handdator

Visa fullständig version : Honung - underskattat sötningsmedel?


fluffy_ferret
2007-04-03, 18:23
En tanke på kvällskvisten bara.

Taget från SLV, socker:
Näringsvärden per 100 gram
Ämne Värde Enhet
ENKJ 1 693 kJ
ENER 405 kcal
KOLH 99,6 g
DSAC 100,0 g
SACK 100,0 g
KALI 2 mg
KALC 1 mg
NATR 1 mg

Honung:
Ämne Värde Enhet
ENKJ 1 391 kJ
ENER 332 kcal
PROT 0,3 g
KOLH 81,5 g
MSAC 71,0 g
DSAC 3,7 g
SACK 0,8 g
RIBO 0,04 mg
ASKO 2 mg
NIEK 0,4 mg
NIAC 0,3 mg
VB6 0,02 mg
FOSF 6 mg
JÄRN 0,50 mg
KALI 51 mg
KALC 5 mg
MAGN 3 mg
NATR 5 mg
ZINK 0,57 mg
ASKA 0,2 g
VATT 18,0 g
JOD 1 µg

Sammanfattningsvis inte lika energitätt och innehåller fler mikronutrienter.
Sannolikt är dock dessa värden (med risk att ha fel) uppmätt från pastöriserad honung, vilket innehåller förre mikronutrienter än obehandlad.

Från Wikipedia:
"In addition, honey contains a wide array of vitamins, such as vitamin B6, thiamin, niacin, riboflavin, and pantothenic acid.[citation needed] Essential minerals including calcium, copper, iron, magnesium, manganese, phosphorus, potassium, sodium, and zinc as well as several different amino acids have been identified in honey.[citation needed]

Honey also contains several compounds which function as antioxidants. Known antioxidant compounds in honey are chrysin, pinobanksin, vitamin C, catalase, and pinocembrin.[citation needed] Unlike most other sweeteners, honey contains small amounts of a wide array of vitamins, minerals, amino acids , and antioxidants.[citation needed]"

Med fördel kan man välja obehandlad honung. Lite svårare att få tag på än vanlig honung som är pastöriserad men det går.

pkw
2007-04-03, 19:06
mycket intressant

jwzrd
2007-04-03, 19:16
Håning är gotte! :Virro

Guybrush
2007-04-03, 19:56
De gånger jag sötar mitt te använder jag alltid honung... Ett både bättre och godare sötningsmedel än socker (har jag intalat mig själv *whistle* )

fluffy_ferret
2007-04-03, 21:20
Jag läste att honung dessutom är sötare än vitt socker.

bubbe
2007-04-03, 21:36
Min gode vän bänkpressaren från libyien, säger så här "honny good, gives power"
alltså ät mycket honung!

Max
2007-04-03, 21:48
Jag läste att honung dessutom är sötare än vitt socker.Flytande honung innehåller en större andel fruktos och borde därför vara sötare. Innehåller honungen mer glukos än fruktos borde den däremot inte vara sötare. Ration glukos:fruktos varierar.

Troll
2007-04-04, 00:22
Honung är både godare och nyttigar.:thumbup:
En gubbe här i trakten köpte lådvis med honung, hade det nog till allt, både på mackan och i det han drack.
Kunde se honom köra förbi i bilen ibland och då var gubben nittiosex!*flex*
Sen om det hade med honungen att göra vet jag inte men vem vet..

Speedy
2007-04-04, 07:02
äter ofta honung till min morgongröt..

Dumleman
2007-04-04, 11:47
Vet ni om det ligger någonting i att lokalproducerad honung skyddar en bäst mot t.ex. snuva och allergier?

Cerberus
2007-04-04, 11:51
har alltid honung(undantag när honung e slut!) i min gröt :D blir mums.

Slimfit
2007-04-04, 14:13
Vet ni om det ligger någonting i att lokalproducerad honung skyddar en bäst mot t.ex. snuva och allergier?

Ingen aning om påståendet stämmer men alla honung är väl egentligen lokalproducerad där den produceras. Det som är lokalt för Pelle i Dalarna är inte lokalt för Göte i Skåne

Men jag kan tänka mig att bin som fått gå på en ljung, vildblommor etc producerar en "bättre" (garanterat godare iaf) honung än de som enbart går på stora rapsfält och nått enstaka hundkex i vägrenen.

Honung är för övrigt godast på en tunnbrödsmacka som doppas i varm choklad :eating:

Dumleman
2007-04-04, 14:29
Ingen aning om påståendet stämmer men alla honung är väl egentligen lokalproducerad där den produceras. Det som är lokalt för Pelle i Dalarna är inte lokalt för Göte i Skåne

Men jag kan tänka mig att bin som fått gå på en ljung, vildblommor etc producerar en "bättre" (garanterat godare iaf) honung än de som enbart går på stora rapsfält och nått enstaka hundkex i vägrenen.

Honung är för övrigt godast på en tunnbrödsmacka som doppas i varm choklad :eating:
Oj jag menar naturligtvis om honung som kommer från bin som har vistats där man själv vistas är bättre för en än annan honung.

skaparn
2007-04-04, 14:54
Jahapp. Så blev jag jättesugen på honung då.

Gott på yoghurt. Jättegott.

Jompan
2007-04-04, 19:57
Farfars nyslungade honung är bäst! Brukade äta en hel tallrik med det när jag var liten! :)

Gott i filmjölk också! *drool*

Max
2007-04-04, 21:09
Ni som säger att ni har det i gröten, är det havregrynsgröt ni äter? Har ni det just i (och rör om) eller menar ni på gröten precis som sylt?

Guybrush
2007-04-05, 17:33
Till gröten häller jag ofta lite flytande honung ovanpå. Jag har aldrig rört ner det i gröten, men det funkar säkert bra. Ska prova nästa gång!