handdator

Visa fullständig version : äggalbumin?


Filth
2007-04-05, 22:49
Hejhej.. Köpte lite protein pulver idag, det blev ett med vassle & äggalbumin. Men sen blev ja lite nojig när ja tänkte på att det var äggalbumin i, ja kan typ inget om äggalbumin. Förutom att det är äggvita då. Så mina funderingar är finns det nån salmonella/fågelinfluensa risk med äggalbumin protein pulver?:em: Kan nämna att det är från en polsk tillverkare.

Pepz
2007-04-05, 23:21
från www.slv.se

"Det finns fortfarande inga vetenskapliga belägg för att virus för fågelinfluensa kan spridas till människa via smittad mat, varken kött- eller äggprodukter. "

Filth
2007-04-05, 23:33
ok! Men hur är det med salmonella? Finns det nån möjlighet att smittas av salmonella av äggalbumin protte pulver? Skulle vara trevligt om någon kunde förklara hur man framställer ägg protein pulver!

Sverker
2007-04-06, 06:53
Tekninken är generell och varierar därefter mellan olika tillverkare.

Du separerar gulan från vitan. Du tillsätter lite salter till äggvitan och pastöricerar den försiktigt tills salmonellan är avdödad. Det är här know-how är ett måste. Det är svårt att pastöricera äggvita utan att denaturera den. Det fungerar inte med 72 grader C så man ( måste ofta ) tillsätta olika salter för att stabilicera äggvitan och därefter pastöricera den vid något lägre temperatur under något längre tid.
Därefter går det bra att spraytorka det, precis som vilket mjölkprotein som helst, och möjligen agglomelera pulvret. Dvs öra större patiklar som lättare går att lösa upp inna det packas i påsar.


Nu är jag dum i huvudet:D
När jag börjat skriva sökte jag på spraytorkning och fann Källbergs utmärkta hemsida:
http://www.kallbergs.se/sv/skolan/produktion/spraytorkning.htm

Om vi säger så här: Källberg är svenska och STORA på ägg.