handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning utan ben


dancing_theo
2007-04-05, 10:32
Jag ska hjälpa en kille med hans konditionsträning. Problemet är att han har skador på bägge knäna vilket utesluter aktiviteter där man dels lägger tryck på knät samt stötar. Han ska operera sig framöver men tills dess så får träningen utesluta detta. Alltså är aktiviteter som löpning, alla former av hopp osv inte aktuellt. Cykling funkar men han får värk efter ett tag och kan inte köra med någon större intensitet.

Min tanke är att bygga mycket kring säckträning och mittsar. Korta intervaller, hög intensitet där han får jobba mycket med överkroppen utan att använda benen. Tänkte även lägga in övningar som att springa på alla fyra, burpes utan hopp (om han klarar av det). Eventuellt lite grappling.

Är det någon här som har andra förslag på övningar som man kan köra för kondition utan att använda benen i någon större utsträckning?

Fartman
2007-04-05, 10:35
Simma kanske?

z_bumbi
2007-04-05, 10:40
Rullstolsbasket, hur kul som helst.

vesterberg
2007-04-05, 10:44
simma eller längdskidåkning. bättre konditionsträning finns inte.

machine gun
2007-04-05, 10:49
Simning, företrädesvis crawl. Dels för att det generellt är jobbigare än bröstsim och dels för att bröstsim kan kännas i knäna på de som har knäskador. Skulle mot förmodan bensparkarna i crawl inte fungera kan man simma med dolme (ett flytredskap som gör att benen bara flyter med, används när man tränar armtekniker).

Boxning på sätt eller mitsar är en bra aktivitet. Bara att skippa fotarbetet så bör det inte kännas i knäna.

Cirkelträning kanske kan va nåt? Med kroppsviktsövningar som armhävningar, bänkdips, sit-ups, rygglyft osv. Bara att utesluta alla övningar där det gör ont i knäna.

Springa på alla fyra låter inte bra om man har pajat knäna. Även grappling brukar kunna göra att knäna hamnar i konstiga vinklar, men kan man komma runt det så är dte ju bra träning.

openside
2007-04-05, 11:31
Roddmaskin kan fungera, han får prova och kolla om det gr ont.

dancing_theo
2007-04-05, 11:34
Bra tips! Har funderat på just simning. Kör man utan ben så får man upp pulsen rejält.

Just att springa på alla fyra var mer en tanke om han klarar av det. Vi ska ha en provträning för att testa lite olika övningar där han få säga hur det känns. I dagsläget så kan jag inte riktigt säga vad som funkar och inte.

Cirkelträning har jag också tänkt på. Kör man övningar med kroppsvikt, hög intensitet och korta pausar så borde det ju funka.

Roddmaskin har han prövat och säger att det får han ont av. Annars hade jag kört det direkt.

machine gun
2007-04-05, 11:45
Om man ändå är inne på konditionsmaskiner så kanske crosstrainer kan vara ett alternativ? Känns som att den borde vara ganska skonsam mot knäna.