handdator

Visa fullständig version : Alternativ till marklyft?


MrBurner
2007-04-05, 07:30
Hej på er

Tänkte höra om det finns några alternativ till marklyft? Jag inte har tekniken inne riktigt än.
Men detta leder mig till en följdfråga, ska jag istället fortsätta att köra på marklyft fastän mycket lägre vikt hellre än att ta bort övningen helt (eftersom marklyft är såpass bra som den är)?

Utförandet jag gör:
Drar ihop skuldrorna så gott jag kan, går djupt ner, svankar (där tror jag ett stort problem är, jag tror att jag svankar för mycket) och sedan lyfter, i min lilla värld så lyfter jag som man ska men det finns ju inget svårare än att se sig sjäv ifrån sidan :confused:

Tacksam för svar.
Ha en bra dag.

Jorgen
2007-04-05, 07:33
Om du inte tränar hemma så be någon på gymmet kolla dig när du kör mark.
Du kommer inte att lära dig marklyft om du inte kör mark.

mini
2007-04-05, 07:38
Vad menar du med att dra ihop skuldrorna? Går långt ner hur?

Det låter som om du tänker lite för mycket. Vill du köra mark så fortsätt med det men på en vikt som känns hanterlig och inte på så många reps att du hinner bli trött och göra misstag pga det.

Bra artikel: klicka här. (http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=3A95DA336081EFA3F92F492451 9FE923.hydra?id=459964)

Fler artiklar (http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=Deadlifts) vilka jag dock inte vet kvalitén på då jag inte läst dem.

Timme
2007-04-05, 07:44
Lyssan på Jörgen och mini. Läs artikeln mini länkade till.
Sluta inte träna marklyft bara för att du inte tycker att du har tekniken "rätt."

MrBurner
2007-04-05, 08:37
Nej, det är ju i princip övningarnas övning så jag vill ju ogärna skippa den. Men ja, jag skulle ju kunna höra med någon. Problemet är att jag ofta är ensam på gymmet så sannolikheten att jag ser någon på ryggdagar är ju inte så stor.

Ska kika på artikeln som du länkade till när jag kommer hem ifrån jobbet.

Drar ihop skuldrorna helt enkelt för att hålla ryggen rak. Går ner kanske är en ganska logisk sak att göra för att ens kunna köra marklyft så det hade ju inte behövts nämnas att jag gjorde :)

mini
2007-04-05, 08:49
Nej, det är ju i princip övningarnas övning så jag vill ju ogärna skippa den. Men ja, jag skulle ju kunna höra med någon. Problemet är att jag ofta är ensam på gymmet så sannolikheten att jag ser någon på ryggdagar är ju inte så stor.

Ska kika på artikeln som du länkade till när jag kommer hem ifrån jobbet.

Drar ihop skuldrorna helt enkelt för att hålla ryggen rak. Går ner kanske är en ganska logisk sak att göra för att ens kunna köra marklyft så det hade ju inte behövts nämnas att jag gjorde :)
Du får väl visa din teknik på någon annan dag än ryggdagen om det inte går ihop sig? Att dra några lätta mark kommer inte förstöra din träning dagar framöver.
Om du inte har någon som kan hjälpa dig kanske du har en kamera att filma med så du kan lägga upp en film på Kollo?

Att ryggen ska vara rak stämmer, men du behöver inte koncentrera dig på det så till den milda grad att ryggen hamnar i en spänd och onaturlig position. Vad som händer i övre delen av ryggen är mindre viktigt än hur du har korsryggen. Ha den rak med lätt anspänning, men dra inte ihop skulderbladen skulle jag nog säga utan att ha sett dig. Håll blicken högt så hamnar ryggen vanligen i en bra position.

MrBurner
2007-04-05, 10:56
Anledningen till att jag känner mig tvungen att dra ihop skuldrorna är för att jag har i princip under hela min uppväxt gått med hukad rygg (eller hur man nu ska säga) och det resulterar i att ryggen väldigt gärna intar den positionen, samma är om jag sitter och gör något på datorn under en lång tid, då drar jag ihop mig väldigt med.

Men jag ska se hurvida jag får tag i någon till veckan. Jag har även träningsvärk i ryggen idag efter gårdagens pass, första gången någonsin tror jag (points to me!). Jag beslutade nämligen att börja köra högre reps när jag kör rygg för att inte tekniken skulle bli lidande och det verkade fungera :)