handdator

Visa fullständig version : Vad att äta efter träningen istället för gainer?


Ram Dass
2007-04-03, 19:20
Jag tror att kost & näring är lite överskattat, folk räknar mer kcal än lyfter vikter men jag vet att den är helt klart en grundsten i muskelbyggning.

Jag är ute efter något billigt, att äta efter gymmet som fyller mina behov (kolhydrater & protein) och har högt GI värde (antar att det ska ha det för att tas upp av kroppen så fort som möjligt). Antar att gainer är optimalt att ta efter träningen men i mitt fall är 400 kr/mån en rätt så stor utgift för mig just nu.

Så vad kan köpas och förtäras efter träning för bra återfyllning av glykogendepåerna(!). *cupid*

-

Lite andra funderingar som jag har, målet efter träningen känns som det "viktigaste" målet, stämmer det?

Angående träningen utav magen, (nu vet jag inte om mitt fackspråk duger men jag hoppas göra mig förstådd) så gör jag en magövning i maskin, sit-ups, snea sit-ups och en övning där en kompis kastar ner mina ben när jag ligger rak lång och lyfter upp benen. Saken är den att jag tycker bara att mina två övre pack tränas och de andra två har jag svårt att få kontakt med. Tips?

Hoppas någon orkar ägna lite tid att svara, väldigt uppskattat!

King Grub
2007-04-03, 19:22
Du kan äta en helt vanlig måltid rik på kolhydrat och protein om du vill. Pasta, ris, potatis, bröd, flingor, osv går utmärkt att använda som kolhydratkälla. Mängden kolhydrat är viktigare än GI:t; vill du ha högt GI går det oftast att fixa med ovanstående också - potatismos eller bakad potät i stället för kokt, klibbigt vitt ris i stället för råris, baguette i stället för pumpernickel, osv.