handdator

Visa fullständig version : Fast i deff kosten!


Militären
2007-04-05, 21:49
Tjenis
har ett litet problem. Enkelt beskrivit så låter det såhär:
Har fastnat i deff kosten, med andra ord, Vågar inte käka "normalt" pga att jag inte riktigt vet vad normalt innebär *mini*
Har gått ner 20kg sen deffen började för 10 månader sedan (Var väldigt överviktig och därför så lång deff) och ligger nu på typ perfekt vikt.
Man, 21år, 173cm och väger 61,7kg (Vägde mig efter toa besöket i morse)
Jag går ca 1 timme varje morgon.
Mån, Ons, Fre springer jag i minst 1 timme.
Tis, Tors kör jag 1 timmes Thaiboxning och 1ggr i veckan har jag tänkt köra ett gympass där jag kör musklerna som jag tycker att de andra träningen inte ger tillräckligt av.
Vad jag gör under resten av dagarna varierar, Men inom några veckor ska jag börja plugga igen så då blir det att sitta på biblioteket för det mesta.Är inte intresserad av att bygg några muskler utan vill hålla mig exakt där jag är.
Jag äter:
Frukost: 1DL fulkornshavre med 2DL vatten (gröt) med 1 klick osockrad Hallonkräm. 2 Wasa sport kncäke med 1 tomat på
Lunch: Varierar men är alltid under 500kcal blir dock oftast sallad.
Mellan lunch of middag: 1 morot eller 2 tomater
Middag: Varierar men brukar ligga på ca 500kcal, Minst halva talriken är sallad.

Thats it. Inser att jag får i mig för lite eneregi och jag känner mig Trött och hängig hela tiden. Hungrig väldigt ofta också.

Så mina frågor är:
Hur mycket ska jag stoppa i mig vid de olika måltiderna och vad? (Protein, Fet, Kolhydrater?
Får man äta så mycket sallad och frukt man vill?
Hur dåligt är det med bröd och vilken sort rekomenderas?

jag tycker om mat och hade gärna tryckt i mig mackor och dylikt 24/7 men jag vill ju inte gå upp igen.

Tips och råd uppskattas!

CoolHandLuke
2007-04-05, 22:21
Enligt min erfarenhet är det bara social kontroll eller ordentlig krash som hjälper. Skulle inte du flytta hem förresten? Det borde väl lösa sig då. Eller har du redan gjort det?

Handcuff
2007-04-05, 22:29
Vågar inte käka "normalt" pga att jag inte riktigt vet vad normalt innebär
Har gått ner 20kg sen deffen började för 10 månader sedan (Var väldigt överviktig och därför så lång deff) och ligger nu på typ perfekt vikt.
Man, 21år, 173cm och väger 61,7kg (Vägde mig efter toa besöket i morse)

Så mina frågor är:
Hur mycket ska jag stoppa i mig vid de olika måltiderna och vad? (Protein, Fet, Kolhydrater?
Får man äta så mycket sallad och frukt man vill?
Hur dåligt är det med bröd och vilken sort rekomenderas?

jag tycker om mat och hade gärna tryckt i mig mackor och dylikt 24/7 men jag vill ju inte gå upp igen.

Tips och råd uppskattas!

Nu ska man ju inte leka psykolog på internet...men tycker mycket talar för att du draigt på dig en ätstörning. 81,7kg/ 173cm tycker inte jag låter som "väldigt överviktig"..ok något kg extra kanske...

Vart har du fått att bröd skulle vara dåligt:confused: Suverän kolhydratkälla - helst grövre sorter.

Du äter verkligen som en anorektisk tonårstjej..sluta oroa dig för din vikt och ät normalt :smash:

Edit: Du visste tydligen inte vad "normalt" var. Well inte helt lätt att säga, men du är ju iaf medveten om att du äter för lite...så börja ät mer.

Militären
2007-04-06, 07:23
Har kommit hem som du sa men det blev inte direkt bättre..
Vägde från start för något år sedan 93, gick ner 10 kilo och låg där ett tag och gick sedan ner till denna vikt.
Hur många kcal ska jag ligga pp ungefär vid Varje måltid tycker ni med tanke på min träning?

Rahf
2007-04-06, 11:40
Räkna inte! Ät tills du inte längre är hungrig vid varje måltid. Det ska ligga kolhydrater, fett och protein på tallriken och en massa grönsaker. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Efter ett par dagar kommer du sprudla av energi.

Om du nu måste räkna så kolla upp Grubbens deffguide och kalkylera ditt intag. Sväng därefter in på www.slv.se och kolla upp vad allting är värt i form av kalorier. 61kg på 173cm räcker, gå inte ner mer.