handdator

Visa fullständig version : Vilket smör?


Troll
2007-04-04, 00:53
Tänkte på det där med smör man har på mackan.
Någon som vet vilket som är bäst/nyttigast?
Just nu har jag Becel.
Men det är så mycket skriverier hit och dit...*screwy*
Vad använder ni?.

Raggis
2007-04-04, 01:18
Bregott.

TylerDurden84
2007-04-04, 01:54
Mini-Lätta! Kalorisnålt och smakar väldigt gott!

Eddie Vedder
2007-04-04, 04:53
Bregott.

+1:thumbup:

Ska du ha smör så tycker jag du ska köpa smör. Själv kör jag med KRAV-märkt Bregott, 75% fett. Becel är en ganska obalanserad sammansättning av omega-3 och -6 skulle jag säga.

Riktigt smör är både nyttigt och gott, vegetabiliskt fett får man i sej mycke av ändå via oljor o.s.v. Så det är bra att variera.:thumbup:

eleni
2007-04-04, 05:12
Bregott, alltid.

Finns det inte bregott har jag inget smörgåsfett på mackan.
Tycker inte Lätta eller Becel smakar gott, margariner har en konstig bismak *spy*.

Squirrel
2007-04-04, 09:38
Kan bara äta lätt och lagom, allt annat smakar bara fel. Kanske för att jag ätit det hela livet iofs, men men.

Handcuff
2007-04-04, 09:42
Bregott...om jag orkar smöra. Oftast inte :D

LadyInsane
2007-04-04, 09:45
Mini-lätta är jättegod. Dessutom har de en nyttig variant med yoghurtsmak. även den är god. :)

L-Sami
2007-04-04, 09:48
Bregott och Becel

fluffy_ferret
2007-04-04, 09:49
Becel och Mini-lätta är jättebra om man vill dö en ung död.

Fäbodsmör är det bästa men finns inte i affären. Det bästa i affären är Ekologiskt Smör.

Pepz
2007-04-04, 09:50
smör eller bregott med havssalt

Rahf
2007-04-04, 11:12
Kom ihåg nu gott folk att Becel och Lätta är margarin och Bregott är smör! Det är även därför som Bregott kan vara så jämrans hårt när man tar ut det ur kylen.

Jag kör på Bregott eller något helt annat, slopade margarin.

bruise lee
2007-04-04, 11:34
Becel och Mini-lätta är jättebra om man vill dö en ung död.

Fäbodsmör är det bästa men finns inte i affären. Det bästa i affären är Ekologiskt Smör.

+1

ramagoen
2007-04-04, 11:48
Becel och Mini-lätta är jättebra om man vill dö en ung död.

hahaha. Du fick mig att börja garva. :laugh: :laugh:

Vart får du allt ifrån?

corbendallas
2007-04-04, 11:52
Allas vår vän Doktor Dahlqvist är ju på krigsstigen mot margarin. Hon skriver tex "Margarin och omega-6-rika fleromättade matoljor gör så att blodet lättare bildar proppar, vilket orsakar hjärtinfarkten och stroken."

Margarin har man ju fått i tutat sig sen tidig ålder att det är mkt bättre än smör.

Någon som kan reda ut vad som egentligen gäller?:confused:

sissa
2007-04-04, 11:57
Bregott, alltid.

Finns det inte bregott har jag inget smörgåsfett på mackan.
Tycker inte Lätta eller Becel smakar gott, margariner har en konstig bismak *spy*.

+1

Fartman
2007-04-04, 12:05
Stämmer in i bregott-kören! Vanligt jävla bregott är klart godast. Och om man nu måste ha nån fettsnålare variant går väl bregott mellan att köra med..

vesterberg
2007-04-04, 12:20
Becel dör man ju bara av. ät Bregott.

nutz
2007-04-04, 12:38
Bregott extra salt :hbang:

aliquis
2007-04-04, 12:42
Jag kör med jordnötter, avokado lär ju vara nyttigt med, hummus är gott o nyttigt men om det kan räknas som "smör" vet jag inte ;D

Skywalker
2007-04-04, 12:43
[QUOTE=fluffy_ferret;2205986]Becel och Mini-lätta är jättebra om man vill dö en ung död.

Becel, jag vill dö en ung död. :hbang:

Undra om Janis Joplin och Jim Morrison åt Becel och Mini-Lätta

Max
2007-04-04, 15:16
Keiju-margariner, smör eller bregott

Yankeee
2007-04-04, 15:19
Bregott naturligtvis.

GLC
2007-04-04, 15:26
smör eller bregott med havssalt

Samma här! *drool*

sailaways
2007-04-04, 18:58
becel, lätta, milda........ MARGARINER.

Konstgjort. Består av kemikalier. Ät kemikalier om du vill.

Sök lite på google och ni kommer att få höra och se hemskheter. Jag pratar om bensinextrakt. Hexan. DÖD. CANCER. Spring.

Sverker
2007-04-04, 19:27
Tjaa...uppvigling sailaways:D

Nu extraheras oljor med olika rena lösningsmedel som hexan. Det går inte med bensin eftersom det har alldeles för hög kokpunkt och är salig blandning av olika kolväten.

Ja, från fröna får man en blandning av lösningsmedel och olja. Lösningsmedlet kokas bort och kvar finns olja med mycket små mängder lösningsmedel.
Oljan deodoriceras vilket betyder att ånga blåses genom oljan samtidigt som det är mycket långt tryck över oljan. Kvar finns ( nästan ) inget lösningsmedel när oljan är deodoricerad och smaklös ( utan härsken smak alltså:D )

Otäckt:confused: Jag tycker inte det. Resultatet blir den renaste och finaste oljan helt utan föroreningar samtidigt som utbytet från fröna är bra.



Här finns lite från Livsmedelsverket:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14565&epslanguage=SV

fluffy_ferret
2007-04-04, 21:33
Tjaa...uppvigling sailaways:D

Nu extraheras oljor med olika rena lösningsmedel som hexan. Det går inte med bensin eftersom det har alldeles för hög kokpunkt och är salig blandning av olika kolväten.

Ja, från fröna får man en blandning av lösningsmedel och olja. Lösningsmedlet kokas bort och kvar finns olja med mycket små mängder lösningsmedel.
Oljan deodoriceras vilket betyder att ånga blåses genom oljan samtidigt som det är mycket långt tryck över oljan. Kvar finns ( nästan ) inget lösningsmedel när oljan är deodoricerad och smaklös ( utan härsken smak alltså:D )

Otäckt:confused: Jag tycker inte det. Resultatet blir den renaste och finaste oljan helt utan föroreningar samtidigt som utbytet från fröna är bra.

Här finns lite från Livsmedelsverket:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14565&epslanguage=SV

www.gunnarlindgren.com

"När det gäller rester av lösningsmedlet extraktionsbensin (hexan), som Livsmedelsverket vid
ett sällan förekommande stickprov fann i höga halter i "Milda" och "Nytta/Becel" från
tillverkaren Van den Bergh Foods/Unilever, sade tillverkaren "Men små mängder måste vi
acceptera.". (Tidigare hade Livsmedelsverket hävdat att ev lösningsmedelsrester tas bort vid
processen "deodoriseringen", men detta visade sig således sakna grund).

Livsmedelsverket anger nedan hur fetterna vid margarinframställningen behandlas med:
Extraktionsbensin (hexan)
Fosforsyra
Lut
Blekmedel
Nickelkatalysator (vid härdning)
Natriummetylat (vid omestring)
Lösningsmedel från fraktionering
Föroreningar som får förekomma i margariner:
Bensin (hexan)
Nickelrester (vid härdning)
Metanol (vid omestring)
Kemikalier från båttankar
"

Det finns även Aceton i margarin som inte har något gränsvärde.
Alla dessa ämnen går inte att få bort helt och hållet. De ligger förvisso inom gränsvärdena men gränsvärdena borde bara 0.

http://www.gunnarlindgren.com/margarin95.pdf

nutz
2007-04-04, 22:43
Jag tycker att alla människor borde plocka sin egen mat i skogen så att varje människa personligen kan garantera och ansvara för att det inte finns smuts på maten. Energilagarna kommer således sättas ur spel, och vi blir odödliga.

Sverker
2007-04-05, 06:18
Det är kanske dax att värdera källorna fluffy_ferret.


Allt detta finns med i utvinningen av oljan men mycket lite av det finns kvar i det färdiga margarinet.

Din källa tar upp alla risker men ser inte sammanhanget och ser inte heller vad som finns kvar i margarinet på bordet. Det blir, enligt mig, helt fel när man hävdar att det finns hexan i margarinet utan att berätta vilka mängder och vilken risk den mängden är för hälsan.

Slartibartfast
2007-11-09, 20:19
Riktigt smör är både nyttigt och gott,

Är det så? Jag har trott att smör är döden. Vad är det som är nyttigt med smör? Jag har börjat steka mina sejbitar i smör för att steka fisk i olja smakar *spy* .

Eddie Vedder
2007-11-09, 20:21
Vad är det som är nyttigt med smör?

Rikt på vitamin A och D och helt okej fettsammansättning. Det viktigaste är ju ditt totala fettintag, att enbart ha smör som fettkälla är ju troligtvis inte det bästa men i en kost som innehåller t.ex. rapsolja, olivolja, fet fisk m.m. är det givetvis inte farligt att ha lite smör och/eller grädde i maten.

Koloftw
2007-11-09, 20:21
Är det så? Jag har trott att smör är döden. Vad är det som är nyttigt med smör? Jag har börjat steka mina sejbitar i smör för att steka fisk i olja smakar *spy* .

Vad är onyttigt med smör?

Bra fördelning mellan Omega-6 och Omega-3, som är det viktigaste. Bättre än en hel del vegetabiliska oljor.

Att en stor del är mättat fett är väl inte döden.

Sverker
2007-11-09, 20:24
Halterna av fleromättat fett är pyttesmå i smör. Det blir mycket smör att få i sig 1.5 g Omega-3:D

Koloftw
2007-11-09, 20:56
Halterna av fleromättat fett är pyttesmå i smör. Det blir mycket smör att få i sig 1.5 g Omega-3:D
Iofs ^^,. Blir väl runt 720 kilocalorier för att få i sig 2-2.5g Omega-3, om jag minns fineli.fi rätt såklart?

Många bäckar små.

Sverker
2007-11-09, 21:10
Det finns en paradox i mjölkproduktionen. Vill man öka mängden fleromättat fett och/eller mängden CLA i smöret genom att ge korna fleromättat fett i kosten MINSKAR mängden fett i mjölken.

Morty
2007-11-09, 21:36
Becel och Mini-lätta är jättebra om man vill dö en ung död.

Fäbodsmör är det bästa men finns inte i affären. Det bästa i affären är Ekologiskt Smör.

*bs*?

Koloftw
2007-11-09, 22:51
*bs*? Han är antikolhydratmänniska.

Det finns en paradox i mjölkproduktionen. Vill man öka mängden fleromättat fett och/eller mängden CLA i smöret genom att ge korna fleromättat fett i kosten MINSKAR mängden fett i mjölken.

Vad är CLA? *screwy*

Ja men att minska på det mättade fettet och öka det fleromättade låter ju som en god idé i mjölken, eller? Eftersom medelsvensson knappast har brist på mättat fett.

snartspensligvegan
2007-11-09, 22:54
Tänkte på det där med smör man har på mackan.
Någon som vet vilket som är bäst/nyttigast?
Just nu har jag Becel.
Men det är så mycket skriverier hit och dit...*screwy*
Vad använder ni?.Jordnötssmör (söndermixade estrella jordnötter) och eventuellt hummus (kikärtor och malda rostade sesamfrön och galet mycket kryddor) typ aldrig avokado.

Eddie Vedder
2007-11-09, 23:00
Vad är CLA? *screwy*

Konjugerad linolsyra, en transfettsyra som förekommer i mjölkfett. Populärt kosttillskott dessutom.
Om du söker i kosttillskottsdelen hittar du troligtvis hur mycket som helst.:)

Koloftw
2007-11-09, 23:05
Wtf ... ja får nog ta och söka. En bra transfettsyra :S :confused:?

Eddie Vedder
2007-11-09, 23:06
Wtf ... ja får nog ta och söka. En bra transfettsyra :S :confused:?

Bra och bra, det råder delade meningar om det. Den har påvistas både positiva och negativa egenskaper.

Man tror på vad man vill som med allt annat.:)

Sverker
2007-11-10, 08:13
Ja men att minska på det mättade fettet och öka det fleromättade låter ju som en god idé i mjölken, eller? Eftersom medelsvensson knappast har brist på mättat fett.

Då får du ett smör som är mjukt och kladdigt i kylskåpet:(
Du kommer också säkert att förändra smaken på lagrad ost. Förhoppningsvis mer nötsmak men risk för grässmak.


Vill man inte ha mjölkfettet så får det bli minimjölk.

Knabb
2007-11-10, 11:02
Halterna av fleromättat fett är pyttesmå i smör. Det blir mycket smör att få i sig 1.5 g Omega-3:D
Det är balansen mellan omega 3 och omega 6 som är bättre i exempelvis ekologiskt smör som gör det till ett vettigt val. Väljer du för många fett källor med mycket omega 6 i blir det inte bra.

Knabb
2007-11-10, 11:05
Oj, Eddie hade redan skrivit det :)

Sverker
2007-11-10, 11:12
Jag känner till balansen, har läst lite på Kolozzeum om den:em:




Även vid balans måste vi ha en viss minimimängd varje dag.

Knabb
2007-11-10, 11:18
Jag känner till balansen, har läst lite på Kolozzeum om den:em:




Även vid balans måste vi ha en viss minimimängd varje dag.

Helt klart :) Omega 3 är ett livnödvändigt ämne som tar slut ganska snabbt om vi inte stoppar det i oss, omega 6 har vi lager av som räcker runt 1 år.

Sverker
2007-11-10, 15:02
Helt klart :) Omega 3 är ett livnödvändigt ämne som tar slut ganska snabbt om vi inte stoppar det i oss, omega 6 har vi lager av som räcker runt 1 år.


:confused:

JTH
2007-11-10, 16:09
Röda Bregott = gott.

Emil_Larsson
2007-11-10, 21:10
Lättmargarin kör vi hemma, ska jag vara ärlig så är ju inte smör gott? det är ju någonting man har på för att mackan inte skall bli så torr :D skitsamma om det är bregott eller lätta :D

C.E.J.
2007-11-10, 21:25
I Can't Believe It's Not Butter! :D

Marcus B
2007-11-12, 17:22
Bregott-mellan kör jag på :)

Men när jag är hos päronen så brukar det finnas både bregott o becell i kylskåpet (farsan gillar becel, morsan bregott) så då brukar jag variera med becel ibland.

Alfred Nobel
2007-11-12, 17:29
Messmör om något, dock använder jag sällan (intill aldrig) smör om jag inte köper färdiglagade baguetter eller liknande i någon butik.

Annars diggar jag Peanutbutter :thumbup:

Nimille
2007-11-12, 17:29
Kör på becel & bregott.
Beror på vilket bröd

Musselbank
2007-11-12, 20:53
Bregott rockar. Jag provade nyligen Bregott mellan. Det var inte så bra. Då visade sig Lätta, till min förvåning, vara godare.

Men vanlig Bregott, el. m. havssalt om man ska vara extravagant, får min smakröst. Relativt nyttigt är det säkert också.

Just nu bantar jag med Lätta :smash:

Vafalls, smör inte gott?! Hyfsat färskt smör (el. Bregott då) är läckert.

rajjan_dammit
2007-11-12, 21:50
Är det något större fel på Lätt & Lagom, då ingen verkar äta det?
Jag tycker allt annat smakar hmm... konstigt.

machine gun
2007-11-13, 18:52
Är det något större fel på Lätt & Lagom, då ingen verkar äta det?
Jag tycker allt annat smakar hmm... konstigt.

Jag äter det. Sist var det dock slut i affären, så nu har jag typ ICA's egna eller nåt. Brukar vanligtvis ta det billigaste :D Lätta äter jag däremot aldrig, tycker det smakar helmysko och alla jag testat med lägre fetthalt än 40 % har haft för lös konsistens. Bregott smakar förvisso bra, men är ju helt jävla stenhårt.

schabo-labo
2009-10-03, 14:29
Hörde av tjejen att nån på gymmet sa att Mini Lätta innehåller bensen? Nån som hört något liknande?

Black Star Abyss
2009-10-03, 14:43
Hörde av tjejen att nån på gymmet sa att Mini Lätta innehåller bensen? Nån som hört något liknande?

Du ska äta smör, inte lätt-margariner. Undvik lätta, becel, lätt & lagom etc. Bregorr eller RIKTIGT smör ska det vara.

Tolkia
2009-10-03, 14:49
Hörde av tjejen att nån på gymmet sa att Mini Lätta innehåller bensen? Nån som hört något liknande?
Margariner kan innehålla spår av organiska lösningsmedel från tillverkningsprocessen, jag tror dock snarare att det är fråga om hexan eller något och inte bensen. "Spår" innebär i det här fallet att det kan vara spårbart med fina analysmetoder (även en molekyl per margarinpaket är "spår av") och inte att man breder bensin på mackan (även om någon säkert snart kommer dragande med Gunnar Lindgren som säger precis det).

z_bumbi
2009-10-03, 15:01
(även om någon säkert snart kommer dragande med Gunnar Lindgren som säger precis det).

Du var för sent ute.

Tolkia
2009-10-03, 15:06
Du var för sent ute.
Jag tänkte för den här gången. :D

schabo-labo
2009-10-03, 15:16
Du ska äta smör, inte lätt-margariner. Undvik lätta, becel, lätt & lagom etc. Bregorr eller RIKTIGT smör ska det vara.Lätta är så mycket godare därför undrar jag. Plus att det är lättare att bre på mackan.

Margariner kan innehålla spår av organiska lösningsmedel från tillverkningsprocessen, jag tror dock snarare att det är fråga om hexan eller något och inte bensen. "Spår" innebär i det här fallet att det kan vara spårbart med fina analysmetoder (även en molekyl per margarinpaket är "spår av") och inte att man breder bensin på mackan (även om någon säkert snart kommer dragande med Gunnar Lindgren som säger precis det).Hoppas du har rätt, att de innehåller spår av det och inga farliga mängder.

jontet
2009-10-03, 16:10
Sen jag för några månader fick reda på att det går utmärkt att ha smör i skafferiet kör jag på det. Mycket godare än lättan jag tidigare använt

Snorkelfarsan
2009-10-03, 16:34
Jag tycker Lätta och liknande margariner har rätt god smak, och är lätta att bre på mackan. Men "smör" som bregott funkar också bra och jag bryr mig inte så mycket utan tar det som finns till hands när jag väl äter en macka vilket inte är så ofta.

Här är ingredienserna i Lätta:
Vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, filmjölk, modifierad stärkelse (tapiokabaserad), salt (1,5 %), emulgeringsmedel (sojalecitin och E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, A- och D-vitaminer.

E471 är ett emulgeringsmedel precis som Lecitin och kaliumsorbat är ett konserveringsmedel för att förhindra mögelbildning. Resten är det ju inget konstigt med så vad är egentligen grejen med att det skulle vara "dåligt"?
Dom vegetabiliska fettern bestå antagligen mest av rapsolja. Kan hända att det finns solrosolja, linfröolja, palmolja och kokosolja. den enda som skulle kunna vara negativt i det sammanhanget är väl bara solrosolja. Men med tanke på att Lätta endast innehåller 6g PUFA av 40g fett totalt så är väl mängden man får i sig försumbar. jag tänker här på n-6 vs n-3 så klart.

Tolkia
2009-10-03, 17:09
E471 är ett emulgeringsmedel precis som Lecitin och kaliumsorbat är ett konserveringsmedel för att förhindra mögelbildning. Resten är det ju inget konstigt med så vad är egentligen grejen med att det skulle vara "dåligt"?
Framför allt en kvasireligiös uppfattning om att det är "onaturligt" eftersom det är artificiellt och inte kommer rakt ur ett djur eller en växt, och att det i sig gör det dåligt.

Apos78
2009-10-03, 18:31
Låter i det här fallet smaken avgöra helt. Lyx är Bregott havssalt. Standard brukar vara Becel. Och inte av någon som helst hälsomässig anledningi något av fallen.

WorkOutBuddy
2009-10-04, 09:13
Lätt & Lagom; Omega 3 :thumbup:

Dreas
2009-10-04, 10:14
Bregott, normalsaltat, lite fett har ingen dött av och ifall man ställer det i skafferiet istället för kylskåpet slipper man problemen med att bre också :)

Kischen
2009-10-04, 10:29
Du ska äta smör, inte lätt-margariner. Undvik lätta, becel, lätt & lagom etc. Bregorr eller RIKTIGT smör ska det vara.

För annars! Eller hur? :laugh:

Morty
2009-10-04, 13:02
Jag tycker att det är overkill att bry sig för mycket om balanser mellan fetter i margarin/smör/mixar. Man äter ju ändå knappast mer än 20 gram om dagen (~15 gram fett). Visst, blir fail om det är 50% omega-6 i de där 15 grammen men det är det inte.

Själv kör jag bregott 60% nu. Funkar att bre (till skillnad från smör & originalbregott) och smakar gott.

Fredrik_S
2009-10-04, 14:48
Jag tycker att det är overkill att bry sig för mycket om balanser mellan fetter i margarin/smör/mixar. Man äter ju ändå knappast mer än 20 gram om dagen (~15 gram fett). Visst, blir fail om det är 50% omega-6 i de där 15 grammen men det är det inte.

Själv kör jag bregott 60% nu. Funkar att bre (till skillnad från smör & originalbregott) och smakar gott.

Du menar du?
Jag äter runt 100gram matfett om dagen.

Tolkia
2009-10-04, 14:56
Du menar du?
Jag äter runt 100gram matfett om dagen.
Det är nog iofs inte så vanligt att man regelbundet äter chokladbollssmet till middag.

Oavsett generaliseringen tycker jag att Morty har en poäng: Konsumtionen spelar stor roll för hur mycket man behöver uppmärksamma ett element på menyn. Det nojas mycket här kring saker som det potentiellt skadliga i omega-6-innehållet i en tesked matfett på mackan, kaloriinnehållet i förtjockningsmedel, aspartaminnehållet i en cola light, dötsfruktosen i ett äpple. Min tro är att man gör klokt i att fokusera på helheten; om bulken av det man äter är bra, måste inte varje detalj vara perfekt (Paulun uttrycker det väl som att om nio av tio måltider är bra, gör det inget om den tionde är skräp.). Skall man snöa in på detaljer totalt gör man sig olycklig.

sumialic
2009-10-04, 18:12
Jag tycker att det är overkill att bry sig för mycket om balanser mellan fetter i margarin/smör/mixar. Man äter ju ändå knappast mer än 20 gram om dagen (~15 gram fett). Visst, blir fail om det är 50% omega-6 i de där 15 grammen men det är det inte.

Själv kör jag bregott 60% nu. Funkar att bre (till skillnad från smör & originalbregott) och smakar gott.

20gram om dagen?! Hur lite smör har du på mackan egentligen? 10gram per macka är standard och 10 mackor per dag är inte ovanligt.

944RS
2009-10-04, 18:17
20gram om dagen?! Hur lite smör har du på mackan egentligen? 10gram per macka är standard och 10 mackor per dag är inte ovanligt.

5-6gram är standard för mig. Och det blir kanske som mest 1-2 mackor om dagen.

WorkOutBuddy
2009-10-04, 20:26
Äter 50g Lätt & Lagom; Omega 3 varje dag.

Morty
2009-10-04, 20:57
20gram om dagen?! Hur lite smör har du på mackan egentligen? 10gram per macka är standard och 10 mackor per dag är inte ovanligt.

75% av dagsbehovet på mackor skulle jag säga är för mycket.
Beräknat på 100g smör, ~700 kcal och 500g polarkraft extrem, ~1000 kcal. Summa 1700 kcal på ett dagsbehov på runt 2300 kcal

Rockhard
2009-10-04, 21:47
Bregott är bäst och godast. Vanligt smör är godare men det går ju inte att bre.

MrBulk
2009-10-05, 07:31
Bregott är bäst och godast. Vanligt smör är godare men det går ju inte att bre.

Man får planera lite :)

http://valio.se/valio/IMAGES/MATFETT_NORMALSALTAT_BYTTA_STOR.JPG

Smör normalsaltat bytta 400 g

Valio Smör tillverkas på traditionellt vis av naturliga råvaror och utan tillsatser. Ett äkta smör som doftar färsk grädde och smakar som riktigt smör ska. Smaka själv!

Vill du ha ditt smör bredbart? Låt det stå framme i rumstemperatur i 40 minuter.

Fredrik_S
2009-10-05, 10:14
Man får planera lite :)
Vill du ha ditt smör bredbart? Låt det stå framme i rumstemperatur i 40 minuter.[/I][/SIZE]

Hur sjutton ska man veta att man vill ha mackor 40 minuter innan man blir hungrig?
Mackor är ju så bra just för att man kan äta dom 1-2 minuter efter man blir sugen/hungrig.

TomasB
2009-10-05, 12:37
20gram om dagen?! Hur lite smör har du på mackan egentligen? 10gram per macka är standard och 10 mackor per dag är inte ovanligt.

10 mackor per dag?
Det är nog mer avvikande än 2 som han föreslog.

Jag håller dessutom med i att man inte bör lägga för mycket krut på petitesser.

Jag föredrar Bregott på mackor, och steker i smör. Detta av rena smakskäl.

jontet
2009-10-05, 14:20
Hur sjutton ska man veta att man vill ha mackor 40 minuter innan man blir hungrig?
Mackor är ju så bra just för att man kan äta dom 1-2 minuter efter man blir sugen/hungrig.

ställ smöret i skafferiet och ha det där då, problemet löst

Fredrik_S
2009-10-05, 15:48
Jag har för mig att bregott var bra mycket svårare att bre för typ 15 år sedan. Har de ändrat receptet? Det går ju bra att bre det direkt från kylen nu mer.

Kejet
2009-10-05, 15:49
Får jag välja själv så blir det Lätt & Lagom.. Lätt!! :)

Rockhard
2009-10-07, 14:43
Man får planera lite :)

http://valio.se/valio/IMAGES/MATFETT_NORMALSALTAT_BYTTA_STOR.JPG

Smör normalsaltat bytta 400 g

Valio Smör tillverkas på traditionellt vis av naturliga råvaror och utan tillsatser. Ett äkta smör som doftar färsk grädde och smakar som riktigt smör ska. Smaka själv!

Vill du ha ditt smör bredbart? Låt det stå framme i rumstemperatur i 40 minuter.


Så valios smör är bra alltså... Jag köper bara arlas i folieförpackningen. Har inte vågat köpa valios för jag gillar inte utseendet på byttan. Den bleka färgen ser lite osmaklig ut. Dessutom ger den mig associationer till äckligt messmör.

Men jag får ta och pröva den iaf :)


Jag har för mig att bregott var bra mycket svårare att bre för typ 15 år sedan. Har de ändrat receptet? Det går ju bra att bre det direkt från kylen nu mer.

Håller med. Det brukade vara stenhårt. Men nu är det inga problem.

Fru_Flisa
2009-10-09, 10:26
Man får planera lite :)

http://valio.se/valio/IMAGES/MATFETT_NORMALSALTAT_BYTTA_STOR.JPG

Smör normalsaltat bytta 400 g

Valio Smör tillverkas på traditionellt vis av naturliga råvaror och utan tillsatser. Ett äkta smör som doftar färsk grädde och smakar som riktigt smör ska. Smaka själv!

Vill du ha ditt smör bredbart? Låt det stå framme i rumstemperatur i 40 minuter.

Den där bilden, framförallt beskrivningen fick mej att gå och köpa ett paket...Smakade bra men mycket salt.

jontet
2009-10-09, 11:40
Den där bilden, framförallt beskrivningen fick mej att gå och köpa ett paket...Smakade bra men mycket salt.

Nyhet, Smör, 1905

lol

lincoln75
2009-10-09, 12:06
Mini Lätta 28%
innehåller: vitamin A,D,E och 280 kcal/100g
protein 2g/100g.

Är nyfiken på Smör 400 g Valio
kommer snart köpa den.

Fru_Flisa
2009-10-09, 13:13
Nyhet, Smör, 1905

lol

Nu är jag inte med på det roliga :)

jontet
2009-10-09, 16:01
Nu är jag inte med på det roliga :)

det roliga tyckte jag var att de lanserade en av de i särklass äldsta sakerna i livsmedelsbutiken som en nyhet. Det och att de skriver att de framställt produkten sedan 1905 bredvid

dt06mj2
2009-10-09, 16:07
det roliga tyckte jag var att de lanserade en av de i särklass äldsta sakerna i livsmedelsbutiken som en nyhet. Det och att de skriver att de framställt produkten sedan 1905 bredvid

Produkten är ny, företaget är gammalt. :Virro

jontet
2009-10-09, 16:38
Produkten är ny, företaget är gammalt. :Virro

produkten är tillverkad sen 1905

sumialic
2009-10-09, 17:48
75% av dagsbehovet på mackor skulle jag säga är för mycket.
Beräknat på 100g smör, ~700 kcal och 500g polarkraft extrem, ~1000 kcal. Summa 1700 kcal på ett dagsbehov på runt 2300 kcal

mitt dagsbehov ligger på 3200-3500.

Ch4rles
2009-10-09, 18:07
produkten är tillverkad sen 1905

Snarare 9000 f.Kr. :)

Morty
2009-10-09, 18:46
mitt dagsbehov ligger på 3200-3500.

Därför tycker du att 1700 kcal macka om dagen är normen?

sumialic
2009-10-10, 12:03
Därför tycker du att 1700 kcal macka om dagen är normen?

Absolut

JakeShaft
2009-10-11, 20:59
Lättas Youghurt smör för det är alltid mjukt. Hatar hårt smör när manska bre en knäckemacka, dom bara spricker då!

mikaelj
2009-10-11, 21:11
Lättas Youghurt smör för det är alltid mjukt.

Smör: grädde, salt, mjölksyrakultur
http://www.atvalio.se/wp-content/uploads/2009/05/matfett_normalsaltat_500g_stor.jpg
http://www3.arla.se/Images/ProductImages_200/22079.jpg

Bordsmargarin: Vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, filmjölk, modifierad stärkelse (tapiokabaserad), salt (1,5 %), emulgeringsmedel (sojalecitin och E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, A- och D-vitaminer.
http://www.nyapolitiken.biz/medicin_o_halsa/bilder/becel-varning3.jpg
http://www.matservice.se/bilder/stora/pack_large_milda_matfett_500gr.jpg
http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.perma.p.Latta_margarin/$file/latta.jpg

Hatar hårt smör när manska bre en knäckemacka, dom bara spricker då!

Använd Bregott (80% grädde, 20% rapsolja) eller förvara (en del av) smöret i en liten burk på köksbordet. Håller flera veckor i rumstemperatur.

malfunction
2009-10-11, 21:25
Om jag någonsin kommer använda margarin igen lär det blir carlshamns mjölkfria lättmargarin. Inte för att det smakar speciellt eller så, bara för att jävlas med mikaelj ;)

Nej men det, deras 80%iga och eldorados är de enda vanligt förekommande veganska margarinerna. Carlshamns lättmargarin har dessutom ett 1:1 förhållande mellan n-3 och n-6. Jag vill dock nämna att jag är ett stort fan av rapsolja med smörsmak, mums.

lauria
2009-10-11, 21:30
Bregott eller smör, ekologiskt naturligtvis ;)
Inge lätta, becell, rundabords och annat skit!*spy*

Nu va ja kul va?

mikaelj
2009-10-11, 21:31
Om jag någonsin kommer använda margarin igen lär det blir carlshamns mjölkfria lättmargarin.

Har du inget på smörgåsarna nu för tiden? Eller använder du smör? (trodde du var vegan?)

Inte för att det smakar speciellt eller så, bara för att jävlas med mikaelj ;)

Aww... *cupid*

malfunction
2009-10-11, 21:46
Je suis vegan men jag äter extremt sällan smörgåsar. Ibland köper jag knäckebröd men då är det hummus som gäller. Smörgåsar är gott men det mättar mig absolut ingenting och jag överäter bröd lika lätt som jag överäter plockgodis.
Även om jag knappast vill jämför margarin med skokräm kan jag nog komma på 500 saker jag hellre vill slösa mina "onyttiga kalorier" på =)

mikaelj
2009-10-11, 21:54
Smörgåsar är gott men det mättar mig absolut ingenting och jag överäter bröd lika lätt som jag överäter plockgodis.

+1! Vad är felet med bröd egentligen?

MrBulk
2009-11-18, 21:56
Som Bregott verkar det som, gör dom en ekologisk variant och bättre pris än Arla kan det bli intressant *popcorn*

http://farm3.static.flickr.com/2748/4097160861_672284ba17.jpg

http://www.atvalio.se/index.php/matfett/nyhet-nu-lanseras-valio-mjukt-smor/

MrBulk
2009-11-28, 22:08
Hitta denna på NK-saluhall. Stekigt värre :)

http://www.dvdforum.nu/images/galleri/14/14854/014854KCG4P5H4WCYOIYXJTLNRA2QC_medium.jpg

mikaelj
2009-11-28, 22:11
Galet! Antar att du inte provade?

Har du provat Valios "Bregott"?

MrBulk
2009-11-28, 22:30
Nä det var aningens lyxit för mig men kul ändå att det finns, slår vad om att det är gott.

Ja jag har provat Valios, smakar som Bregott men mjukare. Den har 33% raps, Bregott har 30% raps. Bra pris har jag för mig.

schabo-labo
2009-12-03, 19:16
Hur kan man äta Bregott? Det är ju inte bara smaken som är problemet, det är ju stenhårt också! Ta en mjuk och färsk brödbit och försök bre bregott jämt över mackan - det är omöjligt!

Det är minilätta som gäller.

Zorgus
2009-12-03, 19:25
Bregott, även om det är lite hårt ibland, är överlägset.

johanhej
2009-12-03, 19:26
Hur kan man äta Bregott? Det är ju inte bara smaken som är problemet, det är ju stenhårt också! Ta en mjuk och färsk brödbit och försök bre bregott jämt över mackan - det är omöjligt!

Det är minilätta som gäller.

*Din kyl är för kall?

*Du äter frallor?

mikaelj
2009-12-03, 19:36
Varför har man Bregott i kylen?

Pelle2
2009-12-03, 19:48
Varför har man Bregott i kylen?

annars smakar det röv, eller inte gott iaf..

Lellan
2009-12-03, 19:54
annars smakar det röv, eller inte gott iaf..

+1 Sen jag började gå ner i vikt använder jag bara bregott. *drool* Kylskåpskallt är gott, har det stått framme 10 min = blå. Mackor äter jag sällan, gör jag det kan jag inte sluta (tänka på fler iaf) så det är inte värt det.

Men 1-2 msk bregott, ngn droppe kaffe, ett par droppar sötmedel och 1-2 msk kakao per dag iaf. Förut hade jag alltid choklad hemma men numera stillar jag mitt kakaobehov på detta viset (choklad hemma kan bli brödeffekten ovan). Ibland ngra flingor havregryn i, kanske chili, vaniljessens el fun light hallon fungerar lika bra som smaksättare. :)

Steker i bregott el ngn olja, oftast oliv el raps men är inte så förtjust i stekt utan tillsätter hellre efter tillagning om det är fettet jag vill åt.

exor
2009-12-03, 20:10
Mini Lätta 28% äter jag. Avskyr smörets hårda konsistens, jobbigt att bre på hårt bröd och psykbryt när man försöker med mjukt bröd.

Blir nog att man testar Valios "nyhet" när margarinet tar slut.

Arnesson
2009-12-03, 20:18
Jag har testat valios variant ovan i tråden. Den är god (jag gillar smör) men fortfarande för hård om man haft den i kylen.

Sverker
2009-12-03, 20:33
Varför har man Bregott i kylen?

För att tillverkaren skriver "Bör förvaras kallare än +8°C".
Det är kanske risk att produkten möglar eller surnar ifall den blir stående några veckor.

Hade produkten kunnat förvarats i rumstemperatur så hade tillverkaren skrivit det. Det är alltid dyrare att tillverka varor som kräver kyla.

Eddie Vedder
2009-12-03, 20:44
Den hårda konsistensen i smöret är grym tycker jag. Då kan man ta en rejäl bit och låta smälta på en köttbit. Så kan man ta smörbiten på gaffeln och äta som den är, en "smörlollipop":D

mikaelj
2009-12-03, 20:57
För att tillverkaren skriver "Bör förvaras kallare än +8°C".
Det är kanske risk att produkten möglar eller surnar ifall den blir stående några veckor.

Har man det rent i köket och inte använder smutsiga knivar är det ingen fara.

Bozar
2009-12-03, 21:16
Har man det rent i köket och inte använder smutsiga knivar är det ingen fara.

Desinfekterar du hemma varje dag?

Jag har själv flytande stekfett bestående av smör och rapsolja på mackan (majoriteten rapsolja såklart). Smakar som smör och har inga problem att bre det när jag blir sugen på mackor. Nackdelen är väl priset bara men men, man kan inte få allt.

mikaelj
2009-12-03, 21:20
Desinfekterar du hemma varje dag?

Jag hade mitt smörpaket stående i en tättförsluten burk vid spisen på sommaren. Det behöll samma goda smak, lukt & färg. Och nej, jag desinficerar inte mitt kök efter varje gång jag har lagat mat.

... trots det, på något mirakulöst sett, blev alltså ändå smöret inte varken surt eller mögligt.

_slipknot1_
2009-12-04, 00:10
Bregott är överlägset godast.

Sverker
2009-12-04, 07:03
Har man det rent i köket och inte använder smutsiga knivar är det ingen fara.

Vi har alla olika referensramar:D

Tillverkaren kan inte veta hur det ser ut i våra kök. Alltså finns förvaringsanvisningar på paketet. Det är upp till oss att följa dem. Vill vi inte, tar vi en risk.

MrBulk
2010-02-03, 17:07
Lånar tråden lite och postar några bilder på en ovanlig grädde som var jäkligt god :eating:




http://img341.imageshack.us/img341/556/p10000101.jpg

http://img63.imageshack.us/img63/3946/p10000121.jpg

http://img686.imageshack.us/img686/659/p10000141.jpg

Barba
2010-02-03, 20:39
Bregott - överlägset godast.

Bendermannen
2010-02-03, 21:52
har på sistone kört med valios smör som jag tycker är kanongod! innehåller en del rapsolja vilket gör det lite lättare att bra på mackan:

http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=2360

Anton Fräs
2010-02-03, 22:57
Angående rumstemperatur/kyla-diskussionen:

http://www.ungakockar.se/Sites/Storkok/Templates/Product____943.aspx

Sniggel
2010-02-04, 01:13
Själv kör jag med:

http://ninaday.files.wordpress.com/2009/08/fedt_med_log1.jpg?w=396&h=334

Mimix
2010-02-04, 02:08
Jag har slutat knarka mackor.
Bregott was my poison...*cupid*

Eddie Vedder
2010-02-04, 06:27
Jag har slutat knarka mackor.
Bregott was my poison...*cupid*

Jag äter heller aldrig mackor men fortfarande både smör och ost.:) Och smöret ifråga är alltså Smör.

Kischen
2010-02-04, 08:27
Jag äter massor med mackor, med Lätta på.

Kom och hata :D

igelkotten
2010-03-04, 13:21
Mini Lätta 28% äter jag. Avskyr smörets hårda konsistens, jobbigt att bre på hårt bröd och psykbryt när man försöker med mjukt bröd.
Mini Lätta är fruktansvärt äckligt, konstig onaturlig smak.
Bregott i kylskåp med 4°C är ganska mjukt.

MrBulk
2010-04-24, 14:49
Hitta en ny variant på NK idag:

http://img526.imageshack.us/img526/3901/dsc00082cf.jpg

Alter ego
2010-04-24, 17:20
Valio mjukt & gott :)

stevebc
2010-04-24, 18:12
Själv kör jag med:

http://ninaday.files.wordpress.com/2009/08/fedt_med_log1.jpg?w=396&h=334Haha! Den episka Bedstemors Fedt Med Loeg! Återfinns på varje skånskt julbord med självrespekt.

Doctor Snuggles
2010-04-24, 18:14
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trollsmör

Doctor Snuggles
2010-04-24, 18:16
Själv kör jag med:

http://ninaday.files.wordpress.com/2009/08/fedt_med_log1.jpg?w=396&h=334

Alltså, hur smakar det där egentligen? Långsamt smörstekt lök är ju himmelskt gott, men kall?

Nitrometan
2010-04-26, 10:10
Alltså, hur smakar det där egentligen? Långsamt smörstekt lök är ju himmelskt gott, men kall?

Det är väl inte ens smör?

Jag tittade på en sån när jag var i Danmark sist, men tvekade att köpa då jag såg att det var ister.

Tolkia
2010-04-26, 17:14
Alltså, hur smakar det där egentligen? Långsamt smörstekt lök är ju himmelskt gott, men kall?
Jag tycker att det är ganska hemskt, men typ hela Tyskland (och Danmark, av förpackningen att döma)
verkar vara emot mig. :Virro

schmecker
2010-04-26, 17:23
Hitta en ny variant på NK idag:

http://img526.imageshack.us/img526/3901/dsc00082cf.jpg

nej men shit, smör för 160 kr/kg
då skulle man verkligen gråta om man sålde smöret och tappade pengarna (nej gud vad dåligt *rolleyes*)

mikaelj
2010-04-26, 17:34
Jag tycker att det är ganska hemskt, men typ hela Tyskland (och Danmark, av förpackningen att döma)
verkar vara emot mig. :Virro

Och Polen! :-)

Rickard
2010-04-26, 18:06
Och Polen! :-)

Ko fot i gelé: (Kallas "nozki" på polska). Åk till slaktarn och köp ko fötter, koka dom i timmar i vatten tillsammans med kryddor, vitlök, salt peppar osv. Det rekomenderas att lämna huset under tiden man tillagr dena rätt. Sedan in med allt i kylskåpet efter ett tag så tardet formen av en grå liknande gelé sörja med et mumma lager av fett på toppen. Sär sedan dett i stora bitar servera med mycket pepparrot för att döda smaken. *rolleyes*
Mot det där låter ju lök i fett riktigt delikat.

MrBulk
2010-04-26, 20:33
nej men shit, smör för 160 kr/kg
då skulle man verkligen gråta om man sålde smöret och tappade pengarna (nej gud vad dåligt *rolleyes*)

Vad säger du då om 259kr/kg? :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4014798&postcount=105