handdator

Visa fullständig version : Jogga, hur ofta?


He-man
2007-04-05, 00:11
Jag tänkte börja jogga för första gången i mitt liv, men hur många dagar i veckan kan man jogga utan att det sliter för mycket på benen? Jag antar att benmusklerna - precis som vid styrketräning - kräver återhämtning mellan joggingpassen? :confused:

Cerberus
2007-04-05, 00:13
jag är nyfiken på detta också...springer en hel del nu när vädret e så bra.

aliquis
2007-04-05, 01:52
orka jogga, mina ben dör varje gång. Inlines ftw.

Yankeee
2007-04-05, 05:07
Beror på hur bra tränad du är, hur långt och hur intensivt du har tänkt att jogga.

Vinter
2007-04-05, 05:17
Jag tycker 3 pass i veckan är en bra riktpunkt om du är nybörjare. 2-3 pass på ca30min är väll lagom att börja med. Sen lägger man bara in lite intervall och långintervall så får man bättre effekt.

lagom är att kanske lägga till 5min på tiden var annan vecka tills man kan springa 2 60min pass och ett 30min snabbt intervall.

Risken att man skadar sig ordentligt kommer när man ska gå från 3 till 4-5 pass och pressar sig mer än vad som kroppen orkar med. Brukar bli knäna som tar smällen. Man kan förebygga genom att stretcha och värma upp ordentligt innan man springer. Får man någon känning, stanna till och stretcha lite.

Jag är ingen expert egentligen, men när jag började springa 4 60min pass + 1 intervall i veckan drog jag på mig en knäskada och fick vila i 4 månader. Ökade dosen för fort helt enkelt.

Vinter
2007-04-05, 05:40
Glömde länken:
http://www4.marathon.se/news/Theme.cfm?ThemeId=191

LadyG
2007-04-05, 09:06
Det viktiga i början är väl att det blir av och att det blir av regelbundet, inte vilken tid man presterar eller hur långt man kommer?

Vinter
2007-04-05, 09:16
Det viktiga i början är väl att det blir av och att det blir av regelbundet, inte vilken tid man presterar eller hur långt man kommer?

Bästa är att springa på en utsatt tid, tex bestäm att du ska springa 30 min, så kan man justera takten och istället ser hur långt man kommer efter varje vecka typ. Ger ganska bra bild av hur bra träningen tar.

LadyG
2007-04-05, 09:47
Bästa är att springa på en utsatt tid, tex bestäm att du ska springa 30 min, så kan man justera takten och istället ser hur långt man kommer efter varje vecka typ. Ger ganska bra bild av hur bra träningen tar.

Ja, det var ungefär det jag misstänkte. Jag antar att sådant som fartlek och intervaller är överkurs i början?

Taisho
2007-04-05, 09:57
Ja, det var ungefär det jag misstänkte. Jag antar att sådant som fartlek och intervaller är överkurs i början?

Ja visst är det. Och precis som Vinter säger är det (särskilt som nybörjare) bättre att ha koll på hur länge man håller på snarare än hur långt man kommer.

machine gun
2007-04-05, 10:12
Har man dålig kondition och/eller vill ge ben, knän och fotleder en god chans att vänja sig kan det vara bra att växla med gångavsnitt i början. Det gör dessutom att träningen känns mer genomförbar och ger mersmak på ett annat sätt än om man bara kör på som en galning tills man är helt slut (såna personer brukar oftast bara komma ut 1-2 ggr innan de tröttnar). Det största felet de flesta gör är att de springer för fort och för långt i början.

Det första steget ät att få kontinuitet i löpträningen, dvs se till att man faktiskt kommer ut de där 2-3 gångerna/vecka som man hade tänkt. Sen när det börjar kännas bekvämt kan man öka tiden/distansen eller hastigheten på ett av passen. En viktig tumregel är att aldrig öka flera parametrar samtidigt, dvs öka inte träningsvolym samtidigt som du ökar hastigheten. En sak i taget.

Och viktigast av allt - BRA SKOR!! Utprovade av kunnig personal efter dina fötter och ditt löpsteg. Detta är möjligt hos bl a Löplabbet, Runner's store, Gå och löpkliniken m fl. De ska ha både spegellåda för att kontrollera fotvalven och löpband där de filmar hur du springer.

Här är ett kom igång-program: http://www4.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Ph_ID=6

blekfet2
2007-04-05, 10:53
Jag tänkte börja jogga för första gången i mitt liv, men hur många dagar i veckan kan man jogga utan att det sliter för mycket på benen? Jag antar att benmusklerna - precis som vid styrketräning - kräver återhämtning mellan joggingpassen? :confused:

Exakt 3,54 gångre i veckan för precis alla individer

ffs


:smash:

He-man
2007-04-05, 12:11
Exakt 3,54 gångre i veckan för precis alla individer

ffs


:smash:

Äh knip kaeft! :thefinger

Jag tänkte mest om det fanns någon tumregel att man minst bör ha någon/några dagars vila för att inte bli övertränad. Jag är bara inkörd på styrketräning och vet att muskelgrupperna behöver återhämtas mellan varje pass.

Tex bör man väll inte jogga 7 dagar i veckan antar jag? Det är därför jag frågar för att få tips från folk som kan mer på området än mig.

Tack alla ni andra som kommer med seriösa svar, jag tar emot alla tips och råd jag kan få! :thumbup:

Eddie Vedder
2007-04-05, 12:35
Jag tänkte mest om det fanns någon tumregel att man minst bör ha någon/några dagars vila för att inte bli övertränad. Jag är bara inkörd på styrketräning och vet att muskelgrupperna behöver återhämtas mellan varje pass.

Tex bör man väll inte jogga 7 dagar i veckan antar jag? Det är därför jag frågar för att få tips från folk som kan mer på området än mig.

Nä det finns ingen tumregel för hur många dagar i veckan, om du varje morgon tar en jättelugn 30-minuterstur borde ju det vara mindre katabolt än att ge sej ut på en timmes intensiv löpning direkt efter ett styrkepass även om du gör detta två gånger i veckan.

Nu var ju det sista ett ganska extremt exempel men jag försöker bara förtydliga att främst handlar det ju inte om hur många dagar i veckan du gör nånting utan hur mycket du pressar din kropp med konditionsträning totalt sett.

Som jag förstår det vill du mest undvika en dålig kondition snarare än att få en riktigt bra kondition och du prioriterar främst muskelbygge, är det rätt uppfattat?

För i såna fall tycker jag mest du kan gå på känn faktiskt, känner du att du har mindre energi i gymmet av den mängden löpning du väljer att köra så kanske du ska korta ner passen lr dela upp dom på hälften var under två dagar? Pressa dej iaf inte till mer än va du känner att du klarar av och håll dej i en nivå som du känner motsvarar dina egna ambitioner. Det är iaf mitt råd, varken ett bättre lr sämre upplägg.:thumbup:

blekfet2
2007-04-05, 12:35
Att känna efter hur kroppen mår brukar funka rätt så bra;)

Karl_alfred
2007-04-05, 12:40
Äh knip kaeft! :thefinger

Jag tänkte mest om det fanns någon tumregel att man minst bör ha någon/några dagars vila för att inte bli övertränad. Jag är bara inkörd på styrketräning och vet att muskelgrupperna behöver återhämtas mellan varje pass.

Tex bör man väll inte jogga 7 dagar i veckan antar jag? Det är därför jag frågar för att få tips från folk som kan mer på området än mig.

Tack alla ni andra som kommer med seriösa svar, jag tar emot alla tips och råd jag kan få! :thumbup:

Snarare ofta så att folk undertränar än övertränar sig när de gäller uteblivna resultat. Men ska du få hyfsade resultat i benträningen med kan du varken köra speciellt hårt eller mkt med löpningen de är en sak som är säker.

He-man
2007-04-05, 12:58
Som jag förstår det vill du mest undvika en dålig kondition snarare än att få en riktigt bra kondition och du prioriterar främst muskelbygge, är det rätt uppfattat?

Det är korrekt uppfattat, jag tänkte använda jogging främst för deffens skull i några månader nu.

Efter alla tips jag nu fått, känns det som jag kommer prova antingen 2-3 pass på omkring 30 min i veckan, eller köra kortare pass på omkr 15 min max 5 dagar i veckan. Jag får väll se vilket upplägg som känns bäst.

Karl_alfred
2007-04-05, 13:16
Det är korrekt uppfattat, jag tänkte använda jogging främst för deffens skull i några månader nu.

Efter alla tips jag nu fått, känns det som jag kommer prova antingen 2-3 pass på omkring 30 min i veckan, eller köra kortare pass på omkr 15 min max 5 dagar i veckan. Jag får väll se vilket upplägg som känns bäst.

Korta pass 4-5 gånger i veckan på 20 min fick mig i bra form 2005 utan några styrkeförluster, ökade till och med. Dock inte ett smack på benen. Å andra sidan gick vikten jag reppade 8 gånger på upp 30 kg på 3 veckor sen utan konditionsträning. Så man kanske kan periodisera detta på ett fint sätt med bra benresultat med.