handdator

Visa fullständig version : Muskelfibrer


Clabus
2007-04-03, 21:55
Jag har fått den bilden i huvudet av det jag nu läst och lärt mig om muskler, att uthållighet och explosivitet är motsatserna till varandra, stämmer det nu först och främst?

Om dom är det, hur blir det då om jag tränar för uthålliga ben muskler på fotbolls träningarna och sen kör knäböj, utfall och vadpress med 6-8 reps med explosiva rörelser?

Slår dom båda ut varandra så jag får en sämre effekt av träningen? Eller blir det mer varierat bland muskel fibrerna och därför en bättre effekt? ;)

Borde jag kanske skippa de explosiva rörelserna?
Eller kanske öka reps antalet? :)

Eller går det inte att ha både explosiva och uthålliga muskler samtidigt?

jeppe på berget
2007-04-03, 22:19
Ja det går att framgångsrikt träna både explosivitet och uthållighet. Men om man ska nå toppen i en idrott där explosiviteten och max styrkan är viktigast tex tyngdlyftning så kan man strunta i att träna uthållighet för det KAN sinka ens resultat lite. Men om du inte tävlar på elit nivå så kan du träna både explosivitet och uthållighet. Om du nu spelar fotboll så är det ju bra att ha lite av varige för att både orka med och hinna med.

Guddi
2007-04-03, 22:40
Jag har fått den bilden i huvudet av det jag nu läst och lärt mig om muskler, att uthållighet och explosivitet är motsatserna till varandra, stämmer det nu först och främst?Man kan säga att det stämmer ja

Om dom är det, hur blir det då om jag tränar för uthålliga ben muskler på fotbolls träningarna och sen kör knäböj, utfall och vadpress med 6-8 reps med explosiva rörelser?

Slår dom båda ut varandra så jag får en sämre effekt av träningen? Eller blir det mer varierat bland muskel fibrerna och därför en bättre effekt? ;)

Borde jag kanske skippa de explosiva rörelserna?
Eller kanske öka reps antalet? :)

Eller går det inte att ha både explosiva och uthålliga muskler samtidigt?Om du tränar för uthålliga muskler på fotbollsträningen så tränar du fel på fotbollsträningen. Tyvärr är det så som merparten av alla tränare kör försäsongen med sina lag, ut och spring en mil på tid! Den uthållighet man behöver får man genom att spela intensiva spel och utföra lättare intervaller på typ 15x100m på 17sek 2-3 gånger i veckan.

När du är på gymmet ska du köra så explosivt du kan. Finns ingen orsak att dra ut på det med fler repetitioner eller liknande. Träna för att bli starkare och mer explosiv!

Det går att bli explosiv och uthållig för att spela fotboll. På fotbollsplanen springer du aldrig mer än några sekunder utan att ha en vila emellan. Alltså behöver du inte någon fantastisk uthållighet utan det du behöver är en bra återhämtning från intensiva löpningar. VO2max spelar en självklart en stor roll i detta men det är inte den enda parametern som påverkar återhämtningen och det finns fler sätt att få en bättre syreupptagningsförmåga än att gå ut och springa (edit: om det nu är det du gör, jag svamla iväg lite här såg jag).

Clabus
2007-04-03, 23:10
Man kan säga att det stämmer ja

Om du tränar för uthålliga muskler på fotbollsträningen så tränar du fel på fotbollsträningen. Tyvärr är det så som merparten av alla tränare kör försäsongen med sina lag, ut och spring en mil på tid! Den uthållighet man behöver får man genom att spela intensiva spel och utföra lättare intervaller på typ 15x100m på 17sek 2-3 gånger i veckan.

När du är på gymmet ska du köra så explosivt du kan. Finns ingen orsak att dra ut på det med fler repetitioner eller liknande. Träna för att bli starkare och mer explosiv!

Det går att bli explosiv och uthållig för att spela fotboll. På fotbollsplanen springer du aldrig mer än några sekunder utan att ha en vila emellan. Alltså
behöver du inte någon fantastisk uthållighet utan det du behöver är en bra återhämtning från intensiva löpningar. VO2max spelar en självklart en stor roll i detta men det är inte den enda parametern som påverkar återhämtningen och det finns fler sätt att få en bättre syreupptagningsförmåga än att gå ut och springa (edit: om det nu är det du gör, jag svamla iväg lite här såg jag).

Okok tack så mycket för ett bra svar. :) Men då är det klart att minna fotbolls tränare inte vet vad dom håller på med...

Men nu undrar jag om den "onödiga?" uthållighets träningen vi får på träningarna slår ut de explosiva musklerna fibrerna jag får i gymmet?

Eller det bara är så att vi lägger onödigt mycket tid på uthålligheten, tid som kan användas på bättre saker/övningar? :)

Guddi
2007-04-03, 23:30
Okok tack så mycket för ett bra svar. :) Men då är det klart att minna fotbolls tränare inte vet vad dom håller på med...

Men nu undrar jag om den "onödiga?" uthållighets träningen vi får på träningarna slår ut de explosiva musklerna fibrerna jag får i gymmet?Slår ut gör det antagligen inte, men uthållighetsträningen påverkar utan tvekan dina resultat negativt. Fortsätt träna din explosivitet och styrka så mycket du orkar och kan. Tyvärr är det inte mycket man kan göra åt när ens tränare har lite felaktiva upplägg.

Eller det bara är så att vi lägger onödigt mycket tid på uthålligheten, tid som kan användas på bättre saker/övningar? :)Nu vet jag inte träningsmängen som ni har med ert lag men från den erfarenheten jag har från att ha spelat på sub-elit nivå i ett antal år är det ofta så att bara uthållighetsbiten är för stor för att man ens ska kunna ta åt sig den på bästa vis. Så visst är det så att de flesta lag lägger aldeles för stor del av försäsongen på uthållighetsträning. Kondition försvinner dessutom väldigt snabbt om man inte underhåller den och att då springa som en galning i 4-5mån som försäsongen varar här i sverige är enligt mig väldigt dumt.

Clabus
2007-04-03, 23:37
Okej, då kör jag väll på då.. *popcorn* *flex*

Tack för att du tog tid till att hjälpa mig. :)

Timme
2007-04-04, 09:16
Men om man ska nå toppen i en idrott där explosiviteten och max styrkan är viktigast tex tyngdlyftning så kan man strunta i att träna uthållighet för det KAN sinka ens resultat lite.

Det inte bara kan sinka resultatet lite utan det kommer sinka resultatet ganska rejält. :)