handdator

Visa fullständig version : CNC-tekniker/operatör?


WheyProtein
2007-04-04, 06:14
Ngn här som går/gått den utbildningen alt jobbar som cnc-operatör?

Erfarenheter? Ngt att satsa på?

Hur pass avancerad programmering är det? *mini*


X/

rono
2007-04-04, 06:35
Det är ganska avancerat.. Sen är det nåt så sjukt tråkigt.. :)

champion
2007-04-04, 08:43
Har jag också undrat över.

WheyProtein
2007-04-04, 11:49
Det är ganska avancerat.. Sen är det nåt så sjukt tråkigt.. :)

Hahahehe...eeh, ok, har du gått utbildningen? Har oxå hört att det är tråkigt.... hmmm ångest.. fndnsd

pilt77
2007-04-04, 12:22
det är inte ett dugg avancerat. ISOprogrammering är i princip bara ett kordinatsystem där du berättar för maskinen hur den ska förflytta sig, sen har du lite koder för olika maskinfunktioner. Inte så avancerat alltså. Sen finns det en del olika förnklade dialogspråk. Då behöver du inte ens skriva programmen utan bara välja vad du vill göra från en meny sen så fixar maskinen programmet.

Jag utbildade mig 3år på gymnasiet sen så har jag läst några olika kurser i olika dialogspråk och cad/camprogram. Jobbat med det i ca 7år snart.

Angående att det skulle vara tråkigt; själva programmeringen är ju rätt kul men när programmet är färdigt och du ska tillverka 10 000 detaljer, det är då det blir tråkigt...

bruise lee
2007-04-04, 12:25
det är inte ett dugg avancerat. ISOprogrammering är i princip bara ett kordinatsystem där du berättar för maskinen hur den ska förflytta sig, sen har du lite koder för olika maskinfunktioner. Inte så avancerat alltså. Sen finns det en del olika förnklade dialogspråk. Då behöver du inte ens skriva programmen utan bara välja vad du vill göra från en meny sen så fixar maskinen programmet.

Jag utbildade mig 3år på gymnasiet sen så har jag läst några olika kurser i olika dialogspråk och cad/camprogram. Jobbat med det i ca 7år snart.

Angående att det skulle vara tråkigt; själva programmeringen är ju rätt kul men när programmet är färdigt och du ska tillverka 10 000 detaljer, det är då det blir tråkigt...

Vad ligger genomsnittslönen på?

nr16
2007-04-04, 12:33
Går den utbildningen på Gymnasiet nu. Ska börja med CNC på Fredag :P...verkar vara jävligt roligt.

Bruise// Det beror sig på hur bra du blir. Men mo du blir bra så kan du tjäna rätt mycket enligt min lärare ;)

pilt77
2007-04-04, 12:36
Vad ligger genomsnittslönen på?

357 617:- tjänade jag förra året enligt min deklaration som kom idag, men så har jag restskatt på 5000 spänn också.*mini* Iaf du kan tjäna rätt bra om du jobbar på rätt företag. När jag började där jag är idag så fick jag ett lönelyft på nästan 6000 i månaden.

rono
2007-04-04, 12:39
Alltså får man koder på ett papper är de ju en sak.. Men bygga upp en hel cnc kod för att tillverka en viss del urk säger jag bara..

Men det handlar väl också om vad man tycker är kul, vissa tycker väl att det är kul också!

Jag gick industri 3 år, och gjorde de nog endast för att jag bodde på en liten liten skitort där de bara finns såna "industri jobb". Sämsta valet i mitt liv iallafall..

rono
2007-04-04, 12:45
Ska nog inte säga att de är avancerat heller. Om man bara sätter sig in i det och har intresse för det så är de kanske enklare och roligare också.

pilt77
2007-04-04, 12:51
Alltså får man koder på ett papper är de ju en sak.. Men bygga upp en hel cnc kod för att tillverka en viss del urk säger jag bara..


koder på papper?

rono
2007-04-04, 13:08
Man måste väl ställa in olika program i maskinen.. Och du skapar väl inte alla program själv ?

Iofs så va de ju typ 7 år sen jag ens va i närheten av en sån maskin men :)

Raggis
2007-04-04, 13:46
Många företag som söker CNC-tekniker/operatörer nu :O

WheyProtein
2007-04-04, 13:55
Många företag som söker CNC-tekniker/operatörer nu :O

mmm precis *drool*

Johan O
2007-04-04, 13:57
Har jobbat som det i 4 år och tjänar ungefär lika mycket per år som pilt77 redovisade förut.

Det är väldigt olika mellan olika företag hur mycket du behöver programmera. Vissa företag har programmerare som sköter allt sånt och hos andra får du göra allting själv.

Jense
2007-04-04, 14:20
Hahahehe...eeh, ok, har du gått utbildningen? Har oxå hört att det är tråkigt.... hmmm ångest.. fndnsd

bra att kunna, får du sen jobb på liten verkstad kanske du slipper stå och byta gods i fräsen hela dagarna. men det lönar sig att kunna för du tjänar mer som cncoperatör än som liknande yrken inom området

champion
2007-04-04, 15:56
Många företag som söker CNC-tekniker/operatörer nu :O


Vad gör en sådan lirare??

Jense
2007-04-04, 16:02
Vad gör en sådan lirare??

sköter en datorstyrd, förprogramerad fräs, ser ut såhär:

http://www.ikts.fraunhofer.de/equipment/cnc-fraes.jpg

Kabuto
2007-04-04, 16:16
Det verkar alltid vara brist på CNC-operatörer och svetsare inom industrin...

hum
2007-04-04, 18:00
Sjukt trist jobb tycker jag, men det är säkert olika. :thumbup:

Raggis
2007-04-04, 18:30
Har jobbat som det i 4 år och tjänar ungefär lika mycket per år som pilt77 redovisade förut.

Det är väldigt olika mellan olika företag hur mycket du behöver programmera. Vissa företag har programmerare som sköter allt sånt och hos andra får du göra allting själv.

Utbildningen är drygt 3 år har jag för mig?

champion
2007-04-04, 18:42
Okej, då kan ja stryka den listan vad ja ska plugga i år. CNC-tekniker verkade vara skit tråkigt. Roligare att läsa IT hoppas jag *rolleyes*

bluelight
2007-04-04, 20:22
är inne på andra året på min utbildning, går väl ut som CNC-operatör, tycker jobbet verkar helt ok, perfekt för mig; trycka på en knapp, läsa tidning, dricka protte, läsa tidning, trycka på knapp etc.

Lönen verkar det ju inte heller vara några fel på!

petersson
2007-04-04, 20:25
Nu är jag kanske ute och cyklar men jag trodde man kunde bli cncoperatör av att läsa industriprogrammet på gymnasiet?

Raggis
2007-04-04, 20:31
Nu är jag kanske ute och cyklar men jag trodde man kunde bli cncoperatör av att läsa industriprogrammet på gymnasiet?

Knappast :P Kanske var så förr i tiden.

ramagoen
2007-04-04, 20:42
Knappast :P Kanske var så förr i tiden.

har faktiskt för mig att det är så fortfarande.

Tror man kan bli CNC-operatör genom att gå inriktningen automation på EL-programmet.
Svetsare kan man också bli. Bara att läsa till kurser.

Vi har då iaf cnc-maskin på EL här.

Om jag inte e helt cp i huvudet just nu så.

Baan
2007-04-04, 20:44
Knappast :P Kanske var så förr i tiden.

Varför skulle det inte kunna vara något sånt? Vi snackar knappast rocket science ffs.

A.Pahkamaa
2007-04-04, 20:49
Inte krävs det någon utbildning för att köra maskinen, det är ju bara byta bit och trycka på några knappar. Skrev för övrigt mitt första NC-program för någon vecka sedan, inte så himla tråkigt ändå, ganska kul att se den färdiga produkten i slutändan. (Utbildar mig inte till CNC-tekniker, momentet ingår i en av kurserna i min utbildning.)

Raggis
2007-04-04, 20:57
Varför skulle det inte kunna vara något sånt? Vi snackar knappast rocket science ffs.

Gymnasieutbildning kanske räcker för cnc-operatör. Men, knappast för cnc-tekniker.

Edit: Ber om ursäkt. Läste Peterssons inlägg fel ^^

Ulf A Big
2007-04-04, 21:07
Ngn här som går/gått den utbildningen alt jobbar som cnc-operatör?

Erfarenheter? Ngt att satsa på?

Hur pass avancerad programmering är det? *mini*


X/

Om du tycker att det verkar intressant med CNC och bor i Örebro/Västmanland så kan du gott satsa på en bra cnc-utbildning. I de här länen är bristen ganska kännbar för företagen.
Hur ligger du till åldersmässigt jag menar är det en gymnasie- eller vuxenutbildning som gäller för dig?

WheyProtein
2007-04-04, 21:23
Om du tycker att det verkar intressant med CNC och bor i Örebro/Västmanland så kan du gott satsa på en bra cnc-utbildning. I de här länen är bristen ganska kännbar för företagen.
Hur ligger du till åldersmässigt jag menar är det en gymnasie- eller vuxenutbildning som gäller för dig?

På universitetet i Örebro och lite i Karlskoga, e 86'a.

b_61
2007-04-04, 22:14
Stå och byta ämne kan vara mycket stressigt, speciellt om man håller igång flera maskiner samtidigt. Inget slöjobb alltså.

De jag snackat med som sysslar tillverkning och cnc söker bra folk och inget gymnasiekraffs, helst bör man vara ingenjör innom maskin.

nr16
2007-04-04, 22:48
Nu är jag kanske ute och cyklar men jag trodde man kunde bli cncoperatör av att läsa industriprogrammet på gymnasiet?

Det kan man också. Iaf på vissa orter i landet. Bla här i Trelleborg. Då kan man bli: Svetsare, Plåtslagare, Svarvare, Fräsare och CNC operatör. Har säkert glömt ngt nu med bara för det

nr16
2007-04-04, 22:49
Knappast :P Kanske var så förr i tiden.

Nu med!

pilt77
2007-04-05, 02:05
Stå och byta ämne kan vara mycket stressigt, speciellt om man håller igång flera maskiner samtidigt. Inget slöjobb alltså.

De jag snackat med som sysslar tillverkning och cnc söker bra folk och inget gymnasiekraffs, helst bör man vara ingenjör innom maskin.

du tror alltså att en ingenjör skulle ställa sig och byta bitar i en ncmaskin?

z_bumbi
2007-04-05, 09:44
du tror alltså att en ingenjör skulle ställa sig och byta bitar i en ncmaskin?

:D

De elever som har valt industriprogrammet på gymnasiet med inriktning på CNS har, om de skött sig, inga större problem att få jobb som operatörer. Det är t o m en av få gymnasieutbildningar där man kan få ett bra betalt jobb direkt efter gymnasiet.

b_61
2007-04-05, 14:06
du tror alltså att en ingenjör skulle ställa sig och byta bitar i en ncmaskin?

Du tror alltså att hålla på med cnc bara handlar om att byta bit?

Baan
2007-04-05, 15:36
Du tror alltså att hålla på med cnc bara handlar om att byta bit?

vad för ingenjör pratar vi om? lägsta är ju treårig och menar du att man behöver plugga massa matte och annat för att kallas CNC-tekniker?

låter lite som att plugga 120p Microsoft Excel.

Jense
2007-04-05, 16:06
Du tror alltså att hålla på med cnc bara handlar om att byta bit?

klart det handlar om programering också, men inga 5 år på högskolan för det inte,

Sällen
2007-04-05, 16:18
den hära tråden kan bli intressant då jag ska söka CNC-inriktning på gymnasiet nästa år :)

watertouch
2007-04-05, 17:20
jag säger bara en sak ALDRIG INDUSTRIPROGRAMMET!!! Tycker vi kan ta hit arbetskraftsinvandring för att sköta det. Det är ett riktigt skitgöra!

b_61
2007-04-05, 17:50
vad för ingenjör pratar vi om? lägsta är ju treårig och menar du att man behöver plugga massa matte och annat för att kallas CNC-tekniker?

låter lite som att plugga 120p Microsoft Excel.

Jo men att gå en cnc-utbildning efter gymnasiet är på 2 år, då kan man lika gärna bli högskoleingenjör inom produktion eller liknande. Det är bara vad jag har hört från företag som söker folk. Dessa företag söker duktiga medarbetare och ingenjörer lär vara aningen smartare än gymnasie-tekniker.