handdator

Visa fullständig version : Poll: Kan man säga vem som har störst chans att hitta sin själsfrände?


Sidor : [1] 2

Lellan
2007-04-02, 21:42
100 st tjejer: 70 av dessa gillar snygga tråkiga killar, 30 st gillar roliga fula killar. (Väldigt kategoriskt, å inga allätande tjejer här inte.)

Om snygga tråkiga träffar en tjej, är hans chanser högre att det är hans själsfrände - än chanserna är för den roliga fula att han träffar sin själsfrände - eftersom andelen tjejer som gillar den typen är större?

Jag tycker inte att man kan förutsätta det.. Utan det hänger på vilken kategori tjejen tillhör, om hon tillhör majoriteteten (som i det här fallet gillar snygga trista) eller om hon tillhör minoriteten (de som gillar fula roliga). Om snygga trista killen blir kär i en tjej som bara gillar roliga fula killar blir han ju inte lyckligare för att det finns 70 andra att välja på, om det är just den tjejen han vill ha.

Grundar delvis det här på att jag själv en period valde bort en viss kategori killar (dumt att kategorisera från början, men tänk hypotetiskt om det känns jobbigt) - och då var jag absolut inte mottaglig för vad gemene tjej gillar - utan visste vad JAG ville ha.

Personen jag diskuterat det här med hävdar att snygga trista killen alltid har ett övertag, han kommer ha större chans att träffa sitt livs kärlek eftersom han attraherar en majoritet - medan jag säger att det inte finns något som säger att han blir lyckligare med en majoritetstjej än roliga fula killen blir med sin ur minoritetsgruppen.

Jag håller med att chansen att träffa någon ökar, men nu snackar vi sitt livs kärlek!!! *cupid*

Dnepr
2007-04-02, 21:46
Du skulle bara jämfört en snygg mot en ful - varför lägga in personliga egenskaper? Klart att han som har större har urval även har en större chans.

Han som får ta flest lotter har störst chans på storvinsten.

Empe
2007-04-02, 21:47
sitt livs kärlek finns det ju bara en av, även om denne tillhör en kategori med miljontals av tjejer eller killar. så chansen ökar alltså inte.

Dnepr
2007-04-02, 21:49
sitt livs kärlek finns det ju bara en av, även om denne tillhör en kategori med miljontals av tjejer eller killar. så chansen ökar alltså inte.

Det finns bara en storvinst i lotteriet. Du får ta 10 lotter men jag får bara ta två. Vem av oss har störst chans att vinna?

Lellan
2007-04-02, 21:50
Nu sket sig polle pga tappad napp (ja sonen gallskrek) men här är pollalternativen för den som är intresserad:

Ja- snygga killen har ju % på sin sida

Nej - roliga fula killen kan bli minst lika lycklig med sin perfekta match.. (deras fullträff som par har inget med vad majoriteten gillar att göra)

Lellan
2007-04-02, 21:50
sitt livs kärlek finns det ju bara en av, även om denne tillhör en kategori med miljontals av tjejer eller killar. så chansen ökar alltså inte.

Min poäng har vi lite kortfattat där ja.. :)

Lellan
2007-04-02, 21:52
Du skulle bara jämfört en snygg mot en ful - varför lägga in personliga egenskaper? Klart att han som har större har urval även har en större chans.

Han som får ta flest lotter har störst chans på storvinsten.

Det fetstilta var det vi var oense om.

Att jag la till kul var bara för att du är lite sjukt utseendefixerad och tror (hoppas) att alla tjejer bara njuter med ögonen.. :cool: (å dessutom har gemensam smak..:smash: )

Dnepr
2007-04-02, 21:52
Nu sket sig polle pga tappad napp (ja sonen gallskrek) men här är pollalternativen för den som är intresserad:

Ja- snygga killen har ju % på sin sida

Nej - roliga fula killen kan bli minst lika lycklig med sin perfekta match.. (deras fullträff som par har inget med vad majoriteten gillar att göra)

Det är ju den procentuella chansen som är det viktiga. Klart att den fula kan bli lika lycklig, men hans chanser är betydligt mindre.

Otroligt roliga alternativ.

Empe
2007-04-02, 21:52
Det finns bara en storvinst i lotteriet. Du får ta 10 lotter men jag får bara ta två. Vem av oss har störst chans att vinna?

Där har du fel. Vi spelar inte i samma lotteri. man får ju ändå bara ta en lott. I ditt lotteri finns en storvinst och 1000 lotter sammanlagt. I mitt lotteri finns en storvinst men bara 400 lotter sammanlagt, vem har då störst chans att vinna?

Angel
2007-04-02, 21:52
sitt livs kärlek finns det ju bara en av, även om denne tillhör en kategori med miljontals av tjejer eller killar. så chansen ökar alltså inte.

knappast att det finns bara en...

Empe
2007-04-02, 21:54
knappast att det finns bara en...

Först finns det ingen, men många potentiella. Sen finns det en och massvis av ointressanta istället.

Dnepr
2007-04-02, 21:55
Där har du fel. Vi spelar inte i samma lotteri. man får ju ändå bara ta en lott. I ditt lotteri finns en storvinst och 1000 lotter sammanlagt. I mitt lotteri finns en storvinst men bara 400 lotter sammanlagt, vem har då störst chans att vinna?

Nej. Man får inte bara ta en lott. Man vinner bara på en lott. Men den med mest alternatriv får oftare chansen att se om lotten/tjejen var en storvinst.

Empe
2007-04-02, 21:56
Nej. Man får inte ta en lott. Man vinner bara på en lott. Men den med mest alternatriv får oftare chansen att se om lotten/tjejen var en storvinst.

Vi har delade uppfattningar du och jag.

Dnepr
2007-04-02, 21:59
Vi har delade uppfattningar du och jag.

Det finns 70 tjejer på krogen som vill ha mig - och 30 som vill ha dig. Jag har 70 lotter och du har 30. Jag får ju inte bara gå fram till en av dessa 70 och du till en. Vi får ju ta del av alla ur vårat urval.

Fattar du inte den med mest lotter har den största chansen?

Empe
2007-04-02, 22:00
Det finns 70 tjejer på krogen som vill ha mig - och 30 som vill ha dig. Jag har 70 lotter och du har 30. Jag får ju inte bara gå fram till en av dessa 70 och du till en. Vi får ju ta del av alla ur vårat urval.

Fattar du inte den med mest lotter har den största chansen?

Man får ju fortfarande bara ta en lott i taget.

Hades
2007-04-02, 22:00
Dnepr sammanfattar det hela bra.

Lellan
2007-04-02, 22:01
Det finns 70 tjejer på krogen som vill ha mig - och 30 som vill ha dig. Jag har 70 lotter och du har 30. Jag får ju inte bara gå fram till en av dessa 70 och du till en. Vi får ju ta del av alla ur vårat urval.

Fattar du inte den med mest lotter har den största chansen?

Men så råkar den tjej du gillar gilla Empe, då kvittar det ju. Kärlek är inte statistiskt tillförlitlig.

Lellan
2007-04-02, 22:02
Dnepr sammanfattar det hela bra.

Så det viktiga är att ha fler att välja på, inte att hitta rätt val?

Dnepr
2007-04-02, 22:02
Man får ju fortfarande bara ta en lott i taget.

Och? Ja du kan bara skrapa en trislott i taget. Men den som har flest lotter att skrapa har ju också störst chans att vinna.

Lexidos
2007-04-02, 22:02
Vi förutsätter att man jagar efter The-one ( om det nu skulle finnas endast en, vilket jag tvivlar på) så borde alla ha samma chans.

Dnepr
2007-04-02, 22:03
Så det viktiga är att ha fler att välja på, inte att hitta rätt val?

Valet att hitta rätt ökar ju om man har fler att välja bland.

Dnepr
2007-04-02, 22:04
Men så råkar den tjej du gillar gilla Empe, då kvittar det ju. Kärlek är inte statistiskt tillförlitlig.

Tänk lotter så fattar du.

Empe
2007-04-02, 22:04
Och? Ja du kan bara skrapa en trislott i taget. Men den som har flest lotter att skrapa har ju också störst chans att vinna.

alla lotter är ju inte dina. du tar din lott och ser om det är nit eller vinst. under tiden gör flera andra samma sak och när du sen ska ta en ny lott finns kanske inte storvinsten kvar.

Dnepr
2007-04-02, 22:07
alla lotter är ju inte dina. du tar din lott och ser om det är nit eller vinst. under tiden gör flera andra samma sak och när du sen ska ta en ny lott finns kanske inte storvinsten kvar.

Har du fortfarande i greppat att valet står mellan två personer (läs första inlägget?)

70 är mina och 30 är dina. Inser du inte nu?

Ame
2007-04-02, 22:07
alla lotter är ju inte dina. du tar din lott och ser om det är nit eller vinst. under tiden gör flera andra samma sak och när du sen ska ta en ny lott finns kanske inte storvinsten kvar.

Frågan var väl vem som har störst chans, då är det ju självklart att den som har störst urval har störst chans, även om han inte garanterat vinner...

Dnepr
2007-04-02, 22:08
Frågan var väl vem som har störst chans, då är det ju självklart att den som har störst urval har störst chans, även om han inte garanterat vinner...

Exakt.

Empe
2007-04-02, 22:08
Har du fortfarande i greppat att valet mellan två personer (läs första inlägget?)

70 är mina och 30 är dina. Inser du inte nu?

JO, men det finns ju inte bara en vinnst bland alla dom 100. det finns en i varje grupp.

shadowfire
2007-04-02, 22:08
Killen som attraherar den stora massan har helt klart fördel, utan tvekan. Genom ett större utbud får han också lättare kontakt med X antal tjejer. Den fulare killen får kämpa mer, åker på nobben mer, drabbas lättare av dåligt självförtroende (pga alla nobbar) och dåligt självförtroende är välkänt som attraktionssläckare och vips sjunker oddsen ytterligare.

Hur man än vänder o vrider på det så har en kille - eller tjej för den delen - med fördelaktigt yttre alltid triumpf i hand, sedan tampas oftast de människorna med andra ytliga problem.

PowPow
2007-04-02, 22:09
JO, men det finns ju inte bara en vinnst bland alla dom 100. det finns en i varje grupp.

varför finns det en vinst bland de 100?

Dnepr
2007-04-02, 22:09
JO, men det finns ju inte bara en vinnst bland alla dom 100. det finns en i varje grupp.

Det kanske inte finns nån vinst. Vi snackar om chansen att hitta vinsten. Tänk om tänk rätt.

Dnepr
2007-04-02, 22:10
Killen som attraherar den stora massan har helt klart fördel, utan tvekan. Genom ett större utbud får han också lättare kontakt med X antal tjejer. Den fulare killen får kämpa mer, åker på nobben mer, drabbas lättare av dåligt självförtroende (pga alla nobbar) och dåligt självförtroende är välkänt som attraktionssläckare och vips sjunker oddsen ytterligare.

Hur man än vänder o vrider på det så har en kille - eller tjej för den delen - med fördelaktigt yttre alltid triumpf i hand, sedan tampas oftast de människorna med andra ytliga problem.

Bra talat.

Ame
2007-04-02, 22:11
JO, men det finns ju inte bara en vinnst bland alla dom 100. det finns en i varje grupp.

Va? Finns inget som säger att det måste finnas en vinst alls, bara potentiella vinster.

Lellan
2007-04-02, 22:12
Frågan var väl vem som har störst chans, då är det ju självklart att den som har störst urval har störst chans, även om han inte garanterat vinner...

Men vad är det som säger att vinstlotten finns bland de 70 och inte de 30? Om lotten(kvinnan) han drömmer om finns bland de 30 hjälpte ju inte chanserna honom ett piss.

Dnepr
2007-04-02, 22:13
Men vad är det som säger att vinstlotten finns bland de 70 och inte de 30? Om lotten(kvinnan) han drömmer om finns bland de 30 hjälpte ju inte chanserna honom ett piss.

Den procentuella chansen säger det.

Ju större urval - desto större chans. Enkel logik.

PowPow
2007-04-02, 22:15
Men vad är det som säger att vinstlotten finns bland de 70 och inte de 30? Om lotten(kvinnan) han drömmer om finns bland de 30 hjälpte ju inte chanserna honom ett piss.

Om du hade haft 100 dörrar framför dig, med storvinsten bakom en av dem. Hade du valt att öppna 30 eller 70 dörrar?

Edit: Lite sen.

shadowfire
2007-04-02, 22:16
Men vad är det som säger att vinstlotten finns bland de 70 och inte de 30? Om lotten(kvinnan) han drömmer om finns bland de 30 hjälpte ju inte chanserna honom ett piss.

Din fråga är vem som har störst chans. Klart som fan att människan som får kontakt med 10,000 personer har större chans att hitta kärleken än människan som sitter hemma i sin lya isolerad, jobbar hemifrån och enbart träffar brevbäraren ibland. Den ene har 10,000 möjligheter att träffa någon - den andre har en enda möjlighet att träffa någon. Ren logik = ju större urval desto större chans, alltså svaret på din fråga.

Sedan att båda kan gå olyckligt kära livet ut är en helt annan femma - men det var inte heller din poll eller fråga.

Ame
2007-04-02, 22:16
Men vad är det som säger att vinstlotten finns bland de 70 och inte de 30? Om lotten(kvinnan) han drömmer om finns bland de 30 hjälpte ju inte chanserna honom ett piss.

Det är ju inget som säger att man någonsin träffar sin själsfrände, men ju fler kvinnor/män som attraheras av en desto större blir ju chansen att en av dem är ens själsfrände.

Lellan
2007-04-02, 22:17
Bra talat.

Synd att det inte stämmer med verkligheten då. Vad stod det förresten något om att de roliga killarna hade dåligt självförtroende? Om killen är trist är väl den risken mer överhängande. Förresten kan hybris vara minst lika avtändande som dåligt självförtroende. ;)

Lellan
2007-04-02, 22:18
Det är ju inget som säger att man någonsin träffar sin själsfrände, men ju fler kvinnor/män som attraheras av en desto större blir ju chansen att en av dem är ens själsfrände.

Läs trådstarten igen kanske? :)

shadowfire
2007-04-02, 22:18
Sedan finns det ju en annan aspekt i det hela, om man vill krydda och leka med oddsen. Den som har flera o välja mellan blir oftast ännu mer kräsen än den som har ett litet urval. Därav har personen som kan träffa 70st kanske redan ratat 60st just bara genom möjligheten att kunna rata, välja o vraka. Då har den personen bara 10 kvar, kontra den fule som i sin all lycka att någon i huvudtaget gillar honom kan tänka sig alla 30. :D

Dnepr
2007-04-02, 22:20
Synd att det inte stämmer med verkligheten då. Vad stod det förresten något om att de roliga killarna hade dåligt självförtroende? Om killen är trist är väl den risken mer överhängande. Förresten kan hybris vara minst lika avtändande som dåligt självförtroende. ;)

Jag förstår inte vad du snackar om. Håll dig till ursprungsfrågan.

Pow Pow kom nog med det bästa exemplet.

Om du kunde vinna en miljon och vinsten gömdes bakom en dörr, och du fick chansen att öppna 70 eller 30 dörrar.
Vad skulle du välja?

Lellan
2007-04-02, 22:21
Din fråga är vem som har störst chans. Klart som fan att människan som får kontakt med 10,000 personer har större chans att hitta kärleken än människan som sitter hemma i sin lya isolerad, jobbar hemifrån och enbart träffar brevbäraren ibland. Den ene har 10,000 möjligheter att träffa någon - den andre har en enda möjlighet att träffa någon. Ren logik = ju större urval desto större chans, alltså svaret på din fråga.

Sedan att båda kan gå olyckligt kära livet ut är en helt annan femma - men det var inte heller din poll eller fråga.

Jag frågar INTE efter störst chans att träffa NÅGON, jag snackar om den (the ONE) man är typ ämnad för - att bli lycklig med. Varför skulle snygga killen bli lyckligare bara för att han har fler att välja på? Om du är fula roliga killen och har träffat din rätta - då skiter du väl i antalet trånande tjejer? Målet är ju nått?

shadowfire
2007-04-02, 22:21
Synd att det inte stämmer med verkligheten då. Vad stod det förresten något om att de roliga killarna hade dåligt självförtroende? Om killen är trist är väl den risken mer överhängande. Förresten kan hybris vara minst lika avtändande som dåligt självförtroende. ;)

Vad har du för belägg att det inte skulle fungera i verkligheten?
Aldrig satt din fot på krogen? Där är det minst sagt en klockren spegel av 70/30-syndromet vill jag påstå.
Sedan är det ytterligare logik i att en kille/tjej som vet att man attraherar många troligen kan ha bättre självförtroende än någon som sällan får en komplimang. Det finns självklart undantag åt båda håll, men sannolikhetslära i all ära. :)

PowPow
2007-04-02, 22:23
Jag frågar INTE efter störst chans att träffa NÅGON, jag snackar om den (the ONE) man är typ ämnad för - att bli lycklig med. Varför skulle snygga killen bli lyckligare bara för att han har fler att välja på? Om du är fula roliga killen och har träffat din rätta - då skiter du väl i antalet trånande tjejer? Målet är ju nått?

Påstår du att varje person skulle ha en person som kan bli dennes själsfrände?

Angel
2007-04-02, 22:23
dnper är nog den största besserwisser på kolo..

Lellan
2007-04-02, 22:23
Jag förstår inte vad du snackar om. Håll dig till ursprungsfrågan.

Pow Pow kom nog med det bästa exemplet.

Om du kunde vinna en miljon och vinsten gömdes bakom en dörr, och du fick chansen att öppna 70 eller 30 dörrar.
Vad skulle du välja?


MIN ursprungsfråga gäller ju huruvida fula kula killen kan bli minst lika lycklig som sin snygga trista kompis?

Träffar han rätt blir ju han lyckligare, dvs om vinsten fanns bakom en av de 30 dörrarna så kan ju snyggingen rycka bäst fan han vill i de 70 andra.

Dnepr
2007-04-02, 22:23
Läs trådstarten igen kanske? :)

Det är ju du som borde tänka till. Han sa ju precis det som det handlar om.

shadowfire
2007-04-02, 22:23
Jag frågar INTE efter störst chans att träffa NÅGON, jag snackar om den (the ONE) man är typ ämnad för - att bli lycklig med. Varför skulle snygga killen bli lyckligare bara för att han har fler att välja på? Om du är fula roliga killen och har träffat din rätta - då skiter du väl i antalet trånande tjejer? Målet är ju nått?

Återigen, om jag kan träffa 10,000 personer - eller en enda person. Hur otroligt minimal är inte chansen att just den enda personen är "the one"? Jag vill påstå att det knappt existerar, men visst finns chansen genom personens själva existens. Du kan behöva träffa tiotals, hundratals eller kanske tusentals personer innan du träffar en soulmate - men återigen ju färre du kan träffa desto mindre chans att det klickar.

Dnepr
2007-04-02, 22:24
MIN ursprungsfråga gäller ju huruvida fula kula killen kan bli minst lika lycklig som sin snygga trista kompis?.

Jaha- topicen är ju vem som har störst chans.

Ame
2007-04-02, 22:24
Läs trådstarten igen kanske? :)

Ja vadå?

Frågan är ju fortfarande om han som har 70 kvinnor/lotter/dörrar att öppna har större chans att hitta the ONE/bilen/whatever än han som bara har 30 att välja på.

Angel
2007-04-02, 22:25
Dessutom vill väl ingen ha en ful kille? Skönhet är relativt. Så därför är alla fula/snygga beronde på vem som letar.

Dnepr
2007-04-02, 22:26
Lellan - alla säger ju emot dig. Tror du att det är en tillfällighet?

Angel
2007-04-02, 22:27
Lellan - alla säger ju emot dig. Tror du att det är en tillfällighet?

Biblioteket är en bra plats.

shadowfire
2007-04-02, 22:27
Jag har en bekant med brännskadat ansikte som är en helt störtskön person i sig, men du anar inte hur han fått kämpa för att försöka träffa kärleken då hans utseende kan få den mest varmhjärtade kvinnan att må illa i ett första ögonkast. Kontra en annan vän som ser riktigt, riktigt bra ut, en vältränad kropp, ett maskulint och pojkaktigt ansikte och en skitstövelpersonlighet - ändå har han inte varit utan förhållande sedan han var 15 år.

Jag vet i varje fall vilken av dessa två personer som har svårast att hitta riktig kärlek - sedan vem som blir lyckligast i slutänden har inget med deras odds och förutsättningar att göra.

Lellan
2007-04-02, 22:28
Sedan finns det ju en annan aspekt i det hela, om man vill krydda och leka med oddsen. Den som har flera o välja mellan blir oftast ännu mer kräsen än den som har ett litet urval. Därav har personen som kan träffa 70st kanske redan ratat 60st just bara genom möjligheten att kunna rata, välja o vraka. Då har den personen bara 10 kvar, kontra den fule som i sin all lycka att någon i huvudtaget gillar honom kan tänka sig alla 30. :D

Jag förstår faktiskt inte hur man kan misstolka frågan såhär pass..

Alltså: Om du träffar RÄTT person så kvittar oddsen! Det var förmågan att bli lycklig det gällde, den fula killens förmåga minskar ju inte i och med att den snygga har ett harem. Man kan ju inte påstå att alla snygga per automatik blir lyckligare med sin blivande fru än fula blir med sina blivande fruar. Typ.

Lellan
2007-04-02, 22:29
Jaha- topicen är ju vem som har störst chans.

du glömde det viktiga, att träffa en själsfrände.. *rolleyes*

Det handlar, jag säger det igen, inte om att träffa NÅN.

Dnepr
2007-04-02, 22:31
du glömde det viktiga, att träffa en själsfrände.. *rolleyes*

Det handlar, jag säger det igen, inte om att träffa NÅN.

Den som har störst urval - är även den som har störst chans. Att du inte förstår det kan jag inte förstå.

Dnepr
2007-04-02, 22:32
Gör om tråden med poll så får du se.

Lellan
2007-04-02, 22:32
Jag har en bekant med brännskadat ansikte som är en helt störtskön person i sig, men du anar inte hur han fått kämpa för att försöka träffa kärleken då hans utseende kan få den mest varmhjärtade kvinnan att må illa i ett första ögonkast. Kontra en annan vän som ser riktigt, riktigt bra ut, en vältränad kropp, ett maskulint och pojkaktigt ansikte och en skitstövelpersonlighet - ändå har han inte varit utan förhållande sedan han var 15 år.

Jag vet i varje fall vilken av dessa två personer som har svårast att hitta riktig kärlek - sedan vem som blir lyckligast i slutänden har inget med deras odds och förutsättningar att göra.

Fast nu var mitt syfte med tråden att utröna om man verkligen kan säga att den fula blir mindre lycklig med sin, trots att han har oddsen emot sig?

Uppenbarligen framgick det dåligt, men de som fattar fattar å resten gör det uppenbarligen inte.. ;)

Angel
2007-04-02, 22:32
Klart den som har störtst urval har störst chans om det handlar om själsfrände. Men om det finns en i varje grupp så har den med minst urval större chans. Right?

shadowfire
2007-04-02, 22:32
Jag förstår faktiskt inte hur man kan misstolka frågan såhär pass..

Alltså: Om du träffar RÄTT person så kvittar oddsen! Det var förmågan att bli lycklig det gällde, den fula killens förmåga minskar ju inte i och med att den snygga har ett harem. Man kan ju inte påstå att alla snygga per automatik blir lyckligare med sin blivande fru än fula blir med sina blivande fruar. Typ.

Förstår inte ditt resonemang alls, det är ju två helt skilda saker?
Du rör ju ihop lite gröt o pannkaka. Förmågan att bli lycklig och oddsen att träffa en partner är ju två skilda saker?

Anta att den fule inte får en enda date på 5 år. Den snygge får en date i veckan. Vem har störst chans under dessa 5 år att få ett förhållande? Därmed inte sagt att det förhållandet blir det bästa - men det var ju inte heller frågeställningen.

Dnepr
2007-04-02, 22:33
Klart den som har störtst urval har störst chans om det handlar om själsfrände. Men om det finns en i varje grupp så har den med minst urval större chans. Right?

Det är inget som säger att det finns nån. Tänk lotter och strorvinst.

L-Sami
2007-04-02, 22:34
De snygga trista killarna förblir singlar så länge de är trista, när de blir roliga så har de större chans att hitta sin själsfrände än de roliga fula grabbarna.

Säger så här att så länge man är "roligare" än de trista så har man lättare att hitta en livspartner oavsett hur man ser ut. Vem gillar trista typer i längden egentligen?

Angel
2007-04-02, 22:35
Det är inget som säger att det finns nån. Tänk lotter och strorvinst.

Nej men OM det hade funnits en i varje grupp så hade den med minst urval haft större chans. Men iom det ej finns det så har självklart den med störst urval större chans. Varför är det något att tjaffsa om?

Dnepr
2007-04-02, 22:35
De snygga trista killarna förblir singlar så länge de är trista, när de blir roliga så har de större chans att hitta sin själsfrände än de roliga fula grabbarna.

Säger så här att så länge man är "roligare" än någon trist så har man lättare att hitta en livspartner oavsett hur man ser ut. Vem gillar trista typer i längden?

Ännu en som inte fattar poängen. Om 70 brudar gillar den trista, men 30 gillar den roliga, vem har då störst chans att hitta sin fru?

shadowfire
2007-04-02, 22:36
Fast nu var mitt syfte med tråden att utröna om man verkligen kan säga att den fula blir mindre lycklig med sin, trots att han har oddsen emot sig?

Uppenbarligen framgick det dåligt, men de som fattar fattar å resten gör det uppenbarligen inte.. ;)

Om det nu är ditt syfte så handlar ju tråden om något helt annat än du skrivit i poll och i inledningen.

I sådana fall undrar du alltså om man med sämre odds blir mindre lycklig om man träffar rätt? Där har ju oddsen inget med det hela o göra, hittar man en "soulmate" så har ju oddsen spelat ut sin roll. Därefter tar ju andra faktorer vid som avgör om det blir ett lyckligt slut på sagan eller ej.

Oddsen påverkar bara dina möjligheter att faktiskt träffa en soulmate.

Lellan
2007-04-02, 22:36
Nu sket sig polle pga tappad napp (ja sonen gallskrek) men här är pollalternativen för den som är intresserad:

Ja- snygga killen har ju % på sin sida

Nej - roliga fula killen kan bli minst lika lycklig med sin perfekta match.. (deras fullträff som par har inget med vad majoriteten gillar att göra)

Pollen som föll bort för dem som missade den.. ;)

Dnepr
2007-04-02, 22:38
Fast nu var mitt syfte med tråden att utröna om man verkligen kan säga att den fula blir mindre lycklig med sin, trots att han har oddsen emot sig?

Uppenbarligen framgick det dåligt, men de som fattar fattar å resten gör det uppenbarligen inte.. ;)

Klart att det framgår dåligt med en topic som säger nåt annat. Man kan ju lätt tro att du ändrat dig när du insett hur det låg till :)

Klart att en ful, halt, döv, blind, vanskapt kan bli lika lycklig.

Men han har inte lika stor chans att bli det.

shadowfire
2007-04-02, 22:38
Ännu en som inte fattar poängen. Om 70 brudar gillar den trista, men 30 gillar den roliga, vem har då störst chans att hitta sin fru?

+1
Frågeställningen var en oddsfråga. Vem bryr sig om ett fotbollslag spelar tråkigt om oddsen är 70 mot 30 att det laget vinner? Sedan vilken spelstilen är eller vilken färg de har på matchtröjjorna, kvittar ju om det är vadslagning/odds - faktumet kvarstår fortfarande att 70-laget har störst chans att vinna.

Lellan
2007-04-02, 22:40
Om det nu är ditt syfte så handlar ju tråden om något helt annat än du skrivit i poll och i inledningen.

I sådana fall undrar du alltså om man med sämre odds blir mindre lycklig om man träffar rätt? Där har ju oddsen inget med det hela o göra, hittar man en "soulmate" så har ju oddsen spelat ut sin roll. Därefter tar ju andra faktorer vid som avgör om det blir ett lyckligt slut på sagan eller ej.

Oddsen påverkar bara dina möjligheter att faktiskt träffa en soulmate.

Ja, jag skrev nog slarvigt (pga nån annan, no names, ville skriva pollen själv men vågar inte posta egna trådar) - men det jag menade var typ att bara för att man tillhör en grupp som majoriteten gillar behöver man hitta den man gillar bland majoriteten. Omvända gäller också, om man tillhör en grupp som inte attraherar stora massan kvittar det om man träffar rätt.

Runda Grodan
2007-04-02, 22:42
Man har ju inte flera av sitt livs kärlek utan endast en och då spelar det ju inte någon roll hur många man träffar sålänge man träffar just den personen... Jag förstår inte resonemanget bakom varför man inte skulle kunna vara lika lycklig som någon annan bara för att man inte ser lika bra ut. Det är ju inget som säger att personen ifråga överhuvudtaget ens behöver bry sig hur han eller någon annan ser ut.

Edit.:confused:

Jag tror inte jag fattat tråden riktigt.

L-Sami
2007-04-02, 22:43
Ännu en som inte fattar poängen. Om 70 brudar gillar den trista, men 30 gillar den roliga, vem har då störst chans att hitta sin fru?

Till en början har den trista fördel, men vad händer i längden när man förstår att den trista är bara tråkig. Kan en trist och tråkig bli livskamrat? Om ja, så visst har den trista större chans att hitta sin fru.

shadowfire
2007-04-02, 22:44
Ja, jag skrev nog slarvigt (pga nån annan, no names, ville skriva pollen själv men vågar inte posta egna trådar) - men det jag menade var typ att bara för att man tillhör en grupp som majoriteten gillar behöver man hitta den man gillar bland majoriteten. Omvända gäller också, om man tillhör en grupp som inte attraherar stora massan kvittar det om man träffar rätt.

Absolut, rent logiskt så räcker det att personerna enbart kommer i kontakt med en enda människa i hela sitt liv och att det klickar - så logiskt sätt så kan båda bli kära o lyckliga oavsett vilka odds de har att träffa en partner.

Jag vågar nog dessutom påstå att den snygge killen rent generellt har varit kär/haft fler förhållanden än den fule, rent allmänt. Har inget belägg för påståendet mer än egna erfarenheter och en magkänsla. Hur mycket tjejer än försöker så fint säga att "snygga killar utan hjärna är inget o ha", så "attraction talks another language", ytlighet och attraktion har större makt och inverkan på folk än man egentligen vill tro.

Dnepr
2007-04-02, 22:44
Man har ju inte flera av sitt livs kärlek utan endast en och då spelar det ju inte någon roll hur många man träffar sålänge man träffar just den personen... Jag förstår inte resonemanget bakom varför man inte skulle kunna vara lika lycklig som någon annan bara för att man inte ser lika bra ut. Det är ju inget som säger att personen ifråga ens behöver bry sig överhuvudtaget hur han eller någon annan ser ut.

Edit.:confused:

Jag tror inte jag fattat tråden riktigt.

Hon ändrade sig efter trådens gång. Vi snackar om bäst odds.

Lellan
2007-04-02, 22:44
Klart att det framgår dåligt med en topic som säger nåt annat. Man kan ju lätt tro att du ändrat dig när du insett hur det låg till :)

Klart att en ful, halt, döv, blind, vanskapt kan bli lika lycklig.

Men han har inte lika stor chans att bli det.

Jo, om han träffar rätt är hans chanser 100 %. Om snyggingen träffar 70 fel är han plötsligt nere på 0 %.

Nästa gång får du skriva en egen tråd, vi diskuterade olika saker men du skulle bestämma trådrubrik å sånt så då blev det bara soppa. :laugh:

Jaja, alla som gillar Dnepr räcker upp en hand - alla som gillar andra typer räcker upp en? *kissass*

Dnepr
2007-04-02, 22:45
Till en början har den trista fördel, men vad händer i längden när man förstår att den trista är bara tråkig. Kan en trist och tråkig bli livskamrat? Om ja, så visst har den trista större chans att hitta sin fru.

Om det nu finns 70 som gillar den trista, så har han bäst odds.

Lellan
2007-04-02, 22:45
Hon ändrade sig efter trådens gång. Vi snackar om bäst odds.

Nej, eftersom du inte vågade polla så skulle jag förena 2 argument i en. Ingen bra idé uppenbarligen.. *whistle*

Ame
2007-04-02, 22:45
Jag förstår inte resonemanget bakom varför man inte skulle kunna vara lika lycklig som någon annan bara för att man inte ser lika bra ut.

Det är det ingen som sagt heller. Men eftersom ursprångsfrågan var om vem som hade störst chans så svarade folk därefter.

Runda Grodan
2007-04-02, 22:46
Hon ändrade sig efter trådens gång. Vi snackar om bäst odds.

Aha men nu blev det ännu svårare att förstå vad som var meningen med tråden. :D

Dnepr
2007-04-02, 22:47
Nej, eftersom du inte vågade polla så skulle jag förena 2 argument i en. Ingen bra idé uppenbarligen.. *whistle*

Vem har störst chans nu då?

L-Sami
2007-04-02, 22:47
Om det nu finns 70 som gillar den trista, så har han bäst odds.

Mm, visst är det så. Blev bara förvirrad när jag kom in i tråden :Virro

shadowfire
2007-04-02, 22:48
Jo, om han träffar rätt är hans chanser 100 %. Om snyggingen träffar 70 fel är han plötsligt nere på 0 %.

Nästa gång får du skriva en egen tråd, vi diskuterade olika saker men du skulle bestämma trådrubrik å sånt så då blev det bara soppa. :laugh:

Jaja, alla som gillar Dnepr räcker upp en hand - alla som gillar andra typer räcker upp en? *kissass*

Men vilket resonemang du har.
Anta att precis alla tjejer de två grabbarna träffar ÄR den rätte. Bara för att krossa din lilla tes om att det bara finns en enda person som man passar ihop med i hela världen. Den ene grabben kommer få kontakt med 70 soulmates under samma period som den andre bara får kontakt med 30 soulmates. Vem har störst chans att bränna förhållanden? Den ene kan faktiskt gifta sig och skilja sig hela 69 ggr för att slutgiltligen slå sig ihop med nr70.
Den andre får ju börja se upp efter 25 skilsmässor :)

Ame
2007-04-02, 22:49
Aha men nu blev det ännu svårare att förstå vad som var meningen med tråden. :D

Den tänkta frågeställningen var väl om båda kan bli lika lycklliga.

EDIT: Eller jag vet inte riktigt längre...

Runda Grodan
2007-04-02, 22:52
Den tänkta frågeställningen var väl om båda kan bli lika lycklliga.

EDIT: Eller jag vet inte riktigt längre...

Jag har ingen aning. :D

shadowfire
2007-04-02, 22:53
Den tänkta frågeställningen var väl om båda kan bli lika lycklliga.

EDIT: Eller jag vet inte riktigt längre...

Ja så tolkar jag trådskaparen nu efterhand och där kan vi nog alla konstatera att oddsen att träffa en partner inte har någon som helst relevans för hur lycklig man blir med sin partner - utan det är andra faktorer som avgör det.

Under trådens gång har det dock konstaterats av majoriteten inläggsskribenter att oddsen att träffa en partner är ekvivalent med hur stor chans man har att träffa någon soulmate i huvudtaget.

Dnepr
2007-04-02, 22:54
Klart alla blir säkra när hon ändrar sig eftersom hon fattade att det hon först sa inte höll.

Alla vet nu vem som har bäst odds /nöjd\

PowPow
2007-04-02, 22:57
Man har ju inte flera av sitt livs kärlek utan endast en och då spelar det ju inte någon roll hur många man träffar sålänge man träffar just den personen...

Menar du att det för varje individ endast finns en annan individ som kan bli "den rätte", "The one and only", "livets kärlek" eller "själsfrände" (eller vad man nu vill kalla det).

Dnepr
2007-04-02, 22:59
Man har ju inte flera av sitt livs kärlek utan endast en och då spelar det ju inte någon roll hur många man träffar sålänge man träffar just den personen... Jag förstår inte resonemanget bakom varför man inte skulle kunna vara lika lycklig som någon annan bara för att man inte ser lika bra ut. Det är ju inget som säger att personen ifråga överhuvudtaget ens behöver bry sig hur han eller någon annan ser ut.

Edit.:confused:

Jag tror inte jag fattat tråden riktigt.

Hur kommer det sig då att nån kan vara gift med två kvinnor (eller att nån har älskat 5 tjejer) under sitt liv och älskat båda/alla lika mycket?

Runda Grodan
2007-04-02, 23:01
Menar du att det för varje individ endast finns en annan individ som kan bli "den rätte", "The one and only", "livets kärlek" eller "själsfrände" (eller vad man nu vill kalla det).

Hur fan ska jag veta det? :D

Det beror väl på hur man definierar soulmate... Jag tänkte kanske mer på tvillingsjäl eller nåt men jag tror inte man har så många i varje fall. Jag är nog lite romantisk av mig. *cupid*
A related concept is that of the twin flame or twin soul – thought to be the ultimate soulmate, the one and only other half of one's soul, for which all souls are driven to find and join.

Angel
2007-04-02, 23:02
Ja kan inte riktigt besrämma mig om ja gillar Deppe. Har fått för mig att han e en plufsig 30+ småbarnspappa på soc??

Runda Grodan
2007-04-02, 23:03
Hur kommer det sig då att nån kan vara gift med två kvinnor (eller att nån har älskat 5 tjejer) under sitt liv och älskat båda/alla lika mycket?

Ja hur kommer det sig? Att vara gift med två kvinnor är ju olagligt men det är nog inte jättesvårt att genomföra. Att älska alla precis lika mycket är nog lite klurigare men med lite övning kanske det fungerar?

Dnepr
2007-04-02, 23:04
Ja kan inte riktigt besrämma mig om ja gillar Deppe. Har fått för mig att han e en plufsig 30+ småbarnspappa på soc??

Inga barn, välbyggd, snart 30 och mycket gott ställt.

Lellan
2007-04-02, 23:04
Ja så tolkar jag trådskaparen nu efterhand och där kan vi nog alla konstatera att oddsen att träffa en partner inte har någon som helst relevans för hur lycklig man blir med sin partner - utan det är andra faktorer som avgör det.

Ja, det här började jag och någon random nisse snacka om. Personen ifråga gick in på ett annat spår och skrek "poll poll". Jag mitt nöt försökte baka ihop frågeställningarna, kanske för komplicerat för att det skulle bli en överskådlig poll av det hela. Uppenbarligen. :D

Under trådens gång har det dock konstaterats av majoriteten inläggsskribenter att oddsen att träffa en partner är ekvivalent med hur stor chans man har att träffa någon soulmate i huvudtaget.

Fast nu är jag envis och hävdar att så behöver det inte alls vara. Ett tag var jag ute på krogen (där du tyckte detta syntes väl). Jag blev så himla mätt och less på dessa snyggon som tror att de äger världen å är så aptrista när man gått på den enkla att bli intresserad pga deras utseenden.

Så jag deklarerade för vänner med mera med glimten i ögat "jag vill ha en FUL KUL kille". Väldigt fördomsfullt men dessa identiska snyggon som ansåg sig kunna välja och vraka stod mig upp i halsen. Jag ville munhuggas med någon och bli lite intellektuellt utmanad. Så faktiskt blev jag (av vänner osv) presenterad för fler killar som INTE såg så mycket ut för världen. Å jag fick mycket roligare. Visst kan man vara snygg OCH kul, men jag orkade inte se åt snyggona = Deras chanser på mig försvann iaf. Menar INTE att jag är högvinsten, bara att jag minns några envisa snyggon som tom helt öppet kunde säga "men vad ska du med honom till, du kan få mig?" Det var det jag tänkte tillbaks på.

Att det sen blev en helt urkass poll när jag försökte va snel hest mot nån som inte vågade skriva egen poll var väl rätt himla korkat. I agree.:cool:

Dnepr
2007-04-02, 23:05
Ja hur kommer det sig? Att vara gift med två kvinnor är ju olagligt men det är nog inte jättesvårt att genomföra. Att älska alla precis lika mycket är nog lite klurigare men med lite övning kanske det fungerar?

Jag menade ju givetvis med två kvinnor vid olika tillfällen.

Runda Grodan
2007-04-02, 23:05
Inga barn, välbyggd, snart 30 och mycket gott ställt.

Varför skrev du det? Nu kommer hon ju inte att gilla dig. :(

Angel
2007-04-02, 23:05
Inga barn, välbyggd, snart 30 och mycket gott ställt.

Barn vet ja att du har. Och mycket gott ställt kan nog stämma iom du har råd och sitta här 24/7 :)

PowPow
2007-04-02, 23:06
Hur fan ska jag veta det? :D

Det beror väl på hur man definierar soulmate... Jag tänkte kanske mer på tvillingsjäl eller nåt men jag tror inte man har så många i varje fall. Jag är nog lite romantisk av mig. *cupid*

Nej, jag vet inte.

Men om vi ponerar att det är så att varje individ bara har en motpart som är "den rätte". Drar vi in i ekvaionen att det faktiskt finns en hel del människor som påstår sig ha träffat "den rätte", så kommer vi snabbt fram till att vi lever i något slags sannolikhetsvakum - eller att en extremt stor majoritet av de som påstår sig ha träffat "den rätte" faktiskt ljuger.

Runda Grodan
2007-04-02, 23:08
Jag menade ju givetvis med två kvinnor vid olika tillfällen.

Då ska man nog påbörja det nya förhållandet ganska så snart efter att man avslutat det första - så man inte glömmer bort hur mycket man älskade den första för att kunna jämföra med den andra.

Dnepr
2007-04-02, 23:09
Då ska man nog påbörja det nya förhållandet ganska så snart efter att man avslutat det första - så man inte glömmer bort hur mycket man älskade den första för att kunna jämföra med den andra.

Vad snackar du om? Varför måste man påbörja det så snart? Du sa att man bara kan ha en genom livet är det är fel.

mathor
2007-04-02, 23:13
Ni har inte funderat på att hoppa från en bro?

Runda Grodan
2007-04-02, 23:15
Nej, jag vet inte.

Men om vi ponerar att det är så att varje individ bara har en motpart som är "den rätte". Drar vi in i ekvaionen att det faktiskt finns en hel del människor som påstår sig ha träffat "den rätte", så kommer vi snabbt fram till att vi lever i något slags sannolikhetsvakum - eller att en extremt stor majoritet av de som påstår sig ha träffat "den rätte" faktiskt ljuger.

Jag tror att jag håller med. Många inbillar sig nog att de har träffat den rätte när det egentligen bara är den bästa de hittills har stött på och inte någon riktig soulmate. Men detta beror ju som sagt på vilken innebörd man lägger i soulmate. Min verkar skilja sig från många andras.

Runda Grodan
2007-04-02, 23:15
Ni har inte funderat på att hoppa från en bro?

Jo.

Dnepr
2007-04-02, 23:17
Ni har inte funderat på att hoppa från en bro?

Syftar du på Örebro eller? För det hoppar jag nog över.

Lellan
2007-04-02, 23:21
Syftar du på Örebro eller? För det hoppar jag nog över.

Försöker du illustrerar snygg trist kille som försöker vara kul (utan ful)? :MrT:

Tråden är snurrig, sista gången vi samarbetar... :Virro :smash:

Nu återstår frågan... När ska Dnepr skapa sin första egna tråd? :confused:

Runda Grodan
2007-04-02, 23:23
Vad snackar du om? Varför måste man påbörja det så snart? Du sa att man bara kan ha en genom livet är det är fel.

Jag ska försöka förklara det så att du förstår men om du ändå inte gör det så tänker jag inte försöka igen. Det jag ville illustrera var att det är väldigt vanskligt att mäta känslor om det ens är möjligt. Jag tror inte att man kan älska någon exakt lika mycket som någon annan och "skämtade" därför till det hela (om du läser meningen igen kanske du förstår).

Som jag har skrivit tidigare så beror det hela självklart på vilken innebörd man lägger i ordet soulmate och det verkar som om min definition skiljer sig från din och många andras. Hoppas att det blev lite lättare att förstå. :)

Trance
2007-04-02, 23:39
Jag förstår inte frågan, alls.

Finns det exakt en själsfrände var i två distinkta grupper så har ju den med färre att välja mellan större chans att hitta den. Men det känns ju inte så verklighetsbaserat.

I verkligheten finns det ju bara en grupp med alla i och själsfrände i sig tror jag inte på. Då har nog den som attraherar fler större chans att hitta en tjej som han gillar så mycket att han kan kalla henne själsfrände eller något annat fancy ord.

Gpajpen
2007-04-02, 23:42
Jag förstår inte frågan, alls.

Finns det exakt en själsfrände var i två distinkta grupper så har ju den med färre att välja mellan större chans att hitta den. Men det känns ju inte så verklighetsbaserat.

I verkligheten finns det ju bara en grupp med alla i och själsfrände i sig tror jag inte på. Då har nog den som attraherar fler större chans att hitta en tjej som han gillar så mycket att han kan kalla henne själsfrände eller något annat fancy ord.

äntligen !
+1

mathor
2007-04-02, 23:43
Jag förstår inte frågan, alls.

Finns det exakt en själsfrände var i två distinkta grupper så har ju den med färre att välja mellan större chans att hitta den. Men det känns ju inte så verklighetsbaserat.

I verkligheten finns det ju bara en grupp med alla i och själsfrände i sig tror jag inte på. Då har nog den som attraherar fler större chans att hitta en tjej som han gillar så mycket att han kan kalla henne själsfrände eller något annat fancy ord.

Tack, nu kan alla andra hålla käften.

Dnepr
2007-04-02, 23:45
Tack, nu kan alla andra hålla käften.

Kan inte du bara ta och stega fram till närmsta bro och hoppa.

Runda Grodan
2007-04-02, 23:49
Tack, nu kan alla andra hålla käften.

Jag är rädd att det inte är såpass enkelt. Jag till exempel har väldigt svårt att hålla käften. :(

Lellan
2007-04-02, 23:53
Jag förstår inte frågan, alls.

Beror på att den är felställd. Passera frågan å gå på det du skrev nedan istället! :-)

Finns det exakt en själsfrände var i två distinkta grupper så har ju den med färre att välja mellan större chans att hitta den. Men det känns ju inte så verklighetsbaserat.

Inget, förutom exemplet på när jag letade fula komiker, är verklighetsbaserat.

I verkligheten finns det ju bara en grupp med alla i och själsfrände i sig tror jag inte på. Då har nog den som attraherar fler större chans att hitta en tjej som han gillar så mycket att han kan kalla henne själsfrände eller något annat fancy ord.

Verkligheten och denna tråd verkar ha lite gemensamt. Dnepr har ju redan skrivit att han är singel, om han är den guds gåva han menar att han är, borde han med lätthet hitta sin (sina) själsfrender ändå tycks han vara den ständige singelkillen. :confused: Å andra sidan vet vi inget om ifall han avverkat 69 fruar som någon skrev.. ;)

Dnepr
2007-04-02, 23:57
Verkligheten och denna tråd verkar ha lite gemensamt. Dnepr har ju redan skrivit att han är singel, om han är den guds gåva han menar att han är, borde han med lätthet hitta sin (sina) själsfrender ändå tycks han vara den ständige singelkillen. :confused: Å andra sidan vet vi inget om ifall han avverkat 69 fruar som någon skrev.. ;)

Att vara singel och att vara kräsen - har inget att göra med hur bra odds man har på marknaden. Det handlar om att kunna hitta, att ha många bra möjligheter, inte att hoppa på första bästa.

Dom bästa bilarna är inte gjorda än och dom bästa killarna är inte upptagna.

George Clooney har lättare att hitta sin fru än vad en skojfrisk Bert Karlsson har.

Lellan
2007-04-03, 00:12
Att vara singel och att vara kräsen - har inget att göra med hur bra odds man har på marknaden. Det handlar om att kunna hitta, att ha många bra möjligheter, inte att hoppa på första bästa.

Exakt - du medger alltså att det kvittar hur bra odds man har, man ska hitta rätt? Att du har så många möjligheter har tydligen inte hjälpt, finns många du skulle placera i ful/kul-facket som lyckats med det du inte har. Mao - ett stort urval ger inte per automatik lyckad utgång? (om med lyckad utgång i detta fall menas att fånga topppinglan).

Dom bästa bilarna är inte gjorda än och dom bästa killarna är inte upptagna.

Precis. De "bästa" killarna håller på att attrahera och avverka på löpande band utan att hitta någon de tycker är värt att behålla. (Jodå gubben, man kan vara singel av fri vilja - jag försöker bara visa att du visst fattar vad jag menade från början).

George Clooney har lättare att hitta sin fru än vad en skojfrisk Bert Karlsson har.

Utifrån vilka aspekter räknar man "fru" då? Vad är det som säger att kemin mellan George och hans läckra fru är bättre än mellan skojfriske Bert å hans lika skojfriska Berta? Kaka söker maka.. Man blir väl lycklig med den som matchar en bäst, inte den som är snyggast, hoppar högst, springer fortast etc om man själv är blind å utan ben... ;)

PowPow
2007-04-03, 00:18
Mao - ett stort urval ger inte per automatik lyckad utgång? (om med lyckad utgång i detta fall menas att fånga topppinglan).


Men det har han ju inte påstått heller.

Gpajpen
2007-04-03, 00:19
ju större urval ju större chans för lyckad utgång !=#¤

Lellan
2007-04-03, 00:23
Men det har han ju inte påstått heller.

Joo, du skulle hört honom... :smash:

När jag sa att bara för att man är snygg behöver det inte betyda att man hittar den rätta, menar han att eftersom man har så många att välja på så kommer man göra det. Vilket ju faktiskt inte är givet, man kan dejta hur många man vill å ändå inte träffa rätt.

Lellan
2007-04-03, 00:27
ju större urval ju större chans för lyckad utgång !=#¤

Förutsatt att tjejen inte är käringen mot strömmen som inte gillar "långa mörka män" utan korta blondiner. För då har ju långa mörka lika tufft att lyckas hos den tjejen, som den korta blonda har hos de som föredrar den förstnämnda typen.

Men uppenbarligen finns det inga unika människor å inga själsfränder, ingen blir såld på en speciell person utan det är bara att ta nästa.. slit å släng! *whatever*

PowPow
2007-04-03, 00:45
Joo, du skulle hört honom... :smash:

När jag sa att bara för att man är snygg behöver det inte betyda att man hittar den rätta, menar han att eftersom man har så många att välja på så kommer man göra det. Vilket ju faktiskt inte är givet, man kan dejta hur många man vill å ändå inte träffa rätt.

Inte i denna tråden i alla fall. Förutsatt att jag inte missat något.

Menade han inte bara att man som snygg har ett större utbud, och därmed högre odds att träffa någon (om man bortser från alla andra möjliga faktorer som spelar in). Det är så jag har tolkat hans tes i denna tråd i alla fall.

Sen vet jag såklart inte vad som sagts mellan er två.

PowPow
2007-04-03, 00:55
Förutsatt att tjejen inte är käringen mot strömmen som inte gillar "långa mörka män" utan korta blondiner. För då har ju långa mörka lika tufft att lyckas hos den tjejen, som den korta blonda har hos de som föredrar den förstnämnda typen.

Men uppenbarligen finns det inga unika människor å inga själsfränder, ingen blir såld på en speciell person utan det är bara att ta nästa.. slit å släng! *whatever*

Men om majoriteten är tjejer som föredrar "långa mörka män" så kommer ju en lång mörk man ha högre odds att träffa någon som gillar honom än en blond kort man.

Sannolikhetsläran säger oss att om majoriteten av en massa är blåögda så är oddsen högre att en random individ som du väljer kommer att vara blåögd, än att denne kommer vara t.ex. brunögd. Likaså kommer en person som majoriteten gillar ha högre odds för att någon han gillar gillar honom tillbaka, än en person som majoriteten ogillar. Klumpiga meningar, men hoppas du förstår vad jag menar


Och om du med självsfränder menar att det för varje individ på jorden finns en unik förutbestämd individ som är dennes själsfrände. Ja, då är det ju ganska lönlöst att hoppas på att finna denne. Den chansen är ju mikroskopisk.

Var du får in att man inte kan bli såld på en speciell person förstår jag inte.

Lellan
2007-04-03, 01:15
Inte i denna tråden i alla fall. Förutsatt att jag inte missat något.

Menade han inte bara att man som snygg har ett större utbud, och därmed högre odds att träffa någon (om man bortser från alla andra möjliga faktorer som spelar in). Det är så jag har tolkat hans tes i denna tråd i alla fall.

Sen vet jag såklart inte vad som sagts mellan er två.

Träffa någon är ju egentligen skitsamma. I diskussionen som föregick tråden handlade det om att träffa den rätta, plus att jag hävdade att bara för att de flesta gillar en viss kategori behöver inte alla göra det.

Men det är lönlöst att dra upp vår tidigare diskussion fler ggr eftersom han verkar vara ute efter att vinna poäng, inte att klargöra för det kaxiga snacket som föranledde pollen. Så bortse från det. Jag blev väl sk ÄGD å gick dessutom med på vissa rubriker etc som rörde ihop det hela till en Dneprgröt.. *whistle*

Lellan
2007-04-03, 01:30
Men om majoriteten är tjejer som föredrar "långa mörka män" så kommer ju en lång mörk man ha högre odds att träffa någon som gillar honom än en blond kort man. .

Ja, det är väl uppenbart. Men nu gällde det om det är ett solklart förhållande mellan höga odds och att träffa DEN RÄTTA. Inte flera presumtiva. Utan en speciell person, som man får ett speciellt band till, en soulmate.

Sannolikhetsläran säger oss att om majoriteten av en massa är blåögda så är oddsen högre att en random individ som du väljer kommer att vara blåögd, än att denne kommer vara t.ex. brunögd..

Å nu snackar du fortfarande om oddsen att träffa någon som gillar långa mörka, de är ju självklart högre om det är en större andel som gillar långa mörka. Det är ju inte DET det handlar om som sagt.

Utan att just den HAN gillar, att det finns en risk att hon inte tillhör den gruppen. Det var den risken han inte ville kännas vid. Utan hävdade att hon ingår i majoritetsgruppen. Att eftersom det är så många som gillar den typen, så måste hon (vi kan kalla henne Lisa) finnas i den gruppen. Det kanske hon gör, om han är ute efter en typ och inte en individ. Men säg att han blev förtjust i individen Lisa, och hon gillar korta blonda. Det är det JAG pratade om.

Likaså kommer en person som majoriteten gillar ha högre odds för att någon han gillar gillar honom tillbaka, än en person som majoriteten ogillar. Klumpiga meningar, men hoppas du förstår vad jag menar.

NÅGON - exakt!! Men kanske inte Lisa, och det var den poängen han inte ville förstå och som jag försöker få fram men det är få som greppar att man kan fastna för EN speciell person. En Lisa tex. Å hur omtyckt man än är av andra så är det Lisas uppskattning man vill åt. Det handlar om det du skriver nedan:


Och om du med självsfränder menar att det för varje individ på jorden finns en unik förutbestämd individ som är dennes själsfrände. Ja, då är det ju ganska lönlöst att hoppas på att finna denne. Den chansen är ju mikroskopisk.

Var du får in att man inte kan bli såld på en speciell person förstår jag inte.


Bli såld på en speciell person = själsfränden. Potato, tomato.. ;)

Menar inte att det behöver vara EN (en del funkar ju dock så, men det kan lika väl vara "perfekt person för det stadiet i livet", typ uppåt 3 soulmates per liv om man växer och förändras mycket som människa och hamnar i otakt med en soulmate men har lyckan att möta en ny).

Det är klart chansen är liten, men har du aldrig träffat par som är sååå menade att vara tillsammans? Har ett sådant kompispar, mina föräldrar hör också dit. Som är förälskade och såå klockrena för varandra. Inte ofta man stöter på det, men vackert när man gör det.. *cupid*

Gpajpen
2007-04-03, 01:32
Dneprgröt..
den är inte god alls

Jompan
2007-04-03, 06:53
100 st tjejer: 70 av dessa gillar snygga tråkiga killar, 30 st gillar roliga fula killar. (Väldigt kategoriskt, å inga allätande tjejer här inte.)

Om snygga tråkiga träffar en tjej, är hans chanser högre att det är hans själsfrände - än chanserna är för den roliga fula att han träffar sin själsfrände - eftersom andelen tjejer som gillar den typen är större?



Jag tror nog inte det hänger så mkt ihop med det ihuvudtaget. Chanserna är nog lika stor för alla oavsett.

Det jag tror skulle kunna ge en fördel, det är om man är ute i svängen och verkligen visar för alla att den här är jag. Att man står för sin personlighet/preferenser/värderingar e.t.c. Behöver inte vara något aktivt sökande efter sin själsfrände, för den tror jag kan dyka upp varsom. Det avgörande är nog mer att man vågar stå för den man är och sina värderingar. En person som ännu inte lärt känna sig själv och tycka om sig själv tror jag har större risk att falla för vem som. Ju mer man gillar sig själv desto mer blir man medveten om vad man vill ha, på ett vis krymper då utbudet, samtidigt som chansen nog ändå ökar att man hittar någon som passar än bra.

Samtidigt tror jag nog att man även om man älskar sig själv och tror sig veta vad man vill ha så kan man nog falla för någon som man inte trott. Frågan är ju vad som i detta fall menas med själsfrände! Är det någon som är en lik, eller är det någon som kan vara olik en själv men kompleterar en? Jag tror för tillfället att det är någon man oavsett likhet eller inte är på samma våglängd med. Tror att det är viktigt med gemensamma värderingar i det mest avgörande frågorna i alla fall. Och det tror jag inte hänger ihop nödvändigtvis med om en kille är snygg och tråkig eller rolig och ful. Undrar hur många som verkligen vet sin grundläggande värderingar när det väl kommer till kritan?

Jag har en kompis och vi har precis samma humor, säger saker i munnen på varandra, och tänker likadant i många fall. På de vis skulle jag nog kunna säga att hon på sätt och vis är en själsfrände. Hon och jag har nästan telepatisk förmåga med varandra. :Virro

sitt livs kärlek finns det ju bara en av, även om denne tillhör en kategori med miljontals av tjejer eller killar. så chansen ökar alltså inte.

Jag tror inte heller att det finns bara en livs kärlek, eller så har jag bara inte träffat mitt livs kärlek än och därför tror att det finns fler. :Virro

Jompan
2007-04-03, 06:56
Det finns bara en storvinst i lotteriet. Du får ta 10 lotter men jag får bara ta två. Vem av oss har störst chans att vinna?

Det förutsätter ju att livet kan jämföras med ett lotteri. :)

Ett lotteri är något vi människor uppfunnit. Kärleken är det nog inte vi som uppfunnit... tror jag! :Virro

Dnepr
2007-04-03, 06:58
När jag sa att bara för att man är snygg behöver det inte betyda att man hittar den rätta, menar han att eftersom man har så många att välja på så kommer man göra det. Vilket ju faktiskt inte är givet, man kan dejta hur många man vill å ändå inte träffa rätt.

Har inte sagt att det är givet - har bara påstått att en snygg killle har större chans att träffa rätt, än en ful. Du fortsätter ditt svamlande - och nästan alla säger emot dig. Inte funderat på varför?

Utifrån vilka aspekter räknar man "fru" då? Vad är det som säger att kemin mellan George och hans läckra fru är bättre än mellan skojfriske Bert å hans lika skojfriska Berta? Kaka söker maka.. Man blir väl lycklig med den som matchar en bäst, inte den som är snyggast, hoppar högst, springer fortast etc om man själv är blind å utan ben... ;)

Helt otroligt att du fortfarande inte förstår. Jag säger att George har bättre odds. Mycket, mycket bättre odds.

]Exakt - du medger alltså att det kvittar hur bra odds man har, man ska hitta rätt? Att du har så många möjligheter har tydligen inte hjälpt, finns många du skulle placera i ful/kul-facket som lyckats med det du inte har. Mao - ett stort urval ger inte per automatik lyckad utgång? (om med lyckad utgång i detta fall menas att fånga topppinglan).

Nej det kvittar absolut inte. Suck. Fortfarande lättare att hitta en bra bil om man 70 istället för 30 att välja mellan. Jag säger inte detta mer nu. Skönt att nästan alla håller med.

Dnepr
2007-04-03, 06:59
Det förutsätter ju att livet kan jämföras med ett lotteri. :)

Ja det kan det ju - att hitta rätt är ju som att vinna storvinsten.

Jompan
2007-04-03, 07:03
Jag har en bekant med brännskadat ansikte som är en helt störtskön person i sig, men du anar inte hur han fått kämpa för att försöka träffa kärleken då hans utseende kan få den mest varmhjärtade kvinnan att må illa i ett första ögonkast. Kontra en annan vän som ser riktigt, riktigt bra ut, en vältränad kropp, ett maskulint och pojkaktigt ansikte och en skitstövelpersonlighet - ändå har han inte varit utan förhållande sedan han var 15 år.

Jag vet i varje fall vilken av dessa två personer som har svårast att hitta riktig kärlek - sedan vem som blir lyckligast i slutänden har inget med deras odds och förutsättningar att göra.

Bra skrivet. Fast även om din kompis som inte varit utan förhållande sedan han var 15 nödvändigtvis hittat sin själsfrände vet jag inte. Han kanske får träffa fler, men jag tror chansen är lika stor att din brändskadade hittar sin själsfrände. :)

Dnepr
2007-04-03, 07:05
Bra skrivet. Fast även om din kompis som inte varit utan förhållande sedan han var 15 nödvändigtvis hittat sin själsfrände vet jag inte. Han kanske får träffa fler, men jag tror chansen är lika stor att din brändskadade hittar sin själsfrände. :)

Hur kan du tro det när den ena har ca 70 att välja mellan men den andra har 30?
Ju större urval desto bättre chans. Helt otroligt att vissa inte förstår det.

Om du har 70 lägenheter att välja mellan, tror du inte då att oddsen är bättre att hitta nåt bättre än om du bara haft 30 i urvalet?

Jompan
2007-04-03, 07:11
Ja det kan det ju - att hitta rätt är ju som att vinna storvinsten.

eeh! hmmm Jo! :)

Jompan
2007-04-03, 07:14
Hur kan du tro det när den ena har ca 70 att välja mellan men den andra har 30?
Ju större urval desto bättre chans. Helt otroligt att vissa inte förstår det.

Om du har 70 lägenheter att välja mellan, tror du inte då att oddsen är bättre att hitta nåt bättre än om du bara haft 30 i urvalet?

Jag har hört att ju fler val vi ställs inför desto svårare att fatta rätt beslut.

Ponera att du har två sorters kakor att välja mellan, då är det ju lättare att avgöra vilken du föredrar.

Har du 70 olika sorters kakor att välja på, så är det nog svårare att verkligen veta vilken av de kakorna du gillar, även om du skulle äta alla kakor.

Dnepr
2007-04-03, 07:17
Jag har hört att ju fler val vi ställs inför desto svårare att fatta rätt beslut.

Ponera att du har två sorters kakor att välja mellan, då är det ju lättare att avgöra vilken du föredrar.

Har du 70 olika sorters kakor att välja på, så är det nog svårare att verkligen veta vilken av de kakorna du gillar, även om du skulle äta alla kakor.

Jag säger inte att det är lätt att välja - det är en annan diskussion. Har du bara TV1 och TV2 men jag har 30 kanaler, så är chansen större för mig att jag har en roligare tv-kväll.

Lellan
2007-04-03, 07:25
Har inte sagt att det är givet - har bara påstått att en snygg killle har större chans att träffa rätt, än en ful. Du fortsätter ditt svamlande - och nästan alla säger emot dig. Inte funderat på varför?

Har större chans att träffa någon som gillar honom - Ja. Eftersom fler gillar den typen. Men att hitta just sin själsfrände - nej. Vi snackar ju inte om chansen till ett förhållande, utan chansen att hitta någon som är ens själsfrände. Det var därför jag bytte ut "fru" som du vill ha i topicen till "själsfrände", jag skulle helt enkelt ha skitit i hur du ville ha pollen å bett dig göra den själv istället. En av anledningarna till att folk skulle säga emot mig är väl just att resonamanget drunknade i det här med om det gäller att träffa NÅN eller sin själsfrände.



Helt otroligt att du fortfarande inte förstår. Jag säger att George har bättre odds. Mycket, mycket bättre odds.

George har ju även odds emot sig om vi ska vara petig. Hollywoodförhållanden brukar inte hålla särskilt länge, mkt press på dem. Om du menar en snubbe som ser ut som George och en som ser ut som Bert så attraherar ju George fler. Det har jag inte argumenterat emot. Däremot så handlar den här livspartnergrejen jag snackar om, att träffa sin soulmate. Varför skulle George bli lyckligare med sin bara för att han har fler att välja på? I diskussionen som föregick lät det på dig som att alla fula nöjer sig med varandra och att alla snyggingar väljer ut den snyggaste - så de allra snyggaste har störst chans att träffa den rätta - i ditt fall är det en 10 poängare i mitt fall är den rätta en soulmate.


Nej det kvittar absolut inte. Suck. Fortfarande lättare att hitta en bra bil om man 70 istället för 30 att välja mellan. Jag säger inte detta mer nu. Skönt att nästan alla håller med.

Om det gäller en BIL ja.. :smash: Du kan ju inte jämföra en okomplicerad tingest med människor av kött och blod med allt komplicerat de har i bagage, hjärta och hjärna? En volvo V70 är en volvo V70. Men en brunett kan vara en galning/mes/romantiker/torris - ja vad som helst och allt på en å samma gång.

Guuud, hur oromantisk får man bli.. :smash: vi snackar löööv... *cupid* att det ska klicka å uppstå det där alldeles speciella som så få har (du måste väl hålla med om att det är sällan, och underbart, när man träffar 2 personer som är totalt klockrena för varandra? Oavsett hur snygga de är.. ;) ).

(Dessutom är det beklagligt hur viktigt det är för dig med medhåll, försök förstå poängen jag försökte göra istället för att vinna diskussionspoäng)

Snake
2007-04-03, 07:26
Lellan and Dnepr sitting in a tree :)

Jompan
2007-04-03, 07:27
Jag säger inte att det är lätt att välja - det är en annan diskussion. Har du bara TV1 och TV2 men jag har 30 kanaler, så är chansen större för mig att jag har en roligare tv-kväll.

Nu ska vi inte håna mig här för att jag bara har TV1 och TV2 :(

Skämt åsido.

Sicken svår fråga detta är! Jag vänder mig nog mer mot att vi försöker jämföra att hitta sin själsfrände med olika andra situationer i livet. Det kanske går att göra, men inte rättvisande ändå tror jag. :Virro

Det är lite.... lögn, förbannad lögn... statistik över det hela.

hmm... ska försöka använda mig av ditt tänkande. Om 70 killar gillar mig och 30 killar gillar nån annan, då har jag svårt att nödvändigtvis koppla det till att jag har större chans att hitta min själsfrände, eftersom min själsfrände kanske gömmer sig i gruppen om 30 killar, han i 30 gruppen har kanske bara inte insett att det är mig han gillar. :Virro Vad jag vill säga tror jag är att vi inte alltid kan säga på förhand vad som är vår själsfrände och därför borde alla killar hamna i en klump på 100 och oddsen lika för alla.

Kan du definiera din själsfrände?

Jag trodde att jag kunde det förr i tiden, men insett att de killar jag fallit för oftast befann sig i en grupp som jag inte "letade" i. Svårt att förklara hur jag menar här känner jag... :Virro

Lellan
2007-04-03, 07:29
Jag säger inte att det är lätt att välja - det är en annan diskussion. Har du bara TV1 och TV2 men jag har 30 kanaler, så är chansen större för mig att jag har en roligare tv-kväll.

Å andra sidan hänger det ju på vilka kanaler du får in? Om 1:an sänder en riktig goding men dina bara sänder japanska sitcoms tror jag Jompan (eller vem det nu var som hade 1an 2 an) får en roligare tv-kväll.*popcorn*

Jompan
2007-04-03, 07:32
Å andra sidan hänger det ju på vilka kanaler du får in? Om 1:an sänder en riktig goding men dina bara sänder japanska sitcoms tror jag Jompan (eller vem det nu var som hade 1an 2 an) får en roligare tv-kväll.*popcorn*

Precis!

Jag håller med dig Lellan i dina inlägg! :) *cupid*

Lellan
2007-04-03, 07:33
hmm... ska försöka använda mig av ditt tänkande. Om 70 killar gillar mig och 30 killar gillar nån annan, då har jag svårt att nödvändigtvis koppla det till att jag har större chans att hitta min själsfrände, eftersom min själsfrände kanske gömmer sig i gruppen om 30 killar, han i 30 gruppen har kanske bara inte insett att det är mig han gillar. :Virro Vad jag vill säga tror jag är att vi inte alltid kan säga på förhand vad som är vår själsfrände och därför borde alla killar hamna i en klump på 100 och oddsen lika för alla.




Haha, EXAKT såhär började diskussionen - sen blev den värdelös när jag gick med på att få in hans aspekter i pollen (i och med att hävda att 70 BARA gillar snygga trista osv). Jaja, de som inte låter sig duperas av siffror fattar poängen.

Då kan Dnepr trösta sig med att det största antalet håller med honom, å jag med att NÅN kan fatta att livet inte är så endimensionellt man kan få det att verka i en diskussion. :)

Lellan
2007-04-03, 07:33
Precis!

Jag håller med dig Lellan i dina inlägg! :) *cupid*


*cupid*

Dnepr
2007-04-03, 07:35
Har större chans att träffa någon som gillar honom - Ja. Eftersom fler gillar den typen. Men att hitta just sin själsfrände - nej. Vi snackar ju inte om chansen till ett förhållande, utan chansen att hitta någon som är ens själsfrände. Det var därför jag bytte ut "fru" som du vill ha i topicen till "själsfrände", jag skulle helt enkelt ha skitit i hur du ville ha pollen å bett dig göra den själv istället. En av anledningarna till att folk skulle säga emot mig är väl just att resonamanget drunknade i det här med om det gäller att träffa NÅN eller sin själsfrände.

Ja - och iom att han har större chans att träffa nån som gillar honom - så ökar hans chanser att träffa nån som han gillar. Framför allt för att han fler att välja bland


Om du menar en snubbe som ser ut som George och en som ser ut som Bert så attraherar ju George fler

Givetvcis är det DET jag menar.

Varför skulle George bli lyckligare med sin bara för att han har fler att välja på?

Har inte sagt att han blir lyckligare- inget tyder på ju iofs på att han inte skulle bli det. En nöjd man (med sig själv) brukar må bättre och vara mer tillfreds med sig själv. Men poängen är att han har bättre odds.




Om det gäller en BIL ja.. :smash: Du kan ju inte jämföra en okomplicerad tingest med människor av kött och blod med allt komplicerat de har i bagage, hjärta och hjärna? En volvo V70 är en volvo V70. Men en brunett kan vara en galning/mes/romantiker/torris - ja vad som helst och allt på en å samma gång.

Guuud, hur oromantisk får man bli.. :smash: vi snackar löööv... *cupid* att det ska klicka å uppstå det där alldeles speciella som så få har (du måste väl hålla med om att det är sällan, och underbart, när man träffar 2 personer som är totalt klockrena för varandra? Oavsett hur snygga de är.. ;) ).

Parallellen är det stora urvalet. Men du stirra på själva bilen i sig. Suck.

(Dessutom är det beklagligt hur viktigt det är för dig med medhåll, försök förstå poängen jag försökte göra istället för att vinna diskussionspoäng)

Medhåll säger ju att dom flesta anser att du har fel. Att du även missar den poängen förvånar mig inte det minsta.

Jompan
2007-04-03, 07:37
Haha, EXAKT såhär började diskussionen - sen blev den värdelös när jag gick med på att få in hans aspekter i pollen (i och med att hävda att 70 BARA gillar snygga trista osv). Jaja, de som inte låter sig duperas av siffror fattar poängen.

Då kan Dnepr trösta sig med att det största antalet håller med honom, å jag med att NÅN kan fatta att livet inte är så endimensionellt man kan få det att verka i en diskussion. :)

Nej, man ska inte låta sig duperas, men tror nog ibland man måste försöka sätta sig in i den andras tänkande för att på så sätt kanske lyckas hitta ett övertygande argument, vilket jag känner att jag nog inte kan hitta genom att försöka använda mig av Dnepr´s tänkande.

Det är lite att försöka jämföra äpplen med päron. :Virro

Dnepr
2007-04-03, 07:39
Å andra sidan hänger det ju på vilka kanaler du får in? Om 1:an sänder en riktig goding men dina bara sänder japanska sitcoms tror jag Jompan (eller vem det nu var som hade 1an 2 an) får en roligare tv-kväll.*popcorn*

Om 1:an och 2:an sänder skit då? Det är ju MYCKET större risk att det är skit på två än på 30. Typ. Och ditt resonemang att alla 30 skulle sända skit- behöver inte mortargument. Ja menar, vad annars ska du säga.

Lellan
2007-04-03, 08:01
Om 1:an och 2:an sänder skit då? Det är ju MYCKET större risk att det är skit på två än på 30. Typ. Och ditt resonemang att alla 30 skulle sända skit- behöver inte mortargument. Ja menar, vad annars ska du säga.

På två än på 30 ja. Men på 1:an å 2:an än på 30, nej. :D

(om man gillar public service dårå)

Vad jag annars ska säga? Ja, just nu tänker jag inte säga pip för den som fattar poängen fattar - den som inte gör det kan fortsätta jämföra soulmates med bilar.

Dnepr
2007-04-03, 08:07
På två än på 30 ja. Men på 1:an å 2:an än på 30, nej. :D

(om man gillar public service dårå)

Vad jag annars ska säga? Ja, just nu tänker jag inte säga pip för den som fattar poängen fattar - den som inte gör det kan fortsätta jämföra soulmates med bilar.

Han som har 30 har ju 1:an och 2:an med.

Och iom att du nämnt mitt namn så så ofta - och kommenterat mitt singelliv plus en massa annat, så säger jag:

Hellre singel och lycklig, än i en olycklig tvåsamhet.

Lellan
2007-04-03, 08:08
(pip, jag borde ge upp på hopplösa fall men here we go again..)

Ja - och iom att han har större chans att träffa nån som gillar honom - så ökar hans chanser att träffa nån som han gillar. Framför allt för att han fler att välja bland

Jo, men tjommen jag snackar om vill inte träffa nån han gillar. Han letar efter sin soulmate.


Har inte sagt att han blir lyckligare- inget tyder på ju iofs på att han inte skulle bli det. En nöjd man (med sig själv) brukar må bättre och vara mer tillfreds med sig själv. Men poängen är att han har bättre odds.

Din poäng ja. Min poäng handlar ju inte om att hitta random Lisa man kan tänka sig leva med.


Parallellen är det stora urvalet. Men du stirra på själva bilen i sig. Suck.

Ja, eftersom man inte kan dra sådana paraleller när det gäller kärlek. Det är så mycket som spelar in när det gäller att träffa soulmate att odds inte nödvändigtvis förbättrar chansen.



[QUOTE=Dnepr;2203005] Medhåll säger ju att dom flesta anser att du har fel. Att du även missar den poängen förvånar mig inte det minsta. /QUOTE]

Om 70 tycker det är smart att hoppa från en bro, å 30 tycker att det inte är det. Vilka skulle du lyssna på? Jag väljer att lyssna på dem som uppenbarligen tänkt till.

Dnepr
2007-04-03, 08:11
Jo, men tjommen jag snackar om vill inte träffa nån han gillar. Han letar efter sin soulmate.
Jaså gillar han inte sin soulmate?

Din poäng ja. Min poäng handlar ju inte om att hitta random Lisa man kan tänka sig leva med.
Våran poäng - läs tråden.



Om 70 tycker det är smart att hoppa från en bro, å 30 tycker att det inte är det. Vilka skulle du lyssna på? Jag väljer att lyssna på dem som uppenbarligen tänkt till.

Ännu en korkad sak från dig.

Jompan
2007-04-03, 08:12
Om 70 tycker det är smart att hoppa från en bro, å 30 tycker att det inte är det. Vilka skulle du lyssna på? Jag väljer att lyssna på dem som uppenbarligen tänkt till.

Ah! Den var bra Lellan! :thumbup: :)

Den hamnar nog i min signatur! :D

Lellan
2007-04-03, 08:13
Han som har 30 har ju 1:an och 2:an med.

Ursprungsexemplet var 70 gillar snygga trista, 30 gillar fula roliga. Då ingår väl inte de 30 bland de 70 heller.. :smash:

Och iom att du nämnt mitt namn så så ofta - och kommenterat mitt singelliv plus en massa annat, så säger jag:

Du ville starta en poll men vågar av någon anledning inte starta en tråd. Då erbjöd jag mig. Då ville du sätta rubrik och ha med vissa saker. Det blev en soppa. Eller gröt om man så vill.. Ber om ursäkt om jag trampade på öm tå, helt ärligt. Det var inte min mening. :(

Hellre singel och lycklig, än i en olycklig tvåsamhet.

Instämmer. Det är svårt att hitta en soulmate, lätt att hitta någon man gillar som gillar en tillbaks. Dessutom kan man växa ifrån varandra och förändras såpass att man har olika soulmates i olika stadier i livet. Tycker å tror jag. :)

Finns även ett uttryck "Man är aldrig så ensam som när man är i fel sällskap". Typ.

Dnepr
2007-04-03, 08:15
Ursprungsexemplet var 70 gillar snygga trista, 30 gillar fula roliga. Då ingår väl inte de 30 bland de 70 heller.. :smash:


Vem har sagt det då? Hellre 70 än 30.



Du ville starta en poll men vågar av någon anledning inte starta en tråd. Då erbjöd jag mig. Då ville du sätta rubrik och ha med vissa saker. Det blev en soppa. Eller gröt om man så vill.. Ber om ursäkt om jag trampade på öm tå, helt ärligt. Det var inte min mening. :(

Jag ville inte för jag vet ju hur det ligger till. Men du ville tydligen för du var uppenbarligen osäker.

Lellan
2007-04-03, 08:23
Vem har sagt det då? Hellre 70 än 30.

Fast en soulmate slår ju även så få som 2 st.. :naughty:

Jag ville inte för jag vet ju hur det ligger till. Men du ville tydligen för du var uppenbarligen osäker.

Det du "vet" är hur du resonerar. Det du inte förstod har jag försökt förklara. Men man kan bara leda en häst till vatten, inte tvinga den att dricka.

Vem som tjatade hål i huvet på vem om att göra en poll låter vi väl vara osagt då.. om det känns bättre för egot så. ;)

Dnepr
2007-04-03, 08:25
Vem som tjatade hål i huvet på vem om att göra en poll låter vi väl vara osagt då.. om det känns bättre för egot så. ;)

Bara för att du skulle fatta. Läs tråden och räkna sen upp hur många som håller med dig. Alltså fick jag rätt.

Jompan
2007-04-03, 08:28
Blir man lyckligare att veta om man har rätt?:confused:

Lellan
2007-04-03, 08:29
Bara för att du skulle fatta. Läs tråden och räkna sen upp hur många som håller med dig. Alltså fick jag rätt.

Så om många har fel så har de rätt för att de är många? *bs*

(nu tycker jag inte att det här är en frågeställning med solklart rätt och fel - eftersom vi nog pratar om olika saker. Potato tomato.. ;) Men ditt sätt att resonera kring rätt och fel..? :Virro Tänk till igen.. :) )

Dnepr
2007-04-03, 08:29
Blir man lyckligare att veta om man har rätt?:confused:

Nä man blir olyckligare.

Dnepr
2007-04-03, 08:31
Så om många har fel så har de rätt för att de är många? *bs*

(nu tycker jag inte att det här är en frågeställning med solklart rätt och fel - eftersom vi nog pratar om olika saker. Potato tomato.. ;) Men ditt sätt att resonera kring rätt och fel..? :Virro Tänk till igen.. :) )

Jag sa att jag visste att flest skulle hålla med mig. Och jag fick rätt. Klart du säger att alla som säger emot dig har fel. Men det hade vi ju väntat oss.

Tråden strök bara under det jag sa.

Diana
2007-04-03, 08:53
(Om 70 tycker det är smart att hoppa från en bro, å 30 tycker att det inte är det. Vilka skulle du lyssna på? Jag väljer att lyssna på dem som uppenbarligen tänkt till.
Fniss

Underbar debatt damer och herrar :D *popcorn* HATA komma in sent i trådar och missa allt smarrigt.........



Fenomenet SSSSSSSSSSSSöwlmejts är det underbaraste gud(?) placerat på vår äckliga planet *cupid* det finns bara en och den skall man hålla hårt i!
*blinkar åt jompan* :em: :naughty:

Jompan
2007-04-03, 09:15
det finns bara en och den skall man hålla hårt i!
*blinkar åt jompan* :em: :naughty:

:naughty: *cupid*

Aldrig försent att ge sig in i en debatt! Fast jag är lite för sen att utnyttja vissa debatter... men en gång i framtiden då ska jag väcka en tråd från typ 2004 till liv! :D

Diana
2007-04-03, 09:33
naughty: *cupid*

Aldrig försent att ge sig in i en debatt! Fast jag är lite för sen att utnyttja vissa debatter... men en gång i framtiden då ska jag väcka en tråd från typ 2004 till liv! :D

Sant, men nu hade damerna redan ägt upp denna :kinky:

Hrrm :D du är icke ensam....
det finns en viss sorts trådar som helt klart kvalificerar sej för den typen av missbruk
-trådar som hyllar kroppsdelar
-king grubs fläskfileetråd
-yankeees illustrerade ex-tråd
etc :D

Jompan
2007-04-03, 09:34
-yankeees illustrerade ex-tråd
etc :D

Länk på den tack! :D

Ame
2007-04-03, 10:04
Länk på den tack! :D
Antar det är denna
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52828

L-Sami
2007-04-03, 10:12
Antar det är denna
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52828

hahahaha :laugh:

Lexidos
2007-04-03, 10:15
När det gäller att hitta sin själsfrände så tror jag att man har 50% chans.
Antingen gör man det eller inte. :)

Jompan
2007-04-03, 10:17
Antar det är denna
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52828

Tack! Detta gjorde helt klart min dag! *cupid*

Diana
2007-04-03, 12:21
Tack! Detta gjorde helt klart min dag! *cupid*

IT OWNS :D *cupid*

PowPow
2007-04-03, 13:55
Det fetstilade är Lellans svar.

Ja, det är väl uppenbart. Men nu gällde det om det är ett solklart förhållande mellan höga odds och att träffa DEN RÄTTA. Inte flera presumtiva. Utan en speciell person, som man får ett speciellt band till, en soulmate.

Nej, men för att träffa "den rätte" innefattar att först träffa ett antal presumtiva. Ju fler du kan träffa, desto högre är oddsen att du träffar "den rätte".


Å nu snackar du fortfarande om oddsen att träffa någon som gillar långa mörka, de är ju självklart högre om det är en större andel som gillar långa mörka. Det är ju inte DET det handlar om som sagt.

Utan att just den HAN gillar, att det finns en risk att hon inte tillhör den gruppen. Det var den risken han inte ville kännas vid. Utan hävdade att hon ingår i majoritetsgruppen. Att eftersom det är så många som gillar den typen, så måste hon (vi kan kalla henne Lisa) finnas i den gruppen. Det kanske hon gör, om han är ute efter en typ och inte en individ. Men säg att han blev förtjust i individen Lisa, och hon gillar korta blonda. Det är det JAG pratade om.


Självklart finns det en möjlighet att Lisa inte ingår i majoritetsgruppen. Men chansen är större att hon ingår i majoriteten än att hon ingår i minoriteten. Det hörs liksom på benämningarna.


NÅGON - exakt!! Men kanske inte Lisa, och det var den poängen han inte ville förstå och som jag försöker få fram men det är få som greppar att man kan fastna för EN speciell person. En Lisa tex. Å hur omtyckt man än är av andra så är det Lisas uppskattning man vill åt. Det handlar om det du skriver nedan:

Ja, såklart. Men än en gång: Om jag fastnar för Lisa, så har jag större chans att hon ska -fastna för mig/tänka sig fastna för mig/kalla det vad du vill- om jag är en person som majoriteten fastnar för. Är jag en person som de flesta ogillar, så lär oddsen för att just Lisa gillar mig inte vara speciellt stora.


Bli såld på en speciell person = själsfränden. Potato, tomato.. ;)

Menar inte att det behöver vara EN (en del funkar ju dock så, men det kan lika väl vara "perfekt person för det stadiet i livet", typ uppåt 3 soulmates per liv om man växer och förändras mycket som människa och hamnar i otakt med en soulmate men har lyckan att möta en ny).

Det är klart chansen är liten, men har du aldrig träffat par som är sååå menade att vara tillsammans? Har ett sådant kompispar, mina föräldrar hör också dit. Som är förälskade och såå klockrena för varandra. Inte ofta man stöter på det, men vackert när man gör det.. *cupid*

Självklart har jag träffat par som varit "sååååå menade för varandra". Men det betyder inte att personerna skulle kunna vara tillsammans med någon helt annan, och att de då skulle vara "sååååå menade för varandra".

Låt oss säga att du har kille, och du tycker att det är din soulmate, att ni är menade för varandra och så vidare. Om han aldrig hade blivit född, hade du aldrig träffat den rätte då? Tveksam va.

Dnepr
2007-04-03, 13:59
Bra jobbat PowPow.

PowPow
2007-04-03, 14:03
En av meningarna blev ganska tokig:
"Självklart har jag träffat par som varit "sååååå menade för varandra". Men det betyder inte att personerna skulle kunna vara tillsammans med någon helt annan, och att de då skulle vara "sååååå menade för varandra"."

Det skulle självklart vara såhär:

Självklart har jag träffat par som varit "sååååå menade för varandra". Men det betyder inte att personerna inte skulle kunna vara tillsammans med någon helt annan, och att de då skulle vara "sååååå menade för varandra".

Lellan
2007-04-03, 19:38
Pow pow, hans cheerleader Dnepr :mallan: och resten som fortfarande inte kan släppa sannolikhetsläran. Jag ger den en chans så kanske ni förstår vad jag säger om jag pratar ert språk? :thumbup:

(Alt 1: Säg att det finns en soulmate i varje grupp. Ja, då har ju fulingen 1 chans på 30 att träffa den å snyggot 1 chans på 70. Fulingen har bästa oddsen? )

Alt 2 : Snyggot attraherade 70 st, Fulingen 30. Nu ska här sållas! Snyggot söker en snygg trist tjej, blond, gilla att träna mm. 10 % av hans 70 tjejer motsvarar detta, han har alltså nu 7 tjejer att rikta in sig på. Fulingen genomför samma procedur, han sållar. Men vad nu?? Han gillar tex både blondiner, brunetter och rödhåriga. Oj, där steg oddsen! Närmare bestämt är det 30 % som motsvarar hans förhoppningar, nu har han 10 tjejer att rikta in sig på.

Sannolikhetslära: Fulingen har större chans, högre odds, det finns fler presumtiva soulmates i hans grupp (10 st jämfört med snyggingens 7).

Givetvis är det inte givet att fulingen är den som tex gillar både blondiner, brunetter och rödhåriga så för att ni ska slippa gapa om att jag vinklar det ser vi vad som händer när de ser över vad de vill ha ut av ett förhållande.

Där visar det sig att båda killarna ser barn som en självklar del i livet, de känner sig mogna att bli pappor och hoppas på en knodd med den soulmate de letar efter.

Av snyggots tjejer är det bara 1 av 7 som kan tänka sig barn i framtiden, de andra har andra planer för sina liv.
Sannolikhetslära: Då har ju fulingen större chans att få fler tjejer att välja på, han har ju 10 tjejer – vad är oddsen för att alla dessa ska välja bort barn liksom? *rolleyes* Nu visar det sig att 9 av hans 10 tjejer INTE vill ha barn... Nä, de vill utforma sitt liv på ett helt annat sätt.

Jaha, då var det bara en tjej kvar för varje kille. Men vänta nu… ingen ljuv musik? Ingen obeskrivlig lust att sniffa in den andres doft när man kryper tätt intill? Inget riktigt pirr och sköna rysningar i kroppen bara de ser på varandra? ALLT är ju perfekt.. De attraherar varandra, de delar intressen, de har liknande bakgrund, de har samma förhoppningar om framtiden och vad de önskar av ett förhållande. (Förresten; har vi inte alla gått i den fällan? Dejtat Mr/Ms Perfect å velat få det att funka för allt borde vara perfekt.. men magin saknas..)

Så vad var det som saknades? VAD är det som gör att ljuv musik uppstår när två soulmates finner varandra? Är det biologi? Kemi? Ömsesidig attraktion? En del hävdar näsan, hormoner – andra att barndomen formar en… massa teorier.. men allvarligt.. sannolikhetslära, odds? Det där MAGISKA är ju det som kärlek handlar om, det som binder samma – med eller mot alla odds.

Poängen jag vill göra är att soulmates inte handlar om sannolikhetslära, utan par där personerna är sååå klockrena tillsammans… *cupid* En del par hör till den kategorin och det är vackert att få se det, men alla par hör inte dit.

Å det var alltså vad tråden handlade om. Huruvida odds kan säga något om det där magiska som uppstår när 2 soulmates finner varandra. *cupid*

Dnepr
2007-04-03, 19:49
Du lägger in för många egna grejer om vad dom i dom olika grupperna gillar. Har vi krossat din tes om vi säger att alla av fulingens 30 har som krav att killen kan flera språk, men fulingen kan bara svenska?

Lägg inte in så många egna förslag på respektive grupp, för det är bara dina egna spekulationer.

Det enda vi vet är att det finns en grupp på 70 och en på 30 och vad dom gillar. Alla i den största gruppen gillar den snygge och alla i den lilla gruppen gillar den fule.

Vad som händer sen har vi ingen aning om. Det blir bara komiskt om vi ska hitta på dåliga saker om respektive grupp för att styrka våra teser.

Det enda vi vet är att det är bättre att ha många alternativ.

Lellan
2007-04-03, 20:06
Dnepr, tråden handlar om att hitta sin soulmate.

Oddsen är bättre om man har 70 att välja på - men eftersom man ska leta rätt på den presumtiva soulmaten måste man ju leta sig fram till den på något sätt - då illusterade jag hur odds kan förändras och alltså inte säga så mkt om det vi kallar att finna sin soulmate.

Snyggot kan visserligen ha ett förhållande i turordning med de 70 brudarna, kanske bara för att vid en ålder av 70 upptäcka detsamma som han hade om han frågat sig vad det är han vill ha och söker i livet. Men då lär han va himla trött på fruntimmer å skita i allt vad soulmates heter, banna sannolikhetsläran och gå och dö.

Fulingen gör detsamma men iom den lägre siffran upptäcker han sannolikhetslärans och oddsens värdelösa egenskaper vad gäller att finna soulmates vid ca 30 och kan då leva livet och hoppas på att han en gång finner en soulmate.. *cupid*

Alltså, seriöst.. vilken diskussion. *slap*

Trance
2007-04-03, 20:08
Som den cyniker man är så kan man ju ändå tycka det är lustigt att ens själsfrände ofta bor så nära att folk ändå stöter på den. Jag menar jobbigt om min bor i Argentina, då ligger jag risigt till.

sissa
2007-04-03, 20:11
har ej läst allt i tråden men det saknas massor med info för att kunna svara på frågan som jag ser det.

tror jag. jag fick ingen rätsida på nåt igår när jag försökte fatta:D

Dnepr
2007-04-03, 20:11
Oddsen är bättre om man har 70 att välja på

Äntligen - men det tog tid.

då illusterade jag hur odds kan förändras och alltså inte säga så mkt om det vi kallar att finna sin soulmate.

Vi vet inget om grupperna - därför blir det bara onödiga spekulationer.


Snyggot kan visserligen ha ett förhållande i turordning med de 70 brudarna, kanske bara för att vid en ålder av 70 upptäcka detsamma som han hade om han frågat sig vad det är han vill ha och söker i livet. Men då lär han va himla trött på fruntimmer å skita i allt vad soulmates heter, banna sannolikhetsläran och gå och dö.

Fulingen gör detsamma men iom den lägre siffran upptäcker han sannolikhetslärans och oddsens värdelösa egenskaper vad gäller att finna soulmates vid ca 30 och kan då leva livet och hoppas på att han en gång finner en soulmate.. *cupid*

Sen spekulerar du ändå. Och varje gång kommer du med spekulationer som gynnar din tes. Jag skulle kunna säga emot med teorier som gynnar min tes. Men varför spekulera om det vi inte vet.

Vi vet INGET om vad det är för tjejer i grupperna. Inse det nu.

Jag vet bara det du sa i inledningen. Fler alternativ ger bättre odds att hitta det man vill ha.

Dnepr
2007-04-03, 20:12
Som den cyniker man är så kan man ju ändå tycka det är lustigt att ens själsfrände ofta bor så nära att folk ändå stöter på den. Jag menar jobbigt om min bor i Argentina, då ligger jag risigt till.

Det du inte vet - har du inte ont av.

Lellan
2007-04-03, 20:20
har ej läst allt i tråden men det saknas massor med info för att kunna svara på frågan som jag ser det.

tror jag. jag fick ingen rätsida på nåt igår när jag försökte fatta:D

Det är lite min poäng - man KAN inte veta om de kommer att träffa någon soulmate, och jag hävdar utöver det att snyggot inte behöver göra det för att han har oddsen på sin sida - eftersom de måste göra nåt med grupperna för att utröna om denna soulmate finns där. Fulisen kan göra det, snyggot kan göra det. 70 av 100 gillar snyggot, 30 av 100 gillar fulingen. Procentuellt sett större chans.

MEN eftersom vi inte vet om det finns en (tex i Argentina ;) ) soulmates eller kanske 10 som det kan "soulmateklicka" med å även det kvittar eftersom kärlek inte går att räkna på .

Man kan räkna på att hitta nån man sannolikt gillar å som gillar en tillbaks. Men är det bara jag som inte tänder per automatik på den/de personer man sannolikt borde tända på? :confused:

Vad gäller Dnepr´s inlägg så låter jag det tala för sig själv.. :D

Dnepr
2007-04-03, 20:27
100 gillar snyggot, 30 av 100 gillar fulingen.
Procentuellt sett större chans.
Bra - du lär dig fort.


MEN eftersom vi inte vet om det finns en (tex i Argentina ;) ) soulmates eller kanske 10 som det kan "soulmateklicka" med å även det kvittar eftersom kärlek inte går att räkna på
Precis, eftersom vi inte vet så kan du sluta spekulera om grupperna. För det är du den enda som gjort i tråden. Och pinsamt nog så gör du det när du försöker rädda din tes


Man kan räkna på att hitta nån man sannolikt gillar å som gillar en tillbaks. Men är det bara jag som inte tänder per automatik på den/de personer man sannolikt borde tända på? :confused:

Så länge oddsen är bättre - så är chansen större. Du har sagt det själv nu i två inlägg i rad./klappar händerna\


Vad gäller Dnepr´s inlägg så låter jag det tala för sig själv.. :D

Så säger du bara för att du inte kan bemöta det. Du är bortgjord i din egen tråd.

Jompan
2007-04-03, 20:27
Men är det bara jag som inte tänder per automatik på den/de personer man sannolikt borde tända på? :confused:



Du är inte den enda! :)

Jompan
2007-04-03, 20:31
Precis, eftersom vi inte vet så kan du sluta spekulera om grupperna. För det är du den enda som gjort i tråden. Och pinsamt nog så gör du det när du försöker rädda din tes




Den här tråden hade ju dött snabbare än vad den kom till om man inte började spekulera och ha sig, det är ju det som är det roliga att komma fram till vad olika personer på detta forum har för grundläggande värderingar.:)

Ska vi bara hålla oss till statistik skulle det ju bli dötrist.

sissa
2007-04-03, 20:33
Det är lite min poäng - man KAN inte veta om de kommer att träffa någon soulmate, och jag hävdar utöver det att snyggot inte behöver göra det för att han har oddsen på sin sida


Då håller jag med. Det går inte att säga, då behövs mer info. Liksom det inte går att säga, utifrån infon som givts, att den snygga trista inte har större chans.

Lellan
2007-04-03, 20:33
Procentuellt sett större chans.
Oddsen är högre.


Läs ovanstående två meningar. Hade det gällt "hitta en rödhårig" "en att gifta sig med" "någon är nudist och gillar skogspromenader" etc - DÅ stämmer det.

Allt kan stämma; utseende, personlighet, livsmål - men magi behöver inte uppstå för det.
Soulmates kan bestå av omaka par, "opposits attract", karbonkopior, "kaka söker maka", att man har "äktenskapstycke" - ja vad som helst. Det går inte att förutsäga - kärlek är komplicerat.

Läs ovanstående meningar. De syftar till att visa hur OBERÄKNELIG kärlek är, den följer inga sannolikhetslagar.

Är det tydligare nu, vad jag menar? *gah!*

Dnepr
2007-04-03, 20:34
Den här tråden hade ju dött snabbare än vad den kom till om man inte började spekulera och ha sig, det är ju det som är det roliga att komma fram till vad olika personer på detta forum har för grundläggande värderingar.:)

Ska vi bara hålla oss till statistik skulle det ju bli dötrist.

Tråden handlar ju om vem som har störst chans. Om jag säger (i ren spekulation) att jag tror att alla 30 vill ha en kille som kan dansa, snacka flera språk och vara en riktig rackare sexuellt, och att jag tror det skiter sig på dom punkterna för fulingen. Men vad fan tillför det tråden? Det är ju hur lätt som helst att hitta på saker som talar för sin tes (men vissa verkar glömma att det är gissningar)

Dnepr
2007-04-03, 20:36
Då håller jag med. Det går inte att säga, då behövs mer info. Liksom det inte går att säga, utifrån infon som givts, att den snygga trista inte har större chans.

Hon har ju själv sagt i tre inlägg nu att den snygge har större chans, för det har han. Vi vet oddsen. Då vet vi möjligheten. Det räcker för att veta vem som har den största chansen.

Dnepr
2007-04-03, 20:40
Procentuellt sett större chans.
Oddsen är högre.

Underbart att du själv säger det.


Det går inte att förutsäga - kärlek är komplicerat

Precis. Det enda vi vet är oddsen. Resten är upp till killarna.



De syftar till att visa hur OBERÄKNELIG kärlek är, den följer inga sannolikhetslagar.


Det spelar ingen roll hur mycket text du markerar /fniss\

Alla vet att att kärleken är oberäknelig. Men inget talar för att den lättare ska hitta en kille med dom sämsta oddsen.

sissa
2007-04-03, 20:46
Hon har ju själv sagt i tre inlägg nu att den snygge har större chans, för det har han. Vi vet oddsen. Då vet vi möjligheten. Det räcker för att veta vem som har den största chansen.

Som jag ser det går det ej att uttala sig om störst chans att träffa nån man kommer dela resten av sitt liv med typ ("självsfrände). Den enda informationen man har är vilka killar som tjejerna föredrar procentuellt, vilket öht inte ger någon ledning.
(?)

Ame
2007-04-03, 20:47
Allt kan stämma; utseende, personlighet, livsmål - men magi behöver inte uppstå för det.
Soulmates kan bestå av omaka par, "opposits attract", karbonkopior, "kaka söker maka", att man har "äktenskapstycke" - ja vad som helst. Det går inte att förutsäga - kärlek är komplicerat.


Exakt, därför är det ju bra ju fler personer man kan prova med. Har du bara 3 chanser i livet så ska det ju till mycket tur att någon av dem är den rätta.

sissa
2007-04-03, 20:49
Procentuellt sett större chans.
Oddsen är högre.


oddsen är högre för vadå?

Lellan
2007-04-03, 20:49
Hon har ju själv sagt i tre inlägg nu att den snygge har större chans, för det har han. Vi vet oddsen. Då vet vi möjligheten. Det räcker för att veta vem som har den största chansen.

Titta här: störst chans=högre odds=mest sannolik=störst chans=högre odds=mest sannolik=störst chans=högre odds=mest sannolik=störst chans=högre odds=mest sannolik. Vi tar det sakta:

störst chans = högre odds = mest sannolik.

Rubriken till pollen valde du, därav mycket av förvirringen.

Men sakfrågan, poängen, själva vitsen med tråden handlar om kärlek.

Att chansen/oddsen/sannolikheten att träffa en soulmate är större/högre innebär inte att den med stor chans/höga odds/stor sannolikhet gör det jämfört med den med mindre chans/odds/sannolikhet eftersom:
(vi tar det sakta igen) KÄRLEK ÄR O-BERÄKNELIG (dvs nyckfull, ej förutsägbar, går ej att kalkylera på). Vi VET inte vilka faktorer som inverkar/samverkar när soulmates finner varandra.

Förutom Dnepr. Han vet att det inträffar när den snygge är i farten. *flex*

Dnepr
2007-04-03, 20:49
Som jag ser det går det ej att uttala sig om störst chans att träffa nån man kommer dela resten av sitt liv med typ ("självsfrände). Den enda informationen man har är vilka killar som tjejerna föredrar procentuellt, vilket öht inte ger någon ledning.
(?)

Vi talar om vem som har den bäst möjlighet att träffa den rätte. Att vinna storvinsten. Procentuellt. För resten utöver det kan vi bara spekulera om.

Om du hade chans på en storvinst - i ett lotteri - och vinsten var bakom en dörr.

Hade du valt att öppna 70 dörrar eller 30? J

Dnepr
2007-04-03, 20:50
oddsen är högre för vadå?

Vad tror du? Säg att du skojar!

Dnepr
2007-04-03, 20:52
Att chansen/oddsen/sannolikheten att träffa en soulmate är större/högre innebär inte att den med stor chans/höga odds/stor sannolikhet gör det jämfört med den med mindre chans/odds/sannolikhet eftersom:
(vi tar det sakta igen) KÄRLEK ÄR O-BERÄKNELIG (dvs nyckfull, ej förutsägbar, går ej att kalkylera på). Vi VET inte vilka faktorer som inverkar/samverkar när soulmates finner varandra.

Exakt. Vi vet bara oddsen. Inget talar för att kärleken lättare ska hitta den med dom sämsta oddsen /skrattar\

Ame
2007-04-03, 20:54
Att chansen/oddsen/sannolikheten att träffa en soulmate är större/högre innebär inte att den med stor chans/höga odds/stor sannolikhet gör det jämfört med den med mindre chans/odds/sannolikhet eftersom:
(vi tar det sakta igen) [B] KÄRLEK ÄR O-BERÄKNELIG (dvs nyckfull, ej förutsägbar, går ej att kalkylera på).



Vi VET inte vilka faktorer som inverkar/samverkar när soulmates finner varandra.

Men det är ju två helt olika saker. Att hitta varandra och vad som händer när man hittar varandra.

Dnepr
2007-04-03, 20:55
Men det är ju två helt olika saker. Att hitta varandra och vad som händer när man hittar varandra.

Hon skriver långa inlägg men inte blir hennes tes mer hållbar för det :)

Jompan
2007-04-03, 21:00
Inget talar för att kärleken lättare ska hitta den med dom sämsta oddsen /skrattar\

Inget talar för att kärleken lättare ska hitta den med dom bästa oddsen /skrattar\

Det är lite som med gravitation som med kärleken, den drabbar alla kroppar lika! Du kan inte bara för att du är snygg kasta dig ut för ett tak och tro att du inte kommer att falla!

Lellan
2007-04-03, 21:00
oddsen är högre för vadå?

Om man har 70 pers är chansen större att soulmaten finns där jämfört med i en grupp på 30 - men det resonemanget håller inte eftersom soulmates är unika matchningar och det handlar om kärlek som inte följer logikens lagar.

Dnepr
2007-04-03, 21:03
Om man har 70 pers är chansen större att soulmaten finns där jämfört med i en grupp på 30 - men det resonemanget håller inte eftersom soulmates är unika matchningar och det handlar om kärlek som inte följer logikens lagar.

Exakt. Iom att den är så himla oförutsägbar så är det tur för han med bäst odds.

Metal_boy_
2007-04-03, 21:03
Titta här: störst chans=högre odds=mest sannolik=störst chans=högre odds=mest sannolik=störst chans=högre odds=mest sannolik=störst chans=högre odds=mest sannolik. Vi tar det sakta:

störst chans = högre odds = mest sannolik.

Rubriken till pollen valde du, därav mycket av förvirringen.

Men sakfrågan, poängen, själva vitsen med tråden handlar om kärlek.

Att chansen/oddsen/sannolikheten att träffa en soulmate är större/högre innebär inte att den med stor chans/höga odds/stor sannolikhet gör det jämfört med den med mindre chans/odds/sannolikhet eftersom:
(vi tar det sakta igen) KÄRLEK ÄR O-BERÄKNELIG (dvs nyckfull, ej förutsägbar, går ej att kalkylera på). Vi VET inte vilka faktorer som inverkar/samverkar när soulmates finner varandra.

Förutom Dnepr. Han vet att det inträffar när den snygge är i farten. *flex*


Störst chans = Högsta oddsen

Bokstavligt talat :)

Dnepr
2007-04-03, 21:04
Det är lite som med gravitation som med kärleken, den drabbar alla kroppar lika! Du kan inte bara för att du är snygg kasta dig ut för ett tak och tro att du inte kommer att falla!

Om jag har 70 som tar emot mig när jag faller från taket, men du har 30, så är chansen större att jag överlever.

Lellan
2007-04-03, 21:05
Exakt. Vi vet bara oddsen. Inget talar för att kärleken lättare ska hitta den med dom sämsta oddsen /skrattar\

Odds är ett värdelöst mått när det gäller soulmates, vad är det du inte förstår? Man brukar skratta lite generat när det är något man inte riktig behärskar.. men det är inget att skämmas över.

Jompan
2007-04-03, 21:05
Om jag har 70 som tar emot mig när jag faller från taket, men du har 30, så är chansen större att jag överlever.

ÄH! Jag kan inte resonera med dig! Kvinnlig logik funkar nog inte på vissa män!

Metal_boy_
2007-04-03, 21:06
Om jag har 70 som tar emot mig när jag faller från taket, men du har 30, så är chansen större att jag överlever.

Om inte 41st springer åt sidan :D

Lellan
2007-04-03, 21:07
Om jag har 70 som tar emot mig när jag faller från taket, men du har 30, så är chansen större att jag överlever.

Exakt; men behöver du ljuv musik, pirr i hela kroppen, fjärilar i magen, ögonkast och att sniffa någon i nacken? Nej. För det du drar som exempel här är en faktik mätbar händelse.

Kärlek är ett fenomen som det forskas frist på, ändå tycks ingen forskare kunna säga exakt vad det är som gör/behövs för att kärleks ska uppstå. Det är ingen exakt vetenskap, det är inte ett fall från ett tak.. :smash:

Dnepr
2007-04-03, 21:08
Odds är ett värdelöst mått när det gäller soulmates, vad är det du inte förstår? Man brukar skratta lite generat när det är något man inte riktig behärskar.. men det är inget att skämmas över.

Bra odds är aldrig värdelöst. Och det är alltid bättre än dåliga odds.

Du har ju med smileys och jag skrattar. Inget att hetsa upp sig över.

Lellan
2007-04-03, 21:08
Exakt. Iom att den är så himla oförutsägbar så är det tur för han med bäst odds.

Synd att det är andra faktorer än sannolikhet som avgör om han träffar soulmaten då.

Lellan
2007-04-03, 21:10
Bra odds är aldrig värdelöst. Och det är alltid bättre än dåliga odds.

Du har ju med smileys och jag skrattar. Inget att hetsa upp sig över.

Lovar - jag är inte det minsta upphetsad. Här får du ett mattetal att grunna på. 1+1= 2. I kärlek kan 1+1=3. Vad är oddsen för det liksom?

sissa
2007-04-03, 21:11
Vad tror du? Säg att du skojar!

nej, jag skojar inte. jag tycker det är oklart.
snackar vi om oddsen att träffa en tjej som föredrar den man är så kan det stämma( om nu mötena är slumpmässiga(om tjejerna är som lotterna i en urna))

eller snackar vi om "soulmate"?

Dnepr
2007-04-03, 21:11
Exakt; men behöver du ljuv musik, pirr i hela kroppen, fjärilar i magen, ögonkast och att sniffa någon i nacken?
Exakt. Och det behöver den fulke med. Men den fine har större chans att hitta henne som han vill uppleva detta med.


Kärlek är ett fenomen som det forskas frist på, ändå tycks ingen forskare kunna säga exakt vad det är som gör/behövs för att kärleks ska uppstå.
Exakt. Och vi snackar ju inte heller om HUR kärleken kommer uppstå. Vi snackar ju om det väsentliga, vem som har bäst odds för att få uppleva kärlek.

Lellan
2007-04-03, 21:12
Störst chans = Högsta oddsen

Bokstavligt talat :)

Du citerar ett inlägg men missar vad jag skrev i det? Jag skrev att odds, chans och sannolikhet är olika ord på samma sak.

En sak som är oduglig när det gäller kärlek.

En sak som är bra att ha är ett litermått. Men det är rätt värdelöst om det är en tumstock du behöver. *rolleyes*

Dnepr
2007-04-03, 21:12
Synd att det är andra faktorer än sannolikhet som avgör om han träffar soulmaten då.

Det gäller ju för båda. Men sannolikheten kan vi inte bortse ifrån, för den är lik sanningen.

Dnepr
2007-04-03, 21:14
Du citerar ett inlägg men missar vad jag skrev i det? Jag skrev att odds, chans och sannolikhet är olika ord på samma sak.

En sak som är oduglig när det gäller kärlek.

En sak som är bra att ha är ett litermått. Men det är rätt värdelöst om det är en tumstock du behöver. *rolleyes*

Jaha - alla som håller med dig har fattat det rätta, men alla som säger emot dig har missförstått? /skrattar\

Lellan
2007-04-03, 21:14
Exakt. Och vi snackar ju inte heller om HUR kärleken kommer uppstå. Vi snackar ju om det väsentliga, vem som har bäst odds för att få uppleva kärlek.

Nej, DU snackar om det.

JAG snackar om soulmates. Jag har upplevt många kärlekar, har älskat flera, vet inte hur stora oddsen var men de var väl hyfsade. En soulmate däremot, vet jag inte om jag någonsin kommer träffa. Jag har bara träffat få som kvalificerar in sig som sådana par, mina föräldrar, ett par kompisrelationer i min närhet + ett kärlekspar i min närhet.

PowPow
2007-04-03, 21:15
Pow pow, hans cheerleader Dnepr :mallan: och resten som fortfarande inte kan släppa sannolikhetsläran. Jag ger den en chans så kanske ni förstår vad jag säger om jag pratar ert språk? :thumbup:

(Alt 1: Säg att det finns en soulmate i varje grupp. Ja, då har ju fulingen 1 chans på 30 att träffa den å snyggot 1 chans på 70. Fulingen har bästa oddsen? )


Ja, men det du inte lagt fram som en del av ekvationen. Men i det fallet så har fulingen bästa oddsen. Nu vet jag inte hur du motiverar att du lade in det faktum att det fanns en soulmate i varje grupp, det har jag inte lsät någon om innan. Vet inte om det har någon slags anknytning till verkligheten eller ej - du verkar ju välja att ta med verkliga faktorer när det passar, och när det ej passar så ska vi hålla oss till just ditt fall, med presenterade faktorer. Ska vi hålla det verkligt, och det endast finns en (1) soulmate till respektive kille, ja då vågar jag lova dig att denne inte finns med i någon grupp på varken 30 eller 70 personer. Oddsen är extremt låga för att denne ens skulle finnas i samma land.


Alt 2 : Snyggot attraherade 70 st, Fulingen 30. Nu ska här sållas! Snyggot söker en snygg trist tjej, blond, gilla att träna mm. 10 % av hans 70 tjejer motsvarar detta, han har alltså nu 7 tjejer att rikta in sig på. Fulingen genomför samma procedur, han sållar. Men vad nu?? Han gillar tex både blondiner, brunetter och rödhåriga. Oj, där steg oddsen! Närmare bestämt är det 30 % som motsvarar hans förhoppningar, nu har han 10 tjejer att rikta in sig på.

Sannolikhetslära: Fulingen har större chans, högre odds, det finns fler presumtiva soulmates i hans grupp (10 st jämfört med snyggingens 7).

Givetvis är det inte givet att fulingen är den som tex gillar både blondiner, brunetter och rödhåriga så för att ni ska slippa gapa om att jag vinklar det ser vi vad som händer när de ser över vad de vill ha ut av ett förhållande.

Där visar det sig att båda killarna ser barn som en självklar del i livet, de känner sig mogna att bli pappor och hoppas på en knodd med den soulmate de letar efter.

Av snyggots tjejer är det bara 1 av 7 som kan tänka sig barn i framtiden, de andra har andra planer för sina liv.
Sannolikhetslära: Då har ju fulingen större chans att få fler tjejer att välja på, han har ju 10 tjejer – vad är oddsen för att alla dessa ska välja bort barn liksom? *rolleyes* Nu visar det sig att 9 av hans 10 tjejer INTE vill ha barn... Nä, de vill utforma sitt liv på ett helt annat sätt.

Jaha, då var det bara en tjej kvar för varje kille. Men vänta nu… ingen ljuv musik? Ingen obeskrivlig lust att sniffa in den andres doft när man kryper tätt intill? Inget riktigt pirr och sköna rysningar i kroppen bara de ser på varandra? ALLT är ju perfekt.. De attraherar varandra, de delar intressen, de har liknande bakgrund, de har samma förhoppningar om framtiden och vad de önskar av ett förhållande. (Förresten; har vi inte alla gått i den fällan? Dejtat Mr/Ms Perfect å velat få det att funka för allt borde vara perfekt.. men magin saknas..)

Eh, jaha. Nu lägger du in en massa andra, nya, faktorer. Hur tänker du nu?
Om vi säger såhär: Alla tjejer i fulingens grupp dör av böldpesten. Då har snyggingen större chans. Vann jag nu?


Så vad var det som saknades? VAD är det som gör att ljuv musik uppstår när två soulmates finner varandra? Är det biologi? Kemi? Ömsesidig attraktion? En del hävdar näsan, hormoner – andra att barndomen formar en… massa teorier.. men allvarligt.. sannolikhetslära, odds? Det där MAGISKA är ju det som kärlek handlar om, det som binder samma – med eller mot alla odds.


Det inte oddsen som gör att någon finner en soulmate. Lika lite som det är oddsen som gör att Arsenal antagligen skulle vinna över Ystad Fotbollsklubb - det är det faktum att Arsenal är ett bättre fotbollslag. Det faktum att Arsenal är ett bättre lag innebär att de kommer ha en större chans att vinna. Oddsen har inget med detta att göra. Oddsen är bara ett sätt att beskriva detta fenomen.


Poängen jag vill göra är att soulmates inte handlar om sannolikhetslära, utan par där personerna är sååå klockrena tillsammans… *cupid* En del par hör till den kategorin och det är vackert att få se det, men alla par hör inte dit.

Å det var alltså vad tråden handlade om. Huruvida odds kan säga något om det där magiska som uppstår när 2 soulmates finner varandra. *cupid*

Nej, sannolikhetslära har inte att göra med vad som händer när man träffar "den rätte", och odds kan inte säga något om "det där magiska som uppstår när 2 soulmates finner varandra". Det är det ingen som har påstått heller.

Dnepr
2007-04-03, 21:15
nej, jag skojar inte. jag tycker det är oklart.
snackar vi om oddsen att träffa en tjej som föredrar den man är så kan det stämma( om nu mötena är slumpmässiga(om tjejerna är som lotterna i en urna))

eller snackar vi om "soulmate"?

Det spelar ingen roll vad vi pratar om. Urvalet och dess storlek är det viktiga i vad du än vill hitta.

Lellan
2007-04-03, 21:17
Jaha - alla som håller med dig har fattat det rätta, men alla som säger emot dig har missförstått? /skrattar\

Om du läser någon sida tillbaks har jag skrivit "jag säger inte att detta är ett fall med rätt och fel". Särskilt inte när man diskuterar olika saker.

De som snackar om odds om och om igen tror att MIN avsikt med tråden var att kolla om odds/chans/sannolik hörde ihop. Men det är ju synonymer, varför skulle jag dra en sån poll?

De som förstår att jag menar att soulmates och kärlek är oberäkneligt och hänger med i mina exempel har ju inte mer rätt, de har däremot förstått vad jag säger.

Dnepr
2007-04-03, 21:22
Om du läser någon sida tillbaks har jag skrivit "jag säger inte att detta är ett fall med rätt och fel". Särskilt inte när man diskuterar olika saker.

De som snackar om odds om och om igen tror att MIN avsikt med tråden var att kolla om odds/chans/sannolik hörde ihop. Men det är ju synonymer, varför skulle jag dra en sån poll?

De som förstår att jag menar att soulmates och kärlek är oberäkneligt och hänger med i mina exempel har ju inte mer rätt, de har däremot förstått vad jag säger.

Du har inte förstått sambandet. Än. Bra odds är bättre än dåliga. Oavsett vad det handlar om. Helt perfekt att ha ett stort urval av tjejer att välja bland - det är nog alla killars dröm.

Dnepr
2007-04-03, 21:24
ÄH! Jag kan inte resonera med dig! Kvinnlig logik funkar nog inte på vissa män!

Du har ju ingen logik. Kanske därför det är så svårt.

Lellan
2007-04-03, 21:29
Ja, men det du inte lagt fram som en del av ekvationen. Men i det fallet så har fulingen bästa oddsen. Nu vet jag inte hur du motiverar att du lade in det faktum att det fanns en soulmate i varje grupp, det har jag inte lsät någon om innan.

Nej, det stod inte innan? Jag drog ett alternativ som tidigare kommit upp i tråden - för att ge exempel på hur odds förändras iom förutsättningarna?

Förresten så har jag ju upprepade gånger förklarat att pollen blev otydlig eftersom vi var 2 st som snickrade ihop den, dessuom var vi av olika ståndpunkt å pratar om äpplen å päron typ.


Vet inte om det har någon slags anknytning till verkligheten eller ej - du verkar ju välja att ta med verkliga faktorer när det passar, och när det ej passar så ska vi hålla oss till just ditt fall, med presenterade faktorer. Ska vi hålla det verkligt, och det endast finns en (1) soulmate till respektive kille, ja då vågar jag lova dig att denne inte finns med i någon grupp på varken 30 eller 70 personer. Oddsen är extremt låga för att denne ens skulle finnas i samma land.

Du tolkar det så, ok då är jag med. Jag tror inte att alla har en soulmate, jag vet inte om alla har flera eller om det finns de som inte har någon. Jag har bara konstaterat att jag träffat ytterst få - och funderar kring vilka (om några) faktorer har en inverkan, eller om det kanske är slump - något av kärlekens mysterier är det i alla fall.

Det där med 30 och 70 var mest för att illustrera ett illa ihopsnickrat exempel. Om det känns bättre för dig kan du säga 30% av jordens befolkning resp 70% av jordens befolkning. :)



Eh, jaha. Nu lägger du in en massa andra, nya, faktorer. Hur tänker du nu?
Om vi säger såhär: Alla tjejer i fulingens grupp dör av böldpesten. Då har snyggingen större chans. Vann jag nu?

Syftet var ju inte att ändra faktorer - utan att visa att grundförutsättningarna har vissa odds, sedan kan odds förändras i och med olika högst sannolika faktorer. Förstår du?



Det inte oddsen som gör att någon finner en soulmate. Lika lite som det är oddsen som gör att Arsenal antagligen skulle vinna över Ystad Fotbollsklubb - det är det faktum att Arsenal är ett bättre fotbollslag. Det faktum att Arsenal är ett bättre lag innebär att de kommer ha en större chans att vinna. Oddsen har inget med detta att göra. Oddsen är bara ett sätt att beskriva detta fenomen.

Nu är du rolig. Ja, oddsen är en term man använder för att beskriva fenomenet du nämner. Precis som om oddsen är högre för snyggingen(jmf Arsenal) jämfört med fulingens (jmf Ystads Fotbollsklubb) odds.



Nej, sannolikhetslära har inte att göra med vad som händer när man träffar "den rätte", och odds kan inte säga något om "det där magiska som uppstår när 2 soulmates finner varandra". Det är det ingen som har påstått heller.

Men det råkar vara det jag funderar på.. för enligt vissa låter det som om en större andel snyggingar (högoddsare) träffar soulmates, vilket inte är min erfarenhet personligen när jag tänker på de soulmates-par jag träffat på. Det var det jag ville fråga folk, om man tror att det är så - att snyggingar oftare har soulmaterelationer (jämfört med fulingar).

Så det borde jag ha gjort istället för att samarbeta med nivetvem.

Trance
2007-04-03, 21:31
Det var det jag ville fråga folk, om man tror att det är så - att snyggingar oftare har soulmaterelationer (jämfört med fulingar).


Förmodligen eftersom de nog oftare har relationer i genomsnitt.

PowPow
2007-04-03, 21:32
Nu blir jag nästan irriterad.

Från första posten:

Om snygga tråkiga träffar en tjej, är hans chanser högre att det är hans själsfrände - än chanserna är för den roliga fula att han träffar sin själsfrände - eftersom andelen tjejer som gillar den typen är större?

Jag tycker inte att man kan förutsätta det.. Utan det hänger på vilken kategori tjejen tillhör.

Okej. Lellan. Läs det kursiverade en gång till. Andas. Sen läser du samma text igen, fast med understruken text (se nedan).

Om snygga tråkiga träffar en tjej, är hans chanser högre att det är hans själsfrände - än chanserna är för den roliga fula att han träffar sin själsfrände - eftersom andelen tjejer som gillar den typen är större?

Jag tycker inte att man kan förutsätta det.. Utan det hänger på vilken kategori tjejen tillhör.

Så. Läs det gärna en gång till.

Alltså: Du säger alltså följande:

Det finns 2 kategorier. I den ena kategorin finns tjejer som gillar fula killar. I den andra kategorin finns tjejer som gillar snygga killar. Den sistnämnda kategorin är störst.

Störst chans har den kille som väljer en tjej som visar sig vara i den kategorin som gillar honom.

Andelen tjejer som gillar snygga killar är större än andelen tjejer som gillar fula killar. Alltså: Väljer man en tjej på måfå så är chansen större att hon kommer vara en tjej som gillar snygga killar än en tjej som gillar fula killar


Självklart kan du dra in faktorer som magi och hokus pokus i ekvationen. Men det bevisar ju bara att du inte riktigt förstår på vilket sätt man mäter vem som har störst chans till något (det ditt första inlägg frågade efter).

Ame
2007-04-03, 21:34
Nej, det stod inte innan? Jag drog ett alternativ som tidigare kommit upp i tråden - för att ge exempel på hur odds förändras iom förutsättningarna?


Men det motsäger ju inte att den med högst odds har högst chans, bara att det kan slå över vem som har bäst odds. Om den snygge har 70 tjejer från start men alla utom en blir bortförda av utomjordingar, ja då har ju killen med 30 tjejer mycket bättre odds helt plötsligt.

Lellan
2007-04-03, 21:37
(kommentar till Jompans inlägg om kvinnlig logik)

Du har ju ingen logik. Kanske därför det är så svårt.

Helt perfekt att ha ett stort urval av tjejer att välja bland - det är nog alla killars dröm.

Det här summerar kanske tråden; killar vill ha många tjejer att välja bland - soulmates är inte så viktigt. Många killar att välja bland men om ingen är den rätte är det inte så viktigt - då är det nog istället alla tjejers dröm att finna en soulmate.*cupid*

Behöver ju inte vara kvinnligt vs manligt heller, man kan ju tillhöra ett synsätt (även om jag här skrev dem som manligt/kvinnligt)

shadowfire
2007-04-03, 21:39
Förmodligen eftersom de nog oftare har relationer i genomsnitt.

Klapklap, äntligen någon som hajjat.
Mina erfarenheter är att de fula ofta träffar en person, blir så glad över att någon äntligen tycker om dem att de tror de hittat sin soulmate.
8 år senare, typ runt 30, så kommer den fina skilsmässan och uppvaknandet då de inser att de faktiskt både förtjänade och kunde få någon bättre.

Undertiden har den snygge grabben redan betat av en hög relationer, provat sig fram och hittat sin typ och börjat stadga sig som 28-åring, slutat upp med casanovafasonerna och blir lyckligt kär.

Dnepr
2007-04-03, 21:41
(kommentar till Jompans inlägg om kvinnlig logik)
Det här summerar kanske tråden; [B] killar vill ha många tjejer att välja bland - soulmates är inte så viktigt Klart att soulmates är lika viktigt för oss - annars skulle ni ju inte kunna hitta nån? Kul för er att när ni hittar är eran soulmate så tycker han att det är oviktigt.

Kan trösta dig med att vi tycker det är lika viktigt som er, så du kan sluta spekulera. Och med ett större urval så ökar chansen att hitta den man vill leva med.

shadowfire
2007-04-03, 21:42
Det här summerar kanske tråden; killar vill ha många tjejer att välja bland - soulmates är inte så viktigt. Många killar att välja bland men om ingen är den rätte är det inte så viktigt - då är det nog istället alla tjejers dröm att finna en soulmate.*cupid*

Behöver ju inte vara kvinnligt vs manligt heller, man kan ju tillhöra ett synsätt (även om jag här skrev dem som manligt/kvinnligt)

Det där var nog det dummaste påstående jag läst från dig någonsin Lellan.
Jag hoppas inte du har en sådan tragisk syn på män att du faktiskt tror på det där själv. Sedan när skulle grabbar gilla kvantitét före kvalitét? Jag hoppas det där var kvinnlig ironi bara. :)

Jag kan försöka översätta Iprens inlägg till dig: att ha många tjejer att välja mellan gör att man inte behöver "nöja sig med första bästa". Man kan faktiskt stå på sig, kosta på sig att vara lite kräsen och verkligen plocka ut det där guldkornet som faktiskt blir en soulmate. Ju fler o välja mellan, desto högre odds att man träffar någon som man faktiskt gillar.

Inse hur livet skulle vara om du fått nobben av 99 grabbar och bara en enda grabb velat ha dig Lellan. Jag tror inte du kan föreställa dig riktigt hur "fula människor" (ogillar den meningsbyggnaden och det ordvalet i sin helhet) kan ha det, eftersom du själv har ett fördelaktigt yttre så antar jag att du bara fått leva "välja o vraka bland godiset"-livet?

PowPow
2007-04-03, 21:44
Nej, det stod inte innan? Jag drog ett alternativ som tidigare kommit upp i tråden - för att ge exempel på hur odds förändras iom förutsättningarna?

Med andra ord så gjorde du det till en helt ny fråga. Ingen har sagt emot det faktum att oddsen kommer att förändras om man lägger in nya faktorer. Inte ens dnepr.


Du tolkar det så, ok då är jag med. Jag tror inte att alla har en soulmate, jag vet inte om alla har flera eller om det finns de som inte har någon. Jag har bara konstaterat att jag träffat ytterst få - och funderar kring vilka (om några) faktorer har en inverkan, eller om det kanske är slump - något av kärlekens mysterier är det i alla fall.

Det där med 30 och 70 var mest för att illustrera ett illa ihopsnickrat exempel. Om det känns bättre för dig kan du säga 30% av jordens befolkning resp 70% av jordens befolkning. :)

Det gör ju det ännu tydligare. Chansen att hitta något är större om man får leta igenom 70 % av ett ställe än om man endast har tillgång till 30 %. Än en gång: Nu bortser vi från alla andra faktorer som du kan tänkas komma på i efterhand. Skulle alla individer i stora kategorin bo under stenar i mörka skogar så har vi säkert lättare för att hitta något bland de 30 %-en. Men sådant brotser vi ifrån.


Syftet var ju inte att ändra faktorer - utan att visa att grundförutsättningarna har vissa odds, sedan kan odds förändras i och med olika högst sannolika faktorer. Förstår du?

Ja, med oddsen förändras ju endast om du ändrar eller tar in nya faktorer. Det förstår jag. Grundförutsättngarna var ju att fler personer gillade den snygga. Räknar vi inte med andra faktorer så har alltså den snygge oddsen på sin sida.


Men det råkar vara det jag funderar på.. för enligt vissa låter det som om en större andel snyggingar (högoddsare) träffar soulmates, vilket inte är min erfarenhet personligen när jag tänker på de soulmates-par jag träffat på. Det var det jag ville fråga folk, om man tror att det är så - att snyggingar oftare har soulmaterelationer (jämfört med fulingar).

Ingen aning om huruvida snygga eller fula i högst grad träffar soulmates. Det finns säkert massa faktorer som spelar in där. En fundamental faktor är väl hur man definierar "soulmate".

Lellan
2007-04-03, 21:44
Klapklap, äntligen någon som hajjat.
Mina erfarenheter är att de fula ofta träffar en person, blir så glad över att någon äntligen tycker om dem att de tror de hittat sin soulmate.
8 år senare, typ runt 30, så kommer den fina skilsmässan och uppvaknandet då de inser att de faktiskt både förtjänade och kunde få någon bättre.

Undertiden har den snygge grabben redan betat av en hög relationer, provat sig fram och hittat sin typ och börjat stadga sig som 28-åring, slutat upp med casanovafasonerna och blir lyckligt kär.

Men inte ens här snackar du soulmates? *screwy*

"den fula tror" - jamen då är det ju inte soulmate? Jag snackar om de där paren som det lyser om även efter 30 år. Om det vore möjligt skulle jag ta dig i handen hem till något av de klockrena par jag snackat om, jag lovar... det råder ingen tvekan om att de är själsfränder. Du har uppenbarligen inte träffat några, utan dillar på om annat folk du känner.

Förresten, om du vill fortsätta ditt resonemang, är det en linjär uppåtgående trend? Isf borde man ju se till att ha så många förhållanden som möjligt.. är det så? (en helt ärlig fråga). Jag har mest haft förhållanden när det varit oundvikligt att INTE ha det. *cupid*

Lellan
2007-04-03, 21:47
Klart att soulmates är lika viktigt för oss - annars skulle ni ju inte kunna hitta nån? Kul för er att när ni hittar är eran soulmate så tycker han att det är oviktigt.

Kan trösta dig med att vi tycker det är lika viktigt som er, så du kan sluta spekulera. Och med ett större urval så ökar chansen att hitta den man vill leva med.


Men jag satte etiketterna MANLIGT och KVINNLIGT, dvs klassiskt manligt och kvinnligt tänk. Det var väl dumt, för då missar ju folk att jag sedan skrev att det är två olika synsätt. :smash:

Dnepr
2007-04-03, 21:48
Men jag satte etiketterna MANLIGT och KVINNLIGT, dvs klassiskt manligt och kvinnligt tänk. Det var väl dumt, för då missar ju folk att jag sedan skrev att det är två olika synsätt. :smash:

Du skriver låååånga inlägg, mycket fetmarkerad text, men ändå får du inte sagt nåt vettigt :)

Kolla igenom tråden och räkna för och emot-inlägg.

Trance
2007-04-03, 21:50
Lellan, jag tror du har en rätt romantisk syn på kärlek och ödet. De andra har nog en mer pragmatisk syn.

Dnepr
2007-04-03, 21:52
Lellan, jag tror du har en rätt romantisk syn på kärlek och ödet. De andra har nog en mer pragmatisk syn.

Jag tycker inte man är mer romantisk för att man argumenterar om fel sak :-)

Lellan
2007-04-03, 21:55
Det där var nog det dummaste påstående jag läst från dig någonsin Lellan.
Jag hoppas inte du har en sådan tragisk syn på män att du faktiskt tror på det där själv. Sedan när skulle grabbar gilla kvantitét före kvalitét? Jag hoppas det där var kvinnlig ironi bara. :)

Även du missade detta? "Behöver ju inte vara kvinnligt vs manligt heller, man kan ju tillhöra ett synsätt (även om jag här skrev dem som manligt/kvinnligt)"

Det var en man som antydde det ena, en kvinna som antydde det andra. Dnepr har inte tidigare i tråden antytt intresse av soulmates, han verkade mest tänd på tanken att ha 70 tjejer efter sig.. ;)



Jag kan försöka översätta Iprens inlägg till dig: att ha många tjejer att välja mellan gör att man inte behöver "nöja sig med första bästa". Man kan faktiskt stå på sig, kosta på sig att vara lite kräsen och verkligen plocka ut det där guldkornet som faktiskt blir en soulmate. Ju fler o välja mellan, desto högre odds att man träffar någon som man faktiskt gillar.

Precis. Men soulmates handlar ju inte om att träffa någon man gillar. Herregud, jag har BARN med en kille - men vi har aldrig påstått oss vara soulmates? Däremot träffades vi och gillade varandra.

Inse hur livet skulle vara om du fått nobben av 99 grabbar och bara en enda grabb velat ha dig Lellan. Jag tror inte du kan föreställa dig riktigt hur "fula människor" (ogillar den meningsbyggnaden och det ordvalet i sin helhet) kan ha det, eftersom du själv har ett fördelaktigt yttre så antar jag att du bara fått leva "välja o vraka bland godiset"-livet?

Vilka fördomar.. de må vara förklädda som några slags komplimanger, men du förutsätter ändå saker om mig du inte vet något om. Om vi säger att 1 % av alla killar vill ha mig. Ja, då får jag väl hoppas att jag har en soulmate där ute. Precis som alla andra. Det kanske är en trevlig grabb, någon jag klickar med men jag (precis som en med bättre odds) kanske aldrig får uppleva den där relationen som jag tjatat sönder i tråden (börjar på s..;) ).

Lellan
2007-04-03, 22:00
Du skriver låååånga inlägg, mycket fetmarkerad text, men ändå får du inte sagt nåt vettigt :)

Kolla igenom tråden och räkna för och emot-inlägg.

Jag litar på att du har räknat, du verkar faktiskt ganska fixerad vid att få medhåll. Oddsen att du skulle ha "rätt" ökar i och med att du har många som håller med dig - men när jag hävdar att frågan inte har något "rätt" eller "fel" svar utan är ett fenomen som faschinerar (och tydligen engagerar) - har jag då yttrat något vettigt?

Vem bestämmer vad som är vettigt i denna tråd? En person kan hävda att det är vettigt att rapa samma mening om och om igen (70 st större chans att träffa soulmate), en annan person kan hävda att det är vettigt att försöka nå fram med hur andra kan se på saken. Och tvärt om. *kissass*

Dnepr
2007-04-03, 22:02
Jag litar på att du har räknat, du verkar faktiskt ganska fixerad vid att få medhåll. Oddsen att du skulle ha "rätt" ökar i och med att du har många som håller med dig - men när jag hävdar att frågan inte har något "rätt" eller "fel" svar utan är ett fenomen som faschinerar (och tydligen engagerar) - har jag då yttrat något vettigt?

Vem bestämmer vad som är vettigt i denna tråd? En person kan hävda att det är vettigt att rapa samma mening om och om igen (70 st större chans att träffa soulmate), en annan person kan hävda att det är vettigt att försöka nå fram med hur andra kan se på saken. Och tvärt om. *kissass*

Lellan - det spelar ingen roll hur många dumma paralleller du drar, eller hur mycket du spekulerar. Vi gillar dig ändå :)

Varva ner lite och läs igenom tråden.

Lellan
2007-04-03, 22:06
Lellan, jag tror du har en rätt romantisk syn på kärlek och ödet. De andra har nog en mer pragmatisk syn.

Men hur kan man INTE ha en romantisk syn om man träffat ett sånt där par? Som pussas och viskar och drunkar i varandras ögon?

Mina föräldrar träffades när mamma var 14 och pappa 24. De ville pga åldersskillnad inte bli ihop, utan dejtade andra men efter 2 år struntade de i oddsen.. När jag tagit hem nya kompisar har det 2 ggr hänt att någon frågat "har din pappa ny fru/ hur länge har de varit tillsammans" apropå att mina pinsamma föräldrar beter sig som fjortisar. Pussas å gullar.

Jag har kanske pga dem en romantisk syn, men samtidigt krass eftersom jag inte sett såå många så klockrena par - å insett att risken finns att man kanske inte träffar någon soulmate.

shadowfire
2007-04-03, 22:06
Men inte ens här snackar du soulmates? *screwy*
De flesta som har ett förhållande tror ju iofs att det är deras soulmate de hittat. Annars skulle man inte lägga ner energi, pengar, kraft och tid på det. Jag utgår ifrån att då man ger sig in i ett förhållande så strävar man inte efter att hitta någon bättre.


"den fula tror" - jamen då är det ju inte soulmate? Jag snackar om de där paren som det lyser om även efter 30 år. Om det vore möjligt skulle jag ta dig i handen hem till något av de klockrena par jag snackat om, jag lovar... det råder ingen tvekan om att de är själsfränder. Du har uppenbarligen inte träffat några, utan dillar på om annat folk du känner.
Jodå, jag har träffat folk som är själsfränder. De har samtliga tillhört skaran som kunnat få mer än en date om året under 12 singelmånader. De har alltså haft skapliga odds att faktiskt träffa olika människor och tillslut sin soulmate. Jag känner dock ingen med fult utseende/anstötande yttre som lyckats hitta sin soulmate. Dock ett antal sådana människor killar som tjejer som blivit utnyttjade - de har trott att de hittat sin soulmate men bara blivit lurade.


Förresten, om du vill fortsätta ditt resonemang, är det en linjär uppåtgående trend? Isf borde man ju se till att ha så många förhållanden som möjligt.. är det så? (en helt ärlig fråga). Jag har mest haft förhållanden när det varit oundvikligt att INTE ha det. *cupid*
Inte nödvändigtvis ha så många förhållanden som möjligt, men ju fler människor du träffar, datear, lär känna, umgås socialt med osv desto större chans att du hittar någon du blir lycklig med - länge.

Jämför en eremit som bor i en grotta i bergen och vars enda kontakt med människor är några få fjällvandrande turister varje år - kontra en person som faktiskt är socialt omtyckt, som vistas bland människor på jobb, i affären, bland vänner, fester, krogen, nätet whatever. Vem tror du riskerar att bli singel livet ut av dessa två utifrån endast dessa premisser?

Jag tror absolut att ju fler personer du lär känna och träffa, desto större chans att du får ett förhållande som håller i längden - dvs en soulmate. Svar ja. Min egen erfarenhet är att jag hade noll koll på vad som var bäst för mig då jag träffade min första kärlek. Inte ens andra eller tredje relationen så visste jag vad jag egentligen sökte. Det har tagit X antal förhållanden, dates, och människor att lära känna innan jag insåg vilken typ av personlighet jag trivs bäst med. Jag tyckte jag var superkär o lycklig med första kärleken, men jag hade ju inte ens en aning om hur bra det egentligen kan bli.

Lellan
2007-04-03, 22:11
Lellan - det spelar ingen roll hur många dumma paralleller du drar, eller hur mycket du spekulerar. Vi gillar dig ändå :)

Varva ner lite och läs igenom tråden.


Nu är du lite dum på riktigt? LÄS IGENOM TRÅDEN??? Så mkt orddiarré som jag haft är det knappast nån, allra minst jag själv, som skulle orka harva igenom.

Varva ner låter skönt däremot.. nog för att jag mest sitter här tillbakalutad och suckar över att ni läser mig som fan läser bibeln. :( Men det kan inte vara sunt att låta sig triggas av samma mening sida upp och sida ner när man vet vad man själv menar och att man på ett pedagogiskt sätt (?) försökt ge uttryck för det.*screwy* *whistle*

Trance
2007-04-03, 22:12
Om det nu skulle finnas soulmates på superriktigt så har ju Lellan helt rätt.

Dnepr
2007-04-03, 22:14
Om det nu skulle finnas soulmates på superriktigt så har ju Lellan helt rätt.

Varför då? Spelar inte oddsen nån roll då?

shadowfire
2007-04-03, 22:14
Om det nu skulle finnas soulmates på superriktigt så har ju Lellan helt rätt.

Exakt vad anser du att hon har rätt i?
Samtliga tecken skrivna i denna tråd? Att män borde kastreras? Att odds inte spelar ngn roll om man vill hitta en partner?

Trance
2007-04-03, 22:17
Om soulmates finns på riktigt så kommer de ju alltid attrahera varandra, då behövs ju ingen "prövotid" för att förstå om de är soulmates utan det är de bara. Med andra ord så har båda hela populationen tjejer att spela på och antalet attraktioner spelar ingen roll.

Nu tror jag inte på soulmates, men ändå.

shadowfire
2007-04-03, 22:23
Om soulmates finns på riktigt så kommer de ju alltid attrahera varandra, då behövs ju ingen "prövotid" för att förstå om de är soulmates utan det är de bara. Med andra ord så har båda hela populationen tjejer att spela på och antalet attraktioner spelar ingen roll.

Nu tror jag inte på soulmates, men ändå.

Så en person som aldrig någonsin träffar någon annan än sin mamma har alltså jackpotchanser på att hitta sin soulmate? Nu får du ju ta o kliva upp ur månkratern min käre Tiësto.

Halva poängen med en soulmate är trots allt att veta att det är en soulmate. Samt vilken är din definition på vad en soulmate är? Min definition är att det är två personligheter som klaffar, två fysiska attraktioner som klaffar samt två personkemier som klaffar, dvs 3 komponenter som alla måste stämma för att den ultimata kärleksrelationen ska uppstå.
Det kan man omöjligt veta om det gör då man är 12 år. Däremot då man är 32 år så är chansen större att man lärt sig interagera med olika människor socialt och lärt sig känna känslan av lättsamhet t.ex. då personkemin stämmer.

Dnepr
2007-04-03, 22:23
Om soulmates finns på riktigt så kommer de ju alltid attrahera varandra, då behövs ju ingen "prövotid" för att förstå om de är soulmates utan det är de bara. Med andra ord så har båda hela populationen tjejer att spela på och antalet attraktioner spelar ingen roll.

Nu tror jag inte på soulmates, men ändå.

Då har alla lika bra chans mao. Tyvärr ser det inte ut så ute i samhället. Och jag tror inte heller på att det bara finns en soulmate. Jag tror det finns många som matchar en, och ingen annan kan veta om det bara finns en. Bara för att en träffar en annan och dom upplever varandra som själsfränder - så är det inget som säger att han inte kunde mött nån annan. För det fick han eller hon aldrig veta.

Lellan
2007-04-03, 22:24
Snälla söta rara Shadowfire. Jag har tangentträningsvärk nu. :(

Men visst..

De flesta som har ett förhållande tror ju iofs att det är deras soulmate de hittat. Annars skulle man inte lägga ner energi, pengar, kraft och tid på det. Jag utgår ifrån att då man ger sig in i ett förhållande så strävar man inte efter att hitta någon bättre.

Jag strävar inte efter att hitta någon bättre. Jag har lagt ner energi, pengar, kraft och tid på mitt förhållande, känns inte som min soulmate dock? Utan en partner att leva med. Säger det igen: jag strävar inte efter att hitta någon bättre. Soulmates i min bok, inträffar väldigt sällan och det är inget man kan leta sig till. Soulmates drabbar en och det finns inte nåt man kan göra åt det.


Jodå, jag har träffat folk som är själsfränder. De har samtliga tillhört skaran som kunnat få mer än en date om året under 12 singelmånader. De har alltså haft skapliga odds att faktiskt träffa olika människor och tillslut sin soulmate. Jag känner dock ingen med fult utseende/anstötande yttre som lyckats hitta sin soulmate. Dock ett antal sådana människor killar som tjejer som blivit utnyttjade - de har trott att de hittat sin soulmate men bara blivit lurade.

Mina föräldrar är inte så jäkla snygga. (flåt mamma å pappa!) Å de försökte träffa andra för att man "ska", men är det rätt så är det så de slutade kämpa emot och är såå söta ihop. *cupid*


Inte nödvändigtvis ha så många förhållanden som möjligt, men ju fler människor du träffar, datear, lär känna, umgås socialt med osv desto större chans att du hittar någon du blir lycklig med - länge.

Här är vi överens! Nu när du inte snackar soulmates that is. :thumbup:

Jämför en eremit som bor i en grotta i bergen och vars enda kontakt med människor är några få fjällvandrande turister varje år - kontra en person som faktiskt är socialt omtyckt, som vistas bland människor på jobb, i affären, bland vänner, fester, krogen, nätet whatever. Vem tror du riskerar att bli singel livet ut av dessa två utifrån endast dessa premisser?

Gör tummen upp här med, det är ju självklarheter du räknar upp. Det har jag (om DU orkar läsa tråden?) sagt tidigare - chansen att träffa NÅN ökar ju. Men det var det där långa ordet på "S" sörru... (tips: står i trådrubriken)

Jag tror absolut att ju fler personer du lär känna och träffa, desto större chans att du får ett förhållande som håller i längden - dvs en soulmate.

TITTA!! Det är här du missförstått. Det där är inte vad jag menar med soulmate. Herregud, i så fall är hela min släkt i rakt bakåtstigande led soulmates.

Min egen erfarenhet är att jag hade noll koll på vad som var bäst för mig då jag träffade min första kärlek. Inte ens andra eller tredje relationen så visste jag vad jag egentligen sökte. Det har tagit X antal förhållanden, dates, och människor att lära känna innan jag insåg vilken typ av personlighet jag trivs bäst med. Jag tyckte jag var superkär o lycklig med första kärleken, men jag hade ju inte ens en aning om hur bra det egentligen kan bli.

Låter toppen. Fast om jag får gnälla tycker jag väl inte man kan ranka kärlekar sådär, den person du är lycklig med nu hade kanske inte funkat då. Å ingen av dessa (eller kanske den nuvarande är det?:)) verkar ha särskilt mkt med.. ja ni vet vilka, att göra.

Dnepr
2007-04-03, 22:28
Lellan - vem kan med säkerhet säga att den vet att det bara finns en soulmate?

Lellan
2007-04-03, 22:28
Exakt vad anser du att hon har rätt i?
Samtliga tecken skrivna i denna tråd? Att män borde kastreras? Att odds inte spelar ngn roll om man vill hitta en partner?

Dumma dig. Skaffa en partner underlättas av höga odds - JA. Att män borde kastreras har jag inte skrivit, men tanken slog mig precis då jag läste ett dumt inlägg faktiskt.. *whistle* ;) (det om män vs kvinnotänk var alltså 2 olika synsätt dragna till sin spets).

shadowfire
2007-04-03, 22:28
Antalet relationer där folk tror att de hittat sin drömpartner, men vaknar upp 8 år senare och inser att så var inte fallet är ju rätt många. Jag stöter nästan på dagligen nya människor (eller gamla vänner) som säger att de fattar inte vad de höll på med i så många år med helt fel partner. Oftast var det bara lite personlighet som stämde och mycket attraktion (typiskt par som träffats på fest/krogen). Eller personkemi men bristande personlighet och bristande attraktion (citat: vi var bara som vänner på slutet).

Av någon anledning är det nu runt 30 som folk verkar vakna upp från sina drömbubblor med o bryta upp sina relationer. Antalet singelmammor i åldern 28-35 fullkomligt översvämmar typ Spraydate mfl websiter. :(

Lellan
2007-04-03, 22:30
Lellan - vem kan med säkerhet säga att den vet att det bara finns en soulmate?

Nu blir Dnepr filosofisk också.. vad gör denna tråd med folk? :confused:

Jag vet inte Dnepr, vad tror du? Jag har ingen aning om det finns en, flera eller ingen till mig - kan inte uttala mig om någon annan heller. Bara att jag sett det ske. Så fenomenet existerar, så mycket vet vi.

Lellan
2007-04-03, 22:31
Antalet relationer där folk tror att de hittat sin drömpartner, men vaknar upp 8 år senare och inser att så var inte fallet är ju rätt många. Jag stöter nästan på dagligen nya människor (eller gamla vänner) som säger att de fattar inte vad de höll på med i så många år med helt fel partner. Oftast var det bara lite personlighet som stämde och mycket attraktion (typiskt par som träffats på fest/krogen). Eller personkemi men bristande personlighet och bristande attraktion (citat: vi var bara som vänner på slutet).

Av någon anledning är det nu runt 30 som folk verkar vakna upp från sina drömbubblor med o bryta upp sina relationer. Antalet singelmammor i åldern 28-35 fullkomligt översvämmar typ Spraydate mfl websiter. :(


Du snackar fortfarande inte om såna par jag snackar om.

Dnepr
2007-04-03, 22:33
Nu blir Dnepr filosofisk också.. vad gör denna tråd med folk? :confused:

Jag vet inte Dnepr, vad tror du? Jag har ingen aning om det finns en, flera eller ingen till mig - kan inte uttala mig om någon annan heller. Bara att jag sett det ske. Så fenomenet existerar, så mycket vet vi.

Om det finns fler än en, så talar allt för att den som har mest att erbjuda, hittar dom som vill ha mycket, framför allt för att fler vill ha honom.

Trance
2007-04-03, 22:34
Så en person som aldrig någonsin träffar någon annan än sin mamma har alltså jackpotchanser på att hitta sin soulmate? Nu får du ju ta o kliva upp ur månkratern min käre Tiësto.

Halva poängen med en soulmate är trots allt att veta att det är en soulmate. Samt vilken är din definition på vad en soulmate är? Min definition är att det är två personligheter som klaffar, två fysiska attraktioner som klaffar samt två personkemier som klaffar, dvs 3 komponenter som alla måste stämma för att den ultimata kärleksrelationen ska uppstå.
Det kan man omöjligt veta om det gör då man är 12 år. Däremot då man är 32 år så är chansen större att man lärt sig interagera med olika människor socialt och lärt sig känna känslan av lättsamhet t.ex. då personkemin stämmer.

Nej, självklart inte och det var ju inte vad jag sade heller. Fula människor träffar väl ofta lika många andra människor som snygga, i skolan, på gymmet..överallt. Däremot kanske de inte attraherar varandra eller flörtar med lika många.

Men om det skulle finnas en riktig soulmate så spelar det ju ingen roll eftersom just de två personerna kommer att attrahera varandra.

Nu tror jag ju inte på soulmates så det blir lite djävulens advokat. Men ändå.

Dnepr
2007-04-03, 22:35
Nej, självklart inte och det var ju inte vad jag sade heller. Fula människor träffar väl ofta lika många andra människor som snygga, i skolan, på gymmet..överallt. Däremot kanske de inte attraherar varandra eller flörtar med lika många.

Men om det skulle finnas en riktig soulmate så spelar det ju ingen roll eftersom just de två personerna kommer att attrahera varandra.

Nu tror jag ju inte på soulmates så det blir lite djävulens advokat. Men ändå.

Ingen kan säga att det bara finns en - för det vet ingen. Däremot finns det folk som älskat fler än en.

shadowfire
2007-04-03, 22:36
Snälla söta rara Shadowfire. Jag har tangentträningsvärk nu. :(
Hörru jag tvingar dig inte att skriva
(men tvingar dig att erkänna snart att jag och Ipren har rätt i att odds HAR inverkan i sammanhanget, oavsett soulmate eller ej. Det ÄR skillnad på nitlott och vinstlott!)


Jag strävar inte efter att hitta någon bättre. Jag har lagt ner energi, pengar, kraft och tid på mitt förhållande, känns inte som min soulmate dock? Utan en partner att leva med. Säger det igen: jag strävar inte efter att hitta någon bättre. Soulmates i min bok, inträffar väldigt sällan och det är inget man kan leta sig till. Soulmates drabbar en och det finns inte nåt man kan göra åt det.
Visst det där är ditt val och är du lycklig i det så kan ingen klandra dig för det. Själv lever jag ett mångårigt singelliv varvat med dates/korta förhållanden i jakten på just en soulmate. Jag vet precis vad jag söker o nöjer mig inte med mindre. För att anknyta till diskussionen så vet jag också att ju mer jag ugglar hemma o fiser ensam på stolen desto större risk att jag blir singel livet ut. Alltså gör jag mig tillgänglig och gör mitt bästa för att uppfattas som attraktiv (hur fn tror du jag hittade till kolo o började träna?! *whistle* ). Allt för att öka oddsen, allt för att attrahera fler och få kontakt med fler. Jag vet vad belöningen blir. Ska visa dig det då vi blir 55 år ;)


Mina föräldrar är inte så jäkla snygga. (flåt mamma å pappa!) Å de försökte träffa andra för att man "ska", men är det rätt så är det så de slutade kämpa emot och är såå söta ihop. *cupid*
Det är ju också ett val de gjorde. Många nöjer sig trots allt med vad de har och väljer att känna sig överlyckliga med det.

TITTA!! Det är här du missförstått. Det där är inte vad jag menar med soulmate. Herregud, i så fall är hela min släkt i rakt bakåtstigande led soulmates.
Och din definition på soulmate är? Du råkar inte ha sett för mkt på film nu va?

Låter toppen. Fast om jag får gnälla tycker jag väl inte man kan ranka kärlekar sådär, den person du är lycklig med nu hade kanske inte funkat då. Å ingen av dessa (eller kanske den nuvarande är det?:)) verkar ha särskilt mkt med.. ja ni vet vilka, att göra.
Visst kan du ranka kärlekar. Ju mer du lär känna av dig själv, desto mer vet du vilken typ av partner du passar bäst ihop med. Både vilken typ av personlighet som stämmer bäst inpå dig, men också vilken personlighet du själv kan göra mest lycklig. Beteendevetenskap i sitt ässe. Självmedvetenhet och 3'e-personsperspektiv har du inte som tonåring, inte jämfört mot en livserfaren vuxen människa. Tyvärr får somliga aldrig någonsin självmedvetenhet, men det är en annan femma.