handdator

Visa fullständig version : Ut å springa!


aron
2003-03-13, 16:58
Hallåj, hade fotbollsträning igår och kände att konditionen inte alls va på topp. Så jag bestämmde mig för att ta mig ut 2 ggr/veckan å springa. Springa för att främst fixa kondition, inte för att bränna fett som de flesta här verkar göra.

Finns det något ni tycker jag ska tänka på?

Om jag springer samma dag som jag gymmar, ska jag springa före eller efter? Spelar det någon roll? Tack på förhand!

ivandrago
2003-03-13, 17:11
Antar att du är ute efter att orka köra hårt länge eftersom du kör fotboll.. Då rekommenderar jag intervallträning kombinerat med jogging. Dvs sprinta i 30sek eller 1 min och jogga sedan i 30 sek eller 1 min.. Upprepa detta tills du är HELT slut. 2ggr i veckan räcker för att bättra konditionen för mig iaf. Ett vanligt intervallpass tar 15-20min. I början kanske du inte pallar så länge. Ibland kör jag annorlunda och springer halvsnabbt 2min, jogg 2min istället.. Det viktiga är att köra slut på sig själv varje gång så förbättras konditionen!

aron
2003-03-13, 17:19
Okej, tackar! När är bäst att lägga passet ? På morgonen hade jag tänkt mig, är det bra?

AciDBL00D
2003-03-13, 18:09
Har själv tänkt köra mitt första pass ikväll. Mitt mål är förbättra konditionen inget långvarigt sånt tjaft utan säg springa så långt jag kan på 15min. Är intervallträning bra då?

King Grub
2003-03-13, 19:01
Originally posted by AciDBL00D
Har själv tänkt köra mitt första pass ikväll. Mitt mål är förbättra konditionen inget långvarigt sånt tjaft utan säg springa så långt jag kan på 15min. Är intervallträning bra då?

Inte bara bra - det är överlägset.

Fartman
2003-03-13, 19:12
hade själv tänkt att börja springa upp och ner för backar senare i vår när det blir barmark.. vad tror ni om det?

King Grub
2003-03-13, 19:13
Originally posted by Fartman
hade själv tänkt att börja springa upp och ner för backar senare i vår när det blir barmark.. vad tror ni om det?

Det är mycket effektivt, men det sliter på knäna.

Fartman
2003-03-13, 19:35
okej, man får väl hålla koll så man inte får problem med dom isåfall.. är iaf glad att höra att det är effektivt då det inte finns något jag hatar mer än att springa i samma tempa i en timme typ.. blir fördjävla tråkigt och monotont..

Legz Luthor
2003-03-13, 19:48
En liten fråga bara. Om man nu (som jag) är ute efter att öka konditionen i syfte att öka viloförbränningen (eller vad det nu heter), hur lång tid av högintensiv konditionsträning kan man räkna med att det behövs innan man märker en påtaglig skillnad på kondition/viloförbränning. Jag hade tänkt köra 2-3 ggr i veckan i 20-30 min/gång

ivandrago
2003-03-13, 20:30
Originally posted by Legz Luthor
En liten fråga bara. Om man nu (som jag) är ute efter att öka konditionen i syfte att öka viloförbränningen (eller vad det nu heter), hur lång tid av högintensiv konditionsträning kan man räkna med att det behövs innan man märker en påtaglig skillnad på kondition/viloförbränning. Jag hade tänkt köra 2-3 ggr i veckan i 20-30 min/gång

tja du "märker" ju inte direkt av viloförbränningen, men den finns där.. konditionen märker du dock av.. om du har halvdålig kondis nu kommer du märka stor skillnad redan efter ett par veckor.. passen blir enklare, vardagslivet blir enklare och du känner dig piggare och gladare.

AciDBL00D
2003-03-13, 20:43
Själv tänker jag köra mest för att få lite kondis sen ser jag till f¨upp den innan jag mönstrar så man kan skryta om bra resultat där