handdator

Visa fullständig version : Mitt helkropps pass, kommentarer tack!


detail
2007-04-04, 19:58
Jag har lite problem med att välja övningar så just nu är det dessa:

Bröst (Bänkpress) 4x10.
Axlar (Hantellyft) 4x10.
Biceps (Stångcurl) 4x10.
Triceps (Liggande tricepsexentension) 4x10.
Underarmar (Omvända curls med stång) 4x10.
Mage (Vanliga crunches 4x20) (Benlyft 2x50)
Rygg (Marklyft 4x10) (Hantelrodd 4x10)
Ben (Knäböj) 4x10
Vader (Sittande vadpress) 4x10


Vill gärna veta vad och byta ut och vad och lägga till.

mvh. detail.

BigForre
2007-04-04, 20:02
Jag skulle om jag fick spela fritt gjort väldigt mycket annorlunda...i mina ögon ser det inte särskilt bra ut...om jag inte fick ändra på övningsvalen så skulle jag i princip lagt allt helt omvänt...

Hur länge har du kört? Van att bygga scheman?

Garnax
2007-04-04, 20:16
Jag har lite problem med att välja övningar så just nu är det dessa:

Bröst (Bänkpress) 4x10.
Axlar (Hantellyft) 4x10.
Biceps (Stångcurl) 4x10.
Triceps (Liggande tricepsexentension) 4x10.
Underarmar (Omvända curls med stång) 4x10.
Mage (Vanliga crunches 4x20) (Benlyft 2x50)
Rygg (Marklyft 4x10) (Hantelrodd 4x10)
Ben (Knäböj) 4x10
Vader (Sittande vadpress) 4x10


Vill gärna veta vad och byta ut och vad och lägga till.

mvh. detail.

Ja du tränar ju inte alls som jag gör, du ligger på nästan dubbla rep antalet
per set, tränar varje muskelgrupp med 1 max 2 övningar och framförallt allt på samma dag. Men jag kan ge dig ett par tips iaf.

Träna rygg före biceps och träna ben före mage, tyngsta övningen av alla
som är knöböj den har du sist i passet du borde vara rätt slut och tömd på
energi...

Sen undrar jag hur du löser problemet med att det finns flera delar i en grupp muskler som arbetar olika, axlar är ett exempel. Axlarna kan göra väldigt många rörelser, du kan lyfta armen framåt, åt sidan, rakt upp, du kan rotera axeln och olika övningar angriper axelns olika delar men du har bara en övning (hantellyft).

Jaja din träning och nej jag är ingen fan av helkroppspass då det helt enkelt
inte blir varken hackat eller malet.

detail
2007-04-04, 23:17
Jag skulle om jag fick spela fritt gjort väldigt mycket annorlunda...i mina ögon ser det inte särskilt bra ut...om jag inte fick ändra på övningsvalen så skulle jag i princip lagt allt helt omvänt...

Hur länge har du kört? Van att bygga scheman?



ungefär hur? och visst övningsvalen går och ändra på det är det jag vill få ut av denna post. Jag har typ kört gym i ett halv år nu dock har det då varit olika delar varje dag men jag tänkte att jag skulle ändra till helkropps för att jag har så mycket mindre tid just nu. övningarna är inte i den ordningen jag kör dem i.

mastermungo
2007-04-04, 23:46
Hur ofta hade du tänkt att köra detta programmet?

Jag själv skulle inte ge mig på det där två gånger i veckan iaf om du kör till nästan failure..

Beroende på hur mågna dagar i veckan och hur lång tid du kan offra så tycker jag att du skall variera dig så mycket som möjligt. Om du väldigt gäran vill köra samma övningar ett tag så tycker jag att du kan köra ett pass med färre reps (tyngre vikter) och ett pass som ser ut som det du kör dock kanske ett set mindre.

Ibland är mindre mer.

detail
2007-04-05, 10:36
Hur ofta hade du tänkt att köra detta programmet?

Jag själv skulle inte ge mig på det där två gånger i veckan iaf om du kör till nästan failure..

Beroende på hur mågna dagar i veckan och hur lång tid du kan offra så tycker jag att du skall variera dig så mycket som möjligt. Om du väldigt gäran vill köra samma övningar ett tag så tycker jag att du kan köra ett pass med färre reps (tyngre vikter) och ett pass som ser ut som det du kör dock kanske ett set mindre.

Ibland är mindre mer.


2-3 ggr veckan beror på hur mycket tid jag har, kör taekwondo 3ggr i veckan till det. Jag körde 3set tidigare, det känns bättre på vissa övningar men på vissa känns 4bättre ;o

mastermungo
2007-04-05, 12:38
2-3 ggr veckan beror på hur mycket tid jag har, kör taekwondo 3ggr i veckan till det. Jag körde 3set tidigare, det känns bättre på vissa övningar men på vissa känns 4bättre ;o

Ok. Hur har du lagt upp din träning tidigare?

Att köra det föreslagna passet 3ggr i veckan låter i mina öron som en motorväg till överträning, stagnation och total uttråkning.

Men prova och om det funkar för dig så kör på.

Gädda
2007-04-05, 12:41
Jag har lite problem med att välja övningar så just nu är det dessa:
Ben (Knäböj) 4x10
Rygg (Marklyft 4x10) (Hantelrodd 4x10)
Bröst (Bänkpress) 4x10.
Axlar (Hantellyft) 4x10.
Biceps (Stångcurl) 4x10.
Triceps (Liggande tricepsexentension) 4x10.
Underarmar (Omvända curls med stång) 4x10.
Mage (Vanliga crunches 4x20) (Benlyft 2x50)
Vader (Sittande vadpress) 4x10


Vill gärna veta vad och byta ut och vad och lägga till.

mvh. detail.

Den ordningen skulle jag ha kört istället. Sen skulle jag inte vilja har marklyft och knäböj i samma pass. Kör hypersträck/knäböj och benpress/marklyft istället!

detail
2007-04-05, 13:26
Den ordningen skulle jag ha kört istället. Sen skulle jag inte vilja har marklyft och knäböj i samma pass. Kör hypersträck/knäböj och benpress/marklyft istället!


jag brukar köra ungefär i den ordningen dock att jag alltid har börjat med bänkpress och att jag alltid kört mage sist.

hypersträck?

detail
2007-04-05, 13:32
Ok. Hur har du lagt upp din träning tidigare?

Att köra det föreslagna passet 3ggr i veckan låter i mina öron som en motorväg till överträning, stagnation och total uttråkning.

Men prova och om det funkar för dig så kör på.



Hur jag lagt upp min träning tidigare? Jag har kört samma övningar men 3set på allt istället. Och Måndag, Tisdag, Torsdag, och ibland bara Måndag, Torsdag.

Dock så är det så att jag kommer köra delar/dag på sommaren eftersom att jag inte kommer ha någo andra träningar eller skola som tar tid, detta är bara för att bygga upp grundstyrkan till sommaren, jag kör inte helt död på mig för den delen heller, men visst tar det tillräckligt ändå.

detail
2007-04-05, 13:34
Måste bara tillägga att jag väldigt tacksam över alla svaren, och hoppas på att det öser på mer och mer. :)
Alla tips knep osv välkomna

mastermungo
2007-04-05, 14:11
Hur jag lagt upp min träning tidigare? Jag har kört samma övningar men 3set på allt istället. Och Måndag, Tisdag, Torsdag, och ibland bara Måndag, Torsdag.

Dock så är det så att jag kommer köra delar/dag på sommaren eftersom att jag inte kommer ha någo andra träningar eller skola som tar tid, detta är bara för att bygga upp grundstyrkan till sommaren, jag kör inte helt död på mig för den delen heller, men visst tar det tillräckligt ändå.

Det enda du vill veta är alltså vad skillnaden kommer bli med set mer?

Jag antar att du väljer att lägga till ett set för att du inte gör samma framsteg längre. Jag själv hade valt en annan lösning med mer variation/periodisering som jag förklarade tidigare. Att bara lägga till ett set kommer troligtvis endast att tivgan dig sänka dina vikter och förlänga dina träningspass. Mao det kommer bli en herrans massa repetitioner på inte speciellt givande vikter.

Detta är dock bara vad jag tror och jag har ingen annan fakta än erfarenhet som backar upp mig.

Alternativet är att du provar.

Robban
2007-04-05, 14:14
Hur många såna här trådar kommer det upp per vecka? Skulle vara kul med lite statistik... *whistle*

mastermungo
2007-04-05, 14:29
Hur många såna här trådar kommer det upp per vecka? Skulle vara kul med lite statistik... *whistle*

För att göra det mer intressant kan vi ju sätta en slant.
"Kommentera mitt schema" VS "Hur ofta ska man träna magen?"

Blir nog lika med ungefär 100-100

detail
2007-04-05, 18:47
Det enda du vill veta är alltså vad skillnaden kommer bli med set mer?

Jag antar att du väljer att lägga till ett set för att du inte gör samma framsteg längre. Jag själv hade valt en annan lösning med mer variation/periodisering som jag förklarade tidigare. Att bara lägga till ett set kommer troligtvis endast att tivgan dig sänka dina vikter och förlänga dina träningspass. Mao det kommer bli en herrans massa repetitioner på inte speciellt givande vikter.

Detta är dock bara vad jag tror och jag har ingen annan fakta än erfarenhet som backar upp mig.

Alternativet är att du provar.


om jag ska vara ärlig så tänkte jag inte alls på det med framsteg, utan jag läste lite om hur andra kör helkropp och en körde 4set så jag tänkte att det är lika och testa;o

rQx
2007-04-05, 21:57
Du behöver ju inte köra samma helkorppspass varje gång. Gå på feeling, du vet vilka muskler du ska träna så kör på det som känns rätt just för dagen. Lägg upp formen för i vilken ordning du ska köra övningarna i bara, så här kör jag:

Rygg1
Bröst
Rygg2
Mage
Axlar
Bicep
Tricep
Fram Ben
Bak ben
Vader

Kör benen sist för jag helt enkelt tycker det är tråkigt och brukar skippa det ibland, han ändå ork över i slutet om jag nu vill köra det.

detail
2007-04-05, 23:41
Du behöver ju inte köra samma helkorppspass varje gång. Gå på feeling, du vet vilka muskler du ska träna så kör på det som känns rätt just för dagen. Lägg upp formen för i vilken ordning du ska köra övningarna i bara, så här kör jag:

Rygg1
Bröst
Rygg2
Mage
Axlar
Bicep
Tricep
Fram Ben
Bak ben
Vader

Kör benen sist för jag helt enkelt tycker det är tråkigt och brukar skippa det ibland, han ändå ork över i slutet om jag nu vill köra det.

Mje, ibland kör jag andra övningar för olika muskel grupper, dock ligger det dåligt till just nu för jag kör hemma så jag har inte mycket och välja på;o och tack =D

davhei
2007-04-06, 02:10
Jag kör helkroppspass nu men varierar övningarna mellan varje gång. Försöker köra 3 ggr i veckan enligt detta schema, känns bra o inte köra samma övningar varje gång även om man kör helkropp. Du kan ju se om du hittar någon inspiration:

Dag 1:
Marklyft
Stående militärpress
Latsdrag alt. Chins
Dips
Stångcurl biceps
Benlyft mage

Dag 2:
Bänkpress
Frontböj
Stångrodd
Shrugs
Smalbänk
Vadpress

Dag 3:
Utfall
Raka marklyft
Hantelpress
Kabelrodd
Drag till hakan fri stång
Crunchmaskin