handdator

Visa fullständig version : Köpa paintballgevär. Vilket?


boo fan
2007-04-04, 00:13
Jag och några kompisar hade tänkt att börja med paintball lite på kul(vi är alla nybörjare) men jag har ingen aning om vilken typ av gevär man ska köpa. Om jag har förstått rätt så är det några här på forumet som har sysslat med paintball så jag undrar om ni har några tips.

Har tänkt att lägga ut ungefär 2000 kr på allt(gevär+mask).

Just nu funderar jag på står det mellan en beg. tippman 98 och någon nyare typ av spyder (tex victor II) eller evn. en JT Excellerator 3.5 men jag är öppen för andra tips.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.:)

Prowler
2007-04-04, 10:53
Jag och några kompisar hade tänkt att börja med paintball lite på kul(vi är alla nybörjare) men jag har ingen aning om vilken typ av gevär man ska köpa. Om jag har förstått rätt så är det några här på forumet som har sysslat med paintball så jag undrar om ni har några tips.

Har tänkt att lägga ut ungefär 2000 kr på allt(gevär+mask).

Just nu funderar jag på står det mellan en beg. tippman 98 och någon nyare typ av spyder (tex victor II) eller evn. en JT Excellerator 3.5 men jag är öppen för andra tips.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.:)

Jag har en Tippmann A5. Ingen tävlingsmarkör direkt, men kul att leka med i scenario paintball eftersom den ser mer realistisk ut. Man kan fästa rails som man sedan kan skruva på diverse prylar som lampa (perfekt i mörka byggnader) lasersikte osv...Jag tycker själv att "tävlingsmarkörerna" ser så plastiga och töntiga ut. Ser ut som något laservapen hämtat ur en Sci-Fi film. Men det beror ju på vad man är ute efter. Vi kör mest typ krigs teman, andravärldskriget, insats osv. Tippmann är enligt mig mycket tålig och rejäl, har aldrig haft strul med min. Den har ett unikt inmatningssystem för boll som gör att det aldrig fastnar som det lätt gör i dom som bara har ett rör rätt in. Det finns ju eldrivna magasin till typ Spyder, men jag har hört mycket dåligt om dom (om man inte går rejält upp i prisklass). Ju mindre elmotorer och skit som kan gå sönder och som inte tål fukt desto bättre enligt mig. Tippmann 98 är väl OK, men den har ju det ruttna röret från magasin till markören som gör att folk står och ruskar den då och då för att få in boll. Tippmann A5 är ett rejält lyft. Kolla på stratec.nu.

_Larre_
2007-04-04, 11:42
Beror lite på var och hur ni tänkt spela. Tippmann funkar både i skog och bana, fruktansvärt otympliga på banan bara :). Men är ju bössor som håller i ur och skur.

Ska ni köra mer på bana borde ni sikta in er mer på ION-bössan då den har "ögon". Kan hitta en begagnad rätt billigt!

Men överlag skulle jag valt en tippmann före vilken spyder som helst.

boo fan
2007-04-04, 13:01
Jag har en Tippmann A5. Ingen tävlingsmarkör direkt, men kul att leka med i scenario paintball eftersom den ser mer realistisk ut. Man kan fästa rails som man sedan kan skruva på diverse prylar som lampa (perfekt i mörka byggnader) lasersikte osv...Jag tycker själv att "tävlingsmarkörerna" ser så plastiga och töntiga ut. Ser ut som något laservapen hämtat ur en Sci-Fi film. Men det beror ju på vad man är ute efter. Vi kör mest typ krigs teman, andravärldskriget, insats osv. Tippmann är enligt mig mycket tålig och rejäl, har aldrig haft strul med min. Den har ett unikt inmatningssystem för boll som gör att det aldrig fastnar som det lätt gör i dom som bara har ett rör rätt in. Det finns ju eldrivna magasin till typ Spyder, men jag har hört mycket dåligt om dom (om man inte går rejält upp i prisklass). Ju mindre elmotorer och skit som kan gå sönder och som inte tål fukt desto bättre enligt mig. Tippmann 98 är väl OK, men den har ju det ruttna röret från magasin till markören som gör att folk står och ruskar den då och då för att få in boll. Tippmann A5 är ett rejält lyft. Kolla på stratec.nu.

Tack det där hjälpte verkligen. Är det står skillnad mellan olika spydermarkörer(tänker framförallt på Victor vs. sonix). Tippman a5 verkar j****** bra men pga. det går även priset upp. Har inte sett någon under 2300 vilket är lite dyrt:). Hur stor skillnad är det egentligen på a5 vs. 98. Är det värt de extra pengarna?

boo fan
2007-04-04, 13:06
Beror lite på var och hur ni tänkt spela. Tippmann funkar både i skog och bana, fruktansvärt otympliga på banan bara :). Men är ju bössor som håller i ur och skur.

Ska ni köra mer på bana borde ni sikta in er mer på ION-bössan då den har "ögon". Kan hitta en begagnad rätt billigt!

Men överlag skulle jag valt en tippmann före vilken spyder som helst.


Tack det hjälpte mycket. Tror jag väljer bort spyder eftersom många säger att dom strular. Vi tänkte mest köra i skogen så då kanske tippmann är bättre än ION eller funkar den bra där också. ION verkar lite dyr även beg. har inte sett en ända under 2600 men iofs har jag mest kollat på spyder och tippmann.

kaer
2007-04-04, 13:07
Min gamla Spartan har försvunnit i ngn av mina otaliga flyttar, är väl inte ansedd som ngn bra bössa, men jag gillade min, sköt hårt och spikrakt.

boo fan
2007-04-04, 19:13
Min gamla Spartan har försvunnit i ngn av mina otaliga flyttar, är väl inte ansedd som ngn bra bössa, men jag gillade min, sköt hårt och spikrakt.

Krossade den många bollar då?

Absinteh
2007-04-04, 19:24
Jag har en Spyderklon, Icon E.
Funkar riktigt bra de få gånger jag han köra förra sommaren, billig med många funktioner.
Men en tippman A5 är riktigt snygg, kan tänka mig att det är riktigt fina.

boo fan
2007-04-04, 19:49
Jag har en Spyderklon, Icon E.
Funkar riktigt bra de få gånger jag han köra förra sommaren, billig med många funktioner.
Men en tippman A5 är riktigt snygg, kan tänka mig att det är riktigt fina.

Kan inte annat än att hålla med om att de är snygga men frågan är om de är värda de extra pengarna jämnfört med en tippmann 98.

Jarod
2007-04-04, 19:52
Vafan. Länka till bilder oxå, dammit! *popcorn*

boo fan
2007-04-04, 20:13
Tippmann a-5 http://www.tippmann.com/product_guide/markerDetails.aspx?categoryid=1

Tippmann 98 http://www.tippmann.com/product_guide/markerDetails.aspx?productId=1

Kabuto
2007-04-04, 20:26
Tippmann a-5 http://www.tippmann.com/product_guide/markerDetails.aspx?categoryid=1


Den är ju nästan lik en Mp5k iaf :laugh:

Absinteh
2007-04-04, 21:37
Är inte a-5'an elektrisk medans 98'an är mekanisk?

Absinteh
2007-04-04, 21:43
http://www.versandhaus-schneider.de/images/icone.jpg


that's mine. Fast min är i silver.

nordland
2007-04-04, 21:46
Som nybörjare bör du köpa ett färdigt startkit.. eftersom du inte vet hur länge du kommer tycka det är kul. Sedan kan du ju efterhand uppgradera/byta ut saker om du forsätter spela..

Jag köpte en jävla massa flashiga saker som användes en sommar, sedan såldes de på blocket för en 1/3 av nypriset. Gör inte samma misstag.

Absinteh
2007-04-04, 22:12
nordland, hur kommer det sig att de bara användes en sommar?
Hade du inga att spela med?

dared
2007-04-04, 22:28
Tänkte precis börja lira paintball med några kompisar. Vi kommer nog nästan enbart latja runt i skogarna.

Jag funderar på att köpa en Kalachnikov (säkert felstavat).

Min fråga. Någon som testat en sån? Bra vapen? För och nakdelar mot ett annat vapen jag skulle kunna köpa för samma rpsi elelr billigare? Eller är det bättre att typ köpa en Tippman?


typ en sådan eller snarlik:

http://www.stratec.nu/produkter.asp?catA=Mark%F6rer&catB=%D6vriga%20Mark%F6rer&catSO=&id=4889&sp=0SP
http://www.stratec.nu/default.asp?a=&s=1

_Larre_
2007-04-04, 22:38
Ett tips kan vara att söka på www.paintball.se/forum
Finns många trådar som denna och många väldigt kunniga som kan hjälpa!

Börjar bli sugen själv på att spela lite. Så fort väder tillåter kanske man ska försöka spela =).


Lycka till, är ett kul, men dyrt nöje! =)

Absinteh
2007-04-04, 22:57
Ak47'an är en fålig markör för mycket pengar, just för att det ska vara en replica av ett riktigt vapen.
En speedballmarkör ger dig mycket mer för pengarna, men är då också mycket "overkligare". Ditt val.

dared
2007-04-05, 00:31
Ak47'an är en fålig markör för mycket pengar, just för att det ska vara en replica av ett riktigt vapen.
En speedballmarkör ger dig mycket mer för pengarna, men är då också mycket "overkligare". Ditt val.

ok, det var nästan det jag misstänkte... finns det inga bra markörer som är lite verklighetstrogna och inte jättedyra då?

boo fan
2007-04-05, 02:28
ok, det var nästan det jag misstänkte... finns det inga bra markörer som är lite verklighetstrogna och inte jättedyra då?

A-5:an är ju lite lik en mp5:a ;)

dared
2007-04-05, 11:21
Lutar mot Tippman och vad jag har sett

98 ungefärligt pris startkit 1800
a5 2800
x7 3800


x7 ser ju definitift ballast ut, men tvekar om det är mycket bättre än a5:an.

Hursomhelst verkar det som jag ska köpa en av dessa.

Frågan är bara hur mycket bättre är A5:an än 98, är x7 otypligare än de andra och itne värt extra priset etc.. Någon som testat dessa?

nordland
2007-04-05, 12:40
nordland, hur kommer det sig att de bara användes en sommar?
Hade du inga att spela med?

paintball var inte välkommnat i denna kommun verkar det som..

Vi hade lämnat in en motion till kommunfullmäktige här i byn om att bygga upp en paintball bana på den gamla fotbollsplanen. Och vi fick tillstånd. Vi byggde upp en skitfin bana med däck, staket, betongrör mm.. Vi spelade en sommar+höst, och när nästa sommar kom så hade fullmäktige rivit upp tillståndet, forslat bort alla våra saker och skänkt planen till Kommunens ryttar förening istället.