handdator

Visa fullständig version : Tappat vikt


skallman
2007-04-05, 21:06
Hejsan

Det är så att 1 år sedan vägde jag 84.5kg (var min max vikt), otränad, feb/07 gick jag ner till 80kg (åt dåligt och mycket stress), men fortfarande otränad.

Men nu när jag tränat hyfsat hårt i 1mån, styrka, kondition, och bra mat, och ofta, ingen läsk sedan någon mån tillbaka, ingen onyttig mat sedan nån månad tillbaka och så vidare), och ätit protein och gainer-tillskott som man ska, har jag fallit till en vikt på 76kg.

Om det är fett jag tappat, så har jag tappat ca 4kg på 1 månads träning, trots det ser jag en liten liten ändring i muskler på kroppen, mer fasta än förr, en pytte liten aning större kanske.

Kan det vara fett jag tappat eller visar vågen helt fel?

Känner mig mer fit nu än någonsin.

blekfet2
2007-04-05, 21:14
öhhh.

ja det kan vara fett, inte hjärnceller iaf :D

Rahf
2007-04-05, 21:17
Du har inte berättat om du strävar efter att ligga på kalori- överskott eller underskott. Eftersom du tränar kommer dina muskler ha en viss "tone", alltså att de är spända. Om du ligger på latsidan i en vecka så kommer de gå tillbaka till ursprungsläget.

skallman
2007-04-05, 21:36
Vad är skillnaden på " kalori- överskott eller underskott"?

Hat det någon betydelse när man tränar i början?

Hur vet man vilket man bör ligga på?

NP_M
2007-04-05, 22:17
Vill du bygga muskler behöver du ligga på överskott, underskott kan man väl förenkla till är bra om man vill gå ner i vikt...

Raggis
2007-04-05, 22:20
Om man är i tonåren, och nybörjare, så kan man nog bygga muskler på kaloriunderskott också.

Rahf
2007-04-05, 22:49
Om man är i tonåren, och nybörjare, så kan man nog bygga muskler på kaloriunderskott också.

Ett överskott ger ju klart större fördelar. Jag skulle förmodligen må som skit om jag tränade och åt dåligt (utan inställningen att jag skulle banta bort något dvs).

Raggis
2007-04-05, 22:51
Ett överskott ger ju klart större fördelar. Jag skulle förmodligen må som skit om jag tränade och åt dåligt (utan inställningen att jag skulle banta bort något dvs).

Givetvis, hehe. Men, var bara tvungen att säga det =)

Handcuff
2007-04-05, 23:00
Om man är i tonåren, och nybörjare, så kan man nog bygga muskler på kaloriunderskott också.

Ha inte för mycket övertro till den teorin. I tonåren växer man från pojke--->Man. Samt att en nybörjare pumpar in glykogen i musklerna + anpassar nervsystemet vilket ger en känsla av fina ökningar.

Raggis
2007-04-05, 23:14
Ha inte för mycket övertro till den teorin. I tonåren växer man från pojke--->Man. Samt att en nybörjare pumpar in glykogen i musklerna + anpassar nervsystemet vilket ger en känsla av fina ökningar.

Givetvis. Men, jag konstatera bara att det är möjligt. Bryr mig inte särskilt mycket om vilka slags ökningar man lyckas åstadkomma.

skallman
2007-04-06, 08:14
Kollade upp vad jag bör ligga på under dagen och det visade sig vara 3100-3300kcal.

Känns jobbigt och behöva räka ut allt man äter, men jag vill ju inte ligga på ett kolori-underskott, får bli att äta ännu mera nu då.

Tips på mat med mycket kalorier?

bubbe
2007-04-06, 08:29
Tips på mat med mycket kalorier?

chips!

Eller nåja kanske inte det bästa att basera sin kost på, men fett innehåller 9kcal per gram så fet mat = mycket kalorier.

Läs kost och näringsdelen.

Ostholf
2007-04-06, 20:34
Stirra dig inte blind på vad som innehåller vad, som en nybörjare blir man bara yr i skallen av att hålla koll på allt. Äter du regelbundet REJÄLA portioner från svensk husmanskost varje dag så kommer du ligga på +kcal. Sedan kan du givetvis komplettera med olika kosttillskott om DU anser att din kropp är i behov av detta.