handdator

Visa fullständig version : Chinsräcken


tomccc
2007-04-04, 14:47
Hej, funderar på att köpa mig en sån här

http://www.casallproducts.com/swe/img/products/06-1503_l.jpg

Kostar 400:- så den är lite dyr, däremot så slipper man skruva i karmen och man kan ta ned den när man är klar, nu undrar jag däremot:

Är chinsräcke något att ha överhuvudtaget? Alltså, skiljer sig träning i chinsräck mellan två dörrkarmar mot chins på träningshallen? Rent spontant tycker jag att det borde bli problem med att dörrkarmarna sitter så nära att armbågarna tar i?

Någon som har erfarenhet från just denna modell eller andra chinsräcken, köpa eller inte köpa?

lindolf
2007-04-04, 15:09
japp jag har ett sånt som på bilden,
tummen upp enligt mig! :thumbup:

Brassarn
2007-04-04, 16:30
Går ju inte att hålla så brett mellan dörrkarmarna, bakom nacken ger också lite problem men om man bara kör vanliga med ungefär axelbrett grepp funkar bra för mig.
Är ganska liten 177cm.

tomccc
2007-04-04, 20:27
Är 191 och axelbrett är alldeles för nära för mig, iallafall på träningshallen. Bakom nacken kör jag dock normalt ej så där är det lugnt. Någon mer som har åsikter angående chinsräck?

Hemi
2007-04-04, 22:02
Jag tror att den på bilden hänger en bit utanför dörrkarmen och är således något bredare. Jag köpte en till farsan som inte gick att sätta fast på grund av att listerna var för tunna. Den halkar av. Men på traditionella lister av trä i Sverige bör den fungera.

Jag föreslår annars: trädgrenar, gungställningar, kanter av alla möjliga slag då jag i alla fall vill variera greppen på alla möjliga sätt. Den där är fortfarande något smal för mångfalden jag är ute efter. Sådana där träningsedskap tenderar att låsa en lite. Men den skall vara skön att göra armhävningar på, mot golvet.

Whistler
2007-04-04, 23:16
Ser rolig ut. Men hur fäster man den? Bilden är för liten för att det ska gå se något ordentligt. Blir det märken på dörrkarmen av den?

lindolf
2007-04-05, 08:47
den sitter fast med hjälp av hävstångseffekten eller vad man ska säga, trycket hamar på dörrkarmen, den andra sidan sitter ovanför dörrkarmen på andra sidan... den blir inga märken för det sitter skydd längst ut på kanterna på den sidan som trycks mot karmen. euhm... solklart, eller hur? *whistle*

Whistler
2007-04-05, 13:44
den sitter fast med hjälp av hävstångseffekten eller vad man ska säga, trycket hamar på dörrkarmen, den andra sidan sitter ovanför dörrkarmen på andra sidan... den blir inga märken för det sitter skydd längst ut på kanterna på den sidan som trycks mot karmen. euhm... solklart, eller hur? *whistle*

Ehrm, nej. :)

eandersson
2007-04-05, 22:25
När jag "känner efter" hur det skulle känns, så känns det som om hela väggen/dörren/lägenheten skulle gå sönder om jag började häva mig upp och ner med en sådan.

Hemi
2007-04-07, 22:48
Ehrm, nej. :)

Vet du hur grejerna televerksgubbarna använde/använder på fötterna för att komma upp för stolpen? Samma fysiska princip. Det blir en klämeffekt samtidigt som någonting tar spjän mot listens överkant. Spikar mot trät för telegubbarnas del. Men den bör inte skada väggen eller listen.

Jag tar nog tillbaka det där med att den är bredare än dörröppningen, för det vet jag inte. Däremot skulle den kunna vara det.

tomccc
2007-04-09, 19:03
Nu har jag köpt den men allvarligt...dörrlisten börjar ju knäckas, det känns som om det bara är en tidsfråga innan den, och jag, ramlar ned. Är det någon som har samma modell med samma problem?