handdator

Visa fullständig version : Inlinesmodeller o så.


aliquis
2007-04-05, 02:33
Kollade på nya inlines idag, har iofs ett par K2 Cirrus-M men jag skulle behöva byta både lager och hjul i dem och små hjul + lager + broms på Intersport skulle landa på 180+300+60=540kr, lite större hjul med lager + broms skulle gå på 700+60=760kr på stadium.

Klurar dock på om det vore skönare att åka med 90mm än 78mm så därför kollade jag på K2 vo2 max på Intersport för 1290 och Salomon Motion 9.0 på Stadium för 1290kr, någon som har koll på vilka utav dessa som vore bäst eller varför?

Frågorna är väl bl.a.:

Är det värt att köra 90mm? Man får väl lite mindre motion på det men å andra sidan kan man ju hålla högre hastighet när man väl är igång, inte för jag tyckte mina gamla var slöa i början men nu är de ju det =P, men beror kanske mest på slitna hjul och sämst lager.

Blir det mycket svårare att svänga o så med 90mm?
Tristare att inte kunna dra ifrån cyklisterna vid rödljusen? ;/

Borde jag bara köpa lager o hjul eller är det värt att ta ett par nya? Känns ju lite onödigt men iaf förr så var ju hjul o lager så dyra att det knappt kändes lönt, nu är det ju dock en viss prisskillnad.

Tog med ett par Salomon då jag tyckte att K2 satt lite "sladdrigt" runt smalbenet (var iofs evo 6.1 jag provade då vo2 max inte fanns i rätt storlek) men jag har ju möjlighet att ändra mig. Känns inte lönt att ta ett par nya 78/80/82mm då de är så lika mina gamla så isf kan jag ju bara byta hjul o lager i dem.
Kan ju vara kul att ha både 78 och 90mm annars med och variera beroende på vart man skall.

Förövrigt vill jag slå ett slag för inlines istället för joggingskor (och kanske även skidor o snowboard ;D) då det är så satans trist att jogga! Dessutom åldras ju joggingskor så fort, inlines åldras ju inte lika hårt ;D, sliter mindre på benen, man får se mer, man åker på dem mer.
Lätt mycket mer värt att lägga 1300kr på inlines än på joggingskor, skidor o snowboard är säkert skoj men här nere går det ju så sällan att åka, inlines går ju att åka en stor del av året, inte kostar det något heller ;/

Kabuto
2007-04-05, 05:37
Du har inga bra länkar till återförsäljare av inlines och tillbehör?

Jazzman
2007-04-05, 09:20
90mm är bra om du ska köra längre sträckor. I stan är det bättre med runt 80mm bättre manövrering. Andra skillnader är att större hjul sväljer ojämnheter bättre, men där avgör förstås också hårdheten på hjulen. Om du beslutar dig för att byta hjul och lager så kolla på ebay, det är betydligt billigare där.
T ex 90mm är bra om du ska köra längre sträckor. I stan är det bättre med runt 80mm bättre manövrering. Andra skillnader är att större hjul sväljer ojämnheter bättre, men där avgör förstås också hårdheten på hjulen. Om du beslutar dig för att byta hjul och lager så kolla på ebay, det är betydligt billigare där.
T ex
90mm är bra om du ska köra längre sträckor. I stan är det bättre med runt 80mm bättre manövrering. Andra skillnader är att större hjul sväljer ojämnheter bättre, men där avgör förstås också hårdheten på hjulen. Om du beslutar dig för att byta hjul och lager så kolla på ebay, det är betydligt billigare där.
T ex
http://cgi.ebay.de/INLINER-Rollen-80-mm-Kugellager-ABEC-5-Inline-Skates_W0QQitemZ200095332190QQcategoryZ19980QQrdZ1 QQcmdZViewItem
/Jazz

Jazzman
2007-04-05, 09:33
Blev visst lite fel med testen i förra inlägget. Ber om ursäkt.
/Jazz

aliquis
2007-04-05, 11:44
Du har inga bra länkar till återförsäljare av inlines och tillbehör?Bara http://www.bladerman.com/

Men de där är ju mycket dyrare än crazy creekhjulen och salomon ilq-lagren på Intersport, eller kompletta Soc-hjul på Stadium.

K2 Cirrus-M 78mm var det jag hade.
Salomon Motion 9.0 90mm var det jag tog med.

K2 vo2 max 90mm och K2 evo 6.1 84mm var det som fanns på Intersport.