handdator

Visa fullständig version : huvudvärk av koffein?


Nate
2003-03-13, 21:40
Eller snarare brist på koffein...

Frågan lyder alltså: Varför får vana kaffedrickare ont i huvet om de inte dricker kaffe. Vad är det som orsakar huvudvärken?

Åse Columbus
2003-03-13, 21:50
koffein är ett gift...har man vant kroppen vid det ...o den sedan inte får sin dos...så blir det lätt huvudvärk...

Langster
2003-03-13, 21:51
Vana kaffedrickare har en ovana att dricka för lite vatten överlag.
Sen är det nåt med att blodkärlen vidgas av koffein (eller var det tvärtom?), är man van vid det kan man få nåt migränliknande när effekten går över.

Nate
2003-03-13, 21:55
---> but why?

någon som kan svara på exakt vad som händer?

Är det bra att ta koffeinfria dagar? Spelar det någon roll?

Langster
2003-03-14, 08:04
Vill man ha en fettförbrännande effekt av koffein så är det bäst att bara använda det i samband med träning.

Varför man får huvudvärk? Ja som jag skrev, möjligen vätskebrist. Och det andra, att blodkärlen i huvudet drar ihop sig (eller hur det nu var).

MacLeod
2003-03-18, 00:27
Ja, huvudvärken uppkommer pga koffein är vätskedrivande.
Kolla http://www.topshape.se/artiklar/koffein.html så kan du lära dig lite mer om koffein kombinerat med träningen.

Nate
2003-03-18, 06:52
Originally posted by MacLeod
Ja, huvudvärken uppkommer pga koffein är vätskedrivande.
Kolla http://www.topshape.se/artiklar/koffein.html så kan du lära dig lite mer om koffein kombinerat med träningen.

Det jag menar är ju att huvudvärken uppkommer då man INTE intar koffein vilket inte borde ha nåt att göra med dess vätskedrivande effekt...

tack för länken iaf... undrar över följande:

"Det har dock visat sig att fettförbränningseffekten uteblir om man inmundigar sitt koffein tillsammans med kolhydrater - det har också visat sig att det räcker med att man ätit en högkolhydratsdiet före koffeinintaget"

Högkolhydratsdiet försämrar koffeinets fettförbrännande egenskaper? Hur lågt måste man ligge i kolhydrater för att koffeinet ska ge effekt då?

Langster
2003-03-18, 08:28
Det sista är bara löjligt. Koffeinet ökar ämnesomsättnigen, alltså gör så att kroppen förbrukar mer kcal.
Om du nyligen ätit mycket kolhydrater kommer självklart den största delen av det som förbränns vara dessa kolhydrater.
För att gå ner i vikt behöver man förbränna mer kcal än man får i sig, koffeinet hjälper till med detta. Om det är fett eller kolhydrater man förbrukar under träningspasset är ganska ointressant.

Greenman
2003-03-18, 08:57
kaffe är blodtryckshöjande, när du dricker ofta kommer kroppen till vis mån kompensera för detta, när du sedan slutar drick sjunker blodtrycket till en nivå som ligger under din normala ett tag, då uppstår huvudvärken.

Nate
2003-03-18, 11:57
Originally posted by Langster
Det sista är bara löjligt. Koffeinet ökar ämnesomsättnigen, alltså gör så att kroppen förbrukar mer kcal.
Om du nyligen ätit mycket kolhydrater kommer självklart den största delen av det som förbränns vara dessa kolhydrater.
För att gå ner i vikt behöver man förbränna mer kcal än man får i sig, koffeinet hjälper till med detta. Om det är fett eller kolhydrater man förbrukar under träningspasset är ganska ointressant.

Ökar koffein ämnesomsättningen? Visste jag inte... trodde bara att koffein ökade lipolysen och hjälpte till att förbränna fett på så sätt...

Nate
2003-03-18, 11:59
Originally posted by Greenman
kaffe är blodtryckshöjande, när du dricker ofta kommer kroppen till vis mån kompensera för detta, när du sedan slutar drick sjunker blodtrycket till en nivå som ligger under din normala ett tag, då uppstår huvudvärken.

Blodtryck och huvudvärk, vad har de för samband? Eller låt snarare vad ÄR huvudvärk eg?

Grahn
2003-03-18, 12:07
Originally posted by Nate


vad ÄR huvudvärk eg?

hmmmmmm....extremt irriterande?

ivandrago
2003-03-18, 17:44
varför får man egentligen huvudvärk? vad är det som händer i huvudet?

kan inte minnas att jag någonsin haft huvudvärk, förutom när jag haft feber.. dricker mellan 2-4 koppar kaffe om dagen och får inte huvudvärk de dagar jag avstår

Greenman
2003-03-18, 18:13
man kan få huvudvärk av flera orsaker, det mest kända är väl kanske ändå vätskebrist, då får man ont eftersom hjärnan töms på vatten, då drar hjärnhinnorna ihop sig, vilket gör ont, vanligt soliga dagar eller på bakfyllan.

Sen kan man få ont av syrebrist, tror man. Folk som snarkar mycket får syrebrist och ont i huvudet dagen efter de röjt i sängen, fast jag vet inte riktigt hur det hänger ihop, eller om det ens är bevisat, men man tror det ivarjefall.

Man får ont i huvudet av lågt blodtryck, man kan få ont av högt blodtryck, man kan få ont av blodsockerfall, man kan få ont av i stort sett allt man kan tänka sig, huvudvärk är en av de vanligaste biverkningarna, de flesta läkemedel kan framkalla huvudvärk, ja man kan kort sagt få ont och ännu ondare och mycket mer ont.

cjs
2003-03-18, 18:19
http://www.noah-health.org/english/illness/headache/headache.html

.. där finns en hel del länkar ang. olika typer av huvudvärk etc.

ivandrago
2003-03-18, 20:51
ja, jo när jag är bakis så är huvudvärken alltid där.. antar att jag har bra blodtryck och dricker tillräckligt med vätska annars då..