handdator

Visa fullständig version : behov av kostråd


.::[ TR ]::.
2003-03-13, 17:35
Jag tränar regelbundet fyra gånger veckan, och gjort så si sådär i fyra - fem månader.
Det mål jag nu har satt upp är att göra något åt den mage jag har skaffat mig, delvis på grund av gainers (vilket ju är viktökning). vad jag undrar över är vad ska jag äta för att minska magens volym, men inte inte få en muskelförlusten på köpet.



Tack på förhand


TR

.::[ TR ]::.
2003-03-15, 00:21
Är det ingen som vill ge mig en hjälpande hand här :eek:

AciDBL00D
2003-03-15, 00:28
Skriv ner hur du äter nu vad du väger/längd hur mycket du tränar så blir det enklare...

.::[ TR ]::.
2003-03-15, 20:29
Originally posted by AciDBL00D
Skriv ner hur du äter nu vad du väger/längd hur mycket du tränar så blir det enklare...
Längd: ~175cm (minns inte exakt)
Vikt: 66 kg
Kost: det blir mycket kött rätter (av alla dess slag) samt pasta rätter till middag. Vad gäller frukost så blir det lättfil med start eller kelogs original med jordgubbskräm och mellanmjölk.
Kan säga det att jag har svårt att gå upp i vikt, det är därför jag hållit mig till gainer. Brukar inta gainern ca en till en och en halv timme innan träningen, oh ca en timme efter äter jag middag.
Angående lunchen så är den varierande, kan inte inte direkt sätta fingret på någon speciell maträtt

Vilka är de effektivaste mage övningarna ?

King Grub
2003-03-15, 20:45
Det första du skall göra är ju att stryka allt vad Startflingor, Kellogg's, kräm och gainers innan träningen heter! Det innehåller uteslutande toksnabba kolhydrater. Sådana skall du bara inta direkt efter träningen.

Du kan inte bränna något fett på magen genom specifika magövningar. Det är diet och fettförbränningsträning, som morgonpromenader, som gäller.

endo
2003-03-15, 21:19
Det kan väl inte vara mycket mage om vågen bara visar 66kg???

Skippa som sagt de produkter som innehåller mycket socker och försök få i dig långsamma(lågt GI) kolhydrater under alla måltider förrutom DIREKT efter träning.
En ordentlig middag efter träningen är väl inte helt fel men då behöver du kanske inte så mycket kolhydrater eftersom du redan intagit dem + en massa snabbt protein...

Att dela upp målen på flera mindre har flera positiva sidor:

1. Man behöver inte vara hungrig speciellt länge, bara lite oftare...
2. Mag säcken drar ihop sig lite så man behöver inte äta så mycket för att bli mätt.
3. Man kan få i sig massor med olika maträtter från alla världens hörn som ris med tonfisk, ris med kyckling, ris med torsk och så ris med en stark chili sås förståss...:eating:

.::[ TR ]::.
2003-03-16, 20:31
Hur mycket mage jag har beror ju på vad man jämför med, tycker personligen att den är för stor (och då är den det). Men visst den är ju inte tok stor.

Om jag förstår det rätt så ska jag äta långsamma kolhydrater innan träning samt dagar jag inte tränar, och snabba efter träning. Då är mina frågor, i vilka maträtter hittar jag snabba och långsamma ?
Går det att få den mängd protein som jag kan tänkas behöva genom mat, vad ska jag i så fall äta för mat och när ?
Hur ser en bra frukost ut ?
Jag tycker inge vidare om att dricka gainer. I början hade jag inge problem med det, men nu kan jag ibland känna mig illamående, känner ibland till och med spyfärdig efter att ha druckit en gainer. Men om jag skulle finna problem med att få det intag av protein och kolhydrater genom mat som jag behöver, ska jag då fortsätta med gainer (kommer att satsa på att försöka få intaget genom mat) ?

Vad gäller morgonpromenad, kan byta ut promenaden med tex hoppa hopprep ? ska detta utföras på tom mage ?

Ytterliggare en sak jag har funderat på, hur man undviker man att förlora muskler när man försöker att förlora fett ?

King Grub
2003-03-16, 20:50
Om jag förstår det rätt så ska jag äta långsamma kolhydrater innan träning samt dagar jag inte tränar, och snabba efter träning. Då är mina frågor, i vilka maträtter hittar jag snabba och långsamma ?

Titta i en GI-tabell. 70 och under=långsamma. Över 100=riktigt snabba.

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Går det att få den mängd protein som jag kan tänkas behöva genom mat, vad ska jag i så fall äta för mat och när ?

Visst gör det det. Se bara till att äta något proteinrikt som kött, fisk, fågel, ägg, kesella, skaldjur till varje mål. Var tredje timme ungefär.

Hur ser en bra frukost ut ?

Långsamma kolhydrater + protein. Simple as that. Havregröt eller All-Bran är klassiker, men det går lika bra med makaroner om du nu skulle vara sugen på det. Rejält med någon proteinkälla till det.

Jag tycker inge vidare om att dricka gainer. I början hade jag inge problem med det, men nu kan jag ibland känna mig illamående, känner ibland till och med spyfärdig efter att ha druckit en gainer. Men om jag skulle finna problem med att få det intag av protein och kolhydrater genom mat som jag behöver, ska jag då fortsätta med gainer (kommer att satsa på att försöka få intaget genom mat) ?

Gainer endast efter ett träningspass. Innehåller toksnabba kolhydrater.

Vad gäller morgonpromenad, kan byta ut promenaden med tex hoppa hopprep ? ska detta utföras på tom mage ?

Om du orkar hoppa rep i 60+ minuter, så javisst. Kanske lite för högintensivt för morgonpromenadsnivå, iofs. Men lugn motionscykling eller liknande går bra. Du kan ta en vassleproteindrink om du vill innan, för att förhindra muskelnedbrytning. Vissa tycker det är ett måste, andra tycker det inte.

Ytterliggare en sak jag har funderat på, hur man undviker man att förlora muskler när man försöker att förlora fett ?

Genom att gå ner långsamt. 0.5 kilo i veckan eller så.

z_bumbi
2003-03-16, 21:22
King_grub: Du kan väl inte jämföra rephoppning med promenader i intensitet så varför skulle man hålla på i 60 minuter att hoppa rep ? Bättre att köra allt man kan i 10-20 minuter..

King Grub
2003-03-16, 21:25
Originally posted by z_bumbi
King_grub: Du kan väl inte jämföra rephoppning med promenader i intensitet så varför skulle man hålla på i 60 minuter att hoppa rep ? Bättre att köra allt man kan i 10-20 minuter..

Nej, det var ju det jag skrev - att det var bättre med lågintensitetscardio om det är på morgonen innan frukost. HIIT passar bättre med lite näring i kroppen.

.::[ TR ]::.
2003-03-17, 20:35
Hur många gram protein ska en mat produkt ha för att anse den vara rik på protein ?
Ge gärna förslag på maträtter och mängd per måltid.
Ska jag äta 12 ägg eller räcker det med 4 per måltid, en burk tonfisk eller en halv, två kycklingfiléer eller en etc.


Jag tycker inge vidare om att dricka gainer. I början hade jag inge problem med det, men nu kan jag ibland känna mig illamående, känner ibland till och med spyfärdig efter att ha druckit en gainer. Men om jag skulle finna problem med att få det intag av protein och kolhydrater genom mat som jag behöver, ska jag då fortsätta med gainer (kommer att satsa på att försöka få intaget genom mat) ?
Gainer endast efter ett träningspass. Innehåller toksnabba kolhydrater.
Det blev lite otydligt vad jag menade. Vad jag menade var, om jag skulle finna svårigheter med det ständiga ätandet, ska jag då välja att gå tillbaka till gainern eller ska jag välj någon mer protein rik dryck (så som super whey fuel) ?
Skulle jag gärna vilja vetta hur det ligger till med att man får förstörda njurar vid ett stort intag av protein(vilket man kan få med hjälp av drycker etc). Har för mig att jag även har fört något om problem med magen också.


Angående morgonpromenad vs hoppa rep, är det ok att hoppa dom där 20 minuter ? Jag menar, får jag mycket sämre resultat om jag hoppar rep ? Varför jag undrar är för att jag kommer att få svårt att hinna med en promenad.

Skulle även vilja veta vad protein samt snabba och långsamma kolhydrater har till uppgift (så att jag får bättre förståelse över allt detta)


Tack för all hjälp

King Grub
2003-03-17, 20:48
Hur många gram protein ska en mat produkt ha för att anse den vara rik på protein ?

Generellt sett kan man säga att animaliska produkter är proteinrika. Kött, fisk, fågel, fisk, keso, kesella, ost, mjukost, musslor, räkor, krabba, t ex

Ge gärna förslag på maträtter och mängd per måltid.

Något av ovanstående + pasta, parboiled ris, branflakes, havregröt, korngryn, kornris, t ex + en bra olja.

Det blev lite otydligt vad jag menade. Vad jag menade var, om jag skulle finna svårigheter med det ständiga ätandet, ska jag då välja att gå tillbaka till gainern eller ska jag välj någon mer protein rik dryck (så som super whey fuel) ?

Ingen gainer som mellanmål, eftersom de innehåller såpass snabba kolhydrater att de bara passar efter träningen. Som mellanmål passar rena proteintillskott, gärna kaseinprotein, bättre + någon form av långsamma kolhydrater.

Skulle jag gärna vilja vetta hur det ligger till med att man får förstörda njurar vid ett stort intag av protein(vilket man kan få med hjälp av drycker etc).

Det stämmer inte. Om du redan har njursjukdom eller skadade njurar eller gikt är det inte bra med mycket protein, men du skadar inte friska njurar med ett högt proteinintag.

Har för mig att jag även har fört något om problem med magen också.

Det stämmer däremot, gasbildning till exempel. :D Men det är mer irriterande än farligt.


Angående morgonpromenad vs hoppa rep, är det ok att hoppa dom där 20 minuter ? Jag menar, får jag mycket sämre resultat om jag hoppar rep ? Varför jag undrar är för att jag kommer att få svårt att hinna med en promenad.

Gör det du har tid och lust med, skulle jag föreslå. Meningen med morgonpromenader är att bränna kroppsfett under en lång tidsperiod, men har du inte tid eller lust så är 20 minuter rephoppning 110 % bättre än ingenting.

Skulle även vilja veta vad protein samt snabba och långsamma kolhydrater har till uppgift (så att jag får bättre förståelse över allt detta)

Mycket enkel förklaring: Kolhydrater ger energi till musklerna. Med snabba menas att de höjer blodsockerkurvan snabbt, medan långsamma ger en stabil blodsockerkurva. Om du äter mycket snabba utsöndras insulin för att motverka dessa toppar, och insulin är ett mycket fettinlagrande hormon. Därför är det bättre med långsamma, och du slipper dessutom bli "låg" mellan målen när blodsockret sjunker.

Protein är musklernas byggstenar.

.::[ TR ]::.
2003-03-20, 18:32
Skulle jag gärna vilja vetta hur det ligger till med att man får förstörda njurar vid ett stort intag av protein(vilket man kan få med hjälp av drycker etc).


Det stämmer inte. Om du redan har njursjukdom eller skadade njurar eller gikt är det inte bra med mycket protein, men du skadar inte friska njurar med ett högt proteinintag.

Ok, finns det överhuvudtaget några skadliga biverkningar gällande ett större intag av protein än gemene man ?
Varför är super whey fuel ingen bra proteinkälla ?

King Grub
2003-03-20, 18:59
Originally posted by .::[ TR ]::.

Ok, finns det överhuvudtaget några skadliga biverkningar gällande ett större intag av protein än gemene man ?
Varför är super whey fuel ingen bra proteinkälla ?

Inte om du inte redan har fel på njurarna.

SWF är en bra proteinkälla. Har någon sagt något annat? Däremot passar det not bäst bara direkt på morgonen och direkt efter träningen, eftersom vassle är ett snabbt protein. Som mellanmål och innan du går och lägger dig vill du ha ett med långsamt upptag, som kasein. Eller mat. ;)

.::[ TR ]::.
2003-03-25, 20:50
Originally posted by King Grub
Inte om du inte redan har fel på njurarna.

SWF är en bra proteinkälla. Har någon sagt något annat? Däremot passar det not bäst bara direkt på morgonen och direkt efter träningen, eftersom vassle är ett snabbt protein. Som mellanmål och innan du går och lägger dig vill du ha ett med långsamt upptag, som kasein. Eller mat. ;)
Ok, fina fisken :)

Nä, ingen har väll sagt att den produkten är en dålig proteinkälla. Fick fel uppfattning av ditt svar, "Som mellanmål passar rena proteintillskott, gärna kaseinprotein, bättre...". Har personligen ingen aning om vad kaseinprotein är :)

När efter tärning ska man äta (mat) för att få det bästa resultatet ?

Vet du möjligen var man finner parboiled ris samt snabbris ?
Kan säga det att jag bor i STHLM


Ursäkta att det tog sådan tid innan jag posta, har haft problem med datorn :notme:

King Grub
2003-03-25, 21:21
Nä, ingen har väll sagt att den produkten är en dålig proteinkälla. Fick fel uppfattning av ditt svar, "Som mellanmål passar rena proteintillskott, gärna kaseinprotein, bättre...". Har personligen ingen aning om vad kaseinprotein är :)

Kaseinprotein är mjölkprotein, som är riktigt långsamt. Bra källor är mjölk (surprise!), lättkesella och kaseinproteinpulver, t ex.

När efter tärning ska man äta (mat) för att få det bästa resultatet ?

Om du tar supersnabba kolisar+protein direkt efter passet hinner du gå hem och duscha i lugn och ro först. 60 minuter kan vara lagom.

Vet du möjligen var man finner parboiled ris samt snabbris ?
Kan säga det att jag bor i STHLM

I vilken någorlunda hyfsat livsmedelsbutik som helst. Alla större märken, inklusive Uncle Bens, t ex, har båda sorterna. Mitt favoritparboiled heter Frebaco. Delikat, och behöver bara koka 10 minuter. :thumbup:

.::[ TR ]::.
2003-03-26, 23:19
Vad räknas som supersnabba ?
Skulle man kunna säga att snabb ris (ris som är klart på ca 5min) och kycklingfilé (plus någon sås) är en bra maträtt efter träning, eller skulle man rent av kunna få samma resultat genom att äta cornflakes och något proteinrikt ?

Är det någon skillnad på protein mängden om man tillagar ägg genom att koka, steka eller rent av äter det rått ?
Har hört något om att vissa äter råa ägg. Jag förstår inte riktigt vad det ska vara bra för

Har hört något om att fett är något som man ska se till att kroppen får. Men vad för fett ska det vara (det ska tydligen finnas något som heter mättat och omättat fett) ?

Skulle också uppskatta en förklaring till vad bulka (lägga på sig fett, om jag förstår det rätt) ska vara bra för ?
(har inga planer på det, vilket denna tråd visar på)

.::[ TR ]::.
2003-03-26, 23:35
Kom på ytterligare en sak. Hur är det med grönsaker och sådant (kanin föda ;) ). Hur viktigt är sådan, vad är det bra för ?

.::[ TR ]::.
2003-03-27, 21:06
En sista fråga, när jag har gått ner dom kilo jag vill tappa, ska jag då fortsätta med samma kostprogram (äta ca var tredje timme etc) ?

King Grub
2003-03-27, 21:24
Vad räknas som supersnabba ?

Allt med ett GI över 100 är snabbt. 120+ supersnabbt. Titta i en GI-tabell. Finns en på huvudsidan på Kolozzeum.

Skulle man kunna säga att snabb ris (ris som är klart på ca 5min) och kycklingfilé (plus någon sås) är en bra maträtt efter träning, eller skulle man rent av kunna få samma resultat genom att äta cornflakes och något proteinrikt ?

Ja och ja. Vassleproteinpulver är dock ett snabbare protein, som kan vara lämpligt efter träningen.

Är det någon skillnad på protein mängden om man tillagar ägg genom att koka, steka eller rent av äter det rått ?

Nej.

Har hört något om att vissa äter råa ägg. Jag förstår inte riktigt vad det ska vara bra för

Det är inte bra alls, förutom om man är för lat att koka dem. ;)

Har hört något om att fett är något som man ska se till att kroppen får. Men vad för fett ska det vara (det ska tydligen finnas något som heter mättat och omättat fett) ?

Fett är viktigt. Utan fett stannar fettförbränningen. Omättat är "nyttigare" än mättat". Omättat hittar du i flytande fetter. Välj hellre magra produkter och häll på någon bra olja, som olivolja eller rapsolja. Fiskfett är också superbt! Ju fetare fisk desto bättre.

Skulle också uppskatta en förklaring till vad bulka (lägga på sig fett, om jag förstår det rätt) ska vara bra för ?

Det är lättare att bygga muskler om man vräker i sig, och då lägger man på sig fett också samtidigt.


Kom på ytterligare en sak. Hur är det med grönsaker och sådant (kanin föda ). Hur viktigt är sådan, vad är det bra för ?

Mycket viktigt. Vitaminer, mineraler, spårämnen och fibrer.

En sista fråga, när jag har gått ner dom kilo jag vill tappa, ska jag då fortsätta med samma kostprogram (äta ca var tredje timme etc) ?

Ja. Men öka kaloriintaget så du inte går ner längre. Öka kolhydraterna.

.::[ TR ]::.
2003-03-29, 15:11
Tack för all hjälp King Grub