handdator

Visa fullständig version : Knäböj är läskigt! Hjälp!


Slabbefusk
2007-04-06, 16:10
Jag vet att knäböj är en kunglig övning för att inte bara bygga ett par stadiga hjul utan för övrig utveckling i kroppen.

Problemet är att mitt knä jävlas med mig. Antingen knäpper det i knät eller så börjar det ömma efter passet. Känner aldrig något i knät annars.

Ryggen ska vara rak, hälarna får inte lyfta när man är i bottenläget osv. vad finns det mer man ska tänka på? Jag provade lite hemma (utan vikt) med fötterna ganska brett ut samt pekande från kroppen vilket kändes ganska naturligt, ska jag köra brett?

Vill böja! *gah!*

major Pectoralis
2007-04-06, 18:23
Jag vet att knäböj är en kunglig övning för att inte bara bygga ett par stadiga hjul utan för övrig utveckling i kroppen.

Problemet är att mitt knä jävlas med mig. Antingen knäpper det i knät eller så börjar det ömma efter passet. Känner aldrig något i knät annars.

Ryggen ska vara rak, hälarna får inte lyfta när man är i bottenläget osv. vad finns det mer man ska tänka på? Jag provade lite hemma (utan vikt) med fötterna ganska brett ut samt pekande från kroppen vilket kändes ganska naturligt, ska jag köra brett?

Vill böja! *gah!*

1) atletisk hållning: upp med bröstet, upp med hakan
2) Placera stången på axlarna, inte på nackkotorna.
3) Håll i stången, dryg axelbred fattning.
4) Backa ut från ställningen med små steg
5) Stå med axelbred fotstans eller något bredare.
6) knäna skall gå i samma vinkel som tårna
7) Placera tyngdpunkten mitt i foten mot hälen (dvs. ung. bakre fotvalv). Knäna skall gå stabilt upp och ner utan att vobbla. Gör de det är tyngdpunkten fel. Hälarna skall inte lätta från marken. Gör de det är tyngdpunkten fel.
8) Spänn ut magen (så stort omfång som möjligt) för central stabilitet
9) Böj och sträck
10) Ryggen skall vara rak och stabil under lyftet. Den skall inte svikta. Gå bara så djupt som du kan hålla ryggen stabil.

Handcuff
2007-04-06, 18:26
1) atletisk hållning: upp med bröstet, upp med hakan
2) Placera stången på axlarna, inte på nackkotorna.
3) Håll i stången, dryg axelbred fattning.
4) Backa ut från ställningen med små steg
5) Stå med axelbred fotstans eller något bredare.
6) knäna skall gå i samma vinkel som tårna
7) Placera tyngdpunkten mitt i foten mot hälen (dvs. ung. bakre fotvalv). Knäna skall gå stabilt upp och ner utan att vobbla. Gör de det är tyngdpunkten fel. Hälarna skall inte lätta från marken. Gör de det är tyngdpunkten fel.
8) Spänn ut magen (så stort omfång som möjligt) för central stabilitet
9) Böj och sträck
10) Ryggen skall vara rak och stabil under lyftet. Den skall inte svikta. Gå bara så djupt som du kan hålla ryggen stabil.

Bra beskrivet :thumbup:

SWETiger
2007-04-06, 18:45
1) atletisk hållning: upp med bröstet, upp med hakan
2) Placera stången på axlarna, inte på nackkotorna.
3) Håll i stången, dryg axelbred fattning.
4) Backa ut från ställningen med små steg
5) Stå med axelbred fotstans eller något bredare.
6) knäna skall gå i samma vinkel som tårna
7) Placera tyngdpunkten mitt i foten mot hälen (dvs. ung. bakre fotvalv). Knäna skall gå stabilt upp och ner utan att vobbla. Gör de det är tyngdpunkten fel. Hälarna skall inte lätta från marken. Gör de det är tyngdpunkten fel.
8) Spänn ut magen (så stort omfång som möjligt) för central stabilitet
9) Böj och sträck
10) Ryggen skall vara rak och stabil under lyftet. Den skall inte svikta. Gå bara så djupt som du kan hålla ryggen stabil.
Gäller 9) generellt eller bara om man böjer med bälte? Om så är fallet skulle jag uppskatta en förklaring. :)

eandersson
2007-04-06, 20:10
+ uppvärmning.

z_bumbi
2007-04-06, 20:28
Gäller 9) generellt eller bara om man böjer med bälte? Om så är fallet skulle jag uppskatta en förklaring. :)

Generellt, genomsnittsarean ökar och magen ger bra stöd till skillnad mot att dra in magen som minskar genomsnittsarena och tar bort stödet.

major Pectoralis
2007-04-06, 20:39
Gäller 9) generellt eller bara om man böjer med bälte? Om så är fallet skulle jag uppskatta en förklaring. :)

Jag misstänker att du funderar på nummmer 8. Det är som Z_bumbi skrev. Man skall aktivera transversalerna. Det kan man enkelt göra på två sätt: genom att dra in eller genom att trycka ut magen. Den stora och avgörande fördelen med att spänna ut magen är att belastningen per ytenhet blir mindre. Man kan jämföra ett timglas stabilitet mot en kubs stabilitet när det gäller tryck ovanifrån.

Hemi
2007-04-06, 20:52
Finns några trådar i "Best of" men uppvärmningen tycker jag är viktig och att man använder knälederna lite innan böjarna så att de är förberedda på arbete. Det är inte bara blod till musklerna som är uppvärmning. Jag gör även midjeträning innan. Någon byggare kanske tycker att man bränner för mycket krut på mycket uppvärmning men jag har åkt på ett par rejäla ryggskott några gånger och har bestämt mig för att aldrig ha dem igen.

Slabbefusk
2007-04-06, 22:45
Mmmkay tack som fan, här ska böjas!

SWETiger
2007-04-06, 23:29
Generellt, genomsnittsarean ökar och magen ger bra stöd till skillnad mot att dra in magen som minskar genomsnittsarena och tar bort stödet.
Jag misstänker att du funderar på nummmer 8. Det är som Z_bumbi skrev. Man skall aktivera transversalerna. Det kan man enkelt göra på två sätt: genom att dra in eller genom att trycka ut magen. Den stora och avgörande fördelen med att spänna ut magen är att belastningen per ytenhet blir mindre. Man kan jämföra ett timglas stabilitet mot en kubs stabilitet när det gäller tryck ovanifrån.
Var såklart 8) jag talade om, skyller på klumpiga fingrar efter träningen. *rolleyes*

Men förstår ändå inte riktigt hur det där med tvärsnittsytan skulle ha något med saken att göra, magen innehåller väl egentligen bara mjukdelar så belastningståligheten borde väl inte öka? Eventuellt kan jag tänka mig bättre stabilitet men personligen känner™ jag mig bra mycket stabilare om jag spänner magen på vanligt vis.

Går det att förklara på ett ingående men lättförståeligt sätt för en lekman?

bubbe
2007-04-07, 07:31
Går det att förklara på ett ingående men lättförståeligt sätt för en lekman?

lättförståligt, spänn hela magen runt om inte bara puta ut. Har du inte kört knäböj på det viset förut skall träningsvärken efteråt kännas som magsjuka, ont i sidorna och på sidorna bakom ryggen.

SWETiger
2007-04-15, 20:15
Hade det här i bakhuvudet under dagens benpass och det visar sig att jag faktiskt brukar "spänna ut magen" i bottenläget utan att ha tänkt på det. Känslan är precis densamma som att spänna magen på vanligt vis men när 45 grader passerats och ryggen inte längre är lodrät börjar det hända grejer.

Förstår dock fortfarande inte varför man bör göra på det här viset (och varför kroppen blir stabilare av det) men med tanke på att det i princip kommer av sig själv känns det rätt naturligt i alla fall.

Edit: Ganska gamalt ämne men det är 3 veckor mellan de tunga böjpassen i mitt schema. :em:

Mson
2007-04-15, 23:03
Benpress är annars ett bra substitut till knäböj om knäna jävlas. Se då bara till att inte sträcka ut benen helt då det kan vara skadligt för knäna.

major Pectoralis
2007-04-16, 07:41
Benpress är annars ett bra substitut till knäböj om knäna jävlas. Se då bara till att inte sträcka ut benen helt då det kan vara skadligt för knäna.

Tja, det finns många som lyckas att misslyckas med sin benpress också. Deras knän vobblar eller kobenar ihop, deras rumpa rullar upp från stödet, de får viktsläden över sig etc.
Både knäböj och benpress är emellertid close-chain-övningar i knäleden ("delarna" är sammanpressade p.g.a. trycket mot foten).