handdator

Visa fullständig version : Tröck i böjen?


Yes
2007-04-02, 23:40
Jag vet inte om det här är normalt eller inte, men jag börjar tro att det är något som kan behöva arbetas med...

För att uttrycka det enkelt så känns det inte som jag lyckas pressa ordentligt med benen när jag kör böj - som om det inte riktigt går att trycka ifrån. Det känns som jag borde kunna böja tyngre vikter men kraften kommer inte ned ordentlig i backen...

Om jag vågar mig på att gissa lite tror jag det kan bero på att hamstrings och eventuellt gluteus inte jobbar ordentligt, utan det tar mest på quadsen som kanske inte har de bästa förutsättningarna genom hela rörelsen.

Senaste dagarna har jag provat stretcha en del muskler och idag lyckades jag göra vad jag bedömer som rätt stiliga böjar - baken mot vaderna utan att det blev goodmornings av det hela. Problemet, om det nu är ett problem, kvarstår dock.

Någon som känner igen detta och vet vad det kan bero på? Kanske är det helt normalt, men det känns liksom som det finns tillräckligt med kräm i benen för att öka vikterna ordentligt.

Allan
2007-04-03, 20:04
Ja. Dålig magstyrka.

Karl_alfred
2007-04-03, 20:16
Hur placerar du stången? Kör i perioder med hög placering och får då problemet du beskriver, varje gång jag flyttar ned den något försvinner det helt och hållet.

Nitrometan
2007-04-03, 21:09
Tror att Allan har slagit huvudet på spiken i detta fallet.

Yes
2007-04-03, 21:13
Ja. Dålig magstyrka.
Okej, är det ett typiskt symptom på det?

Det låter iof inte alls osannolikt. Jag tycker i varje fall buktrycket kan vara lite dåligt.

Har annars precis börjat få in lite frekventare magträning så det ger väl förhoppningsvis resultat. Jag undrar dock om det finns några bra komplementsövningar till böj som kan vara värda att prova? Frontböj kanske vore något att prova på?

Hur placerar du stången? Kör i perioder med hög placering och får då problemet du beskriver, varje gång jag flyttar ned den något försvinner det helt och hållet.
Brukar inte tänka så mycket på vart stången hamnar men den är nog ganska högt upp. Jag ska prova ha den lite lägre nästa gång. :)

bubbe
2007-04-03, 21:14
kör du böj med eller utan bälte?

edit:damn, 3 i 1!

jwzrd
2007-04-03, 21:14
Ja, testa på lite frontböj. Testa även att bredda fötterna något och fundera lite över om du kanske kommer "fram" över tårna när du böjer.

Använder du bälte?

BigForre
2007-04-03, 21:14
Är jag dum om jag föreslår att prova strika frontböj ett tag (eller rent av ryckböj), vilket skulle kunna bygga upp en bålstyrka som är väl förberedd att hjälpa till i böjen. Eller kanske kompletera med någon av dessa övningar. Naturligtvis bygger vanliga böj styrka i magen också, men frontböj känner jag ställer ytterligare krav på bålen. Kanske skulle kunna göra att trycket hittas i den vanliga böjen....

Edit: öh...puck...4a?

Yes
2007-04-03, 21:19
Utan bälte.

Apropå magstyrkan så... jämför jag med andra i maskinen jag brukar använda så står jag mig nog ganska bra där. Fast det kan nog vara en dålig jämförelse och kan säkert bero på starka höftböjare... Bra buktryck är nog en lite annan sak och den biten kan jag ha svårt med - framförallt när jag börjar komma ned en bit i böjen(vilket kanske kan förklara varför jag aldrig upplevt liknande problem med marklyft).

Yes
2007-04-03, 21:28
Ja, testa på lite frontböj. Testa även att bredda fötterna något och fundera lite över om du kanske kommer "fram" över tårna när du böjer.

Använder du bälte?
Okej, alla verkar överens om frontböj. :D

Jo, jag kommer nog fram lite över tårna. Jag antar att det beror på stelhet och jag försöker jobba lite på det.

Fotställningen tycker jag känns bra. Står jag för brett verkar knäna vilja vika sig inåt och det känns inget vidare. Nu står jag strax över axelbrett med fötterna pekandes lite utåt, vilket i varje fall känns "rätt".

jwzrd
2007-04-03, 21:33
Utan bälte.

Apropå magstyrkan så... jämför jag med andra i maskinen jag brukar använda så står jag mig nog ganska bra där. Fast det kan nog vara en dålig jämförelse och kan säkert bero på starka höftböjare... Bra buktryck är nog en lite annan sak och den biten kan jag ha svårt med - framförallt när jag börjar komma ned en bit i böjen(vilket kanske kan förklara varför jag aldrig upplevt liknande problem med marklyft).

Buktryck är, som vi diskuterat i en annan kioskvältare till tråd, verkligen inte samma sak som vad en magcurl-maskin gör. Du ska trycka ner hela buken i bäckenet som om du dyngar, samtidigt som du drar in .. tarmen :)

Okej, alla verkar överens om frontböj. :D

Jo, jag kommer nog fram lite över tårna. Jag antar att det beror på stelhet och jag försöker jobba lite på det.

Fotställningen tycker jag känns bra. Står jag för brett verkar knäna vilja vika sig inåt och det känns inget vidare. Nu står jag strax över axelbrett med fötterna pekandes lite utåt, vilket i varje fall känns "rätt".

Böjer du i sneakers?

Yes
2007-04-03, 21:40
Buktryck är, som vi diskuterat i en annan kioskvältare till tråd, verkligen inte samma sak som vad en magcurl-maskin gör. Du ska trycka ner hela buken i bäckenet som om du dyngar, samtidigt som du drar in .. tarmen :)
Jag som fått för mig att magen ska pressas ut... :smash:

Böjer du i sneakers?
Senaste gångerna har jag böjt utan skor. Hade tänkt inhandla lämpliga skor imorgon faktiskt. :)

jwzrd
2007-04-03, 21:46
Jag som fått för mig att magen ska pressas ut... :smash:


Senaste gångerna har jag böjt utan skor. Hade tänkt inhandla lämpliga skor imorgon faktiskt. :)

JA alltså, magen pressas ut som ett resultat. Men det är inte riktigt samma sak som att bara biafra-pressa den rakt ut.

Jag får bögstryk för att jag tränar i dåliga skor varje pass :/

Yes
2007-04-03, 21:53
Hmm, alltså... det jag brukar göra är att ta ett djupt andetag, dra in magen och låta luften (försöka) pressa ut den.

Jag har förstått att bra skor är viktigt. Tänkte köpa mig ett par handbollskor som varit uppe i tidigare trådar(lyftarskor hade säkert varit optimalt men de funkar nog inte heller till annat än just lyftande).

nutz
2007-04-03, 22:28
Off topic:

Hur får jag mina knäböj att belasta magen så mycket som möjligt? Så lite fällning framåt som möjligt?

Rahf
2007-04-03, 22:40
Off topic:

Hur får jag mina knäböj att belasta magen så mycket som möjligt? Så lite fällning framåt som möjligt?

Genom att läsa och följa instruktioner från källor som du litar på. Förslagsvis från nån övningsbeskrivning du fått från Kolo på ett eller annat sätt. Utför övningen rätt så ska det bli rätt.

Yes
2007-04-11, 06:16
Provade lite frontböj igår. Kanske tvingades kroppen in i en mer korrekt bana för det kändes som jag fick bättre kontakt och kunde trycka ifrån mer med benen. Jag försökte dock främst få till en bra teknik så vikterna hölls låga. Vanliga böjar kändes också bättre efteråt, men även de var på lätta vikter så det är svårt att säga något säkert. Frontböjar verkar dock som en bra övning att fortsätta med...

Enda problemet är att jag vettifan hur jag ska placera stången. Lyckades inte hitta något sätt som inte var obekvämt och gjorde ont...

z_bumbi
2007-04-11, 08:01
Apropå magstyrkan så... jämför jag med andra i maskinen jag brukar använda så står jag mig nog ganska bra där

Här hittade jag en möjlig förklaring. Sluta träna mage i maskin och kör den fritt istället, sikta på 10 set per pass och kör två/tre olika övningar.

Yes
2007-04-11, 08:14
Okej, att byta ut maskinen mot ett par nya magövningar kan nog vara en bra idé. Maskinen är inte ens särskilt bra och jag använder den väl mest för att den är lite mindre omständig. Men 10 set? Verkar mer tidsödande än effektivt. Jag tror en bättre början är att träna magen oftare - på senare tid har den träningen varit väldigt lätt och infrekvent.

z_bumbi
2007-04-11, 08:20
Okej, att byta ut maskinen mot ett par nya magövningar kan nog vara en bra idé. Maskinen är inte ens särskilt bra och jag använder den väl mest för att den är lite mindre omständig. Men 10 set? Verkar mer tidsödande än effektivt. Jag tror en bättre början är att träna magen oftare - på senare tid har den träningen varit väldigt lätt och infrekvent.

I ditt fall med en magsjukdom kan du ju ta det lite försiktigt med magträningen men det var självklart 10 set per pass, det är t o m tidsbesparande att träna magen ordentligt.

Yes
2007-04-11, 08:44
Totalt för hela passet eller? ;)

Nädå, men just nu resonerar jag som så att jag kanske borde träna magen mer som resten av kroppen. Jag tror nämligen jag fått till det väldigt bra med träningsupplägget jag har nu, bortsett från magträningen som blivit lidande. Kan jag bara klura in lite bättre magträning borde det vara en rätt solid lösning. Isåfall skulle åtgärderna bli något i stil med:

Träna magen oftare
Ett par olika övningar som roteras
Runt 2 set("mini-set" ej inkluderade), första på 20-30 reps och 8-10 reps, på tyngre vikter, på andra setet
Lägga till frontböjar

Utöver det har jag ju en del andra övningar som kommer belasta bålen. Jag tror allting sammanlagt kan visa sig funka bra. Annars har jag vissa funderingar på att gå tillbaks till helkroppspass 3ggr/vecka, vilket skulle ge ännu frekventare magträning och som även det går att kombinera med smartare övningsval. I det fallet skulle även böj och marklyft köras oftare vilket nog kan ge positiva effekter.

BigForre
2007-04-11, 08:56
Provade lite frontböj igår. Kanske tvingades kroppen in i en mer korrekt bana för det kändes som jag fick bättre kontakt och kunde trycka ifrån mer med benen. Jag försökte dock främst få till en bra teknik så vikterna hölls låga. Vanliga böjar kändes också bättre efteråt, men även de var på lätta vikter så det är svårt att säga något säkert. Frontböjar verkar dock som en bra övning att fortsätta med...

Enda problemet är att jag vettifan hur jag ska placera stången. Lyckades inte hitta något sätt som inte var obekvämt och gjorde ont...

För att hitta "rätt utförande" i frontböjen kan jag slå ett slag för att utföra dem med "rysk" stil. Alltså låta stången ligga på axlarna utan att hålla i den med händerna, lutas kroppen frammåt, vilket underlättar böjen, kommer stången således att falla frammåt, vilket icke är önskvärt. Mycket bra att hålla lätta vikter i början då ett korrekt utförande i frontböj är mycket tyngre än en vanlig böj.

Yes
2007-04-11, 09:05
Det jag provade var något i den här stilen:

http://www.wannabebig.com/images/frontsquat1.jpg
http://www.wannabebig.com/images/frontsquat2.jpg

Den första varianten gjorde ont i axlarna(tror inte det var pga vikten av stången utan mer för att axlarna belastades i ett dåligt läge). Med andra varianten fick jag antingen för mycket belastning på handlederna, eller så fick jag lägga upp stången mot nyckelbenen(vilket är ytterst oskönt).

z_bumbi
2007-04-11, 09:09
Totalt för hela passet eller? ;)

Ja, men mest för din benträning, du får mycket snabbare upp styrka och uthållighet i magen och om det är det som är problemet i böjen så kan du alltså mycket snabbare börja träna böj på tyngre vikter.
Sen skulle jag satsa på tyngre vikter från första setet för magen och skippa allt vad restpaus etc heter för att kunna utföra flera riktiga set.

jwzrd
2007-04-11, 09:10
Det jag provade var något i den här stilen:

http://www.wannabebig.com/images/frontsquat1.jpg
http://www.wannabebig.com/images/frontsquat2.jpg

Den första varianten gjorde ont i axlarna(tror inte det var pga vikten av stången utan mer för att axlarna belastades i ett dåligt läge). Med andra varianten fick jag antingen för mycket belastning på handlederna, eller så fick jag lägga upp stången mot nyckelbenen(vilket är ytterst oskönt).

Försök flytta stången upp på/in bakom nyckelbenen, håll upp armbågarna så att deltoideus trycker mot stången, då avlastas nyckelbenen. I början känns det rätt obehagligt, men efter ett par pass så känns det bra. Jobba på att hålla stången mot halsen, hålla bröstkorgen högt, blicken upp, armbågarna upp och gå rakt ner så minskar obehagen. För mig svider frontböjen rejält i magen också.

Yes
2007-04-11, 09:32
Jag kanske har för små "kuddar" till axlar för jag tyckte jag provade göra så... problemet är att stången vilar där jag pekar på bilden(vilket gör AJAJ!-ont).

The_RobRoy
2007-04-11, 09:35
En fråga, jag har testat lite att köra utan skor när jag böjjer.

Är det aja baja, eller okej? :)

bertbert
2007-04-11, 09:45
Jag kanske har för små "kuddar" till axlar för jag tyckte jag provade göra så... problemet är att stången vilar där jag pekar på bilden(vilket gör AJAJ!-ont).

Försök få upp armbågarna så att överarmarna pekar rakt fram så blir det mindre obehagligt. Ja, du får stå ut med att trycka stången mot halsen. Håll ut - frontböj är en KANONövning!

Rahf
2007-04-11, 10:22
Som bertbert säger, när du skjuter fram armbågarna så kommer "kuddarna" fram och då kan du lägga stången på dem. stången ska inte vila på nyckelbenet. Ett tips är ju att testa i smith för att testa positionering och känslan när du lägger lite mer vikt på den.

Jag brukar köra som på första bilden.

bertbert
2007-04-11, 12:43
Jag brukar göra reklam för OL-fattningen dessutom. Killen på bilden är stel som tusan i armarna. Jag kan hålla stången där med händerna helt stängda.

/BB

Yes
2007-04-11, 17:56
Jag ska prova era tips till nästa gång och se om det hjälper. Den här gången blev det att stången åkte en bit ut från halsen och vilade typ på slutet av axlarna. Funkar väl på lättare vikter men ska jag köra så på tyngre vikter får jag nog vara bra jäkla stark i axlarna för att inte tappa stången, dessutom känns det som att det finns en viss skaderisk med att köra så.

En sak jag undrar är annars hur vikterna "borde" förhålla sig till vanliga böj? Nu körde jag väl som mest med 40Kg och gjorde inte så många reps(tappade tekniken lite av att hålla uppe stången). Normalt ligger träningsvikterna runt 60-70Kg, beroende på repsantal.

Yes
2007-04-11, 18:06
Ja, men mest för din benträning, du får mycket snabbare upp styrka och uthållighet i magen och om det är det som är problemet i böjen så kan du alltså mycket snabbare börja träna böj på tyngre vikter.
Sen skulle jag satsa på tyngre vikter från första setet för magen och skippa allt vad restpaus etc heter för att kunna utföra flera riktiga set.
Hur tycker du ett sådant upplägg ska ut?

Jag tycker ju som sagt att nuvarande upplägget verkar funkat bra hittils, så tillsammans med övriga ändringar tycker jag nästa steg borde bli att implementera något liknande för magen. Fast jag är beredd att prova det mesta så jag kan alltid testa dina förslag lite längre fram, om inte mina ändringar skulle få önskat resultat.

z_bumbi
2007-04-11, 19:26
Lägg på två set extra per vecka.

Kör 5-8 reps.

Bry dig inte om att pressa dig i slutet av varje set utan bryt i tid och vila 2-3 minuter innan nästa set.

Kör två/tre olika övningar, kör du tre/fyra pass per vecka så kan du låta flera övningar rulla så du får lite omväxling.