handdator

Visa fullständig version : tjock rygg


alme
2003-03-13, 18:47
hur bygger man tjockare rygg? altså inte bredare rygg för då är det väl latsdrag, chins och skivstångsrodd som gäller? vill få tjockare rygg om ni fattar. är det marklyft som gäller då?

Fultjack
2003-03-13, 18:57
jag tycker då rodd övningar tar mest på nedre lats + inside rygg om det var det du menade.. typ djup på ryggen?

shirunai
2003-03-13, 18:57
Marklyft tar ju "mest" på ben/korsrygg så nja tror inte det

Allan
2003-03-13, 19:07
Alla gånger skivstångsrodd eller marklyft. Se till att hålla ett relativt smalt grepp och se till få tillbaka skulderblad och armbågar maximalt,

allan

Pretender
2003-03-13, 19:12
Varför kör alla marklyft för att träna upp ryggen? Den tar ju bara på korsryggen...

Alla tjatar om vilken grym basövning det är. Men vilka muskler aktiveras egentligen?

Bara undrande...då jag gärna vill lära mig köra marklyft, men är osäker på om övningen behövs för att bygga upp just ryggen. Skulle dock tro att jag är ute och cyklar som vanligt...:smash:

Vänligen,
Pretender

Sverker
2003-03-13, 19:24
Jag känner marklyften bara i korsrygg och traps.
Är också lite nyfiken på ifall marklyft verkligen " tar " på latsen ?

alme
2003-03-13, 20:35
djup på ryggen är vad jag vill ha. så då är det altså marklyft och skivstångsrodd som gäller? ska iaf testa att köra dom och se hur det känns

Åse Columbus
2003-03-13, 20:59
Originally posted by Sverker
Jag känner marklyften bara i korsrygg och traps.
Är också lite nyfiken på ifall marklyft verkligen " tar " på latsen ?

drar du ihop skulderbladen mot ryggraden?

inte dra axlarna uppåt......utan kör en sänkning samtidigt som du drar ihop rohmboideus....funkar det??

kanske?

Cardo
2003-03-13, 22:53
T-stångs rodd är guld!

Sverker
2003-03-14, 07:31
Originally posted by Åse Columbus


drar du ihop skulderbladen mot ryggraden?

inte dra axlarna uppåt......utan kör en sänkning samtidigt som du drar ihop rohmboideus....funkar det??

kanske?

Nej, jag accelerera inte skivstången uppåt genom att dra trapsen mot öronen.
Drar axlarna bakåt åt ryggraden med rohmboideus i starten och försöker hålla dem där hela lyftet.


....hmm, blir kanske rejäl isometrisk träning för musklerna mellan skulderbladen. Men jag upplever ingen effekt på latsen.

psyko_bob
2003-03-14, 08:53
En arms hantelsvingar, frivändningar och skivstångsrodd är mina favoritövningar för en tjock rygg. Lägg till stelbenta mark och chins så har man ett komplett ryggprogram. Kör typ 5x5 förutom rodd och stelbenta mark där man kan köra lite fler reps.

Survivor
2003-03-14, 10:09
alme: Enkelt kan man väl säga det så att bredden bygger man med övningar där man drar mot bröst (eller nacke) och tjockleken med övningar där man drar mot magen (och då menar jag primärt muskelarbete).
Hantelrodd tycker jag är klart bäst för tjockleken/djupet, ger fullt sträck i muskel till skillnad från t.ex skivstångsrodd.

Jon2
2003-03-14, 18:40
tar marklyft också grymt mkt på trapsen för er.jag får enorm träningsvärk där dagen efter marken :confused: