handdator

Visa fullständig version : Ländryggen


anders_87@ht
2007-04-03, 08:58
Hej!

Jag kör rygg 2 gånger i veckan. Mina ryggpass ser ut som följande:

4 set sittande kabelrodd med brett grepp
4 set sittande kabelrodd med smalt grepp
4 set latsdrag bakom nacke

Varannat ryggpass byter jag ut latsdrag bakom nacke med marklyft.
Min fråga lyder: räcker detta som träning för ländryggen, eller bör jag komplettera med typ good mornings eller hypersträck?

mvh Ander

anders_87@ht
2007-04-03, 09:22
EDIT: jag kör hantelshrugs varje ryggpass också ^^

Killenheladagen
2007-04-03, 09:22
Det är ju bra med good mornings eller rygglyft för att få en mer dynamisk ryggträning för de djupgående ryggmusklerna och ländryggen så att komplettera med någon sådan övning exempelvis i slutet på passet skulle vara bra.

dontomase
2007-04-03, 09:46
Du har inte funderat på mer variation som kanske hantelrodd, skivstångsrodd, chins, om du kör exakt samma förutom latsdragen känns det som om det bara går på rutin varje pass.

Som Killenheladagen är det ju inte dumt att lägga in rygglyft men inte varje pass.

Guddi
2007-04-03, 10:40
kör latsdrag ner mot bröstet istället för bakom nacken, mindre skaderisk.

Någon övning mer för erectorerna hade du nog kunnat behöva. Good mornings eller marklyft kan vara en bra idé.

Liten Men Fet
2007-04-03, 11:07
Om jag var du så skulle jag byta ut kabelrodd med brett grepp mot antingen skivstångsrodd eller hantelrodd.

Sittande kabelrodd med smalt grepp
Marklyft eller latsdrag
Hantelrodd eller skivstångsrodd

Då kommer du köra marklyft en gång i veckan och sittande rodd 2 vilket borde räcka gott och väl för ländryggen, iallafall för mig.

Angående latsdrag framför eller bakom nacken så håller jag inte med Guddi om att det är speciellt ökad skaderisk om du kör bakom nacken. Så länge det känns bra så är det ingen fara. Jag kör dock framför men det beror på att jag tycker det är skönare och jag kan hantera mera vikt då.

Edit: Jag skulle inte köra marklyft tungt mer än en gång i veckan, det tar rätt mycket kraft och ska du få in bröst, mage, axlar, ben i en vecka också så kommer det räcka med marklyft en gång.

olle lindblad
2007-04-03, 11:28
kör latsdrag ner mot bröstet istället för bakom nacken, mindre skaderisk.

Någon övning mer för erectorerna hade du nog kunnat behöva. Good mornings eller marklyft kan vara en bra idé.

Vad riskerar man att skada om man drar bakom nacken istället?

Liten Men Fet
2007-04-03, 12:16
Vad riskerar man att skada om man drar bakom nacken istället?

Inget vad jag vet! Men jag vet ioförsig bara vad Arne P gick igenom på sin kurs del 1.

anders_87@ht
2007-04-03, 13:44
Om jag var du så skulle jag byta ut kabelrodd med brett grepp mot antingen skivstångsrodd eller hantelrodd.

Sittande kabelrodd med smalt grepp
Marklyft eller latsdrag
Hantelrodd eller skivstångsrodd

Då kommer du köra marklyft en gång i veckan och sittande rodd 2 vilket borde räcka gott och väl för ländryggen, iallafall för mig.

Varför bör jag köra latsdrag, skivstångsrodd eller hantelrodd istället för sittande kabelrodd med brett grepp? Jag tycker jag får mycket bättre kontakt med latsen när jag kör sittande kabelrodd än med tex latsdrag.

Liten Men Fet
2007-04-03, 14:46
Varför bör jag köra latsdrag, skivstångsrodd eller hantelrodd istället för sittande kabelrodd med brett grepp? Jag tycker jag får mycket bättre kontakt med latsen när jag kör sittande kabelrodd än med tex latsdrag.

För att du kör en sittande-rodd övning redan, när du kör så få övningar så tycker jag det är slöseri att köra två övningar som är så lika.
Skivstångsrodd är en övning man kan hantera mycket vikt i och den bygger väldigt bra på hela ryggen. Likaså med hantelrodd där jag får bra kontakt med bland annat latsen plus att man får väldigt lång rörelsebana om man sträcker ut riktigt ordentligt.
Så då har du övningar som är lite olika det var så jag tänkte.
Men det är ju inget som hindrar att du kör med brett grepp i sittande rodden, eller kör några set med bret och några med smalt.

Guddi
2007-04-03, 23:03
Vad riskerar man att skada om man drar bakom nacken istället?riskerar och riskerar. Belastningen på axlarna kommer i ett lite ofördelaktigt läge då man har maximal utåtrotation. Rotatorkuffen är väldigt svag i det läget. Lägg också till att väldigt många inte har den utåtrotation som krävs och därför måste flektera nacken onödigt mycket.

Man tränar i stort sett exakt samma muskler när man kör framför så jag ser ingen orsakt till att inte göra det. Om man ska vara riktigt petig så tränar man faktist fler ryggmuskler när man kör framför och då många delar in sin träning i olika kroppsdelar olika dagar är det också en fördel.

Sök lite på "behind-the-neck pulldowns", ni hittar fler orsaker till att det inte är någon bra idé att köra bakom nacken.

Killenheladagen
2008-09-20, 02:00
Du har inte funderat på mer variation som kanske hantelrodd, skivstångsrodd, chins, om du kör exakt samma förutom latsdragen känns det som om det bara går på rutin varje pass.

Som Killenheladagen är det ju inte dumt att lägga in rygglyft men inte varje pass.

och rutiner är tråkiga och görs.. men utan passion

Liten Men Fet
2008-09-20, 02:25
och rutiner är tråkiga och görs.. men utan passion

Bra bump på en tråd som är 1,5 år....

Martin Löwgren
2008-09-20, 10:15
kör latsdrag ner mot bröstet istället för bakom nacken, mindre skaderisk.

Någon övning mer för erectorerna hade du nog kunnat behöva. Good mornings eller marklyft kan vara en bra idé.

+100.000.000

Fäll ned visirit, vänd på batongen och börja veva nu Guddi för snart kommer detta ta eld i helvetet om jag känner Arne med flera rätt *flex*

Jag har redan vänt på min batong. Nu kör vi :D