handdator

Visa fullständig version : CNC-tekniker/operatör?


WheyProtein
2007-04-04, 06:14
Ngn här som går/gått den utbildningen alt jobbar som cnc-operatör?

Erfarenheter? Ngt att satsa på?

Hur pass avancerad programmering är det? *mini*


X/

rono
2007-04-04, 06:35
Det är ganska avancerat.. Sen är det nåt så sjukt tråkigt.. :)

champion
2007-04-04, 08:43
Har jag också undrat över.

WheyProtein
2007-04-04, 11:49
Det är ganska avancerat.. Sen är det nåt så sjukt tråkigt.. :)

Hahahehe...eeh, ok, har du gått utbildningen? Har oxå hört att det är tråkigt.... hmmm ångest.. fndnsd

pilt77
2007-04-04, 12:22
det är inte ett dugg avancerat. ISOprogrammering är i princip bara ett kordinatsystem där du berättar för maskinen hur den ska förflytta sig, sen har du lite koder för olika maskinfunktioner. Inte så avancerat alltså. Sen finns det en del olika förnklade dialogspråk. Då behöver du inte ens skriva programmen utan bara välja vad du vill göra från en meny sen så fixar maskinen programmet.

Jag utbildade mig 3år på gymnasiet sen så har jag läst några olika kurser i olika dialogspråk och cad/camprogram. Jobbat med det i ca 7år snart.

Angående att det skulle vara tråkigt; själva programmeringen är ju rätt kul men när programmet är färdigt och du ska tillverka 10 000 detaljer, det är då det blir tråkigt...

bruise lee
2007-04-04, 12:25
det är inte ett dugg avancerat. ISOprogrammering är i princip bara ett kordinatsystem där du berättar för maskinen hur den ska förflytta sig, sen har du lite koder för olika maskinfunktioner. Inte så avancerat alltså. Sen finns det en del olika förnklade dialogspråk. Då behöver du inte ens skriva programmen utan bara välja vad du vill göra från en meny sen så fixar maskinen programmet.

Jag utbildade mig 3år på gymnasiet sen så har jag läst några olika kurser i olika dialogspråk och cad/camprogram. Jobbat med det i ca 7år snart.