handdator

Visa fullständig version : Blodsockerfall!?


Heman
2007-04-06, 17:45
I dag på slutet av Thaiboxningspasset svartnade det helt och hållet för mina ögon och blev yr även lite illamående. Har fått liknande saker förut och då fått berättat för mej att det är blodsockerfall men den här gången höll det i sej över 15min.
Har gått ner ganska så rejält på sista tiden ungefär 6-8kg på 5 veckor så antagligen är det det som är orsaken.

Jag undrar om det är skadligt för fysiken eller om det har andra negativa konsekvenser? och finns det någonting specielt man kan äta för att inte det ska hända igen.
förutom att käka mer, försöker gå ner i vikt medvetet. Vägde mellan 88-90kg när jag började träna för 5 veckor sedan nu väger jag 82kg

väldigt svårt att räkna ut hur mkt jag kan äta om dagen för att gå ner i vikt.
Är i Thailand har varit här i 5 veckor och kommer att vara här 5 till.
Vet att det här är en svår fråga men om någon har varit i Thailand och kanske har ett hum om hur mkt Kallorier det är i snitt på dom vanligaste rätterna.

Så här ser en dag ut för mej.
Frukost. kl 09-11 egg fried rice eller Phadthai chicken.
Lunch. kl 12-15 Hamburgare, eggfriderice eller Cashewnut chicken.
Träning kl 16-18 Muay Thai träning
kvälls mål 19-22 Chicken Kurry med ris, Olika Pastor, Phadthai chicken, eller Chasevnut chicken med ris.
Kvälls gotta. Skalade solrosfrön, Pumpakärnor, nötter jord/Cashew, Banan Chips. blir ca. 100g-150g totalt blandat av dessa sorter.

Egg fried rice och ris är i en normal stor djuptalrik dom andra rätterna är en normal fyld talrik.

Olof
2007-04-06, 18:53
Behöver nog inte vara blodsockerfall kan vara att träningen i värmen blev lite övermäktig för dig. En annan orsak kan också vara din kraftiga viktnedgång som måste tära ordentligt på kroppen och muskelmassan.

Ät tidigare än 1 timma före träningen. Personligen brukar jag äta 2,5-3 timmar före ett kampsportspass för att maten ska hinna smälta ordentligt. För att vara kampsportare tycker jag du äter väldigt fet mat. Tror du skulle må bättre av att öka andel långa kolhydrater samt mer frukt, speciellt före träningen. Den feta maten hinner knappast smälta på 1 timma.

Träning i Thailand borde vara en upplevelse hade jag varit dig hade jag försökt gå ner i vikt efter vistelsen snarare än under.

Lycka till

emmak
2007-04-06, 19:06
Fried rice och pad thai är energirika maträtter med tanke på fettet i nudlarna och i det stekta riset.

Lellan
2007-04-07, 07:12
Antagligen kanske du bara tog i för hårt.

Kolla blodtrycket kanske?

Har själv väldigt lågt tryck (95/60) och om jag tränar tex kondition så kan jag inte tvärsluta utan får sluta "mjukt" - dessutom var jag inlagt på hjärt-IVA en vecka eftersom jag svimmade mkt, fick då lära mig att spänna överkroppen när jag känner trycket sjunka. Man bara spänner till bröst, armar osv - "pumpa" liksom. Är det det svart för ögonen sätt dig med huvudet mellan benen. (Veckan på sjukhuset var fö. mitt livs tråkigaste, det enda man kom fram till var att jag har väldigt låg puls + blodtryck å får lära mig leva med det, det är inget man behandlar. Skulle undvika stress, eftersom inte alla får högt blodtryck då utan vi är några som det sjunker på. Inget farligt dock - visar det sig att det är det du har kan jag glädja dig med att doktorn sa att hjärtat förmodligen kommer pumpa bra länge).

Just det, är det det du har ska du undvika att resa dig hastigt och sånt - jag brukar knyta nävarna om jag ska resa mig fort - kan faktiskt hjälpa.

Hoppas du slipper problem framöver! :)

Heman
2007-04-08, 22:10
Tack för Svaren/hjälpen har tagit till mej utav det ni har skrivit, och försökt läst på mej lite på egen hand med.
Efter det där hände så har jag inte haft problemet igen.