handdator

Visa fullständig version : Kommentera mina squats och frivändingar! (film)


Wolf
2007-04-06, 14:57
Först av allt: Jag vet att det ser dumt ut utan powerrack och att det är små vikter, men jag orkade inte åka in till gymet bara för att filma det här så jag fick ta det som fanns hemma.

Till saken, vill ha lite åsikter om tekniken på mina knäböj och frivändningar med press. Vad är bra/dåligt, vad kan göras bättre? Har f.ö. aldrig gjort frivändningar förut så var lite snälla.

Squats:

http://www.youtube.com/profile?user=OndGnom

Frivändningar:

http://www.youtube.com/watch?v=sbhmfxajE2k

RassK
2007-04-06, 15:39
=)
B18KM1nceUA
sbhmfxajE2k
=)

Wolf
2007-04-06, 15:50
:thumbup:

Allan
2007-04-06, 16:02
Sorry, jag vill se fötterna också. Och hellre rakt framifrån än från sidan - man kan bedöma djupet ändå.

raQblad
2007-04-06, 16:04
Ser jag fel eller tränar du i jeans? Du kanske är hårdrockare... ;) :D

Wolf
2007-04-06, 16:23
Ser jag fel eller tränar du i jeans? Du kanske är hårdrockare... ;) :D

haha, nej, inte i vanliga fall. Det här var inget träningspass, jag gjorde bara några reps för att kunna filma och få lite kommentarer.

Sorry, jag vill se fötterna också. Och hellre rakt framifrån än från sidan - man kan bedöma djupet ändå.

Vad finns det för fördelar med att se framifrån vs sidan? Man ser väl knappast formen på ryggen framifrån? Och man ser ju knappast vart stången ligger i förhållande till fötterna framifrån?

Att jag borde ha haft med fötterna däremot kan jag hålla med om, det var en tabbe. Får försöka filma igen nästa gång jag har tillgång till kamera då...

Tuniz
2007-04-06, 16:28
RassK är så snäll *cupid*

Allan
2007-04-06, 16:34
Vad finns det för fördelar med att se framifrån vs sidan? Man ser väl knappast formen på ryggen framifrån?

Jo. Om man vet vad man ska titta efter. Ska jag bedöma en böj i verkliga livet tittar jag snett bakifrån.
Och man ser ju knappast vart stången ligger i förhållande till fötterna framifrån?



Återigen jo. Jag vill se hur trycket är på fötterna, hur knät rör sig i förhållande till fotleden, och om hälen släpper. Att se om ryggen är rak eller inte är skitsamma - den SKA normalt sett inte vara helt rak under en böj. Ryggraden är böjlig och ska röra sig under en böj. Dessutom ser inte knäböjen likadan ut på fyrtio kilo som på etthundrafyrtio.

Wolf
2007-04-06, 16:48
Jo. Om man vet vad man ska titta efter. Ska jag bedöma en böj i verkliga livet tittar jag snett bakifrån.


Återigen jo. Jag vill se hur trycket är på fötterna, hur knät rör sig i förhållande till fotleden, och om hälen släpper. Att se om ryggen är rak eller inte är skitsamma - den SKA normalt sett inte vara helt rak under en böj. Ryggraden är böjlig och ska röra sig under en böj. Dessutom ser inte knäböjen likadan ut på fyrtio kilo som på etthundrafyrtio.

Jaha, då får det väl va då, mod kan låsa tråden...

Jag har förövrigt aldrig påstått att en knäböj ser likadan ut vid 40 kg som vid 140 kg.

major Pectoralis
2007-04-06, 18:15
=)
B18KM1nceUA
sbhmfxajE2k
=)

Utifrån det man kan se på filmen.

Knäöjen ser OK ut. Jag får dock en känsla av att du är något "bräcklig" i muskelkorsetten. Tänk på att "spänna ut magen" (så stor diameter som möjligt) för att aktivera transversalerna och få bättre stabilitet. Tänk även på att stretcha rumpa, baksida lår och höftböjare. Aktiv rörelseträning, t.ex. höga stepus, är även bra.

Din vändning med stöt är ingen höjdare. Du håller ergonomin bra dock: du lyfter stången nära kroppen och och har rak rygg. Det är det viktigaste. Emellertid är det för försiktigt. Du drar upp stången med armarna. Tänk dig istället att du skall hoppa upp stången. I slutsträcket på en böj (när stången i raka armar närmar sig lårens mitt) finns mycket kraft att hämta. "Kicka" till här och skjut fram höften. Påbörja armdraget genom att dra axlarna mot öronen (shrug). När du fångar stången skall du sträva efter att få fram och upp armbågarna. På filmen har du dina armbågar neråt och bakåt. Dessutom vänder du för tidigt. Få upp vikten högre eller gå under stången.

Man kan lära sig övningen i delmoment som man sedan sätter ihop. En progression kan se ut så här:
1) knäböj/marklyft
2) hopp - shrug
3) hopp -drag till hakan (high pull)
4) med vändning

Ta kontakt med en förening om du verkligen vill lära dig denna övning rätt.

Dominance
2007-04-06, 18:33
Dina knäböj helt okey..

Dina "frivändningar" ej okey

Så här ser en frivändning ut
http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/Clean.html
Så här ser en stöt ut
http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/CleanAndJerk.html

Allan
2007-04-06, 18:42
Jag har förövrigt aldrig påstått att en knäböj ser likadan ut vid 40 kg som vid 140 kg.

Utifrån det man kan se på filmen.

Knäöjen ser OK ut. Jag får dock en känsla av att du är något "bräcklig" i muskelkorsetten. Tänk på att "spänna ut magen" (så stor diameter som möjligt) för att aktivera transversalerna och få bättre stabilitet. Tänk även på att stretcha rumpa, baksida lår och höftböjare. Aktiv rörelseträning, t.ex. höga stepus, är även bra.


Jag skulle inte kunna ge den typen av generell bedömning eftersom han inte anstränger sig alls. Det är det jag menar med att en böj ser annorlunda ut på fyrtio än på etthundrafyrtio. Det här ser väl OK ut - men det som är intressant är hur det ser ut när han måste koppla in abdominaler, balans, koordination och engagera supporterande muskler.

major Pectoralis
2007-04-06, 20:36
Jag skulle inte kunna ge den typen av generell bedömning eftersom han inte anstränger sig alls. Det är det jag menar med att en böj ser annorlunda ut på fyrtio än på etthundrafyrtio. Det här ser väl OK ut - men det som är intressant är hur det ser ut när han måste koppla in abdominaler, balans, koordination och engagera supporterande muskler.

Du har rätt. Det var bara en känsla jag fick av förstaintrycket.

Wolf
2007-04-06, 21:24
som jag skrev i minq förra tråd, jag är för full för att skriva nått så jag ber om ursäkt på förhand...

Ser att jag har fått många bra tips och det tackar jag så hjärtligt för:)

Ska skriva vettigt imorn, men tills dess kan jag fråga: duger mina utförandesn som motionär, eller måste jag ändra något? jag inga planer på att tävcla i nått, vill bara veta så att det inte är hälsovådligt...

Allan
2007-04-06, 22:02
vill bara veta så att det inte är hälsovådligt...

Oroa dig inte - det där är tillräckligt bra.

Wolf
2007-04-08, 17:18
Jag tackar och bockar för svaren, ska ta till mig av dom råd jag har fått:)