handdator

Visa fullständig version : Omega-3 och efterätter


wagjam
2007-04-04, 11:01
1. Jag var med om en skidolycka strax före nyår och pajjade båda mina axlar. Jag kunde till att börja med knappt röra min arm men det har blivit gradvis bättre. Lyckades bli såpass bra att jag kunde komma tillbaka till träningen men dock med smärta i axelfästena. Jag tog det extremt lugnt i början och kunde lägga på mer vikt succesivt. Dock försvanna aldrig smärtan helt och jag hade ont när jag låg på axlarna på natten. Nu för 2 veckor sedan började jag med Omega-3 och mina axlar har helt blivit åerställda. Min fråga är nu om Omega-3 funkar som smörjmedel för leder etc.?? Jag är ialf överlycklig att mina axlar är tillbaka i sin gamla glans igen.

2. Hur är det egentligen med sötsaker efter maten. Är det något som är positivt eller negativt för blodsockerbalansen ? Jag förstår att socker annars mellan måltiderna är negativt men hur är det precis efter maten?

Sverker
2007-04-04, 11:15
Gratulerar till att axlarna är återställda.

Nej, Omega-3 är inte smörjmedel. Omega-3 kan verka antiinflamatoriskt och dämpa inflamationener. Ifall det är så i just dina axlar kan jag inte veta.

fluffy_ferret
2007-04-04, 13:53
Du är inte den första som har upptäckt dem fantastiska fördelarna med Omega-3. Jag gratulerar.

Tyvärr så är dagens mat helt patetiskt befriad från Omega-3 eftersom man ger våra matdjur icke-artegen mat med sämre fettkvalitet som följd.

Omega-3 från växtriket kan vi tyvärr inte använda oss av i någon större utsträckning. Det är synd.