handdator

Visa fullständig version : Flyttstädning för andrahandshyresgäst?


Archos
2007-04-06, 09:41
Har hyrt ut en lägenhet i andra hand som jag sagt upp i samband med att andrahandskontraktet går ut.

Finns det något regelverk för den städning jag kan förvänta mig av den utflyttande hyresgästen? Skiljer sig den på något sätt från vanlig s.k flyttstädning? Står inget om städning på hyreskontraktet jag köpte på biblioteket nämligen.

Empe
2007-04-06, 09:58
Om det är en rätt så hyvens person som hyrt av dig så kan du ju fråga lite snällt om han skulle vilja hjälpa dig att flyttstäda lägenheten, så att ni båda gör det tillsammans.

Det går fortare när man hjälps åt också :)

Archos
2007-04-06, 10:03
Hon kräver pengar, för mycket enligt mig. Men visst ska väl hon i princip göra en flyttstädning när hon flyttar ut? Hon har bott där ett halvår. Att det sammanfaller med min uppsägning har väl egentligen inget med saken att göra? Det jag ska göra utöver den städning jag tycker hon ska göra är i princip att spackla och slipa lite. Inget jag tänker betala extra för.

Cilia
2007-04-06, 11:14
lämnar man en lägenhet lämnar man den städad och inte smutsig men du borde ha reglerat det i kontraktet för att just undvika sånt här.

menar hon att hon inte borde städa alls?

Jax
2007-04-06, 11:35
Som Cilia säger: klart att hon ska flyttstäda när hon flyttar därifrån. Har du det däremot inte på kontrakt så kanske det blir svårt att tvinga henne.

Mental
2007-04-06, 11:51
Om den var flyttstädad när hon flyttade in får hon ju se till att återställa lägenheten till det skicket tycker jag. Men ska du kräva något får du ju se till att reglera det i avtal

babbett
2007-04-06, 15:38
Det är väl den som sitter med förstahandskontraktet som är ansvarig för att det är flyttstädat så det räcker.
Men som någon sa....var den flyttstädat när hon flyttade in så bör den lämnas så. Frågan är om den var det? Brukar man göra en 100%-lig flyttstädning om man "bara" ska hyra ut i andra hand? Eller struntar man i det sedan personen som ska hyra den är desperat och skulle ha ett stort leende även fast h*n fick börja med att putsa fönstren?

Archos
2007-04-07, 01:33
Jo, visst är det väl jag som förstahandshyresgäst som är ansvarig när jag lämnar över lägenheten, det förstår jag.

Den var inte så bra städad när hon tog över den eftersom killen som hyrde den innan var strulig.

Ja, det är lätt att vara efterklok angående reglering i kontraktet, men jag har visserligen en deposition.. :devil: men jag ska ställa rimliga krav tänkte jag. Är bara lite less på små "snorungar" på 20 nånting som tror att hela världen snurrar kring dem och inte lärt sig vad tacksamhet betyder. Själv skulle jag aldrig kommit på tanken att ställa sådana krav i den åldern (och inte nu heller).

Jag har ännu inte tagit diskussionen med henne om vad hon borde göra i städningsväg, men det vore skönt att ha något regelverk att stödja sig mot vid trubbel. Men det finns alltså inget?

Pez
2007-04-07, 02:16
Jo, visst är det väl jag som förstahandshyresgäst som är ansvarig när jag lämnar över lägenheten, det förstår jag.

Den var inte så bra städad när hon tog över den eftersom killen som hyrde den innan var strulig.


Att lämna tillbaka i samma skick som man fick den, såvida man inte klart och tydligt kommit överens om annat, är väl kutym IMO.
Om den såg ut som skit när personen fick den, så kan du väl för fasiken inte gnälla om det inte flyttstädas?

Empe
2007-04-07, 11:54
Som sagt, hjälps åt att städa lägenheten. För fan, är folk rädda för varandra eller? Måste allt ske enligt regler och avtal? Var har solidariteten tagit vägen? (Den har nog aldrig funnits så länge jag levt)

champion
2007-04-07, 12:39
Du kan inte kräva en städning om du ej har det på pappret.
Jag skulle också kräva pengar för att städa.
Städa själv och göra det snyggt till den andra som ska hyra om du inte vill att han/hon vänder på sig och går.

formula4shape
2007-04-07, 14:57
Rent moraliskt sett så borde man självklart göra rent efter sig. Sen tror jag knappast man lägger såpass mycket energi på det så det kan kallas "flyttstädning" om lägenheten inte var ren vid inflytten - vilket är jäkligt illa... Lite damning och golvrengöring går fort, däremot putsa golvbrunnen i badrummet, rengöra bakom spisen eller tvätta fönstrena kan du nog glömma att någon gör i det fallet.

Archos
2007-04-08, 07:39
Att lämna tillbaka i samma skick som man fick den, såvida man inte klart och tydligt kommit överens om annat, är väl kutym IMO.
Om den såg ut som skit när personen fick den, så kan du väl för fasiken inte gnälla om det inte flyttstädas?

Killen innan avbröt kontraktet. Han fick göra det mot att han fixade en ny andrahandshyresgäst resterande tid. Han "hann" inte städa som han borde ha gjort men hon fick kompensation i form av pengar för dålig städning. Så vilket skick var det då vid inflyttning?

Ja, jag är konflikträdd ibland... :em:

tano
2007-04-08, 11:35
Killen innan avbröt kontraktet. Han fick göra det mot att han fixade en ny andrahandshyresgäst resterande tid. Han "hann" inte städa som han borde ha gjort men hon fick kompensation i form av pengar för dålig städning. Så vilket skick var det då vid inflyttning?

Ja, jag är konflikträdd ibland... :em:

Har du betalat för att hon ska få den städad så räknas det självklart som att den är storstädad.

Hon ska lämna lägenheten minst i det skick som hon fick den. Vilket ju är städad, för en lägenhet ska alltid lämnas städad. Alla som har lite vett och sans förstår detta.

Själv när jag hyrde i andrahand fick jag en lägenhet som inte alls var storstädad. Som vanligt är man lite snäll och sa inget. Men när vi flyttade städade vi bort all gammal smuts bakom och i ugn etc. bara för att det är det rätta att göra.

Cilia
2007-04-08, 11:38
Killen innan avbröt kontraktet. Han fick göra det mot att han fixade en ny andrahandshyresgäst resterande tid. Han "hann" inte städa som han borde ha gjort men hon fick kompensation i form av pengar för dålig städning. Så vilket skick var det då vid inflyttning?

Ja, jag är konflikträdd ibland... :em:
Om hon inte vill städa får väl hon betala samma summa som hon fick när den inte var städad. så köper du flyttstädning ifrån ngt företag. det är billigare än vad du tror.

Problem solved