handdator

Visa fullständig version : Dygnsrytm


Schiz
2007-04-04, 23:39
Hej!
Jag undrar lite om dygnsrytm. Jag själv jobbar natt på vardagar och dag på helger och undrar lite hur det ska gå för mig så att säga. Är ofta väldigt trött under vardagarna när jag jobbar natt, även om jag faktiskt sover mina 7-8 timmar per natt.
Frågan lyder är det farligt eller ohälsosamt att hålla på som jag gör?
Kan ju för övrigt tillägga att detta tillstånd med jobben är inget jag trivs med utan jag letar nytt jobb så jag kan slippa arbeta natt. Ska också säga att jag har hållt på med denna dygnsrytms förändring sedan jul ca.
/Martin

Rödfärg
2007-04-05, 01:16
Jobbade själv natt för ett tag sedan, fram till årsskiftet.
Har ingen riktig källa till dessa påstående utan är enbart vad jag hörde av vissa på jobbet.

*Kroppen (eller om det var huden) åldras dubbelt så mycket/fort
*Kan få problem med dygnsrytmen hela livet
*Sämre imunförsvar
*Kan få diverse problem med magen

Observera att jag inte har nån "riktig" källa för ovanstående.
Men än så har iaf inte jag lyckats vända tillbaka dygnet, men det kan nog hänga på att jag är arbetslös nu också.
Har säkert glömt nått.
Sen körde dom även ett repotage på P3 när jag jobbade där dom sa att tjejer får ökad risk för bröstcancer.

Rödfärg
2007-04-05, 01:22
Hittade lite info.

http://lotidningen.lo.se/?id_site=8&id_item=6016

Schiz
2007-04-05, 06:03
Ja, dom där sakerna har jag också hört och jag har för mig att det var lite si och så med dom hehe. Att kroppen åldras fortare är sant har jag för mig, samma med imunförsvar. Men magen är bara problem i början då man äter mat när magen är van vid att gå ner i vila, men det ger ju sig när man vänjer om magen.
Läste igenom artikeln du hitta - lika med ultrajumbo för mig då som på sätt och vis gör båda.
Ska bort fort som fan från det där eländiga nattarbetet.

jokkan
2007-04-05, 08:49
Kommer börja jobba 5 skift 16 april. Jobbade likadant förra året med över sommaren.. Inget man märker av på så kort tid kanske men i längden är det fan inte bra för kroppen

Speedy
2007-04-05, 09:59
Kommer börja jobba 5 skift 16 april. Jobbade likadant förra året med över sommaren.. Inget man märker av på så kort tid kanske men i längden är det fan inte bra för kroppen

jag har några kompisar som jobbar 5skift jämt..de tycker de funkar bra än sålänge...de har väl jobbat ett år eller så...ska bli spännande och se hur länge de orkar..