handdator

Visa fullständig version : Varför går jag inte ner?


iingenalls
2007-04-05, 20:40
(15 år, tjej, 163,5 cm lång och 65 kg, störd mat och motionsbakgrund)

Det börjar kännas helt hopplöst. Efter att i flera månader meningslöst sökt efter en sund metod som får mig att gå ner måste jag nu ge upp och inse att det enda som funkar är det jag körde på förr - nästan ingen mat och mycket motion. För en femtonåring måste ju det nästan vara bäddat för en ätstörning men jag får hoppas att jag är stark och inte trillar dit... igen ( ? ) .

Men vad tror ni jag gör för fel? Så här har det sett ut senaste tiden:

Frukost 2 dl naturell yoghurt med nån frukt i, en fullkornsmacka med skinka och ibland en ostskiva.
Lunch Det som finns i skolan, ibland prinskorv, ibland kebabgryta eller lax osv. Med typ halva tallriken sallad, en potatis och mycket kött. Vatten till det.
Mellanmål En dl turkisk yoghurt med en frukt eller bär.
Middag Samma fördelning på tallriken som lunchen
Mellanmål En och en halv dl vaniljyoghurt eller lättyoghurt med frukt eller bär.

Mellanmålen kan jag variera ibland, ibland äter jag en fullkornsmacka eller vid något enstaka tillfälle lite nötter eller ägg och bacon.

Motion Jag har promenerat med puls över 150 hela tiden 3 gånger i veckan, kört ett pas med instruktör (box för det mesta) och gymmat en dag. Förutom det så har jag häst och rider men bara då och då .

Blir inte så mycket onyttigheter, i lördags åt jag en bulle och en halv daim.
Tänkte äta ett påskägg imorron som jag fått men ställde mig på vågen idag och såg samma sak som alltid - inget resultat. Så inget godis i påsk. Wiiee.

Jaws
2007-04-05, 20:50
Du gör helt enkelt inte av med mer energi än vad du får i dig.
Motionera mer.

King Grub
2007-04-05, 20:50
Du äter jättebra. Nyttigt och varierat. Säkert bättre än 90% av landets 15-åringar.

Anledningen till att du inte går ner är enkel: du förbrukar inte mer energi än du stoppar i dig. I stället för att förstöra för dig genom att börja svältkurer, finns det ingen motionsform, intensivare sådan, som du tycker är rolig och som du lustbetonad kan utöva fler gånger per vecka? Gympapass, spinning, eller liknande? En timmes riktigt svettig motion 4-5 gånger per vecka skulle nog göra susen utan att du behöver ändra ditt fina kostupplägg och utan att få dig att må dåligt.

Rahf
2007-04-05, 20:55
Hur är det med energiförbrukning vid ridning egentligen? Har funderat på det ett par gånger, har vi några kunniga ryttare som har nån hum om vilka muskler som aktiveras vid normal ritt i blandad terräng (ej hoppridning)?

King Grub
2007-04-05, 21:01
Som halvintentsiv joggning, ungefär. Runt 300 kcal per timme, för en 70-kilosindivid, enligt mina tabeller, viloomsättningen undantagen.

fluffy_ferret
2007-04-05, 21:56
Du äter jättebra. Nyttigt och varierat. Säkert bättre än 90% av landets 15-åringar.

Anledningen till att du inte går ner är enkel: du förbrukar inte mer energi än du stoppar i dig. I stället för att förstöra för dig genom att börja svältkurer, finns det ingen motionsform, intensivare sådan, som du tycker är rolig och som du lustbetonad kan utöva fler gånger per vecka? Gympapass, spinning, eller liknande? En timmes riktigt svettig motion 4-5 gånger per vecka skulle nog göra susen utan att du behöver ändra ditt fina kostupplägg och utan att få dig att må dåligt.

"Förstöra" med svältkurer? Var det inte du som påstod att jojo-bantning är en myt?

I alla fall, till tjejen, jag ser att du inte är överviktig. Om man inte är överviktig och bara har några få kilon man vill tappa så kan det vara mycket svårt. Det hälsosammaste är väl om du tränar lite mer istället. Sen är det bara vänta och ha tålamod. Kan ta månader att tappa dem där sista kilona.

Lellan
2007-04-05, 22:05
Först är det väl bäst att ta hand om dina tankar kring mat osv, inget kostupplägg eller viktnedgång kommer göra dig lycklig om du känner att det finns risk att "trilla dit". Det låter jätteklychigt, men det vore trist om du skulle förlora dig i en ätstörning när livet kan vara sjukt underbart. Leta rätt på någon som kan hjälpa dig med att hitta en sund inställning, låt maten vara så länge för svaret finns inte där.

Å att ge råd till någon med en sån bakrgrund och som har rädsla för att bli för fixerad igen är nog inte så genomtänkt.

Hoppas du hittar en sund gyllene väg och får må gott i dig själv, så kommer det andra av sig själv skulle jag tro! Lycka till!:)

Kary
2007-04-05, 23:38
Först är det väl bäst att ta hand om dina tankar kring mat osv, inget kostupplägg eller viktnedgång kommer göra dig lycklig om du känner att det finns risk att "trilla dit". Det låter jätteklychigt, men det vore trist om du skulle förlora dig i en ätstörning när livet kan vara sjukt underbart. Leta rätt på någon som kan hjälpa dig med att hitta en sund inställning, låt maten vara så länge för svaret finns inte där.

Å att ge råd till någon med en sån bakrgrund och som har rädsla för att bli för fixerad igen är nog inte så genomtänkt.

Hoppas du hittar en sund gyllene väg och får må gott i dig själv, så kommer det andra av sig själv skulle jag tro! Lycka till!:)

Håller med. 15 år är en väldigt känslig ålder. Trillade själv dit. Ta hand om dig!

Trance
2007-04-06, 01:43
"Förstöra" med svältkurer? Var det inte du som påstod att jojo-bantning är en myt?

I alla fall, till tjejen, jag ser att du inte är överviktig. Om man inte är överviktig och bara har några få kilon man vill tappa så kan det vara mycket svårt. Det hälsosammaste är väl om du tränar lite mer istället. Sen är det bara vänta och ha tålamod. Kan ta månader att tappa dem där sista kilona.

Tror du helt enkelt inte förstår vad Grub skriver om jag skall vara ärlig. Tänk igenom varför det inte är sunt för en 15-åring att svälta sig i syfte att bli smalare. För att inte tala om att det kan slita på kroppen rätt rejält.

King Grub
2007-04-06, 04:40
"Förstöra" med svältkurer? Var det inte du som påstod att jojo-bantning är en myt?

Provat tänka efter innan du skriver inläggen? Inte? Rekommenderas.