handdator

Visa fullständig version : Mekatronikingenjör


Halldin
2007-04-05, 10:42
Någon här som läst detta?

Bra eller anus? (fast gärna mer utvecklat än så)

mela
2007-04-05, 10:43
martin_vbg på kolo läser detta för tillfället.

Halldin
2007-04-05, 10:58
martin_vbg på kolo läser detta för tillfället.
Jo, detta vet jag. Men han jobbar som säljare och är därför överdrivet positiv till allting. :D

mela
2007-04-05, 10:59
Jo, detta vet jag. Men han jobbar som säljare och är därför överdrivet positiv till allting. :D

Haha. Det gör ju jag med *whistle*

Men eeh.. annars vet jag ingen. Hans klasskompisar? :D

ikariotis
2007-04-05, 11:04
jag går kth, och vi hade informationsmöte om framtidens ingenjörs marknat, det kommer vara brist på 50 000 ingenjörer 2015 enligt beräkningar de gjort p.g.a. att ingen läser det. Säg att marginalen kommer skifta med 20 000 kanske p.g.a utjämning från bland annat utlandsrekrytering ect kanske det fortfarande kommer brista på 30 000 så jobb kommer du få.

Snafu
2007-04-05, 11:07
Prognoser om brist på yrken i framtiden bör alltid tas med en nypa salt. Processer effektiviseras vilket leder till mindre demand på viss arbetskraft, saker och ting outsourcas till andra länder, företag flyttar, marknaden förändras blah blah blah.

christian
2007-04-05, 11:09
Jag är mekatronikingenjör. Började med elektro, körde mekatronik i 3:an. Jag hade stor fördel av att kunna elektroniken, gentemot de som började med maskin. Matte var mitt hatobjekt, men är viktig för att kunna helheten

Dock blev jag klar strax efter de "gyllene" åren 00-02 och marknaden för färskingar var lite shaky. Idag jobbar jag inte alls med det jag pluggade till, dock sitter jag på en chefsposition. Jag anser att den arbetsmetodik och de lärdomar jag tagit hjälpt mig på väg och kommer att fortsätta hjälpa mig i framtiden.

Wayfaerer
2007-04-05, 11:10
Den här du tänker på? http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbildning/utbildningsprogram/mekatronik_120_poang