handdator

Visa fullständig version : Skulle ni läsa ett forum tillägnat er?


skaparn
2007-04-05, 11:28
Jag kom att tänka på detta då jag var in på North Powers forum, nämligen att det finns många exempel på forum som diskuterar personer i idrottlag, musikgrupper och politiken ganska frispråkigt. De personer som diskuteras har således möjligheten att att ocensurerat läsa åsikter om sig själv.

Om du spelade i ett elitlag, eller på annat sätt var "kändis" och föremål för öppna diskussioner, skulle du gå in på exempelvis ett forum och läsa vad man skriver om dig?

Dnepr
2007-04-05, 11:30
Jag kom att tänka på detta då jag var in på North Powers forum, nämligen att det finns många exempel på forum som diskuterar personer i idrottlag, musikgrupper och politiken ganska frispråkigt. De personer som diskuteras har således möjligheten att att ocensurerat läsa åsikter om sig själv.

Om du spelade i ett elitlag, eller på annat sätt var "kändis" och föremål för öppna diskussioner, skulle du gå in på exempelvis ett forum och läsa vad man skriver om dig?

Tro fan att man skulle det. På samma sätt som dom flesta kändisar läser om sig själva i tidningen.

Ame
2007-04-05, 11:31
Det hade jag nog gjort.

Dumleman
2007-04-05, 11:31
Eftersom jag skulle vara en ytterst framgångsrik och upptagen celibritet så skulle jag inte prioritera ett sånt meningslöst tidsfördriv.

Noodles
2007-04-05, 11:35
Definitivt. Jag skulle försöka hålla mig borta i början men efter ett tag skulle jag inte kunna låta bli. Frågan är hur lång tid det skulle ta innan jag klarade av att ignorera det som skrivs. Med tanke på vad en del kan skriva om kända (och okända) personer när de skyddas bakom anonyma pseudonymer skulle jag löpa stor risk att bli paranoid.

skaparn
2007-04-05, 11:40
Definitivt. Jag skulle försöka hålla mig borta i början men efter ett tag skulle jag inte kunna låta bli. Frågan är hur lång tid det skulle ta innan jag klarade av att ignorera det som skrivs. Med tanke på vad en del kan skriva om kända (och okända) personer när de skyddas bakom anonyma pseudonymer skulle jag löpa stor risk att bli paranoid.

Ja, det var just det som slog mig också. Först tänkte jag lite perssonskt att det vore trevlig läsning eftersom folket skulle stämma upp i glädjesång över min storhet, sedan slog det mig att det skriv bra mycket skit. Även om nästan alla forum mer eller mindre modereras slinker många personliga angrepp igenom, och antingen blir man mer tålig med tiden eller som du skrev - paranoid.

High1ander
2007-04-05, 11:41
Beror ju pa. Jag skulle nog garna saga ett om dittan eller dattan pa nagot filmforum om jag laste nagot om filmer jag gjort (om jag nu e kand for filmer...).

mela
2007-04-05, 11:42
Jag skulle anställa någon att läsa åt mig för att sammanfatta fö rmig när jag får min massage :D

Dnepr
2007-04-05, 11:43
Är man osäker ska man nog varken läsa eller lyssna på andra. Men är man intresserad av ärliga åsikter angående vad folk verkligen tycker - ja då ska man läsa där. Kan ju vara bra att ta del av det och kanske tänka på vad man kanske kan förbättra. Kritik är bara nyttigt.

Baan
2007-04-05, 11:45
Jag hade nog gjort det ändå men tror egentligen man blir ganska ledsen och i värsta fall deprimerad om man lägger ner mkt tid på att läsa vad som skrivs om en. Hur duktig man än är på det man gör så kommer någon att kritisera förr eller senare, och att det blir personangrepp och liknande är inte heller omöjligt. Tror att man hade fått begränsa läsandet/tittandet om inte vill bli alltför deprimerad.

RiXX
2007-04-05, 11:54
Det sjuka skull ju vara ifall nån startar ett forum som handlar om en själv fastän man inte var känd. "Idag såg jag honom gå till ok och köpa mjölk, han var nog bakfull det jävla svinet".

skaparn
2007-04-05, 11:58
Innan internetforumens tid var väl den stora fråga till kändisar ifall de läste recensioner eller inte, men när kreti och pleti helt ocensurerat får uttrycka sitt hjärtas mening kommer det blir fult ibland. Hur arg Peterson-Berger* än var så skrev han aldrig om hur musikern var ful, fet, hade sinnesslöa föräldrar, ful partner, små vader eller vad som helst som kan vara sårande. Ej heller kan den recensent som vill åtnjuta respekt i branschen komma med ogrundad kritik utan måste i viss mån ha argument som för den kritiserade ofta fungerar som nyttig återkoppling i strävan efter förbättring.



*Den här är fin från P-B 1923 om en stråkkvartett han lyssnat till:
fyra förrymda konradsbergare, där de med nit och stiltrohet återge en femtes barbariska nattomtöcknade fantasier...

Fagen
2007-04-05, 12:06
Det hade nog varit svårt att hålla sig borta. Tror i o f s att jag skulle kunna avstå att läsa vad som skrevs av en anonym pöbel om jag var mittback i fotbollslandslaget och hade nickat ihop med min mittbackskollega och på så sätt orsakat en förlust i en em-match.

raQblad
2007-04-05, 12:07
Jag hade garanterat gjort det. Om jag blivit känd så skulle jag bli så egocentrerad och narcisistisk (ok stavning?) att jag hade sökt all bekräftelse som gick att finna. All dålig kritik är bara mumbo-jumbo...

Kwon
2007-04-05, 13:08
Herkulez hade ett Herkizforum förr

Nina L
2007-04-05, 13:13
Det händer att jag hittar trådar som handlar om mig och dem brukar jag hålla ett litet öga på. Snackas det skit om mig så dyker jag gärna upp och knäpper folk på näsan. *fnäpp* Fast det brukar vara lugnt.

Noodles
2007-04-05, 13:57
Är man osäker ska man nog varken läsa eller lyssna på andra. Men är man intresserad av ärliga åsikter angående vad folk verkligen tycker - ja då ska man läsa där. Kan ju vara bra att ta del av det och kanske tänka på vad man kanske kan förbättra. Kritik är bara nyttigt.

Å andra sidan har en del en tendens att bre på ordentligt så fort de är anonyma. Frågan är hur ärlig kritiken är och hur mycket som är ett försök att bygga upp sin image som internethårding.

Det mest otäcka skulle definitivt vara löst modererade forum a'la Flashback där folk skulle kunna komma med vilket skvaller som helst och sätta igång spekulationer. Hur falskt ett rykte än är så räcker det med en anonym wannabe för att ett namn ska kunna dras i smutsen.

Dnepr
2007-04-05, 14:11
Å andra sidan har en del en tendens att bre på ordentligt så fort de är anonyma. Frågan är hur ärlig kritiken är och hur mycket som är ett försök att bygga upp sin image som internethårding.

Det mest otäcka skulle definitivt vara löst modererade forum a'la Flashback där folk skulle kunna komma med vilket skvaller som helst och sätta igång spekulationer. Hur falskt ett rykte än är så räcker det med en anonym wannabe för att ett namn ska kunna dras i smutsen.

Så kan det ju bli nu med - överallt - om en tråd startas.

Skulle det däremot öppna ett helt forum - så är det väl i regel för att hylla nån, för att den personen är så omtyckt osv. Där blir dom goda så många fler och skulle lätt besegra den onda sidan.

skaparn
2007-04-05, 14:17
Så kan det ju bli nu med - överallt - om en tråd startas.

Skulle det däremot öppna ett helt forum - så är det väl i regel för att hylla nån, för att den personen är så omtyckt osv. Där blir dom goda så många fler och skulle lätt besegra den onda sidan.

Jag borde kanske ha formulerat mig lite annorlunda. Forumet behöver ju inte vara tillägnat dig allén eftersom då kan man anta att det positiva överväger. Tänk dig däremot ett forum som det jag exemplifierade med; ett supporterforum för ett lag. Det kan ju inte vara kul ifall man har en dålig period att fansen skriver att man är en idiot och att man borde sparkas ut fortare än kvickt. Och då har jag inte ens kommit till de osakliga personangreppen.

Dnepr
2007-04-05, 14:22
Jag borde kanske ha formulerat mig lite annorlunda. Forumet behöver ju inte vara tillägnat dig allén eftersom då kan man anta att det positiva överväger. Tänk dig däremot ett forum som det jag exemplifierade med; ett supporterforum för ett lag. Det kan ju inte vara kul ifall man har en dålig period att fansen skriver att man är en idiot och att man borde sparkas ut fortare än kvickt. Och då har jag inte ens kommit till de osakliga personangreppen.

Som spelare så skulle jag nog kika in nån ibland. Klart att det måste vara tufft att läsa vad besvikna supportrar tycker och tänker. Men som skådis eller nåt annat så skulle det vara lättare - eller rent av givande.

Sofia4_4
2007-04-05, 17:54
Jag skuller låta bli att titta. Det kommer alltid att finnas folk som hatar en och folk som älskar en.
Jag vill inte heller bli påverkad av alla åsikter och börja göra film (om det är film jag gör) för att få tittarna nöjda, för det är då man börjar hora och tappar ärligheten i sitt arbete.
Sen är det en del idioter som inte ger någon konstruktiv kritik utan bara vill snacka skit för att känna sig bättre till mods.
Jag var nära att bli en sån idiot en gång när det spelades alldeles för mycket Di Leva på P3 och jag var tvungen att springa till radion och stänga av var 5-te minut. Då blev jag så förbannat att jag letade fram en Di Leva forum och tänkte nu fan ska jag skriva här att han får sluta sjunga. Men när jag redan var där hade han rätt många fans ändå, så jag lät bli.
Men det är lätt hänt att folk som hatar mig inte kan låta bli. Är man en offentlig person är man utsatt för allt.

Yankeee
2007-04-05, 17:57
Ja, jag läser vad som skrivs på kolozzeum.

mangemani
2007-04-05, 18:18
nej,varför skulle man=/?
jag vet ju redan allt om mej själv,så vad får man ut utav att läsa något som någon har skrivet som är gissat eller påhittat=/?

Yankeee
2007-04-05, 18:20
jag vet ju redan allt om mej själv

Nej, det gör du inte.

mangemani
2007-04-05, 18:23
Nej, det gör du inte.


som sagt