handdator

Visa fullständig version : Brottarkondition?!


Absinteh
2007-04-02, 22:13
Ska gå match i Submission wrestling den 31aprill.
Måste få upp flåset och undrar vilken typ av träning som gäller för att öka min uthållighet i brottning? Att orka explodera även när man är trött osv.
Körde backintervaller idag.
Blev cirka 30sek järnet 40sek lugna ner, 8ggr. Sedan 2km vanligt, kan det vara något?
Tips?

hangatyr
2007-04-03, 07:30
Ska gå match i Submission wrestling den 31aprill.
Måste få upp flåset och undrar vilken typ av träning som gäller för att öka min uthållighet i brottning? Att orka explodera även när man är trött osv.
Körde backintervaller idag.
Blev cirka 30sek järnet 40sek lugna ner, 8ggr. Sedan 2km vanligt, kan det vara något?
Tips?

träna hårt på dina brottningspass i stället. kör hela tiden 100% på träningarna. antara att ni matchsparras en hel del nu inför tävlingen? det ska räcka. har det alltid gjort för mig i alla fall.

GLC
2007-04-03, 07:51
Kör du på RenYi? Där finns det gott om folk som vet hur du ska träna för att förbättra din kondition. Jag hade bara satsat på att brottas så mkt som möjligt, och att motståndaren byts ut hela tiden så du aldrig får vila, och att du får köra mot pigga motståndare hela tiden. Övningen "gubben" som de kör där ibland är bra för det.

Absinteh
2007-04-03, 08:24
Jo det är ju sant. Men på träningarna kör vi ju inte alltid matchsparring. Och ofta på matchsparringen blir jag jäävligt slut, och vill därför förbättra konditionen.

GLC
2007-04-03, 09:34
Hur länge har du tränat? Nybörjare har alltid problem med att de spänner sig hela tiden när de rullar, vilket gör att än hur bra kondition de har så blir de ändå helt slut direkt. Försök att tänka på att tjuva några sekunders vila här och där, typ när du ligger i nåns guard, vila lite grann under kontroll, eller när du precis har passerat guarden till side mount, vila lite där.

Det jag ofta vinner på är att låta någon ta ut sig helt på ett lås som jag vet att han aldrig kommer att få in, typ en giljotin, låt den andre ta ut sig på den och när du har vilat ett tag så använd det övertaget att hans armar är helt slut.

Om ni inte alltid kör matchsparring, så se till att vara med på lördagsträningarna, om de fortfarande kör med dem, och be någon där att matcha dig hårt. Annars är säkert nån med på att stanna kvar efter träningen också för att jobba med dig.

olle lindblad
2007-04-03, 09:44
När jag brottades körde jag max i en minut, vila tio sek, ny motståndare osv. Detta kördes 4-5 gånger. Ibland kördes detta flera gånger under passet. Ibland skulle man göra ett visst grepp eller kast så många gånger man hann under en minut.

Absinteh
2007-04-03, 12:51
Jag har absolut ingen tvivel på att vi kommer träna kondition och matchsparras hårdare när det nalkas.
Men min fråga var vilka övningar jag kan göra för att öka min syreupptagningsförmåga på ett bra sätt så det passar till brottningen.

GLC
2007-04-03, 15:57
Kör efter det som Olle tipsade om, och även samma teknik när du t.ex springer, dvs kör rusher i intervaller, rusha 10 sek, jogga 10 sek osv.

Absinteh
2007-04-03, 20:47
såpass korta intervaller

blekfet2
2007-04-03, 20:56
Du har ingen fystränare som har bra tips inom denna sporten?

345.5 i bänk
2007-04-03, 20:57
Ska gå match i Submission wrestling den 31aprill.
Måste få upp flåset och undrar vilken typ av träning som gäller för att öka min uthållighet i brottning? Att orka explodera även när man är trött osv.
Körde backintervaller idag.
Blev cirka 30sek järnet 40sek lugna ner, 8ggr. Sedan 2km vanligt, kan det vara något?
Tips?

Min Pappa Pelle Svensson dubbel världsmästare i brottning på 70-talet han säger att han när han var som bäst sprang 8-10km varje morgon 6dagar i veckan han hade aldrig problem med konditionen. När han körde sparring träning stod han i mitten av mattan och körde brottning i 1min mot varje motståndare totalt 6st. Dom byte 1 gång i minuten och han stod kvar.

Han körde även löpning i ett brant sandtag med sin tränare i famnen och sprang upp och ner. Osäker om mängden på dom passen. Har sett film på det när han tränade dom passen såg extremt jobbigt ut måste vara grym mjölksyre träning....

GLC
2007-04-03, 21:09
såpass korta intervaller

Ja, men variera dig också. Det finns inget givet sätt att göra det på, det bästa sättet är sättet du verkligen använder dig av.

Rahf
2007-04-03, 21:31
Se till att börja ladda glykogendepåerna nån dag innan också. Det hjälper nog att ha en redig grund att stå på.

Mauz
2007-04-04, 08:10
Intervaller är klockrent för att få få upp brottarkondisen. Tänk också på det som någon tidigare sa att försöka att inte spänna dig för mycket, använd "muskling" och explosivitet då det verkligen behövs. Kör hårt!

Absinteh
2007-04-04, 19:20
tror jag ska springa lite längre då och då, blandat med intervaller då och då

Liten Men Fet
2007-04-04, 19:32
Hur är det med övningar som man får jobba med hela kroppen i till skillnad från löpning, typ vattenfys borde inte det vara bra?

Absinteh
2007-04-04, 21:29
Säkerligen, men jag orkar inte ta mig till något badhus och sprattla :P

Liten Men Fet
2007-04-04, 23:29
Säkerligen, men jag orkar inte ta mig till något badhus och sprattla :P

Okej ålning medelst hasning är jävulskt jobbigt om man ska göra det fort och nån längre sträcka.