handdator

Visa fullständig version : Bästa sättet att få bra kondis?


nicobo
2007-04-04, 08:19
Min kondis är ganska dålig men inte "rökar-dålig" längre.
Bästa sättet att öva upp kondisen?

HerrArne
2007-04-04, 08:22
Springa (om detta är möjligt för dig) brukar vara oerhört effektivt.

nicobo
2007-04-04, 08:26
Är det inte bättre om jag typ börjar jogga i intervaller? För om jag springer kommer jag bli slut och inte ens orka gå i rask takt sedan? och då är det väl lite dumt?

Taisho
2007-04-04, 08:30
Titta i vänsterspalten under "Träning" där hittar du allt du behöver.

http://www4.marathon.se/flash/start.cfm?CFID=1619953&CFTOKEN=56648576

Precis som du själv säger är det utmärkt att varva löpning med rask gång i början. Och så öka inslaget av löpning successivt. Se till att ha bra skor också, särskilt om du tränar på lite hårdare underlag.

nicobo
2007-04-04, 08:36
Titta i vänsterspalten under "Träning" där hittar du allt du behöver.

http://www4.marathon.se/flash/start.cfm?CFID=1619953&CFTOKEN=56648576

Precis som du själv säger är det utmärkt att varva löpning med rask gång i början. Och så öka inslaget av löpning successivt. Se till att ha bra skor också, särskilt om du tränar på lite hårdare underlag.



Åh tack så jätte mycket för den länken! den verkar super!


Hur många km tycker ni att jag som nybörjare ska klara på 60min?

champion
2007-04-04, 08:50
Åh tack så jätte mycket för den länken! den verkar super!


Hur många km tycker ni att jag som nybörjare ska klara på 60min?



Det är omöjligt att säga då man inte vet hur din kropp är idag ifall du är överviktig etc etc
Jag skulle då aldrig orka springa 60min det första jag gör efter en lång paus från löpning.

LadyInsane
2007-04-04, 08:53
Min kondis är ganska dålig men inte "rökar-dålig" längre.
Bästa sättet att öva upp kondisen?

Spinning är väldigt effektivt. Intervallträning på cykel, i grupp. Fungerade bra för mig som "första" konditionssport eftersom jag "tvingades" ta i. Om jag bara gick ut och tänkte springa kunde jag lägga av efter 5 min. En helt annan femma när man befinner sig i en spinningsal.:D

Taisho
2007-04-04, 08:53
Det spelar ingen roll hur fort det går, det viktiga i början är att öka mängden löpning successivt, dvs lära dig att springa en timme i sträck. Vill du "mäta" dina framsteg är det bättre att du har koll på hur mycket du springer/går varje pass. Eftersom du är nybörjare kommer du troligen att öka mängden löpning ganska snabbt i början. Men ta det lugnt pressa dig inte för hårt. Låt det ta lite tid, det tjänar du på i längden.

nicobo
2007-04-04, 09:19
Det är omöjligt att säga då man inte vet hur din kropp är idag ifall du är överviktig etc etc
Jag skulle då aldrig orka springa 60min det första jag gör efter en lång paus från löpning.

Jo men nu hade jag fortfarande inte tänkt springa efter som min kondis suger?
nu pratar jag om jogging/ rask takt. Jag har några få kg över min längd men absolut inte mkt för håller på att försöka minska i vikt nu är 161cm dåra.

Springa/löpa kan jag börja göra när jag har fått upp kondisen mer som sagt

nicobo
2007-04-04, 09:20
Det spelar ingen roll hur fort det går, det viktiga i början är att öka mängden löpning successivt, dvs lära dig att springa en timme i sträck. Vill du "mäta" dina framsteg är det bättre att du har koll på hur mycket du springer/går varje pass. Eftersom du är nybörjare kommer du troligen att öka mängden löpning ganska snabbt i början. Men ta det lugnt pressa dig inte för hårt. Låt det ta lite tid, det tjänar du på i längden.


Jo vill inte stressa mg själv, har väldigt känsliga knän också men har bokat tid me personligtränare så ska fråga lite om hjälp med det.

Men just nu håller ja på me rask takt / jogging för att få upp bara där och då körde jag igår 5.92km på 60min.

Eddie Vedder
2007-04-04, 09:28
Jo vill inte stressa mg själv, har väldigt känsliga knän också men har bokat tid me personligtränare så ska fråga lite om hjälp med det.

Men just nu håller ja på me rask takt / jogging för att få upp bara där och då körde jag igår 5.92km på 60min.

Vill du bli bättre på att löpa så är det bästa att försöka gå/jogga å öka successivt, men om ditt mål är bättre allmänkondition d.s.v. bättre syreupptagningsförmåga, läghre puls etc. kan du variera med andra aeroba aktiviteter.

Cykla, simma, olika former av gymcardio etc. är oxå bra pulsträning som kan ge dej bättre kondition. Vill man bli bra på en viss sak, exempelvis löpning lr cykling, så bör ju träningen vara grenspecifik men om målet som sagt bara är att förbättra flåset så är all form av cardio bra.:thumbup:

nicobo
2007-04-04, 09:31
Vill du bli bättre på att löpa så är det bästa att försöka gå/jogga å öka successivt, men om ditt mål är bättre allmänkondition d.s.v. bättre syreupptagningsförmåga, läghre puls etc. kan du variera med andra aeroba aktiviteter.

Cykla, simma, olika former av gymcardio etc. är oxå bra pulsträning som kan ge dej bättre kondition. Vill man bli bra på en viss sak, exempelvis löpning lr cykling, så bör ju träningen vara grenspecifik men om målet som sagt bara är att förbättra flåset så är all form av cardio bra.:thumbup:

Jo men de e mesta det handlar om att få bra kondis/minska i vikt. Menviktminskningen hör ju inte hit just nu

Pellefant
2007-04-04, 09:46
Åh tack så jätte mycket för den länken! den verkar super!


Hur många km tycker ni att jag som nybörjare ska klara på 60min?

Jag är tung(105 kg) och ganska otränad nu.

Jag började vårens jogging i förrgår, tänkte ta 5 km, men insåg att jag skulle bara orka 3 km, det viktiga kändes att ta de så lugnt att jag inte skulle måsta börja gå. Hela 21 minuter tog det. Lunkade enormt sakta hela vägen.

Annars brukar jag ofta tyvärr dra upp tempot, vilket slutar med att jag måste gå sista biten.

Kanske kan du satsa på 30 min i början, så att du inte tröttnar. :)

nicobo
2007-04-04, 09:57
Jag är tung(105 kg) och ganska otränad nu.

Jag började vårens jogging i förrgår, tänkte ta 5 km, men insåg att jag skulle bara orka 3 km, det viktiga kändes att ta de så lugnt att jag inte skulle måsta börja gå. Hela 21 minuter tog det. Lunkade enormt sakta hela vägen.

Annars brukar jag ofta tyvärr dra upp tempot, vilket slutar med att jag måste gå sista biten.

Kanske kan du satsa på 30 min i början, så att du inte tröttnar. :)

Jag kör alltid 60min rask takt på löparbandet det är nu nyligen jag joggar i intervaller för att inte trötta ut mig men ändå pusha på träningen lite så kondisen blir bättre, men vet ju inte om det jag gör är rätt/fel? Brukar gå i rak takt runt ett ställe där jag bor och de e ca 8-9km också, därför ja inte kan småjogga där e för jag har inga bra skor till utomhus och inomhus ett par som funkar men behöver nytt till båda och är helst mer försiktig utomhus eftersom jag inte har något bra alls gällande skor.

HerrArne
2007-04-04, 10:36
Är det inte bättre om jag typ börjar jogga i intervaller? För om jag springer kommer jag bli slut och inte ens orka gå i rask takt sedan? och då är det väl lite dumt?

Alltså, det behöver inte vara komplicerat.
Spring (eller jogga om du hellre vill kalla det det) så långt du orkar.
Upprepa exempelvis tre gånger i veckan (eller fyra, eller fem -- men då börjar det bli mycket).

Efter hand blir konditionen bättre och löppassen längre -- Mission acomplished.

Men bra skor ju närmast en förutsättning, så skaffa det först.

champion
2007-04-04, 10:55
Sätt ett mål framför dig om du idag orkar springa 5km nästa gång du springer tar du 5.1km.
Har du inget mål framför dig så är det otroligt tungt att börja springa. Har du dåliga knän så köp bra skor och lägg in en extra sula och börja springa i skogen.

Maharadja
2007-04-04, 13:32
Bästa sättet att få bra kondis är verkligen att ta allt i LAGOM takt i början. Ingen idé att börja hetsa fram krävande löparpass de första veckorna. Att variera löparrundor med längre promenader de första veckorna brukar göra susen och träningsvärken blir inte lika grym. Dessutom vänjer man sakta lederna och benen vid underlaget så man slipper t.ex benhinne inflammationer och plötsliga förkylningar som brukar komma i början om man kör slut på kroppen. Sådana skador brukar bara förstöra motivationen! good luck me kondisen! ;)

Diggler
2007-04-04, 14:03
En kvarts lugn cykling/roddmaskin/crosstrainer/trappmaskin efter styrkepasset är optimalt. När det börjar bli lätt ökar du tiden med några minuter eller intensiteten. När du nått en lagom nivå stannar du där, ingen idé att satsa på att bli något konditionsfenomen, det är för sent att bli världsbäst ändå.

veritas
2007-04-04, 16:54
intervallträning, kör 15/15 30/15 så får du upp ett rejält flås efter ett tag. Kommer inte ihåg vad tränaren sa var den bästa intervallträningen för att få så bra kondition som möjligt så snabbt som möjligt. Men intervall är faktiskt riktigt roligt :)

nicobo
2007-04-04, 19:18
intervallträning, kör 15/15 30/15 så får du upp ett rejält flås efter ett tag. Kommer inte ihåg vad tränaren sa var den bästa intervallträningen för att få så bra kondition som möjligt så snabbt som möjligt. Men intervall är faktiskt riktigt roligt :)


förlåt men vadå 15/15 30/15?

jonasl
2007-04-04, 21:42
förlåt men vadå 15/15 30/15?

Skulle tippa att han menar springa 15sek, gå 15 sek och springa 15sek, gå 30sek. Alternativt kuta uta helvete 15sek, jogga 15sek osv. :)

nicobo
2007-04-05, 09:10
Skulle tippa att han menar springa 15sek, gå 15 sek och springa 15sek, gå 30sek. Alternativt kuta uta helvete 15sek, jogga 15sek osv. :)

aha, de skulle nog va soft om man var ensam där man höll på att träna, annars ser man väl ut som nått wierdo? men kan prova nångång när jag kör utomhus

machine gun
2007-04-05, 11:00
aha, de skulle nog va soft om man var ensam där man höll på att träna, annars ser man väl ut som nått wierdo? men kan prova nångång när jag kör utomhus

Det är en ganska vanlig form av intervallträning, så folk känner nog igen det. Jag skulle iofs inte rekommendera korta intervaller till en nybörjarlöpare, men det är ju bara jag.

Taisho
2007-04-05, 11:15
Förr i tiden rekommenderades kortintervaller till nybörjare för att få en "snabb" höjning av prestationsförmågan. Har dock en känsla av metoden brytit ner fler löpare än den byggt upp. Som redan sagts, det gäller att ta det så lugnt i början att man verkligen får kontinuitet i sin träning, först därefter ökar man på intensitet eller mängd.

vesterberg
2007-04-05, 11:30
längdskidåkning är nog det bästa sättet att få bättre kondition, du får verkligen med hela kroppen dessutom slipper knäna ta stryk. nu bor du ju i Stockholm och det är sent på säsongen så det blir ju självklart svårt, om inte omöjligt. :)

Emil_Larsson
2007-04-05, 15:58
Jag började jogga för 2 år sedan.

Det första jag började var att jag sprang allt jag orkade i princip och sen blev jag slut, gav upp, gick hem.

Nu har jag inte springit på drygt 4-5 månader, men jag rekommenderar att du börjar med att promenera helt vanligt, gå lite fortfare, gå blixtsnabbt, jogga lätt, gör detta dom 4-5 första gångerna du är ute och konditionstränar.

Sen kan du börja med att gå jätte raskt sen jogga lätt.

Spurta inte i onödan, jogga hellre lätt under en längre period.

Spurta kan man göra när man är van :)

machine gun
2007-04-05, 16:06
längdskidåkning är nog det bästa sättet att få bättre kondition, du får verkligen med hela kroppen dessutom slipper knäna ta stryk. nu bor du ju i Stockholm och det är sent på säsongen så det blir ju självklart svårt, om inte omöjligt. :)

Rullskidor! Även inlines (med eller utan stavar) lär vara bra.

Jax
2007-04-05, 17:53
Jag tror inte på intervallträning i form av 15/15 och liknande. Det är sånt fotbollsspelare och liknande kan hålla sig med för att träna upp syratåligheten. Löpare kan använda intervallträning för att bli snabbare och andra för att få snabba resultat. Men för att skonsamt bygga upp en kondition och orka fortsätta träna på samma sätt så tror jag inte på intervaller.

För en person som vill träna upp en hyfsat kondition utan att bli bra på något speciellt så tycker jag ett gott råd är: rör på dig.

Alltså gör något konditionskrävande under hyfsat lång tid (~+45 min) hyfsat ofta (~+3 ggr/v). Dvs spring, gå, cykla, åk inlines, paddla, ro, åk skidor, simma, plocka svamp och så vidare. Tänk ungefär som så att du ska bli svett men det ska ändå inte kännas som om du är helt slut efter varje pass.

Sen finns det en del konstiga människor som vill ha riktigt bra kondition inte bara hyfsad. Då räcker det inte att bara mysa.