handdator

Visa fullständig version : Öka i reps, köra i sträck eller utspritt?


SPACEJAM
2007-04-06, 03:23
Fick tanken... vad är bäst för att öka i reps?

1. kör 200 armhäv så fort man kan (uppdelat i olika set på t.ex. 15 minuter)
2. köra 200 armhäv uspritt under dagen (10 armhävningar här och 20 armhävningar där)

Motivera ert svar :)

GymTT
2007-04-06, 07:48
Jag skulle säga köra kvalitativa armhävningar vid olika tider på dagen, men som alltid så är variation att föredra.

bubbe
2007-04-06, 07:51
varför är tidsperioden under en dag?

Är det inte bättre träna på att göra så många som möjligt per set?

SPACEJAM
2007-04-06, 16:32
varför är tidsperioden under en dag?

Är det inte bättre träna på att göra så många som möjligt per set?

Eh jo det är väl det som är syftet med att öka i reps? Att göra så många som möjligt per set?

Ulf A Big
2007-04-06, 17:10
Det här är ett annat sätt som man kan använda med bra utsikter för mer muskler:
-a5uDmwJFp4
Din ursprungsfråga är egentligen lättbesvarad eftersom muskeln anpassar sig till vad den gör dvs kör så många du kan vid varje träningspass då det handlar om att bli bättre på fler reps....

Allan
2007-04-06, 17:14
Heavy Duty-linnet!!!!!:hbang:

SPACEJAM
2007-04-06, 17:21
Fattar inte varför du linkar en bicepsvideo? Frågan var om det är bättre för att öka i reps att köra seten i ett sträck eller köra utspritt över dagen...

Allan
2007-04-06, 17:30
Därför att kunskapen i den videon är överförbar på ditt armhävande. Varför i helvete vill nån bli duktig på att göra armhävningar - en övning som knappt har något existensberättigande alls, utom för att bli duktig på armhävningar.
Mitt svar är baserat på egna erfarenheter - det är bättre att genomföra armhävnngarna utspritt under dagen för att öva upp mjölksyretåligheten- styrka är det knappast fråga om. Eftersom jag gjorde rekryten när det var tillåtet att plåga värnpliktiga och jag var en mycket olydig beväring hann det bli några stycken...

SPACEJAM
2007-04-06, 17:35
Därför att kunskapen i den videon är överförbar på ditt armhävande. Varför i helvete vill nån bli duktig på att göra armhävningar - en övning som knappt har något existensberättigande alls, utom för att bli duktig på armhävningar.
Mitt svar är baserat på egna erfarenheter - det är bättre att genomföra armhävnngarna utspritt under dagen för att öva upp mjölksyretåligheten- styrka är det knappast fråga om. Eftersom jag gjorde rekryten när det var tillåtet att plåga värnpliktiga och jag var en mycket olydig beväring hann det bli några stycken...

Allan: Jo den har väl lite man kan överföra men att maxa till den graden i armhävningar utspritt över hela dagen kan väl inte vara nyttigt? Måste slita som fan på CNS? Att jag ska bli bra på armhävningar är för att jag tänkte söka till ett förband där man fortfarande belönar rekryterna med armhävningar. För övrigt håller jag väl med om att det inte är nån superövning. *kissass*



Sorry om jag hållt en kass attityd i tråden. Inget superhumör idag.

Allan
2007-04-06, 17:42
Allan: Jo den har väl lite man kan överföra men att maxa till den graden i armhävningar utspritt över hela dagen kan väl inte vara nyttigt? Måste slita som fan på CNS? Att jag ska bli bra på armhävningar är för att jag tänkte söka till ett förband där man fortfarande belönar rekryterna med armhävningar.

Får man inte göra. Det kallas grå bestraffning och det ska man inte ställa upp på. Vi kämpade som fan för att få det förbjudet på den tiden, och jag blir deppig när jag hör om förband - FJS, KJS etc - där rekryterna (!) ställer upp på det. Sätt dit arslena istället.
Nej, det var ren bestraffning. Det var inte heller ovanligt att man fick göra femhundra eller fler under en dag - gärna med full stridspackning och med näsan i blöt mossa. Och den sortens armhävningar kan man hur som helst inte träna sig till - är du för duktig kommer de att sätta en fot i ryggen på dig.

SPACEJAM
2007-04-06, 17:56
Får man inte göra. Det kallas grå bestraffning och det ska man inte ställa upp på. Vi kämpade som fan för att få det förbjudet på den tiden, och jag blir deppig när jag hör om förband - FJS, KJS etc - där rekryterna (!) ställer upp på det. Sätt dit arslena istället.
Nej, det var ren bestraffning. Det var inte heller ovanligt att man fick göra femhundra eller fler under en dag - gärna med full stridspackning och med näsan i blöt mossa. Och den sortens armhävningar kan man hur som helst inte träna sig till - är du för duktig kommer de att sätta en fot i ryggen på dig.

Jo men det är ju helt och hållet frivilligt på KJ, FJS. Vore värre om man bestraffade folk som inte själva vet vad de sökt sig till. Kan ju alltid låtsas att jag är trött för att slippa foten *whistle*.

Rahf
2007-04-06, 20:37
Vad Allan vill ha sagt är att du ska vägra om de ger dig sånt. Hota med anmälan till Värnpliktsrådet. Du kommer ha mycket mer att tänka på än bara armhävningar.

Lumpen är så mycket mer än att bara vara bra på att trycka upp sig från marken på så många olika sätt som möjligt och så många gånger som möjligt. Tro mig.

SPACEJAM
2007-04-06, 21:16
Fattar inte varför man ska anmäla någon när man gör något man frivilligt har sökt sig till? Låter bissarrt.

Armhävningar är nog inte så viktiga nej, men det gäller att klara en del grundkrav för att få genomföra sin värnplikt på KJ/FJS

Handcuff
2007-04-06, 21:23
Fattar inte varför man ska anmäla någon när man gör något man frivilligt har sökt sig till? Låter bissarrt.

Armhävningar är nog inte så viktiga nej, men det gäller att klara en del grundkrav för att få genomföra sin värnplikt på KJ/FJS

1. Det är inge armhävningstester.

2. Det är inte tufft med lumpen

SPACEJAM
2007-04-06, 21:29
1. Det är inge armhävningstester.

2. Det är inte tufft med lumpen

Det är visst armhävningstester på KJ/FJS. Tufft som i häftigt? Nej inte direkt. Tufft som i jobbigt - Ja

Allan
2007-04-06, 21:34
Jo men det är ju helt och hållet frivilligt på KJ, FJS.

Man söker till utbildningen - inte till korkade bestraffningar. Man ska INTE ställa upp på motiverade bestraffningar, och därmed jämt. Steget från att ställa upp litegrann till att ta mycket skit är inte alls långt, och man ska passa sig för att ta det.
Vad jag vet ingår inte alls armhävningar vare sig som specifikt övningsmoment eller som kvalificering till FJS.

Handcuff
2007-04-06, 21:35
Det är visst armhävningstester på KJ/FJS. Tufft som i häftigt? Nej inte direkt. Tufft som i jobbigt - Ja

Nej du gör inget sådant test för att bli KJ eller FJS. Du gör en extra mönstring där du gör ett "jägartest". dVS lite step up.

Allan
2007-04-06, 21:43
Och se till att kolla att armhävningarna du menar inte råkar vara chins, för det har vi varit med om förr. Inom försvaret råder en ruskig förvirring kring begreppen och vi hade en tråd för länge sen där någon undrade hur det kunde vara möjligt att det räckte med tie armhävningar extra eller nåt för att kvalificera sig för nån tjänst. Det lät ju inte mycket ända tills vi klurade ut att det var räckhäv han menade (eller omvända chins för Koloiter).
När jag låg på FJS var det inget snack - då var armhävningar att med omvänd fattning dra sig hängande upp till en bom och få hakan över... Det som på Kolozzeum kallas armhävningar är på militärspråk armsträckningar/armböjningar

Jfr http://www.amf1.mil.se/article.php?id=10929

Rahf
2007-04-06, 22:44
Det minns jag att jag såg på nån anslagstavla för officerare, nåt atletiskt prestationsbetyg de kunde få. Har för mig att armhävningar var precis som Allan beskrev det.

Bestraffning i lumpen är dumheter, därmed torde den saken egentligen vara slutdiskuterad.

Lumpen är ett bra ställe där unga pojkar får lära sig att vara på sig själva och inte alltid luta sig tillbaka på familj och vänner när det tryter. När man muckat från lumpen med godkänt betyg så är man på god väg att bli en man. Det är min åsikt.

SPACEJAM
2007-04-06, 23:17
Man söker till utbildningen - inte till korkade bestraffningar. Man ska INTE ställa upp på motiverade bestraffningar, och därmed jämt. Steget från att ställa upp litegrann till att ta mycket skit är inte alls långt, och man ska passa sig för att ta det.
Vad jag vet ingår inte alls armhävningar vare sig som specifikt övningsmoment eller som kvalificering till FJS.
Det kanske ingår i utbildningen att få göra armhävningar och att härdas för att klara de krav kriget ställer? När förbandet används skarpt kommer nog många få göra saker de inte vill.... som är betydligt jobbigare än armhävningar.

Nej du gör inget sådant test för att bli KJ eller FJS. Du gör en extra mönstring där du gör ett "jägartest". dVS lite step up.

Snacka inte om sådant du inte vet. De har extramönstring.
http://www.amf1.mil.se/article.php?id=12829
http://www.fallskarmsjagare.se/urval_fortest.html
:banned :cool:

Jacksatan
2007-04-07, 10:30
Man söker till utbildningen - inte till korkade bestraffningar. Man ska INTE ställa upp på motiverade bestraffningar, och därmed jämt. Steget från att ställa upp litegrann till att ta mycket skit är inte alls långt, och man ska passa sig för att ta det.
Vad jag vet ingår inte alls armhävningar vare sig som specifikt övningsmoment eller som kvalificering till FJS.

+1

Rahf
2007-04-07, 14:20
Det kanske ingår i utbildningen att få göra armhävningar och att härdas för att klara de krav kriget ställer? När förbandet används skarpt kommer nog många få göra saker de inte vill.... som är betydligt jobbigare än armhävningar.



Snacka inte om sådant du inte vet. De har extramönstring.
http://www.amf1.mil.se/article.php?id=12829
http://www.fallskarmsjagare.se/urval_fortest.html
:banned :cool:

Om jag var befäl så skulle jag skicka ut mina rekryter på fjällvandring eller en fältvecka. Denna vecka skulle motsvara alla armhävningar jag som befäl skulle kunna "dela ut".

z_bumbi
2007-04-07, 14:33
Det kanske ingår i utbildningen att få göra armhävningar och att härdas för att klara de krav kriget ställer? När förbandet används skarpt kommer nog många få göra saker de inte vill.... som är betydligt jobbigare än armhävningar.

Då är det väl smartare att träna på de momenten istället för att ödsla tid på armhävningar (armsträck)?

Thewind
2007-04-07, 15:12
Jag anser att det enklaste som dessutom flest svarar bäst på är vanlig setträning. Jag har ökat mycket bra på att innan varje löppass köra 3-5set armhävningar, och försöka hålla siffran i varje set jämn. Mängden är nyckeln för mig.

Handcuff
2007-04-07, 15:20
Det kanske ingår i utbildningen att få göra armhävningar och att härdas för att klara de krav kriget ställer? När förbandet används skarpt kommer nog många få göra saker de inte vill.... som är betydligt jobbigare än armhävningar.



Snacka inte om sådant du inte vet. De har extramönstring.
http://www.amf1.mil.se/article.php?id=12829
http://www.fallskarmsjagare.se/urval_fortest.html
:banned :cool:

Fortsätt du träna på dina armhävningar så klarar du nog 40st som är kravet på just armhävningar. För att få göra extramönstringen gör man väl step up testet du som nu vet och drömmer om att bli pojksoldat (på låtsas) :D

SPACEJAM
2007-04-08, 20:10
Hehe undrar bara vad du menar med "pojksoldat (på låtsas)"?

Förstår att du är en hård och tuff kille som skulle klara allting som de gör på nämnda förband.

Allan
2007-04-08, 21:23
Förstår att du är en hård och tuff kille som skulle klara allting som de gör på nämnda förband.

Nå, jag vet inte hur handcuff haft det, men jag kan tvärsäkert säga att du inte har_ett_dugg_nytta av armsträckningar oavsett hur många du kan göra. Satsa på att lära dig gå mycket med tung packning istället - det är nåt du verkligen kommer ha nytta av.

SPACEJAM
2007-04-08, 22:18
Jodå jag övar på att gå med packning.

Enda målet jag har med armhävningarna är att klara de krav som ställs för intagning (40).