handdator

Visa fullständig version : Mekatronikingenjör


Halldin
2007-04-05, 10:42
Någon här som läst detta?

Bra eller anus? (fast gärna mer utvecklat än så)

mela
2007-04-05, 10:43
martin_vbg på kolo läser detta för tillfället.

Halldin
2007-04-05, 10:58
martin_vbg på kolo läser detta för tillfället.
Jo, detta vet jag. Men han jobbar som säljare och är därför överdrivet positiv till allting. :D

mela
2007-04-05, 10:59
Jo, detta vet jag. Men han jobbar som säljare och är därför överdrivet positiv till allting. :D

Haha. Det gör ju jag med *whistle*

Men eeh.. annars vet jag ingen. Hans klasskompisar? :D

ikariotis
2007-04-05, 11:04
jag går kth, och vi hade informationsmöte om framtidens ingenjörs marknat, det kommer vara brist på 50 000 ingenjörer 2015 enligt beräkningar de gjort p.g.a. att ingen läser det. Säg att marginalen kommer skifta med 20 000 kanske p.g.a utjämning från bland annat utlandsrekrytering ect kanske det fortfarande kommer brista på 30 000 så jobb kommer du få.

Snafu
2007-04-05, 11:07
Prognoser om brist på yrken i framtiden bör alltid tas med en nypa salt. Processer effektiviseras vilket leder till mindre demand på viss arbetskraft, saker och ting outsourcas till andra länder, företag flyttar, marknaden förändras blah blah blah.

christian
2007-04-05, 11:09
Jag är mekatronikingenjör. Började med elektro, körde mekatronik i 3:an. Jag hade stor fördel av att kunna elektroniken, gentemot de som började med maskin. Matte var mitt hatobjekt, men är viktig för att kunna helheten

Dock blev jag klar strax efter de "gyllene" åren 00-02 och marknaden för färskingar var lite shaky. Idag jobbar jag inte alls med det jag pluggade till, dock sitter jag på en chefsposition. Jag anser att den arbetsmetodik och de lärdomar jag tagit hjälpt mig på väg och kommer att fortsätta hjälpa mig i framtiden.

Wayfaerer
2007-04-05, 11:10
Den här du tänker på? http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbildning/utbildningsprogram/mekatronik_120_poang

Alla utbildningar på Chalmers är högt ansedda och respekterade av näringslivet, så är du bara intresserad av ämnena är det bara att köra på tycker jag:thumbup: Jobb lär finnas.

Halldin
2007-04-05, 11:15
Den här du tänker på? http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbildning/utbildningsprogram/mekatronik_120_poang

Alla utbildningar på Chalmers är högt ansedda och respekterade av näringslivet, så är du bara intresserad av ämnena är det bara att köra på tycker jag:thumbup: Jobb lär finnas.
Japp.

Googlade runt lite, verkar vara ganska många mekatronikingenjörer som inte alls jobbar vad dom blev utbildade till p.g.a brist på jobb.

Ame
2007-04-05, 11:33
En bekant till mig är mekatronikingenjör och han har inte lyckats få något jobb inom det område han är utbildat. Han sa att det var inte många andra ur hans klass som fick jobb heller. Vet inte var han läste.

aliquis
2007-04-05, 11:36
mekkanoingenjör! götta"! :D

Halldin
2007-04-05, 14:50
En bekant till mig är mekatronikingenjör och han har inte lyckats få något jobb inom det område han är utbildat. Han sa att det var inte många andra ur hans klass som fick jobb heller. Vet inte var han läste.
Finns ju i Halmstad också, är din bekanta därifrån kanske han läste där?

martin_vbg
2007-04-05, 16:24
Halldin/Mannen som inte kan bestämma sig :D

Baan
2007-04-05, 17:25
Japp.

Googlade runt lite, verkar vara ganska många mekatronikingenjörer som inte alls jobbar vad dom blev utbildade till p.g.a brist på jobb.

Nog rätt många som inte direkt jobbar med det dom utbildat sig till. Tycker inte du ska hänga upp dig på det om det är någon du känner att du kan lära dig bra som fan och så. Det är nog det det hänger på och lite kontakterna man har när man är klar :)