyckas alltid vinkla undervisningen till fysisk aktivitet, vilket vi tackar för :)